XR 600 R waar op letten bij aankoop ?

Stone

MF'er
23 aug 2006
38
0
Heerhugowaard
Na een eerder topic gestart te hebben over de merkkeuze voor het bouwen van een SM ben ik er uit.
Hierdoor heb ik veel zin en onzin gelezen en uitgekomen op een XR 600 R (of 650)
Want de basis is toch het belangrijkste.
Nu dus de aanschaf,heb veel gelezen in het XR topic,maar zijn er nu specifieke dingen waar ik op moet letten,bepaalde problemen bij bepaalde bouwjaren of springt er juist een bepaalde serie uit.
Dus alle tips om geen kat in de zak te kopen zijn welkom.
 
Ik zou voor een nieuw model gaan, die hebben schijf achter, enkele carb enz.
dus vanaf 1992, niet ouder.

controleer de standaard dingen, zoals kentekengegevens enzo dat dat sowieso goed zit.

Dan even kijken of je speling op je achterbrug en prolink hebt (op wat voor manier dan ook). Is duur als er speling opzit --> 150 afdingen.

Koop alleen een motor die loopt..en netjes loopt.
Als je het hok warmrijdt en je hoort nog steeds een tik of het blokje klinkt niet lekker, laat je niet afschepen met "kleppen stellen" want als het zo simpel lag had de verkoper het wel gedaan.
Als het blok herrie maakt, lekker laten staan en niet verliefd op het ding worden. Als je wat aan het blokje moet gaan doen ben je meestal 500-1000 euro kwijt, dus hou dat in je achterhoofd.
 
Oké Martijn(tje),

Hier heb ik alvast wat aan,vanaf '92 omdat het een verder doorontwikkelld blok is of puur om de opties zoals schijfrem enz.
 
Oké Martijn(tje),

Hier heb ik alvast wat aan,vanaf '92 omdat het een verder doorontwikkelld blok is of puur om de opties zoals schijfrem enz.

Blok is nie verder doorontwikkeld v.a. '92 is gewoon leuker met de schijfrem achter........

Let ook op herrie maken in de derde gang, is zwak puntje van de XR, verder voor een çrosser'vrij probleemloos. Ik vind persoonlijk dat de XR 600 R te weinig vermogen heeft, raak je gauw aan gewend....... grotere sproeier en open pijp schilt wel een beetje maar niet veel.....zou (als het binnen het budget valt!) voor een XR650R gaan, zijn wel een stuk duurder!!!

Gr. Sammy
 
ik vermaak me best met het vermogen.

inderdaad als ie warm is in alle versnellingen goed doortrekken, dus vanuit lage toeren (niet te laag natuurlijk) gewoon volle pot doortrekken, daarmee zet je volle kracht op de dogs, de nokjes die de versnellingstandwielen koppelen. Deze willen nog wel eens verslijten (vooral 3e is idd zwak punt).

Verder mag het blok gewoon niet tikken als ie warm is maar dat zei ik al.

Als je het howto topic hebt doorgelezen weet je al een beetje waar je op moet letten en wat zwakkere punten zijn.

Er zijn tussen oud type en nieuw type blok wel verschillende wijzigingen geweest, zoals magnesiumcarterdeksels op het oude type, nicasil wand in het oude type (let op,is wel duur als dat stukloopt, dan kun je beter gietijzer hebben), nieuw blok heeft nét andere baktandwielen (aantal dogs veschilt, overbrenging is het zelfde), tandwieltjes zijn minder massief van het nieuwe type (balansastandwiel e.d), nieuw type heeft wel een gelagerde schakelwals, oud type niet...allemaal onboeiende kleine dingetjes, moet je de koop niet op laten afhangen.

Voornaamste van het nieuwe type blok is de enkele carb.

Belangrijkste is dat je niet verliefd wordt op de eerste de beste XR die je gaat bekijken, bekijk het standaard als een verrot ding waar je veel kosten aan gaat hebben. Dat scheelt al een hoop voor de verliefde blik ;) ik zeg niet dat het je veel geld gaat kosten, maar hou het in je achterhoofd dat je er nooit 100% zeker van kunt zijn. Deed ik laatst ook met mn auto, gewoon als rotte bak bekijken, en punten zoeken wat mis kán zijn, bedenken wat het gaat kosten en dat gewoon keihard afdingen. Liever een paar xrretjes laten schieten dan een verrotte kopen. Ik heb het precies andersom gedaan, paar xrretjes laten schieten en alsnog een verrotte kopen.

Laat je niet misleiden door mijn topics, dat ik toevallig gezeik heb gehad met de mijne en een slechte had gekocht zegt niet veel over andere.

Als je toch gaat proefrijden, kijk even naar het oliepeil...zegt ook veel over de staat van onderhoud... zoek puntjes waaraan je kunt zien dat het blok open is geweest, zoals restjes vieze vloeibare pakking... olielekkages zijn ook niet leuk, hoe weinig het ook is.

Sommige oude types worden omgebouwd naar schijfrem. Als niet de complete achterbrug over wordt gezet zie je het pieletje nog zitten rechts op de brug, waar de trommel normaal aan verankerd zit.
Verder hebben ze vanaf (ik geloof) 1992 een piggyback schokbreker achter.
Dat houdt in dat het stikstofreservoir van de schokbreker écht aan de schokbreker vast zit en niet met een slangetje ertussen. dat is iets wat je heel makkelijk kunt controleren.

Ga niet persé uit van wat er op de papieren staat, of juist wel, maar belangrijkste is dat je ongeveer weet wat het verschil tussen oud en nieuw type is. Als je onzuiverheden ontdekt weet je dat er aan gerotzooid is. Opzich geen probleem, maar gezien dat de meeste xrretjes stuklopen door slechte sleutelkunsten van de eigenaar...

KM-stand niet naar kijken, zegt ook niets. Dan eerder kijken naar slijtsporen op de stepjes, schakelpook, zadel en dat soort dingen. Dan zie je gauw genoeg of er ooit hard mee is gevallen, of veel mee gereden (hoewel je bij elke xr denk ik wel versleten schakelpedaaltjes ziet).

Veel mensen starten de xr terwijl ie op de standaard staat. Dit omdat dat FUCKING LOMPE mensen zijn die niet weten hoe ze moeten starten en dan volle pot willen stampen. Zwaar slecht voor de standaard. Puntje wat je kunt controleren. De mijne was er baggerkut opgelast (lees:dikke kier in mn frame en vieze lasnaden).

Kickstarter even bekijken of daar geen rare speling op zit (op het scharniermechanisme)

Koppeling zal wel ingesleten zijn, maar dat kun je vanbuitenaf niet zien. Heb al een ontwerpje liggen om dat te verbeteren maar dat doet er niet echt toe.

Vraag ook even naar hoe lang de motor al in het bezit van de eigenaar is. Mensen die een xr kopen en em na een half jaar of een jaar weer wegdoen betekent dat er iets is, tenzij er persoonlijke omstandigheden zijn, zoals gebroken voetje, kinderen, te dominante vrouw, dat soort onzin.

belangrijkste blijft dat je niet verliefd moet worden op een gepoetst dingetje en daardoor de belangrijke punten over het hoofd ziet.
 
Oké,

Hier kan ik mijzelf dus al een hoop leed en geld mee besparen !
Toch ideaal dat M-F,kost niets,een bron van informatie en vooral de kennis van anderen is binnen handbereik en het is natuurlijk ontzettend leuk om door te lezen.

Gegroet !
 
Terug
Bovenaan Onderaan