XJ600 Diversion Spanningsregelaar

KleineLars1.

MF veteraan
7 nov 2007
1.401
10
Goede dag,

Afgelopen week wilde ik de motor van mijn vriendin starten, tot mijn verbazing was de 2mnd oude accu helemaal dood, waardoor de motor niet starte. Heb er startkabels aangehangen en liep meteen, maar na het loskoppelen begon hij direct slecht te lopen tot hij 20sec later uit valt.
De spanning over de accu neemt dan ook snel af van 10v naar 6v.

Heb daarom via marktplaats een andere spanningsregelaar gekocht, aangezien dit de grootste kans op falen heeft. Krijg ik hem zojuist thuis, blijkt hij er heel anders uit te zien en is een compleet andere type.
Type 3TJ-01 SH629A-12 zat erin, is 4 polig en rechthoekig, grijs 2,5 X 6CM
Type SH640D-12 ontving ik via de post, is 5 polig, zwart en 6 X 6cm.

Ik ben benieuwd of iemand hier raad mee weet, zal zo de foto's plaatsen.

Groeten Lars
 
De huidige
full
 
Ah vandaar....is er geen mogelijkheid om zelf de verbinding te maken met de huidige stekker? Al is het maar om te kijken of het werkt? of zit er veel verschil in?

Bedankt voor je hulp!
 
Wie O wie heeft er nog een spannigsregelaar van een Diversion liggen??
Koop in godsnaam een nieuwe, je haalt je alleen maar problemen op de hals...

Als je origineel wilt hebben, moet je dit onderdeel hebben:
3TJ-81960-01-00 RECTIFIER & REGULATOR ASSY , kost ongeveer US$71.80


Je kunt ook voor imitatie gaan, de kwaliteit is misschien nog wel beter dan origineel.
Hier kun je bijvoorbeeld eens kijken:

http://www.electrexworld.co.uk/rr98-regulator-rectifier-regulator-rectifier-suzuki-yamaha-tdr125-tw200-xt225-fzr250-rd250-tdr250-tzr250-tzr250v-xv250-3330-0.html (Electrexworld.co.uk)
 
Laatst bewerkt:
Die Electrex dingen zijn meer dan prima! (in Nld importeert siccama ze). Tweedehands zijn ze ook zat te krijgen. Nog geen twee weken geleden had een vriendin van me hetzelfde probleem. 10 minuten ebay of marktplaats later bleken er tig van tussen de E20 en E40 te zijn.
 
Ja heb heel Marktplaats afgemaild, maar allemaal net verkocht, of verkeerde type.
Heb hem nu nieuw gekocht bij Piet in duitsland. Zit als het goed is al op de post, dus ben benieuwd.
Zal het resultaat laten weten als hij binnen is.
 
Accu was helemaal leeg zeg je , ga je er vervolgens startkabels aanhangen prima.
Motor loopt en je haalt de startkabels er af prima , motor gaat gelijk rottig lopen uiteraard de accu is nog steeds leeg. Laad de accu nou eerst eens goed op via een laadsysteem 24 uur (geen druppellader /of autolader ) . Maak alle contacten schoon van je bedrading en onderdelen zodat je zeker weet dat er geen erosie contacten zijn. Meet desnoods je dynamo ff na op ohmse waarde en/of deze geen sluiting maakt met massa. De regelaar kan je ook ohms doormeten waarden via werkplaatsboek.
 
Zo ff een update+
Duurde erg lang voordat de nieuwe spanningsregelaar binnen was, toen hij vandaag afgeleverd werd heb ik hem meteen gemonteerd, resultaat was nog steeds uitvallen na dat je de startkabels verwijderde. Daarna een 2dehandse dynamo gemonteerd, ook geen verandering.
Accu heeft mijn schoon-vader aan accu lader gehad, weet niet of het een druppel of echte lader was maar goed.

Motor start en loopt dus perfect als de startkabels eraan hangen, zodra je ze eraf haalt begint hij te hikken. Nu was het een vrij nieuwe accu, kunnen die zomaar kapot? Nogal vreemd dat hij na een rit van 1200km in 3 dgn, daarna maar een weekje heeft stilgestaan en helemaal leeg is.
Iemand nog enig idee???

@fury, het doormeten had ik laten doen door een bekende, die merkte niks aan de regelaar.

Groeten Lars

Groeten Lars
 
De opmerking van Fury om je bedrading goed schoon te maken en na te kijken is helemaal niet gek. Het zou een simpel gecorrodeerd contactje kunnen zijn, kabelbreuk of een contact wat los is gekomen.
Als je eerst alle onderdelen gaat vervangen ben je alleen een hoop geld kwijt en uiteindelijk een frustratie rijker.
Je zou een lekstroom kunnen hebben waardoor je accu leegloopt wanneer deze aangesloten is.
Ook een nieuwe accu kan stuk zijn of heel snel stuk gaan. Als een accu een tijdlang gezuurd in een magazijn heeft gestaan verouderd hij gewoon. Beste is denk ik om je accu inderdaad een keer goed op te laden en door te laten meten. Wel even opletten dat ze hem ook belast meten. Soms lijken accu's goed tot ze belast worden. Beetje testkast voor een accu is daar wel mee uitgerust.
succes!!
 
Zo ff een update+
Duurde erg lang voordat de nieuwe spanningsregelaar binnen was, toen hij vandaag afgeleverd werd heb ik hem meteen gemonteerd, resultaat was nog steeds uitvallen na dat je de startkabels verwijderde. Daarna een 2dehandse dynamo gemonteerd, ook geen verandering.
Accu heeft mijn schoon-vader aan accu lader gehad, weet niet of het een druppel of echte lader was maar goed.

Motor start en loopt dus perfect als de startkabels eraan hangen, zodra je ze eraf haalt begint hij te hikken. Nu was het een vrij nieuwe accu, kunnen die zomaar kapot? Nogal vreemd dat hij na een rit van 1200km in 3 dgn, daarna maar een weekje heeft stilgestaan en helemaal leeg is.
Iemand nog enig idee???

@fury, het doormeten had ik laten doen door een bekende, die merkte niks aan de regelaar.

Groeten Lars

Groeten Lars
Trek eens voor de gekkigheid een nieuwe massakabel van de - op de accu naar het frame. Iets zegt me, dat dit iets met slechte massa te maken heeft..
 
Mijn Schoon vader heeft gisteren de accu afgegeven bij de dealer, en net weer opgehaald. Accu heeft hele dag aan de lader gehangen. Na hem doorgemeten te hebben is er volgens de dealer niets met de accu. Wel zei de dealer iets in de zin van; wellicht dat de motor de accu leeg trekt?

Iemand enig idee?

Zaterdag ga ik inderdaad maar een een extra massa kabel trekken en alle bedrading schoon maken. zijn er nog mensen die aan andere opties denken?
Lijkt mij sterkt dat ik 2 kapotte dynamo's en 2 kapotte spanningsregelaars heb.....
 
Lijkt me dat je dan de accu nog even niet aan moet sluiten totdat je aan de slag wilt gaan.
dan:
-opgeladen accu moet onbelast 12.5/12.6 V @ 20°C zijn
-bij starten mag je tot ergens tussen 9..10V terugzakken in klemspanning
-bij contact uit -amperemeter tussen onderbroken accukabel- mag je geen stroom meten. Alarmsystemen uitgezonderd
-loopt de motor eenmaal: dan moet je 13.5..14.5 V op je accu meten.
-zo niet: spoelen v.d. dynamo doormeten en de regelaar (las boven dat het wph een procedure opgeeft)

Als de accu te ver inzakt bij het starten dan is deze gewoon wel slecht. Meet je lekstroom zonder contact dan is de boosdoener in je bedrading te vinden. Laadt de accu bij draaiende motor niet bij, dan is het de regelaar of dynamo.
 
TRYPHON; bedankt voor je duidelijke uitleg Hoe weet ik eigenlijk of ik een lekstroom heb is dat te meten?
Gisteren de opgeladen accu gemonteerd, liep weer als een zonnetje
 
Dan ben je al 1 stap verder. Nu je motor het weer doet:
-voltmeter op 0..20V op de plus en min van de accu
-starten, zolang je startmotor werkt moet je als gezegd tussen de 9..10V blijven.
-hou de voltmeter nog even op je accu en kijk of er vervolgens 13.5..14.5V op de polen staat, zo ja: dan laadt de accu bij
-eigenlijk kan je dan al zeggen dat eea in orde is. maar als je vervolgens weer een lege accu hebt dan kan deze of leeggaan door een lekstroom of toch slecht zijn.
-mocht dit zich voordoen: accupool los, sleutel uit je motor (alsof je stalt dus) en dan met de multimeter op mA=milliamperes tussen de pool en de kabel (+ of - afkoppelen maakt niet uit) meten of er een klein lekstroompje loopt.
 
Laatst bewerkt:
TRYPHON, mijn vriendin heeft der DIV afgelopen weekend gelukkig weer een aantal keer mee kunnen nemen voor een ritje, geen problemen onderweg gehad. Zal van de week eens vergelijken wat nu de accu spanning is na een aantal ritjes.

Bedankt voor je duidelijke uitleg!
 
Terug
Bovenaan Onderaan