xl 500 r rookt

Albertoo

MF'er
16 jan 2018
54
12
Goedendag,

Ik heb een honda xl 500 r. Nu kwam ik erachter dat de lagers van de balansas versleten waren en wat herrie maakte. Deze heb ik vervangen. Hiervoor moest de hele cilinder eraf. Hierbij viel mij op dat de hoonsporen nog in de cilinder zaten. Kunnen dit de originele nog zijn (de teller geeft 21000 aan en toen de kop is weg geweest om de nokkenas zittingen na te laten meten waren deze nog perfect dus denk dat deze echte kilometers zijn)? Nu komt het probleem. Na het in elkaar zetten en starten kwam ik erachter dat de motor blauwe olie rookt. Dit deed de motor eerder nog niet. Ik heb er recent (onderhoudsbeurt voor de balansaslagers) preventief nieuwe kleppenseals in gezet omdat ik deze erbij kreeg bij de benodigde pakkingen. Daarom denk ik dat het de zuigerveren zijn. Is dit een correcte denkwijze? Als dit zo is is dit dan op te lossen met nieuwe zuigerveren of zal ik een nieuwe overmaatse zuiger moeten en de cilinder moeten laten opboren en honen? Ik ben benieuwd.

Groeten,
Albert
 
Apart dat de balansaslagers eerder versleten zijn dan bijvoorbeeld de drijfstanglagers. Kan het zijn dat de ketting te strak gespannen stond?

Hoonsporen staan rondom in de cilinder, of alleen aan de zijkanten?
 
Goedendag,

Ik heb een honda xl 500 r. Nu kwam ik erachter dat de lagers van de balansas versleten waren en wat herrie maakte. Deze heb ik vervangen. Hiervoor moest de hele cilinder eraf. Hierbij viel mij op dat de hoonsporen nog in de cilinder zaten. Kunnen dit de originele nog zijn (de teller geeft 21000 aan en toen de kop is weg geweest om de nokkenas zittingen na te laten meten waren deze nog perfect dus denk dat deze echte kilometers zijn)? Nu komt het probleem. Na het in elkaar zetten en starten kwam ik erachter dat de motor blauwe olie rookt. Dit deed de motor eerder nog niet. Ik heb er recent (onderhoudsbeurt voor de balansaslagers) preventief nieuwe kleppenseals in gezet omdat ik deze erbij kreeg bij de benodigde pakkingen. Daarom denk ik dat het de zuigerveren zijn. Is dit een correcte denkwijze? Als dit zo is is dit dan op te lossen met nieuwe zuigerveren of zal ik een nieuwe overmaatse zuiger moeten en de cilinder moeten laten opboren en honen? Ik ben benieuwd.

Groeten,
Albert
Als hij voorheen geen olie verbruikte doet hij dat ook niet na een (de-)montage (mits goed uitgevoerd).


Misschien is er ergens olie gekomen dat even op gerookt moet worden?
Ik zou er een stukje mee gaan rijden en kijken of het ophoudt, zo niet afneemt. (na een km weet je dat al)
Als dat niet het geval is heb je iets verkeerd gedaan met monteren.
Zitten de oliegeleidebusjes met rubbertjes tussen de cilinder en cilinderkop?
 
Toen je de cilinder er af haalde, heb je toen de zuiger in de cilinder laten zitten? Dus omhoog schuiven met zuiger er in, dan verder tot de zuigerpin net vrij komt, zuigerpin er uit drukken en dan cilinder met zuiger er in verwijderen?

Indien niet, dan zitten je zuigerveren nu wellicht anders dan daarvoor, wat rook tot gevolg kan hebben. Even flexhonen en nieuwe zuigerveren zoals al door Zot aangegeven.

Wat RG-gamma zegt is trouwens ook zo, de cilinder van mijn XL500R zag er ook nog netjes uit, maar bleek toch al ovaal te zijn (gaat sneller dan je denkt bij deze grote 1 cilinders) na het opmeten van de cilinder. Daarom heeft die van mij nu een eerste overmaat zuiger er in zitten :)
 
bedankt allemaal voor de antwoorden zo ver.

Apart dat de balansaslagers eerder versleten zijn dan bijvoorbeeld de drijfstanglagers. Kan het zijn dat de ketting te strak gespannen stond?

Hoonsporen staan rondom in de cilinder, of alleen aan de zijkanten?
ik heb denk ik idd de balansasketting te strak gespannen. ik dacht namelijk dat de spanning niet meer genoeg was en heb toen dat plaatje een sleuf opgeschoven. denk dat dit te veel van t goede was.

Misschien is er ergens olie gekomen dat even op gerookt moet worden?
Ik zou er een stukje mee gaan rijden en kijken of het ophoudt, zo niet afneemt. (na een km weet je dat al)
Als dat niet het geval is heb je iets verkeerd gedaan met monteren.
Zitten de oliegeleidebusjes met rubbertjes tussen de cilinder en cilinderkop?
Ik heb er al een stuk mee gereden en hij stopte niet met roken, vandaar dit bericht.

Klepseals beschadigd met monteren ? tang gebruikt ?
ik heb inderdaad gewoon een goeie tang gebruikt bij het monteren. zoals ik al aangaf rookte dit eerder niet dus ga er vanuit dat dit gewoon goed geraan is

Indien niet, dan zitten je zuigerveren nu wellicht anders dan daarvoor, wat rook tot gevolg kan hebben. Even flexhonen en nieuwe zuigerveren zoals al door Zot aangegeven.

ik heb idd de hele zuiger uit de cilinder gehaald maar de veren wel laten zitten. was inderdaad al bang dat de veren iets verdraaid waren oid. is flexhonen iets wat ik zelf uit kan voeren of moet ik dat laten doen. als ik de zuiger op wil meten moet ik dit ook laten doen denk (ik heb geen micrometers en dergelijke). iemand die weet wat hier voor kwijt zou zijn?

eventueel wil ik wel proberen om er gewoon nieuwe zuigerveren in te zetten. zijn dit degene die ik moet hebben dan en passen deze in de originele zuiger? RING SET PISTON (STD) (NON O.E. ALTERNATIVE) for XL500R 1982 (C) BELGIUM - order at CMSNL
 
Flexhoon is het merk. Ze verkopen een soort flexibele hoon borstel, waarmee je thuis dus je cilinder licht kan honen. Ze hebben er ook een instructiefilmpje erbij, dus met een klein beetje inzicht (en een boormachine) is dat prima zelf te doen verwacht ik.
 
bedankt allemaal voor de antwoorden zo ver.


ik heb denk ik idd de balansasketting te strak gespannen. ik dacht namelijk dat de spanning niet meer genoeg was en heb toen dat plaatje een sleuf opgeschoven. denk dat dit te veel van t goede was.


Ik heb er al een stuk mee gereden en hij stopte niet met roken, vandaar dit bericht.


ik heb inderdaad gewoon een goeie tang gebruikt bij het monteren. zoals ik al aangaf rookte dit eerder niet dus ga er vanuit dat dit gewoon goed geraan is



ik heb idd de hele zuiger uit de cilinder gehaald maar de veren wel laten zitten. was inderdaad al bang dat de veren iets verdraaid waren oid. is flexhonen iets wat ik zelf uit kan voeren of moet ik dat laten doen. als ik de zuiger op wil meten moet ik dit ook laten doen denk (ik heb geen micrometers en dergelijke). iemand die weet wat hier voor kwijt zou zijn?

eventueel wil ik wel proberen om er gewoon nieuwe zuigerveren in te zetten. zijn dit degene die ik moet hebben dan en passen deze in de originele zuiger? RING SET PISTON (STD) (NON O.E. ALTERNATIVE) for XL500R 1982 (C) BELGIUM - order at CMSNL


Hoeft niet perse een flexhoon te zijn. Kan ook dit apparaat pakken (zet je ook op de boormachine):

1570450629659.png
 

zuigerveren draaien rond, trek zelf uw conclusies of het dan van belang is of ze in exact dezelfde positie terug gezet worden of niet, en of je ze beter vervangt, ook al zijn ze nog in goede staat.
 
Side note,

Welke olie heb je in je blok zitten?
Wat is het bouwjaar?

