XR600 te laag olienivieau in carter

Als je olieniveau te laag is moet je niveau in je frame te hoog zijn.

Ik denk niet dat dit je probleem veroorzaakt. Als je olie niveau te laag is zullen je platen juist meer op elkaar ingrijpen. Minder smering.

Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn XR600. Na platen en veren vervangen te hebben nog steeds zelfde probleem.

Wat bleek? De drukplaat van de koppeling was iets ingesleten, oftewel was niet meer helemaal vlak. (De buitenring waar de platen tegenaan drukken)
Hierdoor komt alle kracht op ongeveer 1mm van de hele oppervlakte.
Ik heb de drukplaat op de draaibank opnieuw vlak gedraaid en hij werk als nieuw.

Let op: bij een kleine opstaande rand op de drukplaat geeft dit onherroepelijk problemen. En als men nieuwe platen monteerd is dit allen nog maar erger, omdat deze niet is ingesleten op de drukplaat.

Inderdaad zou dit een goede reden kunnen zijn waarom de koppeling slipt. Ik heb hier echter nooit ervaring mee gehad.

Maar niemand heeft het hier over de soort olie gehad. Het blok van een XR600R is gemaakt voor een semi-synthetische olie. Simpelweg levert een minerale olie te weinig smering maar kan een vol synthetische olie voor een slippende koppeling. Misschien ligt hier je probleem.

Het oliepeil in het blok van de XR600R is inderdaad laag. Maak je hier niet te druk om. Dit hoort namelijk zo. Tijdens het rijden bevindt zich ongeveer een halve liter olie in het blok, de rest zit in het frame (dry-sump dus ;))
Ergens onder de kickstarter zit een olie-niveau-boutje. Wanneer de motor net gelopen heeft en je draait dat boutje eruit zou er net een paar druppeltjes olie uit moeten komen wanneer je de motor lichtjes scheef houdt naar rechts.
Tussen de olie-pomp en rechtercarterdeksel hoort idd een O-ringetje om het busje. Anders verlies je oliedruk. Je hebt heel veel geluk gehad dat de nokkenas niet in de soep is gedraaid!

Let overigens op de oliedruk wanneer je aan je blok hebt gesleuteld. Het zou weleens kunnen dat je, wanneer je geen oliedruk krijgt, je de oliepomp moet ontluchten.
 
Een ingeslagen koppelingshuis is te herkennen aan allemaal karteltjes in de uitsparingen waar de uitsteeksels van de frictieplaten invallen. Die karteltjes zijn in een uurtje redelijk te verhelpen met een ijzervijl. Natuurlijk wordt het alleen met een nieuw koppelingshuis weer 100%, maar een geveild huis kan soms weer jaren mee.
Nee; door te vijlen los je het probleem slechts tijdelijk op. Door de extra ruimte slaan je platen alleen maar harder tegen de korf, waardoor het slijtage-proces versnelt wordt. In de praktijk betekent dit dat je slechts "een paar keer" extra kunt rijden, voordat je een nieuw huis moet zetten. Advies is dus om dat direct te doen.

Zorg verder altijd voor een aantal mm speling op je koppelingshendel (igv een koppeling met kabel), om slippende koppeling (en gevolgen ervan... :() te voorkomen.
 
Nog een koppelingsvraagje. Als de motor koud is en ik wil snel op de koppeling wegrijden, dan pakt de koppeling erg abrupt. Het klinkt alsof de koppelingsplaten dan volledig in elkaar grijpen zonder enige vorm van slip. Het kan bij het oversteken van een weg erg irritant zijn. Als de motor warm is heeft hij er geen last meer van. Weet iemand wat het probleem is??
Je olie is nog niet op temperatuur, dus nog dik, en zit nog 'onvoldoende' tussen de platen. Bij het koppelen (dus laten aangrijpen vd platen) grijpen ze dus 'ineens' en niet vloeiend.
Als het echt een probleem is kun je dunnere olie proberen.
 
Nog een koppelingsvraagje. Als de motor koud is en ik wil snel op de koppeling wegrijden, dan pakt de koppeling erg abrupt. Het klinkt alsof de koppelingsplaten dan volledig in elkaar grijpen zonder enige vorm van slip. Het kan bij het oversteken van een weg erg irritant zijn. Als de motor warm is heeft hij er geen last meer van. Weet iemand wat het probleem is??

Ik vemoed dat je wil omschrijven de koppeling aangegrepen blijft alhoewel je ontkoppelt ? (Aangegrepen BLIJVEN is dus iets anders als aangrijpen, wat toch geen probleem is ?) En met "de koppeling pakt" bedoel je dan het lossen van de koppelingshendel ? Dus m.a.w. je olie houdt je platen bijeen...dan heb je niet de goede olie volgens mij.



Maar niemand heeft het hier over de soort olie gehad. Het blok van een XR600R is gemaakt voor een semi-synthetische olie. Simpelweg levert een minerale olie te weinig smering maar kan een vol synthetische olie voor een slippende koppeling. Misschien ligt hier je probleem.

Het oliepeil in het blok van de XR600R is inderdaad laag. Maak je hier niet te druk om. Dit hoort namelijk zo. Tijdens het rijden bevindt zich ongeveer een halve liter olie in het blok, de rest zit in het frame (dry-sump dus ;))
Ergens onder de kickstarter zit een olie-niveau-boutje. Wanneer de motor net gelopen heeft en je draait dat boutje eruit zou er net een paar druppeltjes olie uit moeten komen wanneer je de motor lichtjes scheef houdt naar rechts.

Een XR600 kan wel met gewone minerale olie verder. Ze zijn namelijk ontworpen omdat in de meest afgelegen gebieden de kwaliteit van de olie (en brandstof) geen criterium mag zijn. Maar je hebt wel motorfietsolie nodig (natte platen)
Olie peilen bij een XR600 gebeurt uiteraard met de oliepeilstok in de voorste framebuis. Zolang er olie naar boven in de kop komt, is het OK, want de dry sump heeft maar net de voorraad om te pompen in het karter, dus dat merk je direct (hopelijk niet door een vastgelopen kop)
 
Maar volg het onderwerp nog steeds :D

Probleem bij mij was al opgelost. Busje wat in de carterdeksel behoort te zitten zat er niet !!!
Was ook tevens het probleem met de koppeling.

Ik had van de week wel een xr600 van een klant hier staan die ook een slippende koppeling had. Dit probleem lag eraan dat aan de kant van de spoel geen pakking op het blok zat, maar met vloeibare pakking dichtgemaakt was. Hierdoor was de pen die door het blok heen de koppeling bediend te lang. Pakking geplaatst en probleem was opgelost !! En weer een tevreden klant.
 
Maar volg het onderwerp nog steeds :D

Probleem bij mij was al opgelost. Busje wat in de carterdeksel behoort te zitten zat er niet !!!
Was ook tevens het probleem met de koppeling.

Ik had van de week wel een xr600 van een klant hier staan die ook een slippende koppeling had. Dit probleem lag eraan dat aan de kant van de spoel geen pakking op het blok zat, maar met vloeibare pakking dichtgemaakt was. Hierdoor was de pen die door het blok heen de koppeling bediend te lang. Pakking geplaatst en probleem was opgelost !! En weer een tevreden klant.

das goed gevonden, dat die mm al veel verschil kan maken :o
 
Ja stond er ook versteld van. De pakking is nog geen mm dik. Je zou haast de pen die door het blok loopt nog een mm afdraaien, zodat je zeker weet dat je geen slipt hebt.
Het maffe van het hele verhaal was dat de motor er geen last van had als hij goed warm was. Als hij in het bos reed werkte de koppeling goed, maar zodra hij daarna de dijk op reed de koppeling weer slipte. Als de motor echjt koud was kon je stilstaand de koppeling in de 1 loslaten en je bleef gewoon staan.
 
Hoe warmer de motor, hoe meer ook de koppeling uitzet.
Daarom ook verklaarbaar wat je net omschreef.

Koppeling zet uit. Dus die paar tienden mm's die de stang te lang is wordt opgeheven door het uitzetten van de koppeling.

Daarom is het ook slecht om je koppelings kabel straks op te spannen met koude motor.
 
Laatst bewerkt:
Hoe warmer de motor, hoe meer ook de koppeling uitzet.
Daarom ook verklaarbaar wat je net omschreef.

Koppeling zet uit. Dus die paar tienden mm's die de stang te lang is wordt opgeheven door het uitzetten van de koppeling.

Daarom is het ook slecht om je koppelings kabel straks op te spannen met koude motor.

Alle beetjes helpen natuurlijk.
Als je dan nog weet dat ook de pen uitzet, heb je echt iets in de marge gedaan.
Je beschrijft ook dat de koppeling slipt in aangegrepen toestand...ik vermoed dat je verbrande platen iets dichter bijeen hebt laten komen zodat ze toch pakken.
Je platen gaan meer dan een paar tienden mm uit elkaar...maar de kans is nu iets groter dat ze gaan blijven plakken...
Just my 50 cents.
 
Terug
Bovenaan Onderaan