XR 500r tips gevraagd

Waarvoor te gebruiken

  • Woon - werk

    Stemmen: 0 0,0%
  • Wheelies maken

    Stemmen: 3 37,5%
  • Raggen door modder

    Stemmen: 4 50,0%
  • Rijden als ouwe lul

    Stemmen: 0 0,0%
  • Buurt wakker houden

    Stemmen: 1 12,5%

  • Totaal aantal stemmers
    8

cbrrrr

MF veteraan
11 feb 2003
1.894
1
Wijhe
Ik ga binnenkort waarschijnlijk deze XR500r kopen. Kenteken '85 zover ik kan vinden zijn ze maar tot '84 gemaakt. Klopt dit of zijn ze in 85 ook nog gemaakt.

Ik vindt wel info op google maar dat is allemaal duits. Hebben we ook nederlandse site over deze motor.

Graag zou ik ook aandachtspunten enz. weten over deze motor. Wat moet ik bijvoorbeeld goed controleren voor een probleemloos bestaan?

Misschien heeft iemand er zelf een en zou er iets over willen vertellen, graag!!

Wat is de start procedure voor deze motor.

nog even een plaatje

full
 
wat je iig goed in de gaten moet houden is je oliepeil, en de olie vaak verwisselen. Verder regelmatig kleppen stellen.

Misschien is het verstandig om voor de zekerheid je distributieketting en spanner(veer) te vervangen. Ben je daar in ieder geval zeker van.
Ik hoor altijd dat hondaspanners niet écht te vertrouwen zijn. De ketting slijt volgens mij wphb (xr600) niet echt. Alleen als ie zonder olie loopt.
edit:
startprocedure:

waarschijnlijk loopt er een kabeltje van je kickstarter naar je kleppendeksel. Op je kleppendeksel zit een hendeltje die je uitlaatklep licht. Op ditzelfde hendeltje zit nog een kabel die naar je stuur loopt (koppelingskant).

Om te starten..hmm...mja...bij dit ding ist volgens mij dat als je kickt, ie de uilaatklep opengooit. Als dit allemaal goed af is gesteld is het gewoon kicken...
Ik zou het kabeltje direct van mn kickstarter afgooien en alleen het hendeltje op mn stuur gebruiken.
Dan is het voorzichtig kicken tot je in de compressie zit. Tot je niet meer verder kunt het hendeltje even inknijpen (bij je kopp.hendel) en dan een klein stukje door de compressie trappen. Hendeltje loslaten, kickstarter weer omhoog, en een goede kick.
 
Laatst bewerkt:
Wat is vaak olie wisselen. Om de 5000 km ?

Is een nokkenasketting zelf te wisselen? Hoe worden de kleppen gesteld, met klepstelboutjes of met shimmen.
 
bij mijn xr600 is het met stelboutjes en geen shims. Dus dat is weer een leuk voordeeltje.
Kleppen stel je op het kleppendeksel. Makkelijkste is om je tank er even af te halen. Grote doppen uit het kleppendeksel schroeven en stellen maar..
Vraag me trouwens af of dat wel zo werkt. XR500 heeft afaik geen RFVC.
Distributieketting vervangen is: Kleppendeksel eraf, kettingspanner los, nokkenas eruit, ketting in je blok laten vallen.
Dan je rechter carterdeksel eraf, hooguit de moer van je krukastandwielen eraf halen, beetje ruimte maken en ketting vervangen.
De spanner(veer) doe je dan ook meteen, want je spanner ligt er toch uit.

Olie verversen zou ik toch wel wat vaker doen. Weet niet wat de anderen zeggen, hangt ook van je rijstijl af, maar ik zou het op ongeveer 1000-1500 km houden.
Blijft een eencilinder..
 
Het is wel een RFVC blokkie. in principe hetzelfde blok als een XR600 uit 86 op minor details na.
goed blok dus, mits goed onderhouden.
olie om de 1000 bij raggen, kicken is gewoon gevoel er voor hebben.
 
Past zo een XR600 blok in idd. Aandachtpunten zijn de achterschokbreker en het linksysteem bij deze ragbakken.
 
Sorry jongens, ben wezen kijken maar het was echt een no-go motor. We kregen de motor eerst al niet aangetrapt, toen aanduwen en dat wou ook niet. Daarna de decompressie kabel eraf gehaalt. Toen voelde ik nog bijna het verschil niet tussen compressie en niet.

Na het uitdraaien van de bougie kwam er een draadbus mee die niet te verwijderen was van de bougie ?? Kortom ik ben 1,5 uur bezig geweest en dat wil ik niet nog een keer overdoen. Dus gewoon weer even verder zoeken. :( :(
 
seems like the same shit i've got now...

was ook zo..hmm..nokkenas is er uit...nog steeds geen compressie..

cilinder/zuiger totaal dood.

Ik ga nu btw kijken naar een kawasaki z1000 Police...vanavond foto's :)
 
Dat is balen.... '(


Maare.....had hij nou een schijfrem achter of nie? :P
 
Ja hij had een schijfrem achter. Wel zelf gemonteerd maar het zag er wel degelijk uit.
 
Bij het starten nooit aan je gashendel zitten als je dat doet krijg je hem het eerste halfuur niet meer aan de praat. Shoke uit en zonder gas geven starten.
 
Inderdaad, na twee maal starten en niet aanslaan zijn ze verzopen...
Daarna doe je het volgende :
- benzinekraan dicht
- niet choken
- op dood punt zetten
- gas volledig open
- kicken en gillen maar
- benzinekraan open
Als hij nog niet start kan je normaal starten, hij is niet meer verzopen.

Dus je gaskraan is je beste vriend.

Was overigens een verfrommelde bomma dit topic.
 
jouw tip werkt heel goed, iemand op mijn motor laten rijden (deze had hem natuurlijk verzopen) benzinekraan dicht gas vol open en lopen. Perfect..............

:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan