XJ650 reageert niet op gashendel

Gerdeper

MF'er
1 jan 2013
93
6
Venlo
Hoi,
Ik heb 2 yamaha''s XJ650. Een ervan rijd. Die andere heeft 4 jaar stil gestaan. In een ander topic ben ik bezig met carb problemen. Maar nu heb ik de carb van de goeie yamaha genomen en op deze gezet.
Hij startte meteen, maar ook zonder choke, beetje vreemd, koud. Vervolgens blijft ie op een gelijk toerental draaien, maar als ik gas geef gaat het toerental niet omhoog.
De carb is goed.....wat kan het dan zijn?
 
Ik heb net het rubber naar de luchtfilter eraf gehaald. Heb er een spiegel achter gehouden, zodat ik het zuigertje met de naald kan zien. Als ik gas geef gaat de zuiger snel op en neer, maar hij moet eigenlijk omhoog gaan. Wat kan het zijn? Met snel op en neer bedoel ik hij komt maar een halve centimeter omhoog, valt terug en weer omhoog en dat gaat in snel tempo.
 
Vol gas heb ik ook geprobeerd inderdaad.

Als de motor stationair loopt, en je geeft gas en de 4 vlinderkleppen draaien los? dan moeten de gasschuiven/buizen met naalden automatisch omhoog gaan door het gecreërde vacuum.
Gebeurd dit niet dan zijn de rubbers niet goed in de zitting gemonteerd. Maar ik sta er van te kijken dat ze het alle 4 niet doen. (dan heb je ze alle 4 niet goed gemonteerd. Zou ook kunnen natuurlijk).

Er gebeurd toch wel iets, als je gas geeft? Ander geluid?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net het rubber naar de luchtfilter eraf gehaald. Heb er een spiegel achter gehouden, zodat ik het zuigertje met de naald kan zien. Als ik gas geef gaat de zuiger snel op en neer, maar hij moet eigenlijk omhoog gaan. Wat kan het zijn? Met snel op en neer bedoel ik hij komt maar een halve centimeter omhoog, valt terug en weer omhoog en dat gaat in snel tempo.

oké, er gebeurd inderdaad iets. :+
 
Ik heb net het rubber naar de luchtfilter eraf gehaald. Heb er een spiegel achter gehouden, zodat ik het zuigertje met de naald kan zien. Als ik gas geef gaat de zuiger snel op en neer, maar hij moet eigenlijk omhoog gaan.
:?
Wat moet een gasschuif met naald nou eigenlijk doen?
Wat kan het zijn? Met snel op en neer bedoel ik hij komt maar een halve centimeter omhoog, valt terug en weer omhoog en dat gaat in snel tempo.
 
Toen alles weer in elkaar zat, heb je toen 1 voor 1, alle 4 de gasbuizen met je vinger naar boven gedrukt? Terwijl alle 4 carbs voor je lagen op de werkbank. Ze moeten alle 4 met een zuigende en vloeiende beweging weer naar beneden zakken.

Als je constant gas blijft geven mag de zuiger niet klapperen. Hoe hoog dat ie komt ligt aan hoevel gas je geeft, dus hoever de vlinderklep losstaat.
 
Toen alles weer in elkaar zat, heb je toen 1 voor 1, alle 4 de gasbuizen met je vinger naar boven gedrukt? Terwijl alle 4 carbs voor je lagen op de werkbank. Ze moeten alle 4 met een zuigende en vloeiende beweging weer naar beneden zakken.

Als je constant gas blijft geven mag de zuiger niet klapperen. Hoe hoog dat ie komt ligt aan hoevel gas je geeft, dus hoever de vlinderklep losstaat.
Dat had ik gedaan ja, en ze kwamen netjes langzaam en vloeiend naar beneden. Ik heb het net nogeens gedaan, terwijl de carb erop zit, en dat ging prima.
 
Heb net nog ff gekeken, en blijkt dat 1 uitlaat koud is. Ik weet niet of dat met dit probleem iets te maken heeft, maar daar moet ik dan sowieso even naar kijken, waarom die cilinder niks doet.
 
Dat had ik gedaan ja, en ze kwamen netjes langzaam en vloeiend naar beneden. Ik heb het net nogeens gedaan, terwijl de carb erop zit, en dat ging prima.

Ik vind je taalgebruik nogal vaag.
Heb je nu alle 4 gasschuiven net nog even getest, of alleen de 1 waar je net me bezig was?

Ik begrijp wel dat je ze alle 4 op de werkbank getest hebt. Dan zou dit eigenlijk goed moeten wezen.
 
Ik had idd de gasschuiven al op de werkbank getest, toen waren ze goed. Net heb ik de buitenste 2 even getest, en die zijn goed. Dus gemakshalve ga ik ervan uit dat de middelste het ook doen.
 
Ik had idd de gasschuiven al op de werkbank getest, toen waren ze goed. Net heb ik de buitenste 2 even getest, en die zijn goed. Dus gemakshalve ga ik ervan uit dat de middelste het ook doen.

Ik heb net even je 2 posten doorgespit, en het lijkt erop dat dit probleem al vanaf het begin bestaat. Eerst met de orginele 4 carbs. Daarna met de 4 carbs van de andere motor. En nu nog steeds met de 4 orginele ultrasoon gereinigde. Alleen het aantal cilinders wat daadwerkelijk ook echt draaide, verschilt een beetje bij die 3 pogingen.

Als ik het goed verwoord heb, dan heb je gelijk met 1 vanje eerdere opmerking dat ie met de carbs van de lopende fiets, ook niet op het gas reageerde.

Er moet dan meer aan de hand zijn. Technisch gezien aan dit blok.
Maar wat?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net even je 2 posten doorgespit, en het lijkt erop dat dit probleem al vanaf het begin bestaat. Eerst met de orginele 4 carbs. Daarna met de 4 carbs van de andere motor. En nu nog steeds met de 4 orginele ultrasoon gereinigde. Alleen het aantal cilinders wat daadwerkelijk ook echt draaide, verschilt een beetje bij die 3 pogingen.

Als ik het goed verwoord heb, dan heb je gelijk met 1 vanje eerdere opmerking dat ie met de carbs van de lopende fiets, ook niet op het gas reageerde.
Er moet dan meer aan de hand zijn.
Ja, dat klopt. Op de andere carb was het hetzelfde probleem. Jij zei dat als je het gas opent, dat ie dan vacuum trekt, waar de gasschuif naar boven komt. Er is dus iets met het vacuum zou ik denken, de vraag is alleen waar hij dan druk verliest. Of is het iets heeeel anders, ik gok maar wat.
 
Ja, dat klopt. Op de andere carb was het hetzelfde probleem. Jij zei dat als je het gas opent, dat ie dan vacuum trekt, waar de gasschuif naar boven komt. Er is dus iets met het vacuum zou ik denken, de vraag is alleen waar hij dan druk verliest. Of is het iets heeeel anders, ik gok maar wat.

In theorie zou de gasschuif met naald moeten stuiteren.
Maar omdat ie al zowiezo 1000 t/min draait, na het starten, krijgt de gas schuif geen kans om te zakken.
Je hebt wel vacuumval, omdat de inlaatklep dicht en los gaat, maar dit gaat zo snel per minuut, dat die gasschuif daar niet zo snel op kan reageren.

De gasschuif gaat trouwens pas omhoog boven de 4000-4500 toeren. Daaronder niet.

Zou kunnen bijvoorbeeld dat de vorige eigenaar de inlaat en uitlaatnokkenas perongelijk verwisseld heeft, of zoiets. Ik weet ook niet precies hoe jouw motorblok technisch opgebouwd is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan