XR600R cilinder perikelen.....

mvdlans

MF'er
24 nov 2009
111
0
Bonjour!

Ff voorstellen, Michiel, 32 jaar en heb een xr600r uit 91 waar ik af en toe eens lekker mee tour.
Na m'n mt5'je (brommer) was een xr een logische overstap waar ik lang naar heb uitgekeken.

Eerlijk gezegd vind ik de kwaliteit van het motorblok nogal tegenvallen maar misschien heb ik wel een maandagmorgen modelletje. Ik kocht 'm goedlopend en netjes onderhouden met 20.000 op de teller (waarvan de meeste straat kilometers). Na nog geen 1500 straatkilometers later loopt er een klepgeleider uit m'n kop. Godzijdank voor een rood stoplicht waardoor ik 't hoorde en meteen uit kon zetten. Schade viel mee, alleen een kromme klep. Nieuwe geleider laten monteren, nieuwe klep, kleppen geslepen en weer in elkaar. Liep op zich weer prima totdat ik aan zo'n offroad rit bij ruurlo meedeed. Ze hadden daar zo'n mooi waterbad met schuim waar je in kon duiken. Nou ja, dat deed ik dus en tien meter verder stopte de motor. Kreeg 'm met een hoop gevloek en getier weer aan de praat maar regelmatig lopen ho maar. De compressie is enorm achteruit gegaan dus ik verdenk dat de kop/ cilinder krom is of de koppakking is gaan lekken. Ben ik nou zo bleu dat je dit niet kan doen met een xr of heb ik gewoon pech.

Nou heeft die zo'n twee jaar slechtlopend in de garage gestaan en heel af en toe nog een ritje gemaakt. Tijdens de laatste rit brak de gaskabel!! Gelukkig kon ik de andere gaskabel (die voor het terugtrekken van de gasnaald) met een beetje pielen gebruiken zodat ik toch nog 'rijdend' terug kon komen.

Eind van het verhaal, ik ben het nu zat en heb de boel opengetrokken om te kijken wat er nu kapot is. De cilinder ziet er nog redelijk uit, kleine krasjes in verticale richting. Ik kan geen hoonsporen meer zien. De zuiger zelf ziet er ook nog redelijk uit, geen zwarte randen onder de zuigerveren. De zuigerveren zijn wel versleten, als ik ze in de cilinder stop zit er een dikke mm ruimte tussen de openingen. In het werkplaatshandboek hebben ze het over ring end cap (mag 0.5 mm zijn) en ring side clearance (mag 0.12 mm zijn). Welke is nu voor de ruimte tussen de einden?

Binnenkort maar eens even langs een mannetje om de maten van de cilinder/ zuiger op te laten meten om te kijken of het nog binnen de tolleranties valt. Wat ik zo snel met een goede schuifmaat kan meten valt alles nog ruim binnen de tolleranties behalve de zuigerveren dan.

Ik heb het idee dat de zuigerveren al eens vervangen zijn trouwens. Er zit geen T teken bovenop de veren maar een Z. En de tweede ring die schuin aflopen zou moeten zijn volgens het boek is gewoon recht. De eerste ring is trouwens totaal niet scherp dus ik kan me voorstellen dat die z'n werk niet meer doet. De tweede is vlijmscherp dus die doet z'n werk nog goed.

Ik heb ff op onderdelen gegoogeld maar dat loopt snel flink in de prijzen zeg. Pakkingset 70 euro, zuigerveren 50 euro, zuiger zelf 80 euro!! Heel wat anders dan m'n rover v8 die in m'n landrover zit. Maar goed, dat zal wel te maken hebben met de oplages van de onderdelen die voor een xr heel veel lager zullen zijn tov een rover 3.5 l blok wat sinds 1965 in productie is.

Trouwens, heb nog even zitten spitten in het 'how to' draadje. Daar vond ik een stukje over het vervangen van de complete cilinderbus. Kostten bus zijn 75 us dollar bij xr's-only. Nou zit ik er sterk over te denken om dit te doen want opboren en uithonen kost ongeveer hetzefde. De pakkingsets zijn daar trouwens ook 60% goedkoper dan hier. Iemand toevallig ervaring met spul bestellen uit amerika? Krijg je standaard de belastingaanslag erbij of wil er nog wel eens wat door de douane glippen?

Greetz,

Michiel



full
 
Ongeveer 10% van de spullen verstuurd van uit de usa wordt onderschept door de douane ja kan dus massel hebben
Misschien wil de firma uit de states het wel versturen als gift maar daar doen ze vaak moeilijk over

Ik denk dat de goedkoopste mannier is om een goed lopend blok te kopen en niet zelf gaan reviseren

En ik denk dat je voor een rover zuiger niet veel goedkoper uit bent

hoe hard rijd jij met die xr? want tegen volgas op straat kunnen ze niet zo goed tegen
Er is een xr/xl forum en daar staan veel goed tips over waar op te letten en hoe dingen te repareren zijn

de 0,5 mm is de slot speling en die andere maat is de ruimte tussen de veer in de zuiger
 
Dr stond laatst een naar eigen zeggen nieuw gehonede cylinder+zuigerset voor xr op marktplaats voor 75 euro. Ik zal hem eens opzoeken.

hier is ie:
http://link.marktplaats.nl/295335264
Ik hem zelf willen kopen als reserve, maar de foto's zeggen me niet genoeg en de verkoper is nogal stug. Maar als je bij die man langs kan gaan en het op kan halen kan er behalve een ritje heen en weer voor niets weinig verkeerd gaan lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Merci,

Dan is het het proberen wel waard uit de usa.

110/ 120 rijd ik op z'n hardst en nooit lang achter elkaar.

Immitatie zuiger voor een rover v8 trouwens komt neer op 19 pond ex.

Zelf reviseren is toch juist het mooist? Heb van die landrover ook al ieder boutje van het blok, bak en chassis in m'n handen gehad dus dat moet wel lukken. Op het xr forum staan idd erg goeie tips.

Michiel
 
Dr stond laatst een naar eigen zeggen nieuw gehonede cylinder+zuigerset voor xr op marktplaats voor 75 euro. Ik zal hem eens opzoeken.

Ik heb 'm gezien. Maar op deze zelfde site stond een verhaal van iemand die ook z'n cilinder wou uitwisselen met een ander jaar. Ging alleen niet omdat de pasbussen een andere diameter hadden, de zuiger boven de cilinder uitstak dus niet echt te gebruiken. Verder heb je diameters van 97 t/m 100 mm uit m'n hoofd en daar zullen wel weer verschillende koppen voor zijn. En op de foto's zag ik toch ook weer krassen in verticale richting en sleepsporen onderin die ik nu ook in m'n cilinder heb. Beter om 'm op te boren of een nieuwe bus erin.
(En er langs rijden gaat niet, zit in zuid-frankrijk :) )

Greetz,

Michiel
 
Ik heb ook een oud type cylinder met een nieuw type kop/blok. Pasbussen heb ik gewoon weg gelaten.

Daarom moest je er ook eigenlijk langs gaan, om dat ik die foto's ook niet duidelijk genoeg vind. Maar als je in zuid frankrijk zit gaat dat wat lastig idd :P Een jongen van t forum heeft nog een bigbore kit tekoop voor een leuke prijs, als je wil kan ik zijn naam wel pmen.
 
Ze hadden daar zo'n mooi waterbad met schuim waar je in kon duiken. Nou ja, dat deed ik dus en tien meter verder stopte de motor. Kreeg 'm met een hoop gevloek en getier weer aan de praat maar regelmatig lopen ho maar. De compressie is enorm achteruit gegaan dus ik verdenk dat de kop/ cilinder krom is of de koppakking is gaan lekken.








De zuiger zelf ziet er ook nog redelijk uit, geen zwarte randen onder de zuigerveren.




[afbeelding]

Je plotselinge compressieverlies ligt waarschijnlijk niet aan je zuiger/cilinder.. Als je de boel toch open hebt kun je inderdaad direct de cilinder laten honen en een nieuwe zuiger
monteren,maar of dat je probleem oplost...
En als ik die zuiger zo zie waren de zuigerveren nog prima..Mooi schoon,ook de groeven.
 
Je plotselinge compressieverlies ligt waarschijnlijk niet aan je zuiger/cilinder.. Als je de boel toch open hebt kun je inderdaad direct de cilinder laten honen en een nieuwe zuiger
monteren,maar of dat je probleem oplost...
En als ik die zuiger zo zie waren de zuigerveren nog prima..Mooi schoon,ook de groeven.

Idd zuiger/cilinder lijken mij ook nog gewoon goed?
 
Het ziet er idd niet heel erg beroerd uit. De zuiger is iets ovaal en onderin de cilinder zie je de kantelsporen. Links zie je dat de 'rand' onderin doorloopt, rechts zit niks. Anyway, straks is 't weer top. de zuigerveren hebben hun beste tijd gehad, de slotopening is meer dan 1 mm en de bovenste deed niet veel meer.

Ik verdenk ook de kop, dat die krom is of de koppakking is gaan lekken. De vlakheid ga ik nog meten en kleppen slijpen ook. Dan moet het weer goed zijn. Ook denk ik er sterk over om de nok voor de automatische decompressie eraf te slijpen van de nokkenas. Kleppen stellen heb ik altijd bijzonder lastig gevonden bij die betreffende uitllatklep.

Dan moet ie weer als een zonnetje lopen!
 
Laat die kop gelijk even vlakken en afpersen. Dat zijn de kosten ook niet.


grz Thijs
Hier zijn de meningen over verdeeld... De nokkenastiming zal niet 100% meer kloppen, ook als de kop en cylinder allebei iets krom waren precies zo dat ze elkaar ophefde zal het nu juist gaan lekken als je alleen de kop vlakt.

@ mvdlans
Die autodeco er af raad ik zeer aan! Het starten word er een stuk makkelijker door. Als je een pers tot je beschikking hebt zou ik de tandwiel drager er even af persen, dan het systeempje er af en een popnagel in het oliegaatje eventueel met een beetje loctite. Dan die tandwieldrager er weer op persen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vanochtend dat auto decompressie deel nog eens goed bekeken en het ziet er nog goed uit. De nok beweegt maar in 1 richting dus de mijne lijkt nog goed te werken.

Kan dit ding bij hogere toerentallen ook problemen veroorzaken zodat de uitlaatklep alsnog geopend wordt? Zo niet dan laat ik 'm er toch maar op denk ik. Kan die popnagel er ook niet uitscieten en de oliedruk verprutsen. Ik wou ook eigenlijk alleen maar de nok eraf slijpen, het minste werk....
 
Oh ja, viel me ook op dat de wangen van de krukas blauw zijn. Ergens op deze site vond ik dat je krukas dan warmgelopen zou zijn. Is dit niet gewoon een extra materiaal bewerking geweest om de krukas sterker te maken? Er zit nl geen speling op het bigg-end en het small-end ziet er ook niet heel beroerd uit.

Thx,

Michiel
 
Als je je cilinder opnieuw laat boren en honen en je zet er een nieuwe zuiger in, dan wil je wel graag die decompressieklep er op hebben!!

Dat blauwe op de krukas, is dat alleen plaatselijk en gelijkmatig om de kruktap blauw??
Zo ja, dan hoort dat waarschijnlijk zo
 
Als je je cilinder opnieuw laat boren en honen en je zet er een nieuwe zuiger in, dan wil je wel graag die decompressieklep er op hebben!!

Dat blauwe op de krukas, is dat alleen plaatselijk en gelijkmatig om de kruktap blauw??
Zo ja, dan hoort dat waarschijnlijk zo
Neehoor, er zit ook gewoon een handmatige decompressie op. En dat werkt 100 keer beter dan die prut automatische decompreseur. Die ook nog wel eens wil falen waardoor hij alsnog terug kan klappen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan