XJR topic # 10 ,Wordt het een Classic of niet ?

mogas

MF veteraan
In memoriam
22 jun 2004
8.891
428
Spijkenisse
#9 zat weer op 100 paginas en dus hier #10

Dit topic is bedoeld voor iedere XJRrijder of geinterreseerde

de vorige topics kun je vinden op
XJR-lijst op MF
XJR topic op M-F part two.
XJR Topic deel 3
XJR Topic deel 4
XJR topic nr 5
XJR Topic Nr 6
Het XJR Topic # 7
Motor-Forum
XJR topic #9


De XJR is vanaf 2017 niet meer leverbaar ivm met het niet aan de Euro 4 norm kunnen voldoen
Nu rijden er best nog flink wat oudere modellen rond in NL met zelfs nog een aantal Kennys en Sarrons van de eerst 1200 serie

Wil je nu een XJR kopen dan hier wat tips
Hoe ziet het ding eruit ? Je ziet meestal aan de looks v/d brommert wel hoe ie onderhouden is
Aantal KMs maakt niet zo heel veel uit ,Blok is redelijk bulletproof
De klepdekselpakking soms wil lekken. Mocht je deze moeten vervangen gebruik dan een originele Yamaha pakking. Imitaties hebben geen beste reputatie
Een slippende koppeling bij een KOUD blok hoeft niet verontrustend te zijn.
En de slippende koppeling kan met een zgn. barnett koppeling verholpen worden.
Aan de linkerkant zit onderin het blok de koppelingspomp
Haal er ff een vinger onderdoor ,Is ie nat dan moet ie gereviseerd worden
Neem daarvoor net als voor de klepdeksel de originele yamaha onderdelen
Verder de collector onder het blok even goed bekijken, die kan soms wel eens aan de krokante kant zijn.
En kijk even goed naar de inlaatrubbers. Deze willen nog wel eens uit drogen en daardoor valse lucht door de haarscheurtjes zuigen.

Hieronder wat kleuren en jaartallen van de XJR



Meer info over de verschillend XJR types Yamaha Motor

Yamaha XJR - Wikipedia

Ik heb afgelopen Jaar een PB naar diverse XJR rijders gestuurd die in de fot galerij stonden
Degene die geen antwoord gaven of niet meer te vinden waren hier op MF heb ik er tussen uitgehaald
Mocht je je XJR in de openingspost willen hebben ,Post een foto hier en ik zorg wel dat ie er in komt te staan

ARTC155

VpULvh2.jpg


Charlie Fox



Drs Rob

66zRThM.jpg


Fast Friend

I397DG9.jpg


Frits Pannenkoek

7R3VZnz.jpg


ItsmeA3

ZaSEcBd.jpg


Jos Raak







nxyL754.jpg


Mark Schoof



Matn

KxPJbox.jpg


Mausl

b25WG5f.jpg


Mogas


N2ksPgU.jpg


mynameisBob

BhLyEB4.jpg


Paco-B

PZqBvVc.jpg


Raoul



Ray3446

KuktArt.jpg


RED XJR RIDER

gugKWFC.jpg


Robberobbe

7RlHqT7.jpg


Rotboer

Wp0gT3H.jpg


RVWXJR1300



Senna46



Simsonleeuw



tdmrat



Traumaxx

QmtYDu5.jpg


Voldoor



Vonketrekker



WinstonWolff

j19ZTYI.jpg



xjr1963

lUFT1OJ.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig Ger.👍
😎
Nog een beetje Fine Tunen wat fotos betreft ,Het vorige Topic stond de OP vol met fotos van XJRren die al van eigenaar gewisseld zijn of waar de posters niet meer op MF zaten ,Had al een keer een PB rond laten gaan wie er nu eigenlijk nog z'n XJR had ,Sommige mensen kon ik niet eens iets zenden want die hadden zich al afgemeld. En er zijn mensen die hier eigenlijk nooit reageren ,Gewoon een beetje voorjaars schoonmaak
 
@mogas
Met de nieuwe forumsoftware is het niet meer nodig elke 2500posts een nieuw topic te openen, als je wil zou je dit topic kunnen hernoemen naar iets zonder een deeltje zus en zoveel er in :)
 
Paco-b zei:
Dankje nogmaals. Klinkt erg goed! Geïnspireerd door jou heb ik gisteren ook even een belrondje gedaan naar dealers. Daar kwam iedereen toch uit op de Bridgestone T31 (of de net verschenen T32) of Michelin Road 5. Vooral omdat van beide een GT versie is met steviger carcas. Was gezien het hogere gewicht van de XJR sowieso al het advies, maar omdat ik met vriendin en topkoffer rij kon het al helemaal geen kwaad. Het viel me wel op dat de verhalen verder erg uiteen liepen. De een zei dat de Michelins erg cup-gevoelig zijn, waar de ander juist direct naar de Bridgestones wezen ivm patroon. Zelfde met de opwarmtijd, ook erg wisselend.
@Mausl: ooit het idee gehad dat de Pirelli's overweldigd waren door het gewicht van de XJR? Rij je vaak met duo en bepakking?
@mogas: rijd jij met de GT-versie van de Road 5? Wat zijn jouw ervaringen met cuppen?
Bij Bridgestone was vooral de BT023 en in mindere mate de T30 voorband gevoelig voor cuppen. Bij de T31 is dit niet meer het geval.
 
Heb er de gewone Pilot Road 4 onder zitten

Mijn motorshop leverde vroeger zelf maar stuurt me tegenwoordig naar motorbandenmarkt.nl
Leuke prijzen en stuurt ze binnen 2 werkdagen naar het adres van jou keuze en daar kun je ze erop laten zetten
Ik trek er zelf de wielen uit en rij er ff langs ,Gooit ie ze voor een tientje per wiel erop
 
Laatst bewerkt:
Weer even een vraagje van mijn kant.... Ik wil mijn blok een beetje oppoetsen, veel corrosie e.d.
Het is een zwart gespoten blok.
Mijn dynamo wilde wil ik eens mee beginnen. Kan ik deze ongestraft er afschroeven? Zit ik dan niet met pakkingen e.d.? Lijkt me makkelijker poetsen als het gedemonteerd is.
 
@DrsRob & @mogas : duidelijk, dank beiden!
Om nog op je vraag aan me te reageren; nee, nooit het gevoel gehad dat de Pirelli's de 240kg van de XJR, en mijn 100kg erbij niet trokken.. bochten, gas erop en remmen, allemaal even strak. Denk dat geen van de banden waar je tussen wilt kiezen een slechte keuze zal zijn..
 
Ooit bij Yamaha Klein geweest ,Dit ding heeft een kost prijs van 36.000 euro ,Alles moest bij de TUV gekeurd worden anders mocht ie niet eens de weg op
2016-09-22 092 Yamaha Kleijn.JPG
 
Is er uit het blok van de XJR met vervangende onderdelen zoveel meer pk en Nm te halen dan?
Wat me ook opviel bij de XJR extreme custom is dat ze er een monoschok op hebben gezet. Geeft dat ook een verbeterde wegligging?
 
Is er uit het blok van de XJR met vervangende onderdelen zoveel meer pk en Nm te halen dan?
Wat me ook opviel bij de XJR extreme custom is dat ze er een monoschok op hebben gezet. Geeft dat ook een verbeterde wegligging?
Kan niet anders met die achterbrug.
Ik heb een ontsteking vervroeger en andere inlaatrubbers erop en dat scheelt al een stuk. Laat staan als je echt geld ertegenaan gooit.
 
Is er uit het blok van de XJR met vervangende onderdelen zoveel meer pk en Nm te halen dan?
Wat me ook opviel bij de XJR extreme custom is dat ze er een monoschok op hebben gezet. Geeft dat ook een verbeterde wegligging?

Het blok stamt van de oude FJ af Door de jaren heen zijn er steeds milieu bepaalde aanpassingen gedaan zoals minder lucht toevoer en uitlaatgassen afvoer ,Hij is aardig afgeknepen ,De punten waar je het meest winst op maakt zijn de toevoer van lucht vergroten en de afvoer
Een 4 in 1 uitlaat geeft al meer power ,Luchtfilter ,Inlaatrubbers schelen veel ,ik had de mijne net een jaar of 2 toen ie een keer op de rollenbank ging..... 118 PK :? (van pakweg 105) Aanpassingen ,Laser 4 in 1,K&N filter ,Insteekbuis in het filter ingekort
 
Weer even een vraagje van mijn kant.... Ik wil mijn blok een beetje oppoetsen, veel corrosie e.d.
Het is een zwart gespoten blok.
Mijn dynamo wilde wil ik eens mee beginnen. Kan ik deze ongestraft er afschroeven? Zit ik dan niet met pakkingen e.d.? Lijkt me makkelijker poetsen als het gedemonteerd is.
Toch nog even hier op terug komen..... Ik wil mijn motorblok ook grondig wassen, mag de dynamo gewoon nat word? Door de sleufjes zie ik wel koper.....
 
Niet overdrijven, gewoon wat wassen met ontvetter mag wel maar niet de electrische delen, doe daar ff wat overheen/afdekken.
 
Goedemorgen allemaal, ook ik lees weer mee!:W
Direct een koppelingsvraag- die al vaker behandelt is volgens mij- maar kon het specifieke antwoord zo niet vinden.

bij mijn 1e rit van het seizoen viel het op dat de motor amper ontkoppelt. Het verstellen van de hendel hielp tijdens de rit, maar later zag ik dat de vloeistof vrij laag staat- dus bijvullen lijkt mij hier voldoende? (zo direct even testen)

Verder rijd ik normaliter vrij laag in toeren- maar bij het accelereren bij inhalen (in hogere versnelling) schiet hij vaak door in z’n toeren - bij ca. >4-5000 toeren. een XJR kwaaltje heb ik hier vaker gelezen.. geen ramp, maar wel iets dat ik wil verhelpen.

is dit zelf te doen? En welke stappen neem ik? lijkt mij iets van Platen vervangen? Of de eerder omschreven Barnett koppelingsveren installeren?

hoor graag, alvast dank!
 

Bijlagen

  • 5C6E4C74-5955-4612-AF43-E1F068BFD27E.jpeg
    5C6E4C74-5955-4612-AF43-E1F068BFD27E.jpeg
    602,7 KB · Weergaven: 23
Terug
Bovenaan Onderaan