[XJ600S] Schuddend stuur / Stuurwobble

AvR

MF'er
2 apr 2004
129
0
Ik heb sinds kort een Givi topkoffer gemonteerd deze gebruik ik deze af en toe. Deze koffer is dan ongeveer 9-10 kg beladen. Het vreemde is dat als ik dan met deze koffer achterop rijd dat mijn stuur schud/trilt als ik bv doorschakel of van mijn gas af ga. Nu zit ik een beetje na te denken over hoe ik dit kan oplossen. (stuurdemper? :+ )

Koffer zit natuurlijk ver naar achteren dus zal de voorkant een stuk lichter aanvoelen ? Zo ver was ik al. :) Maar is dit een kwestie van verkeerde banden spanning of is dit bijvoorbeeld op te lossen door de achtervering strakker te zetten ?

Heb zelf nog niet zo veel rij ervaring 4.000 km in 2 maanden 8-) maar dit probleem wekt geen vertrouwen bij de beginnende fietser.

Stats fiets:

Yamaha Diversion 600 S '00
5200 km
demper/vering standaard fabrieksettings
Banden Michelin Macadam (fabriek af dus nu zo'n 4 jaar oud)
Bandenspaning 2.4Bar voor en achter
Gewichtberijder 100kg
Kofferbalding is 10kg

Hopelijk heeft een van jullie hier ervaring mee en kan een oplossing aandragen.
 
Veel voorkomend verhaal. Heeft te maken met de stuurgeometrie van de motor, in combinatie met het extra gewicht achterop en eventueel de banden. Ik neem aan dat het probleem er alleen is als je het stuur los laat, bij een snelheid van rond de 40-60 km/u? Als dat niet zo is, heb je een ander probleem.....

Je zou kunnen proberen om de veervoorspanning achter wat hoger te zetten.

Een stuurdemper lost dit zeker niet op, maar dat had je zelf al door neem ik aan?

Overigens: ik had het op m'n Fazer 600 en nu ook weer op m'n 1000. Uiteindelijk waren de meeste oplossingen erger/duurder dan de kwaal. De simpelste oplossing: handjes aan het stuur houden....
 
Ligt waarschijnlijk aan de topkoffer :)

Ik heb dezelfde fiets, hetzelfde gewicht en ook een topkoffer, en rond de 60 km/u begint hij ook te wiebelen, en hoe meer gewicht er in de koffer zit hoe harder hij het doet. Zonder koffer geen enkel probleem :)

Is 1 van die dingen die een divi heeft :) Net zoals het "trillen" bij 4000 rpm :)


Is je achterband niet te zacht met die 2.4bar?
En staat de vering niet te slap gezien jouw gewicht EN die koffer?

Ik rij al 2-3000km rond met een kapotte achtervering :X En dan doet ie het ook alleen met topkoffer :)
 
Hoi,

Heb zelf ook een divi gehad met topkoffer en is inderdaad een kwaal van een div.
Vooral een brede koffer levert een hoop spectakel op als je zelf niet al te breed bent. Als je dan een bocht op de snelweg met zo'n 100km/h neemt dan heb je het gevoel of je hele frame van elastiek is geworden ;)

Oplossing??? uhm koffer aan de voorkant monteren? *D

Succes met je divi.
 
Ik zou proberen de voorpoten een cm door de kroonplaat heen te laten zakken, volgens mij is dat het makkelijkst en snelst en verhelpt dat je probleem.

Of altijd met een tanktas erbij gaan rijden, zodat het gewicht gelijkmatiger wordt verdeeld.
 
Ik heb het probleem ok gehad met mijn Divvy, ik heb er echter WP voor en Technoflex achtervering onder geschroefd en icm Bridgestone BT45 op een goede spanning (2.5 voor en 2.9 achter) was het bijna geheel weg.
De andere vering heeft tevens als resultaat dat hij een stukkie strakker gaat sturen, kost echter wel wat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan