XR250R wordt een gele Suzuki banaan, optisch althans... ;)

GsxrEd

Die hard MF'er
25 apr 2017
400
64
Schijndel
Aangezien ik nog een leuk opgeboord XR250 blokje op de werkbank had liggen maar geen frame, toch maar besloten om een Xr250je via MP op te snorren.
LBNhqs0.jpg


Ik hou van de Honda techniek (simpel en praktisch hufterproof) maar ik heb de XRen nooit mooi gevonden qua uiterlijk.
Maar daar kan ik wel wat aan doen ;)

Xr op de heftafel en al gedeeltelijk uit elkaar
XwgVJs6.jpg

4Xsr6Ex.jpg

Blokje eruit
q7wGOaH.jpg


Het Honda spul in een hoekje en gelijk het subframe eraf geslepen
HyJaeOr.jpg


En dit spul gaat er op komen, GEEEEEEL tankje 8)78)7
ZgbPrIw.jpg


Het Honda plastic gaat dus vervangen worden door plastic van een Suzuki DRZ400.

Waarom Suzuki en geen Kawasaki of Honda of Yamaha?!?!
Wel... het DRZ tankje paste redelijk op de centrale buis van het XR frame, de rest past gewoon niet echt lekker... Heb tankjes geprobeerd van een KTM en Yamaha en deze paste het beste... Dus tja... Geel wordt ie wel... _O-_O-_O-_O-

Even passen en vastplakken met ducktape
sKHiJU1.jpg


Past redelijk...

Ff met de flex verf verwijderen op de schokdemper bevesting
JqlMgte.jpg

Busje erop gelast
1QT465n.jpg

Tank bevestiging gelast
89JWNGM.jpg

zIxDKrZ.jpg


Past netjes
M3vYipy.jpg

Genoeg ruimte voor het stuur
u0OXUaH.jpg


En voila, een SuHonKi XR250Z })
ykJRniQ.jpg

ijJRmKl.jpg


Spul zit netjes recht op het frame
0gJ80Yf.jpg

aHAfCgT.jpg



Natuurlijk worden deze 'gaten' nog eventjes gevuld... Ik ben gek op die oude XR blokken, lekker luchtgekoeld en simpele techniek...
En geen radiators die lek kunnen gaan na een valpartij...


En zo is dat weer een beetje opgelost
rMBR33n.jpg


Waarschijnlijk bestel ik nog een wit CRF voorspatbord, want anders wordt het wel een heeeeeel geeeeeeel geval want in de DRZ kit zit een geel (...) voorspatbord....
Maar hier twijfel ik nog een beetje over...
 
Laatst bewerkt:
Leuk project! Heb ooit nog eens een aluminium tank gemaakt voor een xr600 met een crf 450 kappenset.

Altijd leuk om iets zelf te creëren.
 
Leuk project! Heb ooit nog eens een aluminium tank gemaakt voor een xr600 met een crf 450 kappenset.

Altijd leuk om iets zelf te creëren.

Dank je! Het is inderdaad leuk om zelf iets te creëren en zeker iets 'what not done' is... Een Honda (rood) met een Suzuki kit |(_O-_O-_O-
Ik ben immers geen purist, ik hou van de Honda techniek in de XR serie, een echte oldskool thumper maar het uiterlijk... :Z
En een mens moet ook wat te prutsen hebben, niet waar?

Wel tof dat je zelf een alu tank hebt gemaakt voor de CRF kappen, zo'n kit is ook kant en klaar te koop voor de XR maar belachelijk duur...
 
Leuk gemaakt Ed , ik kan me herinneren dat zon xr250 erg tam was ,hoe is dat met deze?
En iets heel anders ,heb je de voorvork van die drz ook ? Zou zo maar eens in mijn projectje kunnen passen ;)
 
Leuk gemaakt Ed , ik kan me herinneren dat zon xr250 erg tam was ,hoe is dat met deze?
En iets heel anders ,heb je de voorvork van die drz ook ? Zou zo maar eens in mijn projectje kunnen passen ;)

Dank je Jos! Een XR250R is geen tweetaktje he... Gewoon een rustige thumper die overal doorheen ploegt, beetje een diesel traktor zeg maar hahaha
Het zwarte motorblokje wat er straks in komt heeft 277cc en heeft iets meer pit (lees koppel) dan een standaard xr.

Voorvork van een DRZ heb ik niet, als ik deze wel zou hebben dan zou die ook op de XR komen ;)
 
Vandaag even het zwarte blokje opgefrist met een ander kleurtje
6395FV6.jpg

9mPnl0X.jpg


Verder eventjes fatsoenlijke subframe-bevestigingspunten gemaakt van 10mm staal... Had ik nog liggen en natuurlijk overkill qua dikte, stevig is het iig wel :+
q3TZ8Uy.jpg

V2aAFxM.jpg

En aangezien ik van glad hou, de lassen aan de buitenzijde/zichtzijde van het frame 'geboetseerd', oftewel vlak en rond geslepen
NvmFYXV.jpg

Andere kant ook natuurlijk
VVDtw0u.jpg


Omdat het subframe (plastic ook natuurlijk...) van een DRZ komt, past het XR luchtfilterhuis niet meer. Het plan is dan ook om het DRZ filterhuis aan te passen voor het XR blok. Komt vast wel goed... ;)
TAIMyyP.jpg
 
Aangezien ik nog een leuk opgeboord XR250 blokje op de werkbank had liggen maar geen frame, toch maar besloten om een Xr250je via MP op te snorren.
LBNhqs0.jpg


Ik hou van de Honda techniek (simpel en praktisch hufterproof) maar ik heb de XRen nooit mooi gevonden qua uiterlijk.
Maar daar kan ik wel wat aan doen ;)

Xr op de heftafel en al gedeeltelijk uit elkaar
XwgVJs6.jpg

4Xsr6Ex.jpg

Blokje eruit
q7wGOaH.jpg


Het Honda spul in een hoekje en gelijk het subframe eraf geslepen
HyJaeOr.jpg


En dit spul gaat er op komen, GEEEEEEL tankje 8)78)7
ZgbPrIw.jpg


Het Honda plastic gaat dus vervangen worden door plastic van een Suzuki DRZ400.

Waarom Suzuki en geen Kawasaki of Honda of Yamaha?!?!
Wel... het DRZ tankje paste redelijk op de centrale buis van het XR frame, de rest past gewoon niet echt lekker... Heb tankjes geprobeerd van een KTM en Yamaha en deze paste het beste... Dus tja... Geel wordt ie wel... _O-_O-_O-_O-

Even passen en vastplakken met ducktape
sKHiJU1.jpg


Past redelijk...

Ff met de flex verf verwijderen op de schokdemper bevesting
JqlMgte.jpg

Busje erop gelast
1QT465n.jpg

Tank bevestiging gelast
89JWNGM.jpg

zIxDKrZ.jpg


Past netjes
M3vYipy.jpg

Genoeg ruimte voor het stuur
u0OXUaH.jpg


En voila, een SuHonKi XR250Z })
ykJRniQ.jpg

ijJRmKl.jpg


Spul zit netjes recht op het frame
0gJ80Yf.jpg

aHAfCgT.jpg



Natuurlijk worden deze 'gaten' nog eventjes gevuld... Ik ben gek op die oude XR blokken, lekker luchtgekoeld en simpele techniek...
En geen radiators die lek kunnen gaan na een valpartij...


En zo is dat weer een beetje opgelost
rMBR33n.jpg


Waarschijnlijk bestel ik nog een wit CRF voorspatbord, want anders wordt het wel een heeeeeel geeeeeeel geval want in de DRZ kit zit een geel (...) voorspatbord....
Maar hier twijfel ik nog een beetje over...
 
Nee hoor, wordt echt gemaakt voor het offroad werk. Er een SM van maken kan altijd nog ;)
 
Nou... de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik sterk aan het overwegen ben om er toch een SM van te maken... Nu ik toch zo driftig aan het verbouwen ben, kan een setje kleine wielen er ook nog wel bij hahaha
 
Weer eventjes verder met het projectje, heb het eigenlijk veel te druk met van alles...
IMG-20190427-WA0000.jpg.72fdb49243eb46bf26933c8dbbbd0fe3.jpg
Blokje toch maar weer zwart gespoten, vind ik toch wel mooier
IMG-20190427-WA0001.jpg.94a79f479ab3af0a8d0cb1f8604df4c7.jpg

Frame weer terug van de poedercoater, is wel netjes geworden.
1389722

1389723


Aangezien ik de XR voor een langere tijd wil houden en nu eigenlijk door het andere plastic een stukje moderner wordt, mag de voorvork ook wel iets moderner...
;)


Dus hoppetee, de oude stuurpen eruit
IMG_20190424_192934328-600x800.jpg.0c7263bee350951409dee0a0e34a092c.jpg
De stuurpen van de XR is eruit en die van de RMZ nu ook
:)

IMG_20190426_161733687-600x800.jpg.34982ca4a585e5ca04d48171f3c03356.jpg
De Honda stuurpen is 26mm, die van de Suus is 30mm. Dat past dus niet echt lekker.... Maar goed, de stuurpen van de Honda is van staal, dus we kunnen het makkelijk pas maken met een lasje hier en daar.

Eerst even een passende ring op de onderzijde van de Honda stuurpen geperst.
IMG_20190427_102826418-800x600.jpg.5049a05f0c47f2195458aa2458a23f9e.jpg
Dun lasje gelegd
IMG_20190427_130212260-800x600.jpg.26f73e143081bf2ec57b7f309fc998fa.jpg
IMG_20190427_134121157-600x800.jpg.e640017cd2938ab358b416fd5c4a5612.jpg
De ring volledig dichtgelast, is wel stevig zo!
Maar goed, de pen is nog steeds 26mm... Dus even een aluminium busje gemaakt, 26mm binnenzijde 30mm buitenzijde

IMG_20190427_140812908-800x600.jpg.a5ec51bbdc9d21278fc07125b925e176.jpg
Dit idee dus...
IMG_20190427_141507742-800x600.jpg.4d740bafa7216b9d01a6d182b9e3bd46.jpg
De Honda pen is nu onderdeel geworden van de RMZ voorvork *D
IMG_20190427_160108962-600x800.jpg.fc2beadc2582fdf74ae2b067ef183ad3.jpg
Even de oude XR poot naast de RMZ vork gelegd... denk dat de Hondaatje wel een stukje hoger wordt aan de voorkant hahaha
IMG_20190427_155744990-600x800.jpg.2737864781a78d6a432f64fe962d3d9f.jpg
1389725

IMG_20190427_155857966-600x800.jpg.058c7c0a3535f0e533ac92cfc7ed65e0.jpg
DRZ wiel ligt al klaar voor montage, ik hou het standaard XR achterwiel en achterbrug, werkt prima.
1389724
 
Laatst bewerkt:
Even de dikke laag stof van dit topic afblazen... 8)7

De Husky pruttelt weer als vanouds dus vandaag weer eventjes verder gegaan met het Honda XdRz supermoto on a budget project.

Blokje weer terug in het frame
1409909


Nieuwe balhoofdlagers voor de DRZ trippels met de XR stuurpen
1409910


RMZ voorvork, XR250 achterbrug en schokdemper gemonteerd
1409911


Mijn gratis verkregen wielen en bandjes gemonteerd, moest deze wel even aanpassen (andere maat lagers, inwendige wielbus en moest spacers maken) met een nieuw (KTM Duke 200) tandwiel erop.
1409912

1409913


Altijd fijn als iets past, meten is weten ;)
Overigens zou een 140/150 bandje ook wel passen (nu 130/70/17) maar voor een 280cc is het bandje breed zat denk ik.
1409914

1409915


Tandwiel gecentreerd en het wiel staat nog in het midden ook! (hoewel de foto wel vertekend...)
1409916


Beetje plastic los erop voor het idee
1409919

1409920


Wel grappig toch? ;)
 
Dat wordt zeker een leuk ding Ed .
Als je zo nog ff door gaat kan je dit jaar nog wat km maken.
Wat voor banden zijn dat by the way ?
Tnx Jos!

Ik wil eigenlijk volgende maand al wat km's met dit ding maken ;)

Bandjes moet ik even kijken (ben nu niet thuis), maar het zijn iig geen bekende merk bandjes.
Ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd hoe deze bandjes gaan sturen, want het lijken geen echte plakkers...
 
Kleine update
:)


Toch maar een Husky CR voorvork gemonteerd, deze is wat korter en minder grof dan de RMZ 450 vork... Met de RMZ voorvork werd de kleine XR net een chopper |(

IMG_20190728_225253237.jpg


Luchtfilterhuis van de DRZ past nu ook weer op de carburateur_O-8)7

IMG_20190728_225211632.jpg


In eerste instantie dacht ik dat de XR400 voorpijp makkelijk pas te maken zou zijn op de XR250... Niet dus, want deze voorpijp raakte het motorblok net voorbij de bochten en koppelingskabelhouder, logisch eigenlijk: de cilinder van een XR400 is immers hoger dan die van een 250... 8)78)7_O- Dus de voorpijp in 4 stukken gezaagd en pas gemaakt
IMG_20190728_225649851.jpg


Gelast, uitlaat loopt nu ruim over het blok heen en netjes langs de koppelingskabel
IMG_20190728_225719829.jpg


IMG_20190728_225231464.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi, mooi, de nieuwe vork staat m goed.

Een drz 450 bestaat niet, van welke motor komt die oude vork wel? Drz400sm? Rmz450?
 
Tnx! :)

En ik denk dat ik gisterenavond een inzinking had ofzo... want de oude vork was inderdaad van een RMZ ;)
Het plastic, luchtfilterhuis en subframe is van een DRZ.
 
En toen was tie opeens klaar... Wel de RMZ vork gedumpt voor een Huky vork zodat ik de 15mm as kan blijven gebruiken. (mocht ik de Xr wielen ooit weer willen monteren)

En voor de rest nog meer spul, maar foto's zeggen meer dan woorden;

qKcw8tK.jpg

Bxu3DS6.jpg

KhuIopz.jpg

o4LWF7e.jpg

Ay9bzrh.jpg

FOUyiRK.jpg

vn04Jav.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan