xr400 start slecht

hermmamoto

Die hard MF'er
8 okt 2004
966
0
amersfoort
Hoi een maat van mij heeft een xr400, die start slecht na een week stilstaan, als ie eenmaal aan is loopt en start de motor prima, dan gaat ie de schuur in en na een paar dagen wil de motor dan niet meer starten. iemand eenidee welke richting we moeten zoeken?
 
Het zou kunnen zijn dat de accu halfsleets is; wordt er eigenlijk meteen na start wel met die machine een flinke rit (100+ kilometers) gemaakt of alleen maar wat stationair gespeeld (slechter kan niet)?
 
een XR400 heeft geen accu.
een 100+km rit zal ook niet zo snel gebeuren op een off road motor.
Misschien wel of geen accu, wellicht maakt bouwjaar nog verschil... ?

http://hondampe.com.au/repository/motorcycles/products/road/motard/xr400M-08/specifications.aspx

Als-ie wel een carb heeft: heeft-ie wel een benzinekraan die je dicht zet voor het geval de vlotternaald niet helemaal sluit? Ruik je benzine tijdens startpogingen .... dan in ieder geval olie checken, niveau/kleur/geur.

Andersom kan ook, iets versleten of vervuild vlotternaaldje blijft "kleven" als-ie te lang stilstaat en moet losschieten om te kunnen starten.
Verder, met recent koud weer: dikke olie kan een tijdje aarzelen om de kleppen te bereiken.
 
rijdt dat model wel rond hier in nederland?
de benzine in de vlotterbak gaat al vrij snel achteruit in kwaliteit.
dit is op sommige modellen goed merkbaar met de koude start, en met name de modellen die alleen een kickstarter hebben.
met electrische start kun je de krukas veel meer snelheid geven en langer ook waardoor je er wat minder last van hebt.
mijn XR400 startte met een paar trappen, mits ik de vlotterbak even liet leeglopen zodat er op verse benzine gestart kon worden.
en de XR400 was niet het enige model off road met kickstart die er baat bij had.
zelfs mijn CBX1000 ('79) en CB900f bol dor ('82) hebben er er last van.
heb nu net een wr400, daarvan moet ik nog afwachten of het bij deze ook nodig is.
 
Laatst bewerkt:
Hoi bedankt voor de reactie's, we zagen dat het luchtfilter niet goed op de carb zat, en de bougie wordt snel roetig, we zijn even naar snel motoren gegaan in zeist(toppie) Die heeft mij ook goed met m'n drz geholpen, die zei dat ie wel eens te rijk kan staan. Hij heeft de bougie even schoongebrandt, thuis even het vlotterbakje laten doorlopen. Nieuwe olie zit er in, carb schoongemaakt, starte nu wel vlot, gaan 'm zaterdag even laten afstellen bij Snel heb er goede hoop op dat dan het euvel is opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan