xj900 doet het op 2 cilinders wel / niet

iv©

MF veteraan
12 mei 2007
5.613
6
soest
schiet mij maar lek..

het hok (de XJ dus..) wilt niets meer doen met de twee linker cilinders, de twee rechter doen hun best.
de twee rechter uitlaten worden netjes heet *O* , de twee linker blijven koud. -O-

de twee linker cilinders vonken netjes (2 bobines voor 4 cilinders om en om gestuurd. linker bob. doet cil. 1-3 rechter bob. doet cil 2-4)
er is voldoende compressie. :Y
en voldoende onderdruk. (zuigkracht) :Y

ik was geneigd om de carbs de schuld te geven. B|
maar die kan ik ondertussen wel uitsluiten. denk ik.. :? :?
eerst dacht ik, brandstof probleem... dus nu heeft iedere carb netjes zijn eigen aanvoer slangetje vanaf de kraan. :}
de carbs zijn ondertussen al 5X schoongemaakt. helemaal uit elkaar geweest en alles netjes gereinigd. :Y


met lopende motor (half dan.. :/ ) gaan de plenulums. (die bussen die vacuüm gestuurd omhoog gaan in de carb) netjes omhoog bij het opendraaien van het gas (de vlinderkleppen dus ;) )

nu sta ik dus met een heel groot ? :$

wie o wie heeft een idee?

ondertussen tijdens het schrijven borrelt het yics (Yamaha Intake Control System) in mijn hoofd op...

misschien dat dat de veroorzaker is?
 
Misschien: vlotternaaldjes. Onder vergrootglas bekijken, vooral de sluittipjes die vaak van rubber/kunststof zijn; als die blijven "kleven" vallen die cilinders droog. Ook letten op de opvang van die puntjes, soms metaal en dan meestal onverdacht maar mogelijk ook een rubber-achtig ringetje.
 
Laatst bewerkt:
de bougiekabels zitten verkeerd aangesloten. Zet ze maar eens op cil 1 en 4, en de andere 2 op cil 2 en 3.
en als ik het zo lees dan denk ik dat je de kabels op cil 1 en 2 moet verwisselen.
 
Laatst bewerkt:
sorry.. het was veel te lekker weer om aan de xj te sleutelen..
ik ben lekker met de HD wezen toeren..

ik ga de kabels eens omdraaien.. :X
maar waarom doet de rechter helft het dan wel? :?

komend weekend een beetje druk.. maandag ga ik eens proberen.

bedankt alvast voor de reacties *O* *O* *O* *O* *O*
 
sorry.. het was veel te lekker weer om aan de xj te sleutelen..
ik ben lekker met de HD wezen toeren..

ik ga de kabels eens omdraaien.. :X
maar waarom doet de rechter helft het dan wel? :?

komend weekend een beetje druk.. maandag ga ik eens proberen.

bedankt alvast voor de reacties *O* *O* *O* *O* *O*


mmmmjaaa

Ik dacht zo ... 2 kabels wisselen duurt pakweg 10 seconden, ff op de startknop duwen ook.
Dus ruim geschat binnen de tijdspanne om deze post te lezen, heb je al of niet de oplossing gevonden. IK had niet kunnen wachten ...

Cheers mate :W
 
Laatst bewerkt:
sorry.. het was veel te lekker weer om aan de xj te sleutelen..
ik ben lekker met de HD wezen toeren..

ik ga de kabels eens omdraaien.. :X
maar waarom doet de rechter helft het dan wel? :?

komend weekend een beetje druk.. maandag ga ik eens proberen.

bedankt alvast voor de reacties *O* *O* *O* *O* *O*

Omdat de linker 2 cilinder net op het verkeerde tijdstip een vonk krijgen, dus als je de 2 omdraait is wrschnlk het probleem verholpen.
 
Omdat de linker 2 cilinder net op het verkeerde tijdstip een vonk krijgen, dus als je de 2 omdraait is wrschnlk het probleem verholpen.

Psies, je hebt minimaal 3 dingen nodig voor een goede verbranding:
- brandstof-zuurstof mengsel
- druk (compressie)
- ontsteking (vonk)

Dus als die 1 van die andere 2 niet heeft kun je vonken wat je wil maar gebeurt er echt helemaal niets. :N
 
kabeltjes waren gewoon goed aangesloten.. ;(

boel omgedraait en zowaar... weer op 2 cilinders lopen, weer alleen rechts.. :X

en een hele mooie "plof" :P

ik ga maar eens in de rommel bakken in de garage zoeken.. ik heb nog een setje XJ carbs slingeren..
de twee linker maar een wisselen.. :/

misschien morgen wat verloren uurtjes om dat te doen.. :Y

ben ondertussen al behoorlijk snel met de carbs los te halen en weer vast te zetten *O* *O* *O*
 
okee.. carbs verwisseld voor een ander paar..
niks nopes nada B| B| B|

nog steeds dood op 2 poten.. ;(

donderdag ga ik er een compressie meter ophangen.
met het bekende vingertje op de bougie opening voel ik we degelijk compressie maar meten is weten.. :Y

ook heb ik de YICS buis gecheckt en alle openingen zijn open.
meteen ook ff schoongemaakt, en er zat wel wat residu in de buis maar niet noemenswaardig..

ook heb ik ff snel de kleppendeksel eraf getrokken om te kijken of het er hier ongezond uitzag. zag er goed uit.. netjes zelfs, zo op het oog geen loop sporen.
en natuurlijk gingen de klepjes netjes op en neer.. *O*

maar goed...
nog geen ruk opgeschoten...

iemand een idee??
 
niemand een idee dus -O- -O- :?

maar goed,
van de week toch maar ff de compressie getest:
zeer gezonde waardes! :Y :Y :Y
1-> 10.8 Bar
2-> 10.6 Bar
3-> 10.7 Bar
4-> 10.9 bar

daar mag dat oude hokje met een ton op de klok toch wel trots op zijn :Y :Y :Y :Y :} :} :} :}

maar.. met goede waardes alleen wil het hok nog niet lopen.. |( |( |( :( B|
 
de ontsteking kan niet stuk zijn want dan deden de 2 andere cilinders het ook niet.

elke bougie vonkt namelijk 2 keer in een arbeidscyclus.
in de compressieslag en bij uitlaatslag.

als cilinder 1 een vonk heeft bij de arbeidsslag, heeft cil 4 een loze vonk bij de uitlaatslag.

voor cil 2 en 3 werkt het precies hetzelfde, alleen 180 graden later.

om deze reden (loze vonk) kan het nooit aan de ontsteking (cdi) liggen omdat de rechtse 2 cilinders wel werken.

behalve in het geval van verkeerd aansluiten.
of als van alle 2 de bobines er maar 1 bougiekabel werkt.

omdat je de carburateur al gewisseld hebt, denk ik nog steeds dat je een fout maakt met aansluiten van de bobines of de bougiekabels.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm Ivo, probeer eens van de niet-werkende cylinders de bougiekabels tussen bougie en bougie dop er af te halen en er opnieuw aan te "schroeven". De kabel in de dop drukken, en dan 3 stevige slagen rondom maken terwijl je de kabel blijft aandrukken in de dop. Misschien zit daar het probleem.
Ik heb dat af en toe gehad een rare storing en dat de motor niet goed liep. Raar schudden, geluid anders dan ik gewend was....Bleek ook aan 1 contact te liggen tussen bougiedop en bougiekabel.
 
Laatst bewerkt:
^^^

Het kan haast niet anders dan tussen de bobines en de bougies zitten.

idd ff de kabels van de koppen trekken, die zitten er gewoon met een frictie koppeling in geschoven. Je kan de kabels zonder problemen van de bougiekop trekken.
Kijk dan es IN de bougiekop en IN het kabeluiteinde: dan snap je hoe een en ander in elkaar zit.
Nu nog op de goede manier terug in elkaar klikken ... en proberen.

Trouwens: bougiekoppen en de kabels gaan nu ook weer niet eeuwig mee ...
 
Laatst bewerkt:
^^^

Het kan haast niet anders dan tussen de bobines en de bougies zitten.

idd ff de kabels van de koppen trekken, die zitten er gewoon met een frictie koppeling in geschoven. Je kan de kabels zonder problemen van de bougiekop trekken.
Kijk dan es IN de bougiekop en IN het kabeluiteinde: dan snap je hoe een en ander in elkaar zit.
Nu nog op de goede manier terug in elkaar klikken ... en proberen.

Trouwens: bougiekoppen en de kabels gaan nu ook weer niet eeuwig mee ...


Euhmm, worden de koppen van de bougies nat van de benzine ?.
Ik vermoed zelf, zoals anderen ook al, dat er iets mis is met de kabels/bougies. Heb zelf ook een vaag probleem gehad met mijn Seat Leon M1. Nadat ik de kabels/bougies en bobine vervangen had, waren de problemen opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan