XJ600S start soms wel , soms niet

cvcaelen

MF'er
14 jun 2007
146
0
Merelbeke
Goeiemorgen,

Mijn Diversion XJ600S uit 1993 met 72500Km op de teller heeft sinds kort een startprobleem:
als ie koud staat , start ie zonder problemen

als ie warm staat , krijgt de startmotor de zaak niet rondgedraaid,
het dimlicht gaat omzeggens uit tijdens de startpoging

na een halfuurtje koelen kan ik dan wel weer starten,...

spanning gemeten op de batterij (niet startende): 12.5Volt
spanning op de batterij draaiende :14Volt

maar, ik leg hem in derde versnelling, neem kleine aanloop en kan hem wel zo starten.

Iedere suggestie wat er loos kan zijn is zeer welkom

Christiaan
 
Dat is raar, meestal is het andersom.

Het enige dat ik kan bedenken is: Jouw motor heeft door slijtage verminderde compressie bij koude motor.
Bij warme motor is de compressie hoger en kan de versleten accu de startmotor niet meer rond krijgen.
De accuspanning is onbelast wel goed, maar stort in als de startstroom geleverd moet worden.
De oplossing lijkt dus te liggen in een nieuwe accu.
 
De accuspanning is onbelast wel goed, maar stort in als de startstroom geleverd moet worden.
De oplossing lijkt dus te liggen in een nieuwe accu.

de batterij is nieuw van vorig jaar , kan die nu reeds naar de filistijnen zijn?

Wellicht versleten koolborstels in je startmotor? Of een lekke afdichting waardoor er olie in je startmotor kan komen kan ook zoiets veroorzaken.

Is dit te doen om zelf te repareren? (ben in het bezit van werkplaatshandboek)

Christiaan
 
Begin met het eenvoudigste, niet gaan sleutelen voordat je de oorzaak kent.
Probeer eens starthulpkabels.
Als de startmotor dan nog niet draait is het in elk geval niet de accu.
 
Effe een update:

gisteren de Herfstrit in Moerzeke-Hamme gereden,
thuisgekomen met ruim 300Km op de teller.
Geen enkel probleem gehad met starten na een controlepost .

Zeer raar , want zover ik weet lossen problemen niet vanzelf op , of toch,...

(Het gemiddeld verbruik over de ganse rit was 1/25 ofte 4 liter per 100Km , hoogst gereden snelheid was 145Km/H tijdens de autostrade-rit naar huis (zo'n 40Km)

We zien wel hoe het verder evolueert

Christiaan
 
^^^ klinkt goed.
Wat je startprobleem betreft:
Draait de startmotor helemaal niet of slechts zeer moeizaam?
Als je dimlicht bijna helemaal uitgaat, heb je ergens een slecht contact/kortsluitingsje wat zich pas manifesteert als dat "onderdeel" warm is.
Bij normale start moet je dimliht verflauwen maar niet bijna-uitgaan.
Spuit es wat contactspray/wd40 in je startknop .... en check nadien es de contacten van je startrelais.
 
Spuit es wat contactspray/wd40 in je startknop .... en check nadien es de contacten van je startrelais.

staat een dezer dagen op het programma : kuip eraf en alle stekkers losmaken, kuisen en met kontaktspray inspuiten.
Ik ben ook meer in de richting van slechte kontakten aan 't zoeken.
als tweede denk ik dat een draad ergens doorgeschuurd is en bij warmte vals kontakt maakt : kabelboom onderzoeken dus.

Ik post mijn bevindingen naarmate ze vorderen.

Christiaan
 
XJ600s start soms wel, soms niet

das toch mooi? als je soms rijdt en soms niet?



:z

nee ff zonder gekheid.
je zou haast denken dat je je startmotor heel nauw van binnen zit en dus kan ronddraaien als hij koud is.

als ie warm is kan het metaal uitzetten en dat is misschien te strak en kan ie niet meer ronddraaien.

misschien moet je je startmotor even schoonmaken?
zit vaak een hoop koolstof in na wat jaartjes..
misschien is dat bij warm net genoeg om niet te kunnen draaien.
 
Dat het dimlicht bijna uit gaat, betekend dat er veel stroom getrokken wordt. Ik verdenk hierbij toch de stratmotor. Ik heb verschijnsel al eens meegemaakt bij een koekblik. Toen bleek het bronzen busje versleten. Reparatie hoeft niet zo duur te zijn bij een speciaalbedrijf.
Mijn dochter heeft een Div. 600, ook van '93 , doch (nog) geen problemen.
Pigion
 
Haal eerst de min-pool van de accu voordat je ook maar 1 stekker lostrekt !.
Je kan schade krijgen aan elektronica onderdelen als je zomaar stekkers los en vastklikt.
Denk hierbij aan spanningsregelaar oid.
Dus eerst de accu loskoppelen, dan pas stekkers kuisen.

Is het een onderhoudsvrije accu of een "water" accu ? Check regelmatig het waternivo en vul de cellen met gedestilleerd water. Is dat een tijd niet gedaan dan is dat slecht voor de accu.

Koolborstels nakijken of zo niet versleten zijn.
Kabelboom goed inspecteren en vooral de massaverbindingen nalopen.

Dynamo en startmotor evt demonteren en helemaal reviseren / schoonmaken
 
We zijn twee maand later en vandaag heb ik eindelijk tijd om de startmotor te demonteren en aan een grondig onderzoek te onderwerpen.

Gisteren had ik na een zoektocht hier op het forum gelijkaardige problemen en oplossingen gevonden (met name de startmotor)

Na dik 73000Km is het zeer waarschijnlijk dat de startmotor de schuldige is want soms deed het niet-starten-fenomeen zich 'smorgens ook voor , zelfs nadat de batterij een ganse nacht aan de lader had gelegen (batterij van exakt 1 jaar oud,...).
Mijn divvie in gang lopen lukt zelfs na een paar meter aanloop (in tweede versnelling), dus de ontsteking en zo zijn volgens mij dik in orde.

Met het werkplaatshandboek erbij kan het volgens mij niet fout lopen.

meer info en foto's volgen

Christiaan
 
Revisie van de startmotor beëindigd:

Net gedemonteerd:

yra8u8.jpg


Een kopie van het werkplaatshandboek erbij, je weet maar nooit :)

Alle stukken ongekuist naast mekaar:

yra8ua.jpg


De gereviseerde delen:

yra8u9.jpg


De rotor met schuurpapier opgekuist en tussen de lamellen het kool weggekrabt
de kooltjes hebben nog een lengte van 10mm (vervanglengte= 4mm)
alle losse kool weggedaan

terug alles gemonteerd
proefrit van een uurtje

na de proefrit stilleggen, 5 minuten wachten
en
weer starten

probleem (ogenschijnlijk en hopelijk) opgelost :+

Christiaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan