xr op xl frame, legaal?

sjoerdvb

Die hard MF'er
13 sep 2007
314
0
Hallo,
ik ben misschien van plan om een xr of xl te kopen. NOu zag ik er een staan, maar hier is het volgende mee. Het frame is van een xl250. En alle onderdelen die erop zitten(dus ook het blok) is van een xr250. het is dus nog steeds 25kw. maar is dit legaal? of zou hij eigenlijk opnieuw gekeurd moeten worden?
 
Ik denk dat het niet illlegaal is. Is toch beide een 250cc 1 cilinder 4taktblok. XR is bij mijn weten meer een crossversie, de XL is meer de straatenduroversie. Blok zal mogelijk iets verschillen maar blijft 25kw
 
Het is niet legaal, de typegoedkeuring is niet meer geldig op jouw voertuig. Maar of ze er een probleem van maken als alles degelijk is dat is een 2e.

ja degelijk is het wel, want de blokken schelen volgens mij niet veel van elkaar. ophangpunten lijken me hetzelfde
 
Het is niet legaal, de typegoedkeuring is niet meer geldig op jouw voertuig. Maar of ze er een probleem van maken als alles degelijk is dat is een 2e.

Het mág NIET maar is vast geen probleem.... Tot je een ongeluk maakt en de verzekeringhaaien komen hier achter. Dan ben je toch wel het bokkie. Maar goed, die kans is niet zo groot dus.... maak je eigen afweging.
 
Het mág NIET maar is vast geen probleem.... Tot je een ongeluk maakt en de verzekeringhaaien komen hier achter. Dan ben je toch wel het bokkie. Maar goed, die kans is niet zo groot dus.... maak je eigen afweging.

tja bij een zwaar ongeluk proberen die gasten alles om eronderuit te komen, het is denkik toch nuttig om het niet te doen.
 
Ik zou het eens bij het RDW navragen als ik jou was.
In princiepe krijg je een samengesteld voertuig wat gewoon mag ALS je het maar laat keuren.

Hoe en wat weet ik niet precies maar daarvoor zou ik dus ff de RDW bellen.
 
Hallo,
ik ben misschien van plan om een xr of xl te kopen. NOu zag ik er een staan, maar hier is het volgende mee. Het frame is van een xl250. En alle onderdelen die erop zitten(dus ook het blok) is van een xr250. het is dus nog steeds 25kw. maar is dit legaal? of zou hij eigenlijk opnieuw gekeurd moeten worden?

Maakt niet uit. Als de motor rijdertechnisch geen problemen geeft en geen gevaar voor de andere verkeersdeelnemers vormt, wat belet je?

Officieel zou het wel moeten, maargoed er moet wel meer officieel.
Officieel mogen we helemaal niet met open uitlaten rijden.
Officieel gezien mogen we niet met spiegelvizieren oprijden.
Officieel mogen we geen mini knipperlichten hebben op onze motor, ook al staat dat zo mooi.
Officieel gezien moet alles een E-keur hebben op je motor!

Iedereen kent dit zinnetje vast wel wat op verpakkingen staat bij aanschaf van iets exclusiefs voor de motor: *Not For Road Use*

Dus tja... ;)
 
Laatst bewerkt:
Maakt niet uit. Als de motor rijdertechnisch geen problemen geeft en geen gevaar voor de andere verkeersdeelnemers vormt, wat belet je?

Officieel zou het wel moeten, maargoed er moet wel meer officieel.
Officieel mogen we helemaal niet met open uitlaten rijden.
Officieel gezien mogen we niet met spiegelvizieren oprijden.
Officieel mogen we geen mini knipperlichten hebben op onze motor, ook al staat dat zo mooi.
Officieel gezien moet alles een E-keur hebben op je motor!

Iedereen kent dit zinnetje vast wel wat op verpakkingen staat bij aanschaf van iets exclusiefs voor de motor: *Not For Road Use*

Dus tja... ;)

tja het gaat er mij om dat ik niet voor de schade kan opdraaien als ik een ongeluk zou krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Maakt niet uit. Als de motor rijdertechnisch geen problemen geeft en geen gevaar voor de andere verkeersdeelnemers vormt, wat belet je?

Officieel zou het wel moeten, maargoed er moet wel meer officieel.
Officieel mogen we helemaal niet met open uitlaten rijden.
Officieel gezien mogen we niet met spiegelvizieren oprijden.
Officieel mogen we geen mini knipperlichten hebben op onze motor, ook al staat dat zo mooi.
Officieel gezien moet alles een E-keur hebben op je motor!

Iedereen kent dit zinnetje vast wel wat op verpakkingen staat bij aanschaf van iets exclusiefs voor de motor: *Not For Road Use*

Dus tja... ;)
een samengesteld voertuig (zoals de wet dat zo mooi zegt) is wel ff wat anders dan een paar andere knippers.

TS vraagd of het mag, nee het mag niet.
Zal hij problemen kunnen krijgen? Geen idee, dat moet ieder voor zichzelf weten.
 
tja het gaat er mij om dat ik niet voor de schade kan opdraaien als ik een ongeluk zou krijgen?

Daar durf ik niet met zekerheid antwoord op te geven.

De RDW heeft er wel regels voor opgesteld wat je allemaal mag veranderen, en wat dan niet aangegeven hoeft te worden in het kenteken. Heb dat vorig jaar namelijk ook opgezocht, en kwam het wel tegen, dus dat durf ik wel met zekerheid te zeggen. Alleen weet ik niet meer waar dat stond. Daar stond precies een definitie in van het hoe en wat.

Het had iets te maken met als het voertuig zodanig afwijkt van zijn originele staat en nniet meer als herkenbaar zoals omschreven is op kenteken...ofzo? :? Iets in die zin in ieder geval.

Maar check het maar even voor de zekerheid op de site van de RDW of geef een belletje.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan