XJR 1300 of XJR 1300SP?

R-eendje

Rookie
19 mrt 2004
28
0
Oud-Beijerland
Ben op zoek naar een goeie XJR 1300, maar kom vaak ook de toevoeging "SP" tegen. Socialistische fiets? nee toch? maar wat dan wel?

Laat me weten...
 
Mogguuuuu R-eendje......

Zet je vraag eens in www.xjrcafe.nl en je krijgt zeker een antwoord.

in de sectie "xjr-info" kun je ook de folders van de xjr bekijken. Zelfs van verschillende jaargangen.

Volgens mij is het enige verschil nu dat de SP een andere kleurstelling/striping heeft.

succes,

Jaapio
 
Ben op zoek naar een goeie XJR 1300, maar kom vaak ook de toevoeging "SP" tegen. Socialistische fiets? nee toch? maar wat dan wel?

Laat me weten...
Mogge,Jaap schreef het al over de kleurstelling dacht ik.De sp,s zijn meerkleurig.
Verder zijn/waren de verschillen.
SP heeft instelbare voorvork,Ohlings schokbrekers achter,Andere,lees bewerkte buddyseat.Dat zijn de verschillen vlgs mij.
gr Driver.
http://autos.groups.yahoo.com/group/xjrowners/
 
Wegens bezuinigingen maken ze tegenwoordig volgens mij geen verschil meer tussen een SP of een normale. Voorheen waren er wel duidelijke verschillen, zoals door Jaapio en Driver wordt aangegeven. Wanneer ze hier trouwens precies mee zijn gestopt weet ik eigenlijk niet. Dus misschien dat iemand anders dit wel nog uit zijn geheugen kan graven :] .
 
De gewone XJR1200 en 1300 waren steeds éénkleurig en hadden een glad zadel.

Eerste XJR1200SP(ecial) was Kenny Roberst replica (geel/wit met zwarte blokken). Toen Kenny overliep naar Suzuki kwam er een Christian Sarron replica(blauw met wit/rode striping)
Hadden behalve de spaciale kleurstelling instelbare voorvork, instelbare Öhlins achterschokbrekers (met reclame-sticker op kontje!), instelbare rem- en koppelingshevel, gepolsterd zadel en ik meen ook goudkleurige ketting. In de loop der jaren werden diverse van deze extra's ook op de gewone XJR's gemonteerd.

De XJR1300(1999) had al instelbare hevels en voorvork, terwijl de Öhlins van de XJR1300SP niet meer instelbaar waren. In 1999 waren er 2 kleurstellingen voor de SP. De ene was een variatie op de Sarron. De andere was diepblauw met wit en rood.
Daarna kwamen weer variaties op de Kenny (dwz. met blokken). Eerst alleen rood/zwart en blauw/zwart, in 2001 kwam er een geel/zwarte bij.

In 2002 kwam er een nieuw model met gewijzigde tank en zadel voor een betere zitpositie. Deze had alle kenmerken van de SP, behalve de goudkleurige ketting), maar niet die aanduiding.

Af 2004 (nieuwe uitlaten en dashboard) is er toch weer een éénkleurige versie (zwart).

Je kan voor je vragen en voor plaatjes ook kijken in: XJR-lijst op MF
 
Safe in Rotterdam had er nog 2 staan

Overjarig (2003) model maar nieuw uit de kist voor 8450 euries !!!
 
Eerste XJR1200SP(ecial) was Kenny Roberst replica (geel/wit met zwarte blokken). Toen Kenny overliep naar Suzuki kwam er een Christian Sarron replica(blauw met wit/rode striping)
Hadden behalve de spaciale kleurstelling instelbare voorvork, instelbare Öhlins achterschokbrekers (met reclame-sticker op kontje!), instelbare rem- en koppelingshevel, gepolsterd zadel en ik meen ook goudkleurige ketting. In de loop der jaren werden diverse van deze extra's ook op de gewone XJR's gemonteerd.

De XJR1300(1999) had al instelbare hevels en voorvork, terwijl de Öhlins van de XJR1300SP niet meer instelbaar waren. In 1999 waren er 2 kleurstellingen voor de SP. De ene was een variatie op de Sarron. De andere was diepblauw met wit en rood.
Daarna kwamen weer variaties op de Kenny (dwz. met blokken). Eerst alleen rood/zwart en blauw/zwart, in 2001 kwam er een geel/zwarte bij.

In 2002 kwam er een nieuw model met gewijzigde tank en zadel voor een betere zitpositie. Deze had alle kenmerken van de SP, behalve de goudkleurige ketting), maar niet die aanduiding.

Af 2004 (nieuwe uitlaten en dashboard) is er toch weer een éénkleurige versie (zwart).

Je kan voor je vragen en voor plaatjes ook kijken in: XJR-lijst op MF

:^

Niet voor niets drs blijkbaar! :+
 
Hey DrsRob.... Mooie site joh...die van de XJROwners... Ik vind die Yahoo site niet echt handig....... toppie

gr Rob
 
Laatst bewerkt:
Hey DrsRob.... Mooie site joh...die van de XJROwners... Ik vind die Yahoo site niet echt handig....... toppie

gr Rob
Ik ook niet, maar de Yahoo site is tegenwoordig ook alleen voor de Owners zelf. Ik laat de berichten naar mijn mailbox komen, dus ik kijk bijna nooit op de yahoo-site zelf.
 
Waren de remmen ook niet verschillend ?
Ik zou voor de SP gaan,..
De remmen zijn nooit verschillend geweest. De XJR1300(SP) kreeg bij zijn introductie in 1999 vóór de remklauwen van de R1. Vanaf 2002 was ook de achterklauw gelijk aan die van de R1.
In Japan zelf zijn de XJRren overigens uitgerust met Brembo klauwen.
 
Hey DrsRob.... Mooie site joh...die van de XJROwners... Ik vind die Yahoo site niet echt handig....... toppie

gr Rob

---------------------------------------------------------------------------------
Dag Rob en drs Rob.

De Yahoo site is in principe alleen toegankelijk voor onze members en dan is hij voor ons handig genoeg ( om bijv.te communiceren met elkaar )
Voor niet members valt er inderdaad niets te zien eigenlijk,alleen de Homepage volgens mij.
Vandaar ook dat we de www.xjr...site erbij gemaakt hebben.Gewoon eenvoudig qua opzet met wat back info over onze groep .
Verder is het voor onze members ook een aanvulling op de Yahoo site omdat die site wat beperkt is om bijv.fotoos e.d te plaatsen.
En voor niet members is er op deze site ook te zien wie we zijn en wat we doen sinds februari 2002.
Vervolgens is dan de keus aan de mensen zelf om zich wel of niet bij ons aan te sluiten tegen een memberbijdrage van 10 treuro per jaar.
Op dit moment hebben 111 mensen :) zich aangesloten bij ons en da,s niet echt verkeerd lijkt me.
gr Driver/Arie http://www.xjrownersnederland.nl/index.html

En dat je de site leuk vindt is weer aardig om te lezen natuurlijk 8-)
 
Heee Arie,

joh...het is niet mijn bedoeling geweest jullie site af te kraken
hoorrrr ;) maar ik heb ooit eens mij voor dat Yahoo gedoe opgegeven en
werd bestookt met mailtjes waar ik niet op zat te wachten |( (dat was
het Yahoo lidmaatschap oid) Dus toen heb ik mezelf gauw weer
ge-unsubscribed (is dat wel een woord?) Anyway... ik vond het zelf
niet echt prettig surfen..vandaar... :+ Die 10 pleuro bijdrage hoef je
het niet voor te laten... vinnik.
Ik begrijp ook wel dat de members meer kunnen zien dan de niet-
members, maar goe...misschien ben ik er wel te lui voor :Z
Ik zit regelmatig ook bij het XJR-Cafe te snuffelen... is ook een hele
mooie site.. ff registreren en klaar...

Maar goe... het gaat uiteindelijk om de mooiste fiets gemaakt
(nu zal ik wel commentaar krijgen... :] maar da's mijn mening)

De Yamaha XJR

Groet, & Keep up the good work !!

Rob
 
Heee Arie,

joh...het is niet mijn bedoeling geweest jullie site af te kraken
hoorrrr ;) maar ik heb ooit eens mij voor dat Yahoo gedoe opgegeven en
werd bestookt met mailtjes waar ik niet op zat te wachten |( (dat was
het Yahoo lidmaatschap oid) Dus toen heb ik mezelf gauw weer
ge-unsubscribed (is dat wel een woord?) Anyway... ik vond het zelf
niet echt prettig surfen..vandaar... :+ Die 10 pleuro bijdrage hoef je
het niet voor te laten... vinnik.
Ik begrijp ook wel dat de members meer kunnen zien dan de niet-
members, maar goe...misschien ben ik er wel te lui voor :Z
Ik zit regelmatig ook bij het XJR-Cafe te snuffelen... is ook een hele
mooie site.. ff registreren en klaar...

Maar goe... het gaat uiteindelijk om de mooiste fiets gemaakt
(nu zal ik wel commentaar krijgen... :] maar da's mijn mening)

De Yamaha XJR

Groet, & Keep up the good work !!

Rob

---------------------------------------------------------------------------------
Commentaar ???? Valt wel mee hoor :) ,Je was toch niet aan het kraken vlgs mij was je wel positief. De een doet dit en een ander dat ,Moet kunnen toch.
Lekker datgene doen wat je zelf leuk vindt ,Dat doen wij op onze manier en xjrcafe op hun manier.
En dat bestoken moet je positief zien want veel Hollanders moet je vaak eerst zien te interesseren in iets voordat ze iets willen betalen.
Een gratis site trekt nu eenmaal altijd makkelijk mensen want het is gratis.
Maar binnen onze owners groep vinden wij het wel prima ,we gaan lekker door op onze eigen manier ,dus members only en dat lukt nog wel een poosje verwacht ik.
En wat die mooiste motor betreft: Dit is een xjr topic dus gewoon de mooiste ha,ha.(Fazer 1000 is ook mooi in,t zilverkleur.)

gr.Arie en die 10 treuro mag zeker geen probleem zijn want ze krijgen er ook nog genoeg voor terug als ze willen,Tijdens de ownersritten een gratis bakkie ,op beurzen gratis drinken,Wat te eten dus .....

gr.Arie
 
Het XJRcafe is anders van opzet dan de Owners. Het is uiteindelijk ontstaan uit een afscheiding van een aantal XJR-liefhebbers van de Owners. Een groep die gewoon meer wilde doen met hun hobby door hun energie er in te steken. En dat dit geen geld hoeft te kosten is inmiddels bewezen. Het is immers een hobby uit "liefde" voor de XJR en door gewoon wat inzet van mensen is dat goed voor elkaar te boksen. Steek het geld maar in extra litertjes bezine voor een leuke rit. Wij houden gewoon van simpel en openheid. En dat ritjes zonder sponsering ook mooi zijn, is al te zien in de fotoalbums op het XJRcafe. Er is gewoon een vaste kern en de er steeds hun energie met alle plezier in steken en degene die mee willen doen, no problem toch! Alleen op het internet of ook gewoon meedoen aan ritten, ieder zijn keuze. Niks geen gebedel om geld, geen gezeik, iedereen rijk.

En dat het om liefhebbers gaat, is wel te zien uit de mooie XJR-creaties.... er zijn er zelfs door de forumgebruikers omgepraat om een XJR te kopen. Als dat geen overdracht van enthousiasme is! Dus je bent gewaarschuwd: een bezoek aan het XJRcafe kan invloed hebben op je voorliefde voor een type motor :) .
 
Het XJRcafe is anders van opzet dan de Owners. Het is uiteindelijk ontstaan uit een afscheiding van een aantal XJR-liefhebbers van de Owners. Een groep die gewoon meer wilde doen met hun hobby door hun energie er in te steken. En dat dit geen geld hoeft te kosten is inmiddels bewezen. Het is immers een hobby uit "liefde" voor de XJR en door gewoon wat inzet van mensen is dat goed voor elkaar te boksen. Steek het geld maar in extra litertjes bezine voor een leuke rit. Wij houden gewoon van simpel en openheid. En dat ritjes zonder sponsering ook mooi zijn, is al te zien in de fotoalbums op het XJRcafe. Er is gewoon een vaste kern en de er steeds hun energie met alle plezier in steken en degene die mee willen doen, no problem toch! Alleen op het internet of ook gewoon meedoen aan ritten, ieder zijn keuze. Niks geen gebedel om geld, geen gezeik, iedereen rijk.

En dat het om liefhebbers gaat, is wel te zien uit de mooie XJR-creaties.... er zijn er zelfs door de forumgebruikers omgepraat om een XJR te kopen. Als dat geen overdracht van enthousiasme is! Dus je bent gewaarschuwd: een bezoek aan het XJRcafe kan invloed hebben op je voorliefde voor een type motor :) .
--------------------------------------------------------------------------------
Mooi gesproken Gerard,Jij hebt helemaal gelijk ? Nu weet iedereen keurig hoe het zit hoop ik en kan en mag men zelf bepalen wat hij of zij wil.

En wat mij betreft gaan we in dit topic weer door met de vraag : Verschil tussen 1300 en sp? want daar ging het hier toch om ?
gr Driver of Arie da,s ook goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan