XJ600 DIVERSION S 2003 LOOPT OP 3 HELP ;(

1 jul 2020
6
0
's-Hertogenbosch
Ik heb een yamaha diversion s xj600 uit 2003 met ommenabij 36000km erop
Ik heb laatst putoline olie erin gegooid en olie filter vervangen met oem olie filter van hiflo filtro 303 uit mijn hoofd, ik had zowieso al last dat hij vaak niet van zn 1 naar zn 2 wilde met schakelen, en nu is hij ermee opgehouden heb hem weer aan de praat gekregen , heb de bougies vervangen met iridium bougies van ngk merk wel dat de ontbranding feller is, ik heb ook de luchtfilter schoon geblazen en de carbs uit elkaar gehaald sproeiers gecontroleerd en de vlotter naald gecontroleerd met een vergrootglas, ik heb ook de benzine tank geinspecteerd maar kan verder niks vinden,
Hij loopt nogsteeds op 3 en toen ik de bobine kabels 1 en 2 verwisselde liep hij maar op 2 dus dat was echt apart op cil 1 loopt bougie kabel 1 goed wissel ik kabel 1 om naar cil 2 doet ie niks en kabel 2 op cil 1 ook niet , ik weet even niet meer wat het kan zijn
 
En wanneer in dit verhaal is hij op 3 cilinders gaan lopen ipv 4?

Ik lees namelijk heel veel dingen die je aan je motor gedaan hebt maar niet wanneer het probleem is begonnen.
Het is eigenlijk vorige week ermee gestopt wilde naar het tankstation wilde hem daarna gaan afspuiten maar heb het tankstation niet eens gehaald +- 8 min gereden (laat hem altijd opwarmen voor ik opstart, dus start zonder choke tot ie netjes onder de 1000 toeren blijft zitten)

Was de eerste 4 rotondes niks aan de hand daarna ineens begon hij te bokken en kropen de toeren naar beneden, terug geschakeld en proberen de toeren omhoog te houden, maar viel toen uit , na in de lekkere heette zon te lopen met mn vroemert, thuis meteen gekeken naar de bougies en dergelijke, dacht als eerste aan dat ik hem leeg had gereden maar dat is ontkracht want heb hem toen meteen volgegooid met benzine die ik als reserve in de auto heb liggen getankt 2 weken terug altijd vpower van de shell in mn vroemert, maar op dat moment kapte hij ermee maar hij loopt nu wel maar helaas maar op 3
 
Hij loopt nogsteeds op 3 en toen ik de bobine kabels 1 en 2 verwisselde liep hij maar op 2 dus dat was echt apart op cil 1 loopt bougie kabel 1 goed wissel ik kabel 1 om naar cil 2 doet ie niks en kabel 2 op cil 1 ook niet , ik weet even niet meer wat het kan zijn
1-4 en 2-3 kan je wisselen
 
Heb nu decarbs laten reinigen sonisch bougiekabels op de juiste manier omgewisseld en even gekeken hoe hij nu liep eerst mooi netjes op 4 maar bij het optrekken komt hij langzaam naar zijn toeren toe, verder inlaatspruitstuk al gecheckt op valse lucht ben het spoor nu bijster,ik denk miss maar is de compressie testen... nog tips?
 
Controleer of alle bougie s vonken
bij ja
controleer of elke cilinder benzine krijg. Goed te zien aan bougie .
ik zelf test elke cilinder apart of deze wil aanslaan ( lopen ) met andere cilinders uitgeschakeld en bougies er uit
 
Ik denk dat de stekkers van je bobines slecht contact maken door corrosie op de stekkers. Check ook of de bobines geen scheuren aan de buitenzijde hebben waardoor er vocht in kan komen. Dit kun je met kit weer afdichten.
Eventueel klein stukje van uiteinde bougiekabel afknippen en deze weer opnieuw in de bougie-dop draaien.
iridium bougies van Ngk? Waarom iridium bougies.. De originele die Yamaha adviseert (de niet-iridium dus) zijn prima. Iridium bougies hebben geen meerwaarde voor jouw motor, en kunnen zelfs verbrandde kleppen opleveren. Dat wil je niet.
 
Het vacuum slangetje voor de benzinekraan is niet lek en wel aangesloten?
Als je hem zelf niet hebt of niet aan wil schaffen, even iemand zoeken die een infrarood thermometer heeft. Dan kan je snel zien welke niet goed mee doet door de uitlaatbochten te meten.
 
:^


iridium bougies van Ngk? Waarom iridium bougies.. De originele die Yamaha adviseert (de niet-iridium dus) zijn prima. Iridium bougies hebben geen meerwaarde voor jouw motor, en kunnen zelfs verbrandde kleppen opleveren. Dat wil je niet.

@edkedk

Waarom niet ? Veel rijders hebben ervaren dat de motor er toch iets beter op loopt en de levensduur is beter.

Ik loop al wel even mee, maar verbrande kleppen door iridium bougies ? Nooit van gehoord, leg s uit aub ?
 
:^




@edkedk

Waarom niet ? Veel rijders hebben ervaren dat de motor er toch iets beter op loopt en de levensduur is beter.

Ik loop al wel even mee, maar verbrande kleppen door iridium bougies ? Nooit van gehoord, leg s uit aub ?


Iridium bougies zijn z.g.n. "warme" bougies en zijn bedoeld voor wegrace motoren. Voor motoren die in elk detail zijn getuned voor max. performance. Deze bougies horen niet thuis in een gewone straatfiets. Maar als je het mooi vindt, prima toch ? Ieder z'n ding.
 
Iridium bougies zijn z.g.n. "warme" bougies en zijn bedoeld voor wegrace motoren. Voor motoren die in elk detail zijn getuned voor max. performance. Deze bougies horen niet thuis in een gewone straatfiets. Maar als je het mooi vindt, prima toch ? Ieder z'n ding.

Dat zeg je nu voor een tweede keer maar je geeft 0 onderbouwing.

Ik heb er niet per se een mening over, jij hebt er een heel duidelijke mening over en je doet erg stellig, maar ik leer graag wat bij. Dat lukt niet als iemand alleen wat roept.

Bovendien....als je een mening niet kunt onderbouwen, dan is ie niet geloofwaardig, in mijn ogen.

Ik heb het idee dat jouw kennis over bougies gewoon wat verouderd is ? Ook door bv NGK iridium bougies blijft wit/grijs
 
Laatst bewerkt:
Stop die discussie over bougies

@Scratchievlogs weet je zeker dat ook het filtertje in de benzinetoevoer schoon is? dat zit IN het T-stukje tussen de carburateusrs en wordt vaak bij een reinigingsbeurt vergeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan