xl 500 r rookt

Albertoo

MF'er
16 jan 2018
54
12
Goedendag,

Ik heb een honda xl 500 r. Nu kwam ik erachter dat de lagers van de balansas versleten waren en wat herrie maakte. Deze heb ik vervangen. Hiervoor moest de hele cilinder eraf. Hierbij viel mij op dat de hoonsporen nog in de cilinder zaten. Kunnen dit de originele nog zijn (de teller geeft 21000 aan en toen de kop is weg geweest om de nokkenas zittingen na te laten meten waren deze nog perfect dus denk dat deze echte kilometers zijn)? Nu komt het probleem. Na het in elkaar zetten en starten kwam ik erachter dat de motor blauwe olie rookt. Dit deed de motor eerder nog niet. Ik heb er recent (onderhoudsbeurt voor de balansaslagers) preventief nieuwe kleppenseals in gezet omdat ik deze erbij kreeg bij de benodigde pakkingen. Daarom denk ik dat het de zuigerveren zijn. Is dit een correcte denkwijze? Als dit zo is is dit dan op te lossen met nieuwe zuigerveren of zal ik een nieuwe overmaatse zuiger moeten en de cilinder moeten laten opboren en honen? Ik ben benieuwd.

Groeten,
Albert
 
als alles in goede conditie is. Wanneer er wat krasjes of ovaal is zit gaan ze fijn op 1 plek zitten. Zeker de schraapveren

Dat kunnen ze inderdaad doen, maar dat blijven ze niet altijd doen. Zeker als de zuigerveergroeven beginnen vol te lopen met afzetting.

groeven vol afzetting moet je uitkuisen, of je nu nieuwe steekt of de nog goede oude herbruikt
en ovaliteit ga je er zelf niet uit krijgen met de DIY hoonborstels.

niks mis met het advies vazn Zot, maar mij krijg je niet overtuigd dat "het moet" als de zuiger uit de cylinder is geweest. elk blok is anders en moet individueel beoordeelt worden.
 
groeven vol afzetting moet je uitkuisen, of je nu nieuwe steekt of de nog goede oude herbruikt
en ovaliteit ga je er zelf niet uit krijgen met de DIY hoonborstels.
niks mis met het advies vazn Zot, maar mij krijg je niet overtuigd dat "het moet" als de zuiger uit de cylinder is geweest. elk blok is anders en moet individueel beoordeelt worden.
Als bedrijf zijnde moet ik echt wel. Geen zin in garantie shit.

Als je als dhz-er tijd teveel hebt en geld te weinig kan je het risico nemen.
 
Als bedrijf zijnde moet ik echt wel. Geen zin in garantie shit.

Als je als dhz-er tijd teveel hebt en geld te weinig kan je het risico nemen.
Idd standaard praktijk.
Vergelijk het met standaard pakking ring vervangen bij aftapplug olie aflaat. Een zaak moet dat wel doen, want zo hoort het.

Een particulier met eigen motor kan en mag daarin eigen keuzes maken.
 
Als bedrijf zijnde moet ik echt wel. Geen zin in garantie shit.

Als je als dhz-er tijd teveel hebt en geld te weinig kan je het risico nemen.
dat begrijp ik perfect als je dat in je winkel tegen je klanten zegt.
maar dit is je winkel niet , dus hoeft het zo strikt niet.
en zelfs dan nog naar klanten toe : ik zeg soms ook hoe het zou moeten zijn, en hoe het goedkoper kan maar dat dat dan specifiek de keuze van de klant is en er dan van garantie geen sprake kan zijn, en hem daarvoor laten tekenen.
 
maar dit is je winkel niet , dus hoeft het zo strikt niet.
Als ik hier iets anders schrijf dan ik in mijn toko zeg, krijg ik "ja maar" gelul in mijn toko, tenzij ik er hele epistels bij ga schrijven en alles tot 4 decimalen achter de komma uitleggen.
Laat dat "ja maar" gelul maar hier op M-F, waar ik het lekker kan negeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan