XR 500 R kopen

MrOi

MF veteraan
20 sep 2006
3.645
2
Arnhem
Hey mensen, ik ga een dezer weken een XR500R kopen, heeft iemand nog speciale tips om bij deze motor op te letten, naast de standaard dingen dus?

Alvast bedankt :)

Meer info:

Hij is uit 82, op kenteken gekomen in 84.

500cc 1 cilinder 4takt
Rijd 1:18
Blokje is 2 jaar terug gereviseerd
24.7kw/32pk
2x Trommelrem

Het gaat mij vooral om de motor, ik ben 2takt brommertjes gewend en mss dat er bij 4takt (en veel meer cc) dingen anders zijn.
 
...
Blokje is 2 jaar terug gereviseerd
...

Er kan in twee jaar al weer een hoop verziekt zijn dus dit zegt niets over de technische staat van het apparaat
Neem iemand mee die er verstand van heeft en kijk of het blok gezond klinkt. Dus ook geen tikken of rare bijgeluiden als die warm is. Maarja dit doe je zoieso altijd

Er zijn hier een hele hoop mensen die er veel meer van af weten dan ik dus de rest laat ik aan hen over :) succes ermee
 
Heb zelf zo'n ding staan uit 81' meen ik. Als ze goed zijn rijden ze wel lekker vind ik, zit vooral fijn lekker relaxte houding.

Maar die van mij is dus naar de bliksem :r cillinderkop aan gort, gezeik met de kleppen en nog veel meer. Komt meer benzine uit het luchtfilter dan er in de cillinder gaat *O* Dingen uit die tijd hebben volgens mij allemaal last van de cillinderkop die kapot is/gaat. Voor de rest moet je bij de kenners zijn want heb me niet verdiept in deze motors
 
Ok, vooral de kop is dus een mankementje, ik zal erop letten!

Bedankt! :D
 
Als ik eerlijk moet zijn.............die trommelremmetjes: daar ben ik niet zo kapot van. Heb op 2 tweewielers trommelremmen gehad maar met droog weer remmen ze te slecht en met nat weer remmen ze te goed. Linke soep naar mijn mening.

Dat je alleen achter een trommelrem hebt is niet zo'n groot probleem.........maar voor............. :r
 
Nou, ik wil perse een XR500, trommelremmen zijn idd wat jammer, maar ben op men brommer gewend en rem gewoon op tijd en dan moet dat goed komen :)
 
suzuki tsx remt kut(heb er zelf een) remt zo'n xr500 beter. vind die dingen zo slecht niet remmen zolang ze kunnen blokeren is er niets mis mee. :+
 
Nou, ik wil perse een XR500, trommelremmen zijn idd wat jammer, maar ben op men brommer gewend en rem gewoon op tijd en dan moet dat goed komen :)

persé een 500?...why?
is geen drol voor te krijgen... zelfs zuigers niets anders dan de originele (dus na de eerste overmaat kun je het vergeten :W )

ow edit: zeker zo'n wet sump blok... pff... daar is mss nog wel wat voor te krijgen maar tja...wet sump...
 
Omdat het gewoon bruut is, 500cc en dan alsnog 25kw :) en ik een dikke fan van offroad motoren ben :)

En een tsx voorrem is idd brak, maja ik heb er wel vertrouwen in.

Btw, wat is wet sump? :P en xr is inderdaad niet veel voorkomend maar er zullen wel spullen voor te krijgen zijn. En alleen als het blok goed is koop ik hem natuurlijk.
 
Omdat het gewoon bruut is, 500cc en dan alsnog 25kw :) en ik een dikke fan van offroad motoren ben :)

En een tsx voorrem is idd brak, maja ik heb er wel vertrouwen in.

Btw, wat is wet sump? :P en xr is inderdaad niet veel voorkomend maar er zullen wel spullen voor te krijgen zijn. En alleen als het blok goed is koop ik hem natuurlijk.

ik had ook een tsx :)

maar anyway...
XR komt zat voor, maar 500 zie je niet veel.
Er zijn voor zover ik weet 2 soorten XR500.

De oudere types van voor 84 (dacht ik ongeveer)... die hebben wet sump. Te herkennen aan de meer rondere carterdeksels. Deze motoren hebben ook geen RFVC.

Dan het nieuwe type, das gewoon een XR600 blok met kleinere slag en boring. Dry sump, RFVC enz...
Voor de laatste zijn die zuigers niet echt goed meer te krijgen...nauwelijks aftermarket.

Blokje wat goed is? Als ie start zegt het weinig over hoe goed iets is. nadeel van 4takt is dat je zo 500 euro kwijt bent aan een paar onderdelen. En vaak kom je er pas achter als je het blok openhaalt.
Let wel dat het oud spul is... vroeg stadium van de japanse offroaders... na meer dan 20 jaar gaan er dingen vervangen moeten worden.
Probeer het niet uit je hoofd te praten ofzo :) als ik me in jou verplaats zullen het ongetwijfeld leuke motortjes zijn...maar zorg dat je er niet teveel voor betaalt.

Als je je afvraagt wat wetsump/drysump/RFVC is moet je ff in de link op mn sig klikken.

edit: zie dat het blokje gereviseerd is.
Zegt vrij weinig over hoe het blok nu is ...maar toch.

Wil je niet uit de droom helpen, maar 25kw is niet puur 25kw...de 0,16kw/kg regel bestaat ook nog en ik denk dat een 500 daar niet aan voldoet. Die weegt niet meer dan 150kg volgens mij.. maar dat zou je even na moeten vragen.
Doe dat eerst voordat je wat koopt...tis altijd jammer als je erachter komt dat je een motor hebt waar je de komende 4 jaar toch niet op mag rijden.
 
Ik heb je link bekeken, erg handig! Het is natuurlijk een oud ding maar ik ben er verzot op, ik weet van het onderhoud enzo en dat zal niet zo zeer een probleem zijn. Wat de 25kw regel betreft, die man vertelde mij dattie op <25kw kenteken stond dus dan zal het wel goed zijn :)
 
Ik heb je link bekeken, erg handig! Het is natuurlijk een oud ding maar ik ben er verzot op, ik weet van het onderhoud enzo en dat zal niet zo zeer een probleem zijn. Wat de 25kw regel betreft, die man vertelde mij dattie op <25kw kenteken stond dus dan zal het wel goed zijn :)

als het op het kenteken staat is het wel chill :) controleer dat sowieso voordat je em koopt ;)

Verder...ik rij 600 cc met 25kw... (7kw op papier om precies te zijn)...
 
Volgens mij idd vooral de cilinderkop een zwak punt.
Beetje extra aandacht voor de 2e versnelling zal ook niet mistaan denk ik.
 
Ok, allemaal bedankt!

Ik ga zeker stellen dat hij op 25kw kenteken staat en dan komt het allemala goed :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan