XJR topic # 10 ,Wordt het een Classic of niet ?

Ik had al even geleden gereageerd in dit topic dat ik een XJR aan het zoeken was, nu die heb ik inmiddels gevonden en in bezit!
Deze mooie 1300 van 2000 met 44d km. Grotendeels origineel (niet helemaal) en dat zal die ook blijven, maar zeker "onderhuids" zal ik nog wel wat doen om hem naar mijn hand te zetten.


XJR 1300 -1.jpg
 
@Roadrad en @ReneXSR900 : dank voor alle tips en antwoorden! Was idd een vrij makkelijk klusje om de ontstekingsvervroeger er in te zetten. Heb de juiste momentsleutels liggen en toen ik eenmaal had bedacht om de krukasbout los te draaien door op de motor te gaan zitten was de klus snel geklaard.
Kort proefritje gemaakt en denk wel te merken dat ie wat vloeiender oppakt bij gas geven in het lagere toerentalgebied.
Ook erg blij met de SC Project Conico.. ouwehoer wat een prachtig geluid geeft dat ding.. incl. het heerlijke hoesten/roggelen bij gas los.
 
Hoe is bij de andere XJR 1300 carburateur-versie rijders de motorloop bij lage belasting (bijvoorbeeld constant 50km in 3 of 4)?
Ik vind hem een beetje pruttelen en niet super relaxt rijden.
Nu heb ik mijn motor nog maar net, en kan het best zijn dat de bougies niet top meer zijn of de carburateurs gesynchroniseerd moeten worden..

Ik had van iemand een 4 graden ontstekingsvervroeging-plaatje ontvangen en deze vast snel gemonteerd; hier loopt hij in elk geval niet slechter van!
Hij start iets makkelijker en lijkt wat mooier te lopen bij lage belasting.

Ik moet overigens na het starten altijd heel even een beetje gas geven om hem lopend te houden.. (?)
 
Ik had al even geleden gereageerd in dit topic dat ik een XJR aan het zoeken was, nu die heb ik inmiddels gevonden en in bezit!
Deze mooie 1300 van 2000 met 44d km. Grotendeels origineel (niet helemaal) en dat zal die ook blijven, maar zeker "onderhuids" zal ik nog wel wat doen om hem naar mijn hand te zetten.


Bekijk bijlage 1798180
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :);)
 
Goedemiddag,
Leuk topic dit, wil me er graag bij aansluiten. Sinds vrijdag in bezit van een mooie XJR uit 2004. Fijne motor, top. Ik kom van een BMW K1200S af, die heeft zijn werk prima gedaan, maar ik zocht gewoon een mooie vier in lijn met pit en goede looks. Nou dat zit dus wel goed!

Meteen maar een vraag. Ik wil eigenlijk de inlaatrubbers gaan vervangen omdat ze droogte scheurtjes hebben en ik denk dat de rubbers die er nu op zitten kleiner zijn in diameter dan origineel. Dit omdat de motor ooit uit Duitsland is gekomen. Heeft iemand hier daar ervaring mee?
yamahaxjr13002004.jpg

Groet en hou de goede kant boven!
 
Droogte scheurtjes zul je aan de buitenkant wel soms zien maar van binnen zijn ze meestal wel in orde. Waarom denk je dat de inlaatrubbers kleiner zijn, ??
De Duitse import staat op hetzelfde vermogen als hier.(wat staat op je kenteken?)
 
Op het kenteken staat 72 kW. Dacht dat een XJR normaal gesproken 78 kW geeft?
Ik dacht dat ze dat vermogen verlies bereiken door kleinere doorlaat inlaat rubbers!?

Tevens nog een vraag voor de kenners. Ik lees links en rechts dat in 2004 er een katalysator op de XJR gekomen is?
Is dat zo? Waar zit die? Of is dit alleen op de injectie modellen?

Thx..
 
72 kw is normaal, er is n jaar of 2 ook n versie geweest met 106 pk. Maar met de ori 98 pk hadden ze nergens restricties 😉.
En die van jou heeft iig geen katalysator.
 
Op het kenteken staat 72 kW. Dacht dat een XJR normaal gesproken 78 kW geeft?
Ik dacht dat ze dat vermogen verlies bereiken door kleinere doorlaat inlaat rubbers!?

Tevens nog een vraag voor de kenners. Ik lees links en rechts dat in 2004 er een katalysator op de XJR gekomen is?
Is dat zo? Waar zit die? Of is dit alleen op de injectie modellen?

Thx..
Kleinere rubbers geeft minder pk maar meer koppel….tis maar net wat je fijner vindt…
 
Heeft iemand een extra diepe gat zaag boor ongeveer 30mm t/m 38mm voor staal te leen? (zie foto voorbeeld).
Of te koop? Of weet iemand waar ik dit kan aanschaffen? Wil een modificatie doen aan de uitlaat maar moet het pijpje binnenin losboren.
IMG_3795.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan