Bonjour!
Ff voorstellen, Michiel, 32 jaar en heb een xr600r uit 91 waar ik af en toe eens lekker mee tour.
Na m'n mt5'je (brommer) was een xr een logische overstap waar ik lang naar heb uitgekeken.
Eerlijk gezegd vind ik de kwaliteit van het motorblok nogal tegenvallen maar misschien heb ik wel een maandagmorgen modelletje. Ik kocht 'm goedlopend en netjes onderhouden met 20.000 op de teller (waarvan de meeste straat kilometers). Na nog geen 1500 straatkilometers later loopt er een klepgeleider uit m'n kop. Godzijdank voor een rood stoplicht waardoor ik 't hoorde en meteen uit kon zetten. Schade viel mee, alleen een kromme klep. Nieuwe geleider laten monteren, nieuwe klep, kleppen geslepen en weer in elkaar. Liep op zich weer prima totdat ik aan zo'n offroad rit bij ruurlo meedeed. Ze hadden daar zo'n mooi waterbad met schuim waar je in kon duiken. Nou ja, dat deed ik dus en tien meter verder stopte de motor. Kreeg 'm met een hoop gevloek en getier weer aan de praat maar regelmatig lopen ho maar. De compressie is enorm achteruit gegaan dus ik verdenk dat de kop/ cilinder krom is of de koppakking is gaan lekken. Ben ik nou zo bleu dat je dit niet kan doen met een xr of heb ik gewoon pech.
Nou heeft die zo'n twee jaar slechtlopend in de garage gestaan en heel af en toe nog een ritje gemaakt. Tijdens de laatste rit brak de gaskabel!! Gelukkig kon ik de andere gaskabel (die voor het terugtrekken van de gasnaald) met een beetje pielen gebruiken zodat ik toch nog 'rijdend' terug kon komen.
Eind van het verhaal, ik ben het nu zat en heb de boel opengetrokken om te kijken wat er nu kapot is. De cilinder ziet er nog redelijk uit, kleine krasjes in verticale richting. Ik kan geen hoonsporen meer zien. De zuiger zelf ziet er ook nog redelijk uit, geen zwarte randen onder de zuigerveren. De zuigerveren zijn wel versleten, als ik ze in de cilinder stop zit er een dikke mm ruimte tussen de openingen. In het werkplaatshandboek hebben ze het over ring end cap (mag 0.5 mm zijn) en ring side clearance (mag 0.12 mm zijn). Welke is nu voor de ruimte tussen de einden?
Binnenkort maar eens even langs een mannetje om de maten van de cilinder/ zuiger op te laten meten om te kijken of het nog binnen de tolleranties valt. Wat ik zo snel met een goede schuifmaat kan meten valt alles nog ruim binnen de tolleranties behalve de zuigerveren dan.
Ik heb het idee dat de zuigerveren al eens vervangen zijn trouwens. Er zit geen T teken bovenop de veren maar een Z. En de tweede ring die schuin aflopen zou moeten zijn volgens het boek is gewoon recht. De eerste ring is trouwens totaal niet scherp dus ik kan me voorstellen dat die z'n werk niet meer doet. De tweede is vlijmscherp dus die doet z'n werk nog goed.
Ik heb ff op onderdelen gegoogeld maar dat loopt snel flink in de prijzen zeg. Pakkingset 70 euro, zuigerveren 50 euro, zuiger zelf 80 euro!! Heel wat anders dan m'n rover v8 die in m'n landrover zit. Maar goed, dat zal wel te maken hebben met de oplages van de onderdelen die voor een xr heel veel lager zullen zijn tov een rover 3.5 l blok wat sinds 1965 in productie is.
Trouwens, heb nog even zitten spitten in het 'how to' draadje. Daar vond ik een stukje over het vervangen van de complete cilinderbus. Kostten bus zijn 75 us dollar bij xr's-only. Nou zit ik er sterk over te denken om dit te doen want opboren en uithonen kost ongeveer hetzefde. De pakkingsets zijn daar trouwens ook 60% goedkoper dan hier. Iemand toevallig ervaring met spul bestellen uit amerika? Krijg je standaard de belastingaanslag erbij of wil er nog wel eens wat door de douane glippen?
Greetz,
Michiel
Ff voorstellen, Michiel, 32 jaar en heb een xr600r uit 91 waar ik af en toe eens lekker mee tour.
Na m'n mt5'je (brommer) was een xr een logische overstap waar ik lang naar heb uitgekeken.
Eerlijk gezegd vind ik de kwaliteit van het motorblok nogal tegenvallen maar misschien heb ik wel een maandagmorgen modelletje. Ik kocht 'm goedlopend en netjes onderhouden met 20.000 op de teller (waarvan de meeste straat kilometers). Na nog geen 1500 straatkilometers later loopt er een klepgeleider uit m'n kop. Godzijdank voor een rood stoplicht waardoor ik 't hoorde en meteen uit kon zetten. Schade viel mee, alleen een kromme klep. Nieuwe geleider laten monteren, nieuwe klep, kleppen geslepen en weer in elkaar. Liep op zich weer prima totdat ik aan zo'n offroad rit bij ruurlo meedeed. Ze hadden daar zo'n mooi waterbad met schuim waar je in kon duiken. Nou ja, dat deed ik dus en tien meter verder stopte de motor. Kreeg 'm met een hoop gevloek en getier weer aan de praat maar regelmatig lopen ho maar. De compressie is enorm achteruit gegaan dus ik verdenk dat de kop/ cilinder krom is of de koppakking is gaan lekken. Ben ik nou zo bleu dat je dit niet kan doen met een xr of heb ik gewoon pech.
Nou heeft die zo'n twee jaar slechtlopend in de garage gestaan en heel af en toe nog een ritje gemaakt. Tijdens de laatste rit brak de gaskabel!! Gelukkig kon ik de andere gaskabel (die voor het terugtrekken van de gasnaald) met een beetje pielen gebruiken zodat ik toch nog 'rijdend' terug kon komen.
Eind van het verhaal, ik ben het nu zat en heb de boel opengetrokken om te kijken wat er nu kapot is. De cilinder ziet er nog redelijk uit, kleine krasjes in verticale richting. Ik kan geen hoonsporen meer zien. De zuiger zelf ziet er ook nog redelijk uit, geen zwarte randen onder de zuigerveren. De zuigerveren zijn wel versleten, als ik ze in de cilinder stop zit er een dikke mm ruimte tussen de openingen. In het werkplaatshandboek hebben ze het over ring end cap (mag 0.5 mm zijn) en ring side clearance (mag 0.12 mm zijn). Welke is nu voor de ruimte tussen de einden?
Binnenkort maar eens even langs een mannetje om de maten van de cilinder/ zuiger op te laten meten om te kijken of het nog binnen de tolleranties valt. Wat ik zo snel met een goede schuifmaat kan meten valt alles nog ruim binnen de tolleranties behalve de zuigerveren dan.
Ik heb het idee dat de zuigerveren al eens vervangen zijn trouwens. Er zit geen T teken bovenop de veren maar een Z. En de tweede ring die schuin aflopen zou moeten zijn volgens het boek is gewoon recht. De eerste ring is trouwens totaal niet scherp dus ik kan me voorstellen dat die z'n werk niet meer doet. De tweede is vlijmscherp dus die doet z'n werk nog goed.
Ik heb ff op onderdelen gegoogeld maar dat loopt snel flink in de prijzen zeg. Pakkingset 70 euro, zuigerveren 50 euro, zuiger zelf 80 euro!! Heel wat anders dan m'n rover v8 die in m'n landrover zit. Maar goed, dat zal wel te maken hebben met de oplages van de onderdelen die voor een xr heel veel lager zullen zijn tov een rover 3.5 l blok wat sinds 1965 in productie is.
Trouwens, heb nog even zitten spitten in het 'how to' draadje. Daar vond ik een stukje over het vervangen van de complete cilinderbus. Kostten bus zijn 75 us dollar bij xr's-only. Nou zit ik er sterk over te denken om dit te doen want opboren en uithonen kost ongeveer hetzefde. De pakkingsets zijn daar trouwens ook 60% goedkoper dan hier. Iemand toevallig ervaring met spul bestellen uit amerika? Krijg je standaard de belastingaanslag erbij of wil er nog wel eens wat door de douane glippen?
Greetz,
Michiel