XJR topic #9

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voetsteunen zijn voor zover ik kan beoordelen origineel. Echter zit de steun van de duostep bij mij zo'n 15 mm hoger schuin richting het zadel. Op het frame zie je zo'n rvs bracket met 3 boutgaten. Ik heb op internet meer XJR'en met zo'n rvs bracket gezien als er een BOS uitlaat op zit.
Die bracket is nodig, omdat de Bos uitlaat hoger zit dan de originele. Gaat dus denk ik sowieso niet passen. En als je de stang die naar de voetsteunen loopt gaat buigen, kan deze niet meer de krachten opvangen en kan het subframe van de motor gaan scheuren.
 
Andere koffers regelen ;-)
Ja, die optie had ik in 'n eerdere post al overwogen. Maar eerst zien, dan geloven. Dus als ik zo'n rek nieuw een aantal dagen kan hebben, weet ik het zeker. Als niet, dan helaas gaan voor een geheel andere set.

@FastFriend, ik ben benieuwd wat jij in de aanbieding hebt.
 
Laatst bewerkt:
Gister de Barnett koppeling gemoteerd :9~
Het slippen is nu over inderdaad.
Ze rijd weer als een zonnetje.

Nu even twee weken met het gezin naar italie.
En daarna in september nog een lang weekeind eifel met de XJR.

Goeie vooruitzichten *O*
 
Heb er de originele gewoon tussen laten zitten
Idd hetzelfde zei de leverancier ook bij navraag, kunnen zelfs zonder gemonteerd worden ook maar dat zal m.i. toch wel wat gaan lekken dus blijven de ori ertussen. Thanx

:)
 
Gister de Barnett koppeling gemoteerd :9~
Het slippen is nu over inderdaad.
Ze rijd weer als een zonnetje.

Nu even twee weken met het gezin naar italie.
En daarna in september nog een lang weekeind eifel met de XJR.

Goeie vooruitzichten *O*


Told you so :+

Prettige Vakantie :)
 
Was weer even vergeten wat een voordeel cardan is.

Als je de ketting zonder kracht aan de onderkant tegen de achterbrug kan duwen, staat hij dan (veel) te slap?
De stelschroeven werken niet, ik had de ketting of te strak, of te slap.
 
Laatst bewerkt:
Was weer even vergeten wat een voordeel cardan is.

Als je de ketting zonder kracht aan de onderkant tegen de achterbrug kan duwen, staat hij dan (veel) te slap?
De stelschroeven werken niet, ik had de ketting of te strak, of te slap.

Ketting moet je ong 1 a 1,5 cm op en neer kunnen bewegen
Altijd er even op gaan zitten en dan (laten) kijken of ie niet te strak staat

Stelschroeven werken niet ? Heb je de wielmoer wel los gedraaid en hem op de middenbok staan ?
 
tjeezs, gaat hard hier

@ Charlie, ik zal vanavond ff graven in de schuur
is wel zwart, en iig voor twee zijkoffers
vlg mij is bevestiging topkoffer optioneel
maar moet ik allemaal even bekijken.
je kan mij ook PMmmen ;-)
 
Stelschroeven werken niet ? Heb je de wielmoer wel los gedraaid en hem op de middenbok staan ?

Ja, het wiel komt gewoon niet naar achteren door te draaien aan de stelmoer. (wielmoer is los natuurlijk :P )
Het geval is gewoon te plomp om zich door zo'n moertje te laten dirigeren.

Dan ga ik lopen rukken en trekken aan het achterwiel, en zo ken ik mezelf weer.
 
Het manual schrijft 20-30 mm voor, achterwiel vrij (in praktijk staand op de middenbok). Hier zit het gewicht van de passagier (-s) al bij inbegrepen, waardoor je belast inderdaad op de waarde van Mogas komt.

Tip voor lossen van de steekas:
Moer lossen, met stuk hout/plastic er tussen op de as slaan op de zijde van de moer. Daarmee bereik je dat de andere zijde (die heeft een vaste boutkop) ook gelost wordt. Voor het stellen mbv de 12mm boutjes (sleutelwijdte) de steekasmoer lichtjes aandraaien.

Overigens is mijn motto:
Ketting liever iets te los dan te strak. Iets met slijtage van ketting, lagers, tandwielen en dergelijke ...
 
Laatst bewerkt:
Het manual schrijft 20-30 mm voor, achterwiel vrij (in praktijk staand op de middenbok). Hier zit het gewicht van de passagier (-s) al bij inbegrepen, waardoor je belast inderdaad op de waarde van Mogas komt.

Tip voor lossen van de steekas:
Moer lossen, met stuk hout/plastic er tussen op de as slaan op de zijde van de moer. Daarmee bereik je dat de andere zijde (die heeft een vaste boutkop) ook gelost wordt. Voor het stellen mbv de 12mm boutjes (sleutelwijdte) de steekasmoer lichtjes aandraaien.

Overigens is mijn motto:
Ketting liever iets te los dan te strak. Iets met slijtage van ketting, lagers, tandwielen en dergelijke ...

ja, ik heb 'm ook losser gehouden. Dat van dat slaan op de as ga ik proberen.
Aan de andere kant, die vaste boutkop werkte de stelschroef inderdaad niet.
 
Laatst bewerkt:
1,5 cm omhoog en 1,5 cm omlaag is pakweg 30mm :+

En tot slot ,als je wiel niet los van de grond komt ff een plekkie zoeken waardoor ie wel van de grond komt ,Hoeft maar een cm te zijn

Te slap zou ik niet doen want dan gaat ie slaan en rijdt niet echt lekker
 
Laatst bewerkt:
:o

revisie.jpg


Ik volg gewoon het boekje, geen woord over een extra bout tussen reactiestang en remklauw.
 
Bert, deze wordt bedoeld in de reacties, maar staat idd niets over in het manual.

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik 'm ook nooit los met slechts het spannen van de ketting. Qua verplaatsing van de steekas is het immers mm werk. Maar onlangs met mijn bandenwissel uiteraard wel de boel los moeten halen en toen ben ik er wel over na gaan denken, over die reactiestang. Want die houdt m.i. de rechterzijde (kopzijde van de steekas) stijf op z'n plek.

2iQlLzI.jpg
 
Bert, deze wordt bedoeld in de reacties, maar staat idd niets over in het manual.

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik 'm ook nooit los met slechts het spannen van de ketting. Qua verplaatsing van de steekas is het immers mm werk. Maar onlangs met mijn bandenwissel uiteraard wel de boel los moeten halen en toen ben ik er wel over na gaan denken, over die reactiestang. Want die houdt m.i. de rechterzijde (kopzijde van de steekas) stijf op z'n plek.

[afbeelding]

Het is wel de kant waar die stelbouten geen beweging kregen in de as.
Ik heb ze nu "rond" gedraaid met mijn steeksleutel.
Sommige mensen hebben het gewoon niet in de vingers.

Ik ga schoorvoetend naar de dealer en kijken hoe zij het doen.
 
Dat is voor mij als visueel ingestelde vaak het beste. Even iemand het laten voordoen. :)
Ben wel benieuwd wat zij precies doen en waarom het bij jou niet werkte.
 
Poep gebeurt zeggen ze dan in de USA
Gewoon wiel los halen ,En met een stevige tang de stelbout eruit draaien
Paar nette lange boutjes erin met een moertje ,Klaar is Clara
Heb de boel ook opgefrist na het powdercoaten

full
 
Hou wel in de gaten als je er risers op gemonteerd hebt dat t verhaal niet meer opgaat zoals vermeld in de manual.
Ga dan zoals mogas zegt er op zitten en laat een 2e man de speling meten.
 
Hou wel in de gaten als je er risers op gemonteerd hebt dat t verhaal niet meer opgaat zoals vermeld in de manual.
Ga dan zoals mogas zegt er op zitten en laat een 2e man de speling meten.

Die risers zorgen er meestal ook voor dat die plastic beschermer op je achterbrug slijt
Doordat het zaakje anders eronder staat loopt de ketting er vlak langs en als ie te slap staat
gaat ie er langs klapperen


Original YAMAHA Kettenschleifschutz für Schwinge 4KG-22151-00 XJR1200 XJR1300 | eBay
 
Haha, na bijna 2 jaren motorrijbewijs kan ik me nog steeds verbazen over de prijskaartjes die aan een willekeurig produkt hangen als het maar enigszins iets te maken heeft met het begrip "motorfiets". Stukje plastiek, bijv fender extender, of kapje, of een klein toprekje voor op het kontje achter en noem maar op. Ik vind het allemaal over the top qua prijsstelling. Gelukkig doe ik alle onderhoud zelf en hoef ik alleen de materialen aan te schaffen ...

Overigens is het van hetzelfde laken een pak in de luchtvaart. Ook allemaal schreeuwend duur.
 
Laatst bewerkt:
Even van de hak op de tak:
Worden er wel eens XJR ritjes gereden, anders dan van XJR Owners Nederland, die ken ik. Op het Café zie ik eigenlijk nooit ritjes staan. Zijn er nog andere (XJR) groepjes? Ik zag iets over Eurofest, maar ik zoek vooralsnog eerst iets dichter bij huis.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan