Xmax 300 gekocht

Timacaro

Rookie
13 mrt 2015
23
0
Maassluis
Om nog maar eens dit onderwerp leven in te blazen...van het weekend de knoop doorgehakt en een Xmax 300 besteld. Kan nog even duren, maar dat geeft niet. Rij gelukkig nog steeds op een Xmax 250 rond dus geen haast.
Heb de mat grijze gekozen met een Akra erop (met alles erin en erop). Nu geduld....eind mei begin juni zegt men.

Ok dit had ik in een Xmax 300 onderwerp willen plaatsen...
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd mooie scooter zeg :t , veel plezier ermee als je hem hebt.
Je kan je bericht alsnog op het X-Max 300 topic zetten hoor.
 
Laatst bewerkt:
Ik ook, wanneer krijg je hem. Zit er ook aan te denken om een Xmax300 te kopen, eerst een proefrit maken dan weet ik meer, de SH300 staat ook op mijn verlanglijstje, en die rijdt zeer fijn. Dus even afwachten maar.
 
Gisteren bij de dealer geweest toen ik hoorde dat hij binnen was. Nu nog even opbouwen natuurlijk en uitlaat omwisselen. Waarschijnlijk pas volgende week klaar vanwege het kenteken.
Maarrrrr, er stond er ook al eentje waarop ik kon rijden en dat heb ik natuurlijk gedaan. Als je net zoals ik van een Xmax 250 af komt kan ik je zeggen dat er een hele nieuwe wereld voor je open gaat. Dit is een veel betere machine en dan bedoel ik niet alleen de motor die veel rapper is maar ook de vering, remmen en zitpositie. Al met al, ik kan niet wachten tot ergens volgende week....
 
Vorige week opgehaald. Even een kort vergelijk met de Xmax 250 en andere bevindingen.
- Betere vering, soepeler en toch ook het gevoel dat je goed op weg zit.
- Zit positie lijkt ander, in ieder geval vind ik het fijn zitten.
- Sturen gaat absoluut beter, machine gooi je makkelijk heen en weer
- Topsnelheid rond de 140km op de teller
- Trekt echt snel op en naar de 100 en makkelijk van 100 naar 120.
- Remmen, soepeler/ beter te doseren dan de Xmax 250. Remt uiteraard prima
- Verbruik lag bij na de eerste tankbeurt bij op de 1 op 30.
- Bediening, knoppen zitten en werken net even anders, zoals starten, maar alles went
- Windbescherming, ben je rond de 1.80 dan zit je niet uit de wind. Ook niet met het scherm op de
hoogste stand. Moet wel zeggen dat het klapperen wat ik had op de 250 hier bijna niet aanwezig is
zodat het mij niet uitmaakt dat ik wel een gedeeltelijk in de wind zit.
- De nieuwe sleutel/knop is fantastisch, geen geneuzel gewoon aanzetten als je erop gaat zitten en
starten.
- LED verlichting is echt fantastisch...
- Nu nog een Xmax tour rit...hé ze doen het ook met de TMax toch...

Afijn ik ben erg positief over deze aanschaf en kan je zeggen dat ik het al tegen een aantal motoren heb opgenomen, als is het alleen als omdat je uitgedaagd wordt, maar tot nu toe nog geen nederlaag..blijft leuk op zo'n scootertje.
 
Ook ik heb afgelopen week mijn nieuwe X-Max 300 opgehaald. Bovenstaande ervaring kan ik zeker staven. Mijn vorige scooter was een Kawasaki J300. Het verschil in kwaliteit en beleving is enorm. Yamaha heeft er echt werk van gemaakt. Maar... nu eerst kilometers maken met de X-Max. :-)
 
Nee dat was ik niet, snelweg probeer ik sowieso nog een beetje te mijden tijdens het inrijden.
 
Als Kymco Downtown rijder ben ik ook benieuwd naar je ervaringen na de Kawasaki.

En ik vind Yamaha een mooi merk. Bij motorfietsen zijn ze wel prijzig met onderdelen als je OEM wilt, maar met regulier onderhoud van slijtagedelen hoeft dat geen probleem te zijn.

Eerst maar eens rijden met dat ding. Veel plezier.
 
Dag Mojave. Dank je! Ik zal je op de hoogte houden van mijn ervaringen. Ik heb nog geen serieuze kilometers gemaakt dus moet ik idd eerst maar eens gaan rijden. :-)
 
Met scooters staat Yamaha aan de top. Met de multicylinder motorfietsen waren ze naar mijn weten de enige waar je de klepspeling pas bij 30k mijl / 48k km moest controleren, waar andere fabrikanten tot max 24k gingen. Dan moet je toch wel een paar harde klepzittingen hebben. Yamaha doet ook engineering werk voor merken als Toyota vooral als ze echt flink vermogen nodig hebben.

Hoe ik op de Kawasaki kom weet ik niet, ik lees nu dat je huidige/vorige ook een x-max is.

Mvg, Bob
 
X-max 250 => J300 => X-max 300. Staat hierboven ook zo echter heb ik het topic een beetje gekaapt van Timacaro.

Beide scooters ken ik dus. de X-max 250 vond ik prima maar was achterhaald tov de J300. Nu hetzelfde tov de X-max 300.
 
Met scooters staat Yamaha aan de top. Met de multicylinder motorfietsen waren ze naar mijn weten de enige waar je de klepspeling pas bij 30k mijl / 48k km moest controleren

Mvg, Bob

Alleen zijn ze dat bij de Xmax-300 vergeten, want die moet om de 20.000km een klepspeling controle hebben. O-)
 
Laatst bewerkt:
Alleen zijn ze dat bij de Xmax-300 vergeten, want die moet om de 20.000km een klepspeling controle hebben. O-)
Klopt, ik heb een paar eencylinder Yamaha motorfietsen gehad waarvan ik er nu nog eentje heb en die moet je ook vaker controleren, die hebben ook niet de shims. Vergeleken met de concurrentie is 20k niet verkeerd hoor. Bij mijn Kymco schrijven ze 5k voor, maar bij het Piaggio 300cc blok volgens mij ook 20k. Als je ze naast elkaar zet vind ik de Yamaha blokjes nog steeds heel mooi lopen. Dan bedoel ik het totaalplaatje want bij een scooter kan ook veel mechanisch geluid uit de CVT komen. Maar goed jullie rijden nu op de x-max 300 dus zeg het maar.
 
Ik heb afgelopen vrijdag een test rit op een bronze x-max 300 gemaakt. Voor het eerst dat ik op een motorscooter zat heb dus geen vergelijkingsmateriaal.

Wat een fun in de stad, snel en wendbaar, buiten de stad beviel het nog steeds erg goed, alleen de windgevoeligheid bij het passeren van tegemoetkomend vrachtverkeer viel me erg op. Moest me behoorlijk schrap zetten om niet naast de weg te komen. Ik rij nu op een yamaha XJ6n en daar heb ik veel minder last mee om controle te houden bij het passeren van vrachtverkeer.

Rij dagelijks 60 km woonwerkverkeer lijkt me een ideale afstand voor een scooter. Toch maar eens kijken of ik mijn XJ6n inruil voor een x-max 300.
 
Mijn dagelijkste rit is 70km woon-werk verkeer met de X-max. Dat is goed te doen, mijn motor komt alleen bij uitzondering nog de garage uit voor woon-werk. En dan alleen omdat er veel en grote koffers opzitten. ;-)

Motorisch loopt de Yamaha veel mooier dan de Kawasaki. Hoe het met onderhoud zit ga ik achterkomen. De J300 had ook zo zijn wensen.

Windgevoeligheid is een dingetje inderdaad. Lang geleden was mijn eerste scooter een Honda Spacy 125, die had last van zijwind. Door de jaren heen is alles verbeterd aan scooters behalve die zijwindgevoeligheid. Je went eraan.
 
Ik heb afgelopen vrijdag een test rit op een bronze x-max 300 gemaakt. Voor het eerst dat ik op een motorscooter zat heb dus geen vergelijkingsmateriaal.

Wat een fun in de stad, snel en wendbaar, buiten de stad beviel het nog steeds erg goed, alleen de windgevoeligheid bij het passeren van tegemoetkomend vrachtverkeer viel me erg op. Moest me behoorlijk schrap zetten om niet naast de weg te komen. Ik rij nu op een yamaha XJ6n en daar heb ik veel minder last mee om controle te houden bij het passeren van vrachtverkeer.

Rij dagelijks 60 km woonwerkverkeer lijkt me een ideale afstand voor een scooter. Toch maar eens kijken of ik mijn XJ6n inruil voor een x-max 300.

Je kunt ook nog een proefrit maken, op de SH300 van Honda. Dan heb je gelijk goed vergelijkings matriaal, en die is minder windgevoelig, en daar kan je een scherm naar eigen keuze op zetten. :Y
 
eip bedankt voor de tip.

Echter los van de zijwindgevoeligheid was ik super enthousiast over de x-max 300, daarbij kon ik een goede inruilprijs krijgen voor mijn motor. Deal is dus al gemaakt.

De dealer had nog 1 x-max matt grey op voorraad, zelfde kleur als de xj6n die ik heb ingeruild. Dus als het allemaal mee zit kan ik eind van de week mijn nieuwe x-max ophalen. :Y :Y :Y

full
 
  • Leuk
Waarderingen: GPS9
Gefeliciteerd, mooi kleur, heb ik zelf ook gekozen. Nog even en we kunnen een Xmax club beginnen....en rondritten organiseren......
 
Terug
Bovenaan Onderaan