Edit: Maakt niks uit of je nu mineraal/ half syntheet of vol syntheeht gebruikt: n Welke motorolie voor oldtimers

"
Als je een beetje (maar dan ook maar een ietsiepietsie super klein beetje) verstand van olieën hebt, dan weet je dat je die singlegrade olieën gewoon niet meer moet gebruiken.
En nee, ook niet in oldtimers waar die vroeger voorgeschreven werd.
"

Bronnen die ik toen zocht gaven aan dat je bij mineraal voorgeschreven oliën altijd die olie moest gebruiken i.v.m afzetting en lekkages. Blijkt dus lulkoek van andere forums verspreid door kanalen zoals mij. :+
 
Laatst bewerkt:
Side note,

Welke olie heb je in je blok zitten?
Wat is het bouwjaar?

Mijn Dr 650 uit 1990 lekte olie op de grond en vebruikte olie bij het gebruik van vol syntehtische 10w-40 olie.

Officieel moest hier minerale olie in.

Ik heb er nu half syntheet in gedaan en lekt geen olie meer. Daarnaast verbruikt hij nu veel minder olie.

Voorbeeld: Een motor uit 1970 gebruiktte toen minerale olie. Als je daar nu sythetische olie indoet, is dat slecht voor de motor.
Ik kan hier commentaar op geven maar doe het niet ;)
 

zuigerveren draaien rond, trek zelf uw conclusies of het dan van belang is of ze in exact dezelfde positie terug gezet worden of niet, en of je ze beter vervangt, ook al zijn ze nog in goede staat.
als alles in goede conditie is. Wanneer er wat krasjes of ovaal is zit gaan ze fijn op 1 plek zitten. Zeker de schraapveren
 
dat werkt hier maar 1 kant op @#$% dus stop je geblaat.

1570460677209.png


Gaat u rustig zitten hoge meester van de 7de continenten Willem Albertus conraads, vergaard u misschien wat vrucht van de beste boom?

Wel een serieuze vraag buiten het sarcasme, @Zot. Hoe ben jij ooit begonnen met sleutelen? Hoe heb jij geleerd door de jaren heen?
 
Laatst bewerkt:
:+
Bekijk bijlage 1434245

Gaat u rustig zitten hoge meester van de 7de continenten Willem Albertus conraads, vergaard u misschien wat vrucht van de beste boom?

Wel een serieuze vraag buiten het sarcasme, @Zot. Hoe ben jij ooit begonnen met sleutelen? Hoe heb jij geleerd door de jaren heen?
Heeft Zot geleerd dan 😱 ik denk eerder dat hij zich een geleerde voelt:+
 

zuigerveren draaien rond, trek zelf uw conclusies of het dan van belang is of ze in exact dezelfde positie terug gezet worden of niet, en of je ze beter vervangt, ook al zijn ze nog in goede staat.
Dat kunnen ze inderdaad doen, maar dat blijven ze niet altijd doen. Zeker als de zuigerveergroeven beginnen vol te lopen met afzetting.

ik heb idd de hele zuiger uit de cilinder gehaald maar de veren wel laten zitten. was inderdaad al bang dat de veren iets verdraaid waren oid. is flexhonen iets wat ik zelf uit kan voeren of moet ik dat laten doen. als ik de zuiger op wil meten moet ik dit ook laten doen denk (ik heb geen micrometers en dergelijke). iemand die weet wat hier voor kwijt zou zijn?

eventueel wil ik wel proberen om er gewoon nieuwe zuigerveren in te zetten. zijn dit degene die ik moet hebben dan en passen deze in de originele zuiger? RING SET PISTON (STD) (NON O.E. ALTERNATIVE) for XL500R 1982 (C) BELGIUM - order at CMSNL
Wat betreft flexhonen, dat kan je zelf doen, maar gaat je ook niet de kop kosten bij een revisiebedrijf. Die jongens kunnen dan ook meteen even het 1 en ander nameten (je hebt het over je zuiger opmeten, maar die heeft over het algemeen vaak minder slijtage dan de cilinder, het is vooral die die je wil opmeten).

Nieuwe zuigerveren zonder (flex)honen is nutteloos aangezien ze niet voldoende zullen inslijten op het cilinderoppervlak zonder dat die eerst wat ruw is gemaakt (daarvoor het honen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan