Goedendag,
Ik heb een honda xl 500 r. Nu kwam ik erachter dat de lagers van de balansas versleten waren en wat herrie maakte. Deze heb ik vervangen. Hiervoor moest de hele cilinder eraf. Hierbij viel mij op dat de hoonsporen nog in de cilinder zaten. Kunnen dit de originele nog zijn (de teller geeft 21000 aan en toen de kop is weg geweest om de nokkenas zittingen na te laten meten waren deze nog perfect dus denk dat deze echte kilometers zijn)? Nu komt het probleem. Na het in elkaar zetten en starten kwam ik erachter dat de motor blauwe olie rookt. Dit deed de motor eerder nog niet. Ik heb er recent (onderhoudsbeurt voor de balansaslagers) preventief nieuwe kleppenseals in gezet omdat ik deze erbij kreeg bij de benodigde pakkingen. Daarom denk ik dat het de zuigerveren zijn. Is dit een correcte denkwijze? Als dit zo is is dit dan op te lossen met nieuwe zuigerveren of zal ik een nieuwe overmaatse zuiger moeten en de cilinder moeten laten opboren en honen? Ik ben benieuwd.
Groeten,
Albert
Ik heb een honda xl 500 r. Nu kwam ik erachter dat de lagers van de balansas versleten waren en wat herrie maakte. Deze heb ik vervangen. Hiervoor moest de hele cilinder eraf. Hierbij viel mij op dat de hoonsporen nog in de cilinder zaten. Kunnen dit de originele nog zijn (de teller geeft 21000 aan en toen de kop is weg geweest om de nokkenas zittingen na te laten meten waren deze nog perfect dus denk dat deze echte kilometers zijn)? Nu komt het probleem. Na het in elkaar zetten en starten kwam ik erachter dat de motor blauwe olie rookt. Dit deed de motor eerder nog niet. Ik heb er recent (onderhoudsbeurt voor de balansaslagers) preventief nieuwe kleppenseals in gezet omdat ik deze erbij kreeg bij de benodigde pakkingen. Daarom denk ik dat het de zuigerveren zijn. Is dit een correcte denkwijze? Als dit zo is is dit dan op te lossen met nieuwe zuigerveren of zal ik een nieuwe overmaatse zuiger moeten en de cilinder moeten laten opboren en honen? Ik ben benieuwd.
Groeten,
Albert