xr600 olieverbruik na revisatie

BSM2

MF veteraan
22 jun 2002
4.971
6
-
hallo. onlangs is mijn xr gereviseerd, waaronder een nieuwe zuiger met gehoonde cilinder.

als het goed is moet mijn olie verbruik zo goed als nihil zijn? denk ik altans...
nu na oliewissel en 600km gereden moest ik er 500ml bijgieten (pijlstok eerst maximaal, na 600km bijna minimaal). dit lijkt me toch niet ideaal?

afstelling van de carb is:
165 hoofd
65 stationair
mengselschroeg 2 slagen uit
xr alles orgineel op opendemper na.
start en rijd goed.
vermogen genoeg. (wheely's in de 2 makkelijk).

nu vind ik dat zolang mijn motor goed loopt en elke dag start dat olie verbruik niet eens zo'n ramp, want ben allang blij dat die heel blijft :) , maar normaal lijkt het mij niet!, hoe denken jullie hierover?
 
Laatst bewerkt:
eerst inrijden, dan pas olieverbruik kijken.

en ik spreek pas van verbruik als het opgestook wordt.
Mijne gooit er ook aardig wat doorheen, maar dat lekt gewoon :)

Wel altijd onder dezelfde omstandigheden peilen.

Rookt ie?
 
bij stilstaan en gassen om te kijken of die rookt, rookt ie niet.

laatst zijn mijn kameraad dat (hij reed achter mij) dat hij wel dampt. niet echt rokken, maar gewoon dampen bij veel gas geven.

en heb er al 1000+ op zitten. dus ingereden is ie wel ;)
 
als het goed is moet mijn olie verbruik zo goed als nihil zijn? denk ik altans...
nu na 600km moest ik er 500ml bijgieten (pijlstok eerst maximaal, na 600km bijna minimaal). dit lijkt me toch niet ideaal?

afstelling van de carb is:
165 hoofd
65 stationair
mengselschroeg 2 slagen uit
xr alles orgineel op opendemper na.
start en rijd goed.
vermogen genoeg. (wheely's in de 2 makkelijk).

WHEELY'S IN DE 2 MAKKELIJK!!!!!!!!!!!!!!

Aparte manier van inrijden houd je er op na |(
 
tsjonge jonge gezeik weer, jij doet zeker aan 5000km inrijden B| O-)
 
ach..ik vond het na een paar honderd ook wel genoeg :) is al meer dan dat het werkplaatshandboek voorschrijft.
Maargoed...

Barry..heb je je klepseals trouwens vervangen? zo ja, welk merk, zo nee, vervangen.
Wiseco's schijnen een wat ruimere tolerantie te hebben qua zuiger en veren geloof ik waardoor het iets meer olie kan gebruiken maar dat heb ik niet uit superbetrouwbare bronnen vernomen :) maar dat kan ook nog een mogelijkheid zijn.

Verder weer de vraag...weet je zeker dat het wel in je cilinder komt... lekt ie niet gewoon ergens.

Mijne gooit er nu zo een liter doorheen op 1000km denk ik..en dat loopt allemaal over het blok weg...ding verbruikt afaik niets.
 
tsjonge jonge gezeik weer, jij doet zeker aan 5000km inrijden B| O-)

Wow, krasse taal. Mmm, had ook beter niets kunnen zeggen. Kan alleen niet goed begrijpen na dure revisie niet de moeite nemen om netjes in te rijden. wheelien kan grote schade aanrichten doordat hij olie via carteronluchting eruit gooit. En bij lange wheelys kan retourpomp geen olie aanzuigen.Inderdaad zeikerd, ben zelf meer van netjes inrijden na revisie en heel houden. Veel rijplezier
:W
 
Wow, krasse taal. Mmm, had ook beter niets kunnen zeggen. Kan alleen niet goed begrijpen na dure revisie niet de moeite nemen om netjes in te rijden. wheelien kan grote schade aanrichten doordat hij olie via carteronluchting eruit gooit. En bij lange wheelys kan retourpomp geen olie aanzuigen.Inderdaad zeikerd, ben zelf meer van netjes inrijden na revisie en heel houden. Veel rijplezier
:W

olie valt mee...zelf nog niet eens probs mee gehad. Maak me meer zorgen om de leibaankrachten op de zuiger...die wordt vrij zwaar belast..

ik zie jullie denken..wat doet martijn om half 4 snachts..

juist! dronken zijn
*O*
 
He Barry ik heb ook eens een revisie verpest(XL600)en volgens de monteur omdat er een opendemper (van een ss) op zat.

Olie verbruik was net zoveel als voor de revisie.
Uiteindelijk heb ik hem maar zo verkocht, 1liter olie op 1 tank benzine is een beetje te kostbaar.
Het geld om hem nog eens te reviseren had ik toen niet '(

Ik zou toch eens navragen of het misscien bij jou ook kwaad zou kunnne die open demper.

Dick
 
Is de olieschraapveer wel juist gemonteerd.
Ik ken gevallen waar die dus ondersteboven zat en naarom veel olie zoop.
 
pff die olieschraap veer... ik heb alle ringen 180graden van elkaar afgedraait zegmaar. en voor zo ver als ik weet kan die olieschraapveer maar op 1 manier er op (weet ook niet zeker meer).
heb ik dit dat fout gedaan? naar mijn weten moet dat toch goed zijn (omdat het verbruik dan wel totaal anders was geweest)


en dat met die open demper dat snap ik niet echt, wat kan een open demper voor schade betekenen?


martijn ik heb geen klepseals vervangen omdat deze naar mijn weten nog goed waren, dit omdat voor de revisie hetolie verbruik nihil was, en ik geen dingen los ga halen die goed zijn?
en het blok lekt nergens! (Gelukkig)


Wow, krasse taal. Mmm, had ook beter niets kunnen zeggen. Kan alleen niet goed begrijpen na dure revisie niet de moeite nemen om netjes in te rijden. wheelien kan grote schade aanrichten doordat hij olie via carteronluchting eruit gooit. En bij lange wheelys kan retourpomp geen olie aanzuigen.Inderdaad zeikerd, ben zelf meer van netjes inrijden na revisie en heel houden. Veel rijplezier
:W


en als u even goed lees kunt u ook zien dat inrijden zeker wel gebeurt is en dat u dus niet zo snel met zulke opmerkingen aan moet komen zetten als deze totaal niet van toepassing zijn.
eigenlijk wou ik er al niet op reageren omdat met goed lezen de boel ook wel duidelijk is, maar heb het toch maar weer gedaan -O-
 
Laatst bewerkt:
Zuigerveren kan je wel degelijk op de kop en zelfs op verkeerde plaats monteren.
Olieschaapveren zijn de onderste 2 die samen met de afstandhouder in de onderste groef zitten. De bovenste 2 compressieveren zijn ook verschillend en kan je ook om en om en op de kop monteren. Ga er trouwens vanuit dat je de veren 120 graden verdraaid hebt, anders zitten er nog een aantal recht boven elkaar.

Zoals martijn al zei pas na inrijden verbruik meten. Als dan nog zoveel olie verbruik, toch nog eens in geheugen graven hoe gemonteerd.
 
ik zat er over te denken, weet niet zeker meer of de schraapveren ondersteboven kunnen zitten...maar anders staat er wel N100 op ofzo..dat moet gewoon boven.

De tussenveer kan volgens mij niet ondersteboven zitten.

Klepseals zou ik toch vervangen hebben. Ik heb ze in de 1000km dat ik totaal heb gereden nu al een stuk of 3keer vervangen _O-

Jammere is dat ori honda 7euro per stuk kost...en je er dus 4 van nodig hebt.

Als ik jou was zou ik eens secuur olie peilen en een tijdje later weer precies op dezelfde manier peilen.

het kan zomaar zijn dat als je de ene keer net iets kouder peilt ofzo of wat schuiner dat je andere meetresultaten krijgt. Ik maak me zelf niet zo druk om olieverbruik, als er wat bijgaat gaat er wat bij.

Heb zelf wel gemerkt dat ik behoorlijke roetaanslag op de zuiger heb maar de vorige keer kon dat ook komen door de verotte cilinderwand...

toch zou het best gewoon de wiseco kunnen zijn :)
 
bedankt voor de informatie,

naar mijn weten heb ik ze goed gemonteerd. waarom? omdat ik gewoon die kleine handleiding heb gevold die bij de wiseco zuiger zat (hoe je de boel moest monteren). en als je dat volgt kun je het gewoon niet fout doen volgens mij.

ik zal oliepijl goed in de gaten houden komende km's



en de klepseals ga ik niet vervangen want dan moet het blok weer los. en martijn ik weet dat jij graag aan je blok sleutelt, maar ik blijf er liever vanaf en doe toch liever rijden ;) .
dan maar ietsmeer olieverbruik -O-
 
bedankt voor de informatie,

naar mijn weten heb ik ze goed gemonteerd. waarom? omdat ik gewoon die kleine handleiding heb gevold die bij de wiseco zuiger zat (hoe je de boel moest monteren). en als je dat volgt kun je het gewoon niet fout doen volgens mij.

ik zal oliepijl goed in de gaten houden komende km's



en de klepseals ga ik niet vervangen want dan moet het blok weer los. en martijn ik weet dat jij graag aan je blok sleutelt, maar ik blijf er liever vanaf en doe toch liever rijden ;) .
dan maar ietsmeer olieverbruik -O-

Bewaren voor de volgende keer dat je er iets aan moet doen.
Als je dan toch gaat beginnen, zet er dan meteen zo'n extra spanner in.
Kop moet er in beide gevallen vanaf...gewoon combineren, anders is het zonde van je geld voor de koppakking.
Ding buffelt toch wel door. Je krijgt wat koolaanslag aan de binnenkant waardoor je vermogen misschien wat afneemt en je kans hebt op pingelen...geeft wat kleine deukjes in de kop...opzich geen ramp. Stuklopen zal ie niet doen.

Als je even ruim rekent ben je zo weer 100 euro kwijt om alleen die klepseals ff te vervangen aan pakkingen en onzin dus ik zou het ook niet doen.
Mijn blok gaat voorlopig ook ff niet meer open.
 
Slotspeling zuigerveren aangepast volgens specs? Geen zuigerveer omgekeerd gemonteerd? Deftig geboord en gehoond? Klepseals niet beschadigd bij montage kleppen? Welk soort olie bij rodage (inlopen)?
Een Wiseco verbruikt wat meer olie dan een OEM Honda (beide nieuw of goed)maar geeft wel wat extra punch. Of je moet een HRC zuiger monteren,kost 300/400 euro naakt (enkel zuiger,zonder pen,clips,veren ed) :+

Bij inrijden kan je niet veel verkeerd doen ,als je de motor eerst flink warm rijdt 8-) In 5° 40km/u rijden doet ook weinig goeds.
 
Terug
Bovenaan Onderaan