[XR600] ratel in de kop + kleplichter werkt half

jellebelle

MF'er
19 okt 2002
88
0
Utrecht
Ik een XR600 hebben.
Ik eindje rijden, alles fijn...
Ik stoppen, ook goed...
Ik even later weer aantrappen, toen was mis.

Ik hoorde een vrij harde ratel uit mijn blok komen.

Ik dacht gelijk aan een klep die de zuiger raakt maar dat lijkt me sterk, dat kan toch niet zo ineens? Verder lijkt de motor ook wel goed te lopen, alleen dus die harde ratel.

Wat ook opvalt is dat als ik nu de kleplichter bedien (hendeltje aan het stuur), dat hij niet werkt. Dit werkte altijd wel goed.

Het lijkt erop dat die ratel en de niet-werkende kleplichter met elkaar temaken hebben maar wat :?

Iemand ervaring hiermee?
Wat kan het zijn?
 
bouwjaar?
Maar het asje zal wel niet (meer) geborgd zijn van de lichter, of de spanner inwendig gebroken waardoor hij niet meer spant. NIET meer starten iig.
eerst het kleppen deksel maar lichten....
 
kabeltje vanaf de kick zit niet klem? als ie er op zit, zowiezo weghalen.
Maar ik denk dat je spanner is overleden.
 
Waarom nu gelijk weghalen ?? Als het werkt is het toch alleen een hulpmiddel.
Op m'n 85er XL600R zit het ook en ik heb er nog nooit problemen mee gehad, start altijd goed en geen gekke ratels.

Alleen vindt ik het systeem vervelend bij kleppenstellen. Ik snap nog steeds niet goed hoe ik de rechter uitlaatklep goed stel.
 
kabeltje vanaf de kick zit niet klem? als ie er op zit, zowiezo weghalen.
Die is er inderdaad al af :)
Ik gebruik alleen de hendel om 'm in de goede stand te zetten.

Het ligt niet aan de kabel.
Ik kan 'm ook direct op het blok bedienen, door dat heveltje te draaien.
Als ik dat doe en ik draai 'm extreem ver door dan werkt de kleplichter nog een klein beetje.

Maar ik denk dat je spanner is overleden.
Inwendig zit er ook een veer of spanner dus?
Maar als dat stuk is dan kan de motor toch nooit blijven draaien?

Ik ga toch maar eens onder de kleppendeksel kijken...
Thanks voor de tip.
 
dan loopt hij wel, maar rateld de ketting van de distributie.

Maar zoals je het nu uitleg lijkt het alsof je klep speling opeens veel groter is geworden, dan zou ook je klepzitting naar beneden kunnen zijn gedonderd, kan je al zien met de klepstel dop open.
Iedere slag die hij nu maakt kan veel geld kosten, dus pas op. Je ben er met n beetje geluk net op tijd bij.
 
ja of je tuimelaar is gewoon half afgebroken :) remember klaas steven? of was je daar niet bij...veel toertjes gemaakt soms? subrocker waarschijnlijk overleden
Opentrekken en bekijken wat het is ipv te speculeren over wat het allemaal kan zijn. Er is iets rot, dus dat blok moet open. Niet twijfelen gaan. Tjakkaaaa ofzo
 
ff de dop van de rechter uitlaatklep eraf hale, waarschijnlijk is er daar wat afgebroken of de stelmoer is losgelopen, waardoor de kleppenlichter pas op het laatste moment werkt.

succes
 
Martijn, je kan nog wel eens gelijk hebben! :)
als dat het is heb ik nog een potje tuimelaars staan :P
 
Ok, oud topic, druk geweest enzo :z

Maar ik ga nu echt beginnen, dus ik wil die kleppendeksel eraf halen: shit, dat lukt niet. Blok moet er helemaal onderuit om alleen onder z'n petje kijken :(

Wordt vervolgd...
 
als je alle blok bouten op 1tje na er uit haalt. dan kun je het blok enkele mm's naar schuin naar voren/onderen laten zakken en dat is precies genoeg om je kleppendeksel er af te trekken zonder dat je blok er af moet...

voordat je dat doet wel eerst je uitlaat demonteren en zorgen dat je carb niet meer vast op je spruitstuk zit...
 
:^

maar je kunt net zo goed het hele blok er dan uithalen, kwestie van ketting loshalen en die laatste bout.
Probleem van blok laten zitten is dat je vaak niet meer lekker met de momentsleutel overal bij komt.
Kun je schijt aan hebben....of niet :)
plus dat een uitgebouwd blok gewoon wat makkelijker werkt.
 
als je alle blok bouten op 1tje na er uit haalt. dan kun je het blok enkele mm's naar schuin naar voren/onderen laten zakken en dat is precies genoeg om je kleppendeksel er af te trekken zonder dat je blok er af moet...

voordat je dat doet wel eerst je uitlaat demonteren en zorgen dat je carb niet meer vast op je spruitstuk zit...

of gewoon je carb- inlaatspruitstukje demonteren cq losmaken van cilinder en airbox. Laat je carb- incl. spruitstuk wat zakken en je hebt genoeg ruimte om het deksel richting achterzijde te laten kantelen en te verwijderen. Middelste bout kan je in eerste instantie niet verwijderen, tijdens het wegkantelen moet je deze omhoog houden. Ook handig als tijdens deze procedure de nokken naar beneden zijn gericht, zowel voor monteren als demonteren.
 
klopt als een bus van het middelste bout ,met het verwijderen van de deksel.
Maar als er een bout afbreekt met het verwijderen vd deksel dan word uitboren toch heel lastig.
Bij mij gebeurd,ophangpunten vh blok losgehaald,en gekanteld ,breekt er een bout af recht boven de rechteruitlaat poort.
Kan nog wel een moer onder ,maar ik moet en zal dat gore kl@te ding eruit hebben .
of gewoon je carb- inlaatspruitstukje demonteren cq losmaken van cilinder en airbox. Laat je carb- incl. spruitstuk wat zakken en je hebt genoeg ruimte om het deksel richting achterzijde te laten kantelen en te verwijderen. Middelste bout kan je in eerste instantie niet verwijderen, tijdens het wegkantelen moet je deze omhoog houden. Ook handig als tijdens deze procedure de nokken naar beneden zijn gericht, zowel voor monteren als demonteren.
;( ;(
 
Ok, blok er onderuit nu.
Ik kan eigenlijk geen kapotte dingen vinden...

Zie hier de kleplichter:
xrblok2.jpg

Wat kan hier nou mis zijn?

Trouwens vraagje:
Wat is die pin die ik met een witte pijl heb aangewezen?

Dan nog iets:
Ik heb met m'n domme kop het koperen ringetje van de olieleiding in het blok laten floepen |(
(zie witte pijl voor de plek)

xrblok1.jpg


Ik ben bang dat hij langs de distributieketting naar beneden is gerold. Hebben jullie tips om dit ringetje terug te vinden zonder het hele blok te hoeven opentrekken? O-)
 
Oh god, een ringetje...... ik ken het.
Idd koppelingsdeksel eraf en dan lekker frunniken. '(

Ik zou zeggen, veel plezier. :X
 
heb je al gekeken naar het klepje van de carb...
willen ook weleens afbreken en via de inlaat op je zuiger terecht komen,dan heb je ook getikker.
kan je misschien zien doordat je bougie dicht gedrukt is.
heb het meegemaakt vandaar dat ik ff reageer je weet maar nooit.
 
Hoi,

Die pin (eerste witte pijl in je fotosessie) is het asje waar de as van de kleppenlichter mee geborgd zit. Ietwat kromme constructie, maar ja. Mocht je om wat voor reden dan ook ooit het asje voor je kleppenlichter eruit moeten halen (bv. keerring vervangen), dan moet die pin er uit. Niet aan gaan staan hakken of breken of trekken, heb je een "special tool" voor nodig, zie het WPH.

Wet van Murphy: "als je met een verwijderd kleppendeksel je olieleiding losdraait, en met het kleine ringetje gaat lopen pielen, zal het ringetje ALTIJD in het carter flikkeren....."

cu,
John
 
Ok, blok er onderuit nu.
Ik kan eigenlijk geen kapotte dingen vinden...

Zie hier de kleplichter:
http://www.xs4all.nl/~zuggs/temp/xrblok2.jpg ((Afbeelding))
Wat kan hier nou mis zijn?

Trouwens vraagje:
Wat is die pin die ik met een witte pijl heb aangewezen?

Dan nog iets:
Ik heb met m'n domme kop het koperen ringetje van de olieleiding in het blok laten floepen |(
(zie witte pijl voor de plek)

http://www.xs4all.nl/~zuggs/temp/xrblok1.jpg ((Afbeelding))

Ik ben bang dat hij langs de distributieketting naar beneden is gerold. Hebben jullie tips om dit ringetje terug te vinden zonder het hele blok te hoeven opentrekken? O-)

laten zitten zo'n ringetje kost maar €0,25 :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan