XL 500 R balansasketting

Albertoo

MF'er
16 jan 2018
54
12
Goedendag allen,

Ik heb de koppelingsplaten van mijn xl 500 r vervangen en heb de balansasketting gespannen. Toen ik alles weer in elkaar had zitten maakte de motor een raar geluid alsof er iets liep te schuren. Nu ben ik bang dat ik het spannen van de balansasketting niet goed heb gedaan of iets verkeerd heb opgevat uit het werkplaatshandboek. Heeft er iemand een stappenplan van hoe ik de balansasketting moet spannen? Bij voorbaat dank.

Groeten,
Albert
 
Dat rammelt/resoneert inderdaad stevig. Het lijkt me niet dat het proces van die ketting spannen erg ingewikkeld kan zijn, misschien staat hij gewoon te strak of los? Hij kan niet versprongen zijn?
 
Als ik het goed begrepen heb is het spannen van de ketting een kwestie van het losdraaien van een boutje, de voorste balansas iets naar voren drukken tot de ketting helemaal stak staat en dan 1 streepje terug om de ketting iets ruimte te geven en weer vast zetten. Het lijkt mij dus niet dat de ketting versprongen is. Ik voel het blok verder ook niet heel erg resoneren. Het klinkt echt alsof er iets aanloopt maar ik kan niet goed achterhalen waar dit vandaan komt...
 
ik heb een schroevendraaier tegen het blok gezet en het lijkt dat het bij de balansasketting vandaan komt. Vervolgens heb ik de balansasketting iets losser gezet. Het gevolg is dat het piepen minder wordt maar nog wel heel zacht aanwezig is. Zou dit het gevolg zijn van een lager dat niet zo goed meer is of een ketting die kapot is of heeft iemand andere suggesties?
 
Terug
Bovenaan Onderaan