[xj900f '92] motor met ochtendhumeur (startproblemen)

bratos

MF'er
25 jun 2002
58
0
dordrecht
Hallo MFers,

Graag zou ik weer een beroep doen op jullie ervaring en kennis.

Ik heb een Yamaha XJ900F uit '92 en deze geeft sinds een week of 2 startproblemen.

symptomen:

Ik wil 's ochtends naar mn werk, maar de motor weigert te starten. De startmotor draait goed, de choke staat uitgetrokken, de accu heeft 14,3 Volt. Na een keer of 10 geef ik het op en ga ik maar met het koekblik.
's Avonds kom ik thuis. dan kijk ik er eens naar, trek de choke uit, druk op de knop en hij loopt.

Dit is nu een aantal malen gebeurd. De laatste tijd gebeurt het ook dat ie 's avonds ook niet meer wil starten. Ik dacht eerst dat het met vocht te maken had, omdat hij niet startte nadat het geregend had. Maar onlangs is het lang droog geweest, en toen wilde ie ook niet. Inspuiten met contactspray van de killswitch was dus niet nuttig (als ie 'off' staat, draait de startmotor ook nieth rond).

Nu heb ik de bougies eruit gedraaid, en die waren goed zwart.
Ik had ze schoongemaakt en op geschuurd. Gelijk lopen. ik ben gelijk nieuwe boegies wezen halen.
deze vanochtend geplaatst, de bougiekappen goed aangedraaid, en natuurlijk gelijk lopen! :)

Echter, na een paar keer testen wilde ie niet meer starten! ondanks dat het droog was, ondanks de nieuwe bougies.

Dus nu is mijn vraag: wat is de volgende stap om te onderzoeken?
Ik had nog als tip ontvangen om naar het punt te kijken waar de min-pool van de bobine aan het frame zit, en deze op te schuren en weer vast te zetten. Anders eventueel boegiebekabeling + doppen vervangen.

Iemand nog suggesties?

Tijdens het testen liep de motor soms wel, soms niet. wiebelen aan het stuur of bekabeling leek geen impact te hebben op het functioneren.

Help en zo ;)

Gr. Bartosz
 
Controleer je zekeringskast ook maar eens.

Heb bij een oude xj die te pas en te onpas niet wilde starten of af sloeg, eens flinke corrosie gezien in de zekeringskast, na het schoonmaken hiervan nooit meer problemen gehad! (glaszekeringen)
 
Dat zal ik morgen eens checken (als ie niet wil starten).
De vorige bougies waren op 1 na vrij zwart, vandaar dat ik nieuwe heb geplaatst.

dan staat ie ws veel te rijk, en met de choke uittrekken verzuip je hem tijdelijk..

zwarte bougies wijst op te rijk, oftewel bv een verstopt/versleten luchtfilter,
daar gaat ie ook te rijk van staan. Dit is een mogelijkheid.
 
Controleer je zekeringskast ook maar eens.

Heb bij een oude xj die te pas en te onpas niet wilde starten of af sloeg, eens flinke corrosie gezien in de zekeringskast, na het schoonmaken hiervan nooit meer problemen gehad! (glaszekeringen)

zou ook nog kunnen, door een onregelmatige vonk verbrand niet alle benzine en lijkt ie ook te rijk te staan etc.


beter gewoon dit allemaal stap voor stap proberen TS :)
 
Start 's morgens eens een keer zonder die choke te gebruiken. Als ie dan gelijk aan wil slaan, maar ook gelijk weer afslaat krijgt ie dus wel een vonk. Met de choke er bij verzuipt ie dus. Ik heb ook een 4BB die ongeveer hetzelfde doet. Die start ik eerst zonder choke, als ie begint en gelijk weer afslaat start ik hem daarna met een klein beetje choke. Maar de 1e poging is altijd zonder choke omdat ie blijkbaar verzuipt op volle choke.

Mijn 58L heeft nergens last van, die start koud altijd met volle choke. Kan er daarna eigenlijk gelijk weer af.
 
Laatst bewerkt:
Contactspray in de bougiedoppen spuiten. Of kopervet om de uiteinden van de bougies smeren en dan de doppen erop. Of nieuwe doppen kopen en de bougiekabels vervangen.
De meest heftige methode is een spuitbus remmenreiniger aan je zijkap vastzetten met tie-raps en slangetje je luchtfilter in.
 
Die remmenreiniger :) (werkt wel goed, start in de winter mijn xj er ook mee)

Als ie bij mij niet wil starten laat ik hem vaak even 5 minuten in zijn eigen sopje gaarkoken.
Dan weer starten en dan start het meestal prima. Doorstarten heeft eigenlijk geen nut. Schone bougies en schoon luchtfilter maakt het wel makkelijker.

Waar het echte probleem zit weet ik ook niet. Mijn xj lijkt met name als ie echt steenkoud start problemen te hebben.

Moet iets met kracht van de vonk van doen hebben, aanduwen werkt namelijk altijd en gaat heel makkelijk. Kun je ook eens proberen. En check al je electrische connectortjes , maak ze goed schoon. Kan zeker geen kwaad bij een xj.
 
Start 's morgens eens een keer zonder die choke te gebruiken. Als ie dan gelijk aan wil slaan, maar ook gelijk weer afslaat krijgt ie dus wel een vonk. Met de choke er bij verzuipt ie dus. Ik heb ook een 4BB die ongeveer hetzelfde doet. Die start ik eerst zonder choke, als ie begint en gelijk weer afslaat start ik hem daarna met een klein beetje choke. Maar de 1e poging is altijd zonder choke omdat ie blijkbaar verzuipt op volle choke.

:^
Dito
Het is een kogelvrij blok maar het houdt niet van vuile bougies of korte stukjes rijden.
Volle choke is goed voor hartje Russische winter maar zodra het een beetje warmer wordt enkel 's ochtends maar een klein beetje choke gebruiken.
Daarbij moet het blok met regelmaat goed warm worden gereden.
Het is gewoon een toerfiets voor lange stukken en geen stadsfiets.

Aan de andere kant kun je juist ook controleren of de choke juist niet blijft hangen (chokekabel moet los(jes) zitten).

Hoe is je benzineverbruik?
 
Even een update.

Ik had zondag nieuwe bougies geplaatst. Hierna liep de motor gelijk goed. Na een paar keer proberen echter het zelfde euvel. Ineens wilde ie niet meer.

Ik heb gistermiddag nog even geprobeerd, toen startte ie meteen.(maar geen tijd om te rijden)
Vanochtend wilde ik er mee naar mn werk, en toen liet ie me weer in de steek (natte bende). De accu wilde niet meer zo na al dat geprobeer had ik het idee.

zojuist de nieuwe bougies weer eruitgehaald, en deze waren weer helemaal zwart.
Schoongemaakt, teruggeplaatst.
Zekeringklemmen geborsteld + beetje contactspray erop.
Accu gemeten: 14.2 V.
Na een paar keer proberen (zonder, en met een beetje choke) wilde ie niet starten.
De het klonk alsof ie niet door de compressie heen kwam of zo, het ging langzaam naar met snelle stoten als je begrijpt wat ik bedoel.
Accu: 13.3 V.

Na wat vloeken alles weer teruggeschroefd, en geprobeerd aan te duwen. Nog even neergelegd op zn kant (ik hield em niet meer |( :X )
Na 4 keer (zonder choke) had ik em aan de praat.

Toen maar laten lopen, motorpak aangedaan en ff gereden.


Ik rij er 4x per week mee naar mn werk, das 16 km heen en 16 km terug.
Is dat te weinig? soms nog een pretrit als ik tijd heb.
en die 1 op 20 haal ik never nooit niet. 1 op 15 a 16 is mijn gemiddelde.
 
16km is erg krap; motor komt zelden doorgewarmd en trekt erg hard aan de accu. slecht ook voor de olie, condensvocht geeft mayonaiseslag.

Misschien is je laadspanning te hoog ..... meet je de accuspanning zonder draaiende motor?
Meet eens met stationair draaiende motor en wisselend toerental, post de resultaten hier.
Laadspanning noemenswaardig hoger dan 14V betekent meestal een kapotte spanningsregelaar die bezig is je accu dood te martelen.
 
Ik heb alles gemeten zonder draaiende motor.
Ik heb later op de dag even tijd om met draaiende motor te meten, ik zal het hier posten.

Beter met een omweg naar huis misschien :P

edit:
ik heb even gemeten. stilstaande motor: 14,3 V
Motor gestart (gelijk lopen, zonder choke): 14,3V

Nadat de motor een beetje warm was geworden, en stationair iets van 1100 toeren liep na een x aantal minuten, was de spanning over de accupolen 16V, en bij hoger toerental 16,3 V.

(Ik merk ineens dat dat boutje om het stationair roerental te regelen, niks meer doet :? )
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt mij duidelijk dat je accu "slaag" krijgt, ruim 16V bij zo weinig toeren betekent nog hoger daarboven ..... misschien nog te redden als het een klassiek type is, vloeistofniveau iedere cel (6 stuks) checken en met in te druppelen gedestilleerd water tussen de 2 maatstrepen brengen (NIET erboven).

Zo goed als zeker dus kapotte spanningsregelaar.

Stationairschroef ..... ik ken fouten daarmee alleen van enkelvoudige carburateurs met cilindrische gasschuif, stukdraaien door "happen" van de schroefdraad in lichtmetaal; op bromfietsjes vaak gezien en reddeloos. De enige manier om dat te voorkomen was een "procedure" voor inregelen:

1 schakel de warmgereden motor UIT
2 trek gas in geheel open stand en draai de schroef tot einde "vast" (NIET muurvast)
3 gas los en start de motor die nu veel te hard stationair zal lopen
4 draai met kleine duwtjes en tussenpozen de stationairschroef losser, totdat bevredigend toerental is bereikt; ga je te ver omlaag dan NIET terug vaster draaien maar opnieuw beginnen bij 1.

Maar ik verwacht niet dat het bij een meercilinder-motor vergelijkbaar in elkaar steekt, spul nalopen en eventueel demonteren dus om uit te zoeken wat er fout zit.
 
Albert kaapt mijn topic! }) ;)

maar serieus
ik was het ook even kwijt, maar ik dacht ik zet mijn verbruik ook even neer, sluit mooi aan op mn zwarte-bougies-verhaal.

En Albert heeft me vaker met goede tips(en onderdelen) op weg geholpen.
 
Albert kaapt mijn topic! }) ;)

maar serieus
ik was het ook even kwijt, maar ik dacht ik zet mijn verbruik ook even neer, sluit mooi aan op mn zwarte-bougies-verhaal.

En Albert heeft me vaker met goede tips(en onderdelen) op weg geholpen.


Ja ik lift half mee, ;) maar je spanningsregelaar is duidelijk naar de knoppen. Maar geen nood, je weet waar je een andere kunt halen of op laten sturen. :) :)
Om te proberen kun je ook nog wel een andere accu mee krijgen.

Let even op met het starten op een bijna lege accu, de cdi unit kapt er bij 10V of zo al mee, terwijl je startmotor dan nog wel draait. Je start dan dus zonder vonk, en daar krijg je zwarte of natte bougies van.
 
[b


Ja ik lift half mee, ;) maar je spanningsregelaar is duidelijk naar de knoppen. Maar geen nood, je weet waar je een andere kunt halen of op laten sturen. :) :)
Om te proberen kun je ook nog wel een andere accu mee krijgen.

Je hebt mail.

Mijn accu is nog geen 4 maanden oud, ik kan de niveaus controleren en evt bijvullen.
Wat zijn de symptomen van een accu die 'klappen' heeft gekregen door te hoge laadspanning?
 
Je hebt mail.

Mijn accu is nog geen 4 maanden oud, ik kan de niveaus controleren en evt bijvullen.
Wat zijn de symptomen van een accu die 'klappen' heeft gekregen door te hoge laadspanning?

Minder capaciteit. Door de hoge laadspanning is het zeer waarschijnlijk dat ie gekookt heeft en daardoor zijn er (meerdere) platen droog komen te staan. De cellen op de platen slaan dan dicht en dat verminderd de capaciteit. Als ie nog maar 4 maanden oud is zou ik hem ook gewoon bij vullen en proberen. Je spanningsregelaar gaat niet zomaar kapot als je accu minder capaciteit heeft, dus proberen kan geen kwaad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan