XR600R stationair perfect, gasgeven=wegvallen,...help.. :(

8 apr 2014
68
0
oke,

Zoals sommige al gezien hebben :
Tracker van een Honda XR600R,....

Mooi projectje afgewerkt,....maar ,..... ik krijg hem ineens niet meer lekker aan het lopen, terwijl het het wel goed heeft gedaan, met deze uitlaat en zelfs zonder luchtfilter.
Omdat de fiets klaar is, baal ik ervan dat ik er niet aan uitkom.

Ben dus op zoek naar info/advies van een echte 4takt ( liefst XR600R ) specialist.
Wat heb ik gedaan en wat is er aan de hand:
Probleem:
- motor start erg goed, geen probleem dus
- bij koud kan ik redelijk met het gas spelen
- bij warm en ook zelfs bij koud als ik gas geef valt hij weg,
- als ik vol gas geef, blijf hij wel lopen, maar klapt en komt niet op toeren.

Wat heb ik gedaan:

Heb de manual gedownload, en de PD carburateur helemaal uit elkaar gehad ( omdat hij bovenstaande kuren had)
- sproeiers gecheckt,
- vlotter hoogte gecheckt, zelf wat meer gegeven, totdat hij net niet overloopt, )
- rubber tussen cilinder en carburateur zat scheurtje, voordat ik een nieuwe aanschaf, dit gelijmd en omwonden met isolatietape. gewoon om te kijken of dat het probleem niet was.
- gasnaald origineel op 3de groefje van boven, en zelf geprobeerd in het 4de, helpt niet.
- spelen met de choke klep, helpt ook niet.
- tank trekt geen vacuum , heb ik gecheckt( heeft immers goed met deze tank gelopen)
- nu nog de vraag waar ik even geen antwoord op weet, :
wat doet de Air-cuttoff valve ? kan ik ff niet plaatsen. Weet ook niet hoe dit moet werken .
- motor loopt zelf er netjes, geen gerammel of wat dan ook, en goede compressie...
Kortom, heb me een breuk gezocht, maar kan het niet vinden, en heb al heel wat fietsen uit elkaar en in elkaar gebouwd,.. :( .

Graag wil ik in contact komen met een specialist, die me eigenlijk goed advies kan geven hierin,... dus .... :) alvast bedankt !

hmm, vind het klote dat ik dit al moet vragen,...meestal los ik het wel op, nu dus niet :)

gr,
Jeroen
 
al eens een andere bougie erin gedaan, heb het meer dan eens gehad dat een nieuwe bougie het 5 min deed en daarna ook kuren had.

Afstelling van de distributie ketting gecontroleerd, niet dat hij een tandje verschoven is?
 
Laatst bewerkt:
Oke , originele uitlaat geprobeerd , hetzelfde effect
Ook de bougie gecheckt , deze is zwart , niet goed dus

Ontsteking ? Hier kun je toch niets aan veranderen ? De vervroeging is toch ook elektronisch ?
Distributieketting ? Volgens mij loopt hij dan bijna helemaal niet en starten doet hij perfect , je hoort hem ook helemaal niet klapperen ofzo

Draai je aan de gas valt hij bijna dood , zou eigenlijk eens een andere carburateur willen proberen van iemand ,.....

Weet iemand waar de air cuttoff valve voor dient ?
 
Oke , originele uitlaat geprobeerd , hetzelfde effect
Ook de bougie gecheckt , deze is zwart , niet goed dus

Ontsteking ? Hier kun je toch niets aan veranderen ? De vervroeging is toch ook elektronisch ?
Distributieketting ? Volgens mij loopt hij dan bijna helemaal niet en starten doet hij perfect , je hoort hem ook helemaal niet klapperen ofzo

Draai je aan de gas valt hij bijna dood , zou eigenlijk eens een andere carburateur willen proberen van iemand ,.....

Weet iemand waar de air cuttoff valve voor dient ?

Ontsteking kan je inderdaad niks aan verstellen, maar als de vervroeging niet goed zou werken kan het wel dezelfde problemen veroorzaken, maar dan zou het in je cdi moeten zitten.


Heb je al is geprobeerd zonder luchtfilter, en hem dan met je hand voor de carburateur de luchtinlaat een beetje smoren als je gasgeeft, kan je vaak zien of het aan de mengselverhouding ligt

Ik heb nog wel een dominator carburateur liggen, die past ook, ik weet niet hoeveel haast het heeft, en waar je woont? stuur maar even een pb anders.
 
Blok uit elkaar geweest? Dan is verkeerde distributietiming zeker een optie.

Als hij goed liep voordat hij uit elkaar ging moet je er vanuit gaan dat je iets niet goed hebt gedaan en niet dat er plotseling iets defect is gegaan (al kan dat altijd).

Zit er niet gruwelijk oude brandstof in?

Bobine goede massa? Slaat je bougie(kabel) niet door?


Die air cutoff valve sluit volgens mij de luchtstroom door het stationaire circuit bij hoog vacuum (gas dicht). Waarom? Geen idee (daar heb je wat aan :) )
 
Crosskaboutert,...

- blok is niet uit elkaar geweest
- liep goed voorheen
- nieuwe brandstof
- goede massa aanwezig ,heb ik ook gecheckt,..
- aircutt of valve,...tja,...weet nu nog niet wat dat eventueel doet.

Rubbert, heb je een PB gestuurd,...misschien ook nog een CDI liggen die ik kan proberen van iemand ?
 
Idd Paulus, de Air cut valve , woord zegt het al, sluit lucht af zodat het mengsel wat verrijkt wordt al de gaskraan dicht gaat. Dit voorkomt het knallen.
 
oke, oke oke, manne,...ik denk dat ik in de buurt ga komen, graag jullie reactie of mijn gedachte kloppen.

- ik heb de werkplaats handleiding van internet, en daar staat op een gegeven moment het e.e.e over de ontsteking, en het controleren van het systeem en de CDI , dus de weerstanden meten. Dit heb ik gedaan en bij de "alternator exiter coil" heb ik maar 100 Ohm ipv 230-320 Ohm , de rest van de metingen zijn allen binnen de waardes.

- Dus MX-RobertV , ik denk dat jij gelijk begint te krijgen,... maar,...
bij pagina 16-5 "ignition timing"kan ik via de timing hole, met de stroboscoop lamp de onsteking controleren. deze is af-fabriek en kan niet versteld worden, dit staat er ook .... ook de vooronsteking/vervroeging is af te lezen, klopt dit niet moet je het in de CDI zoeken of in de pulse generator........oke,.... snap ik ,... puls generator heb ik doorgemeten en deze gaf de correcte weerstand ,dus die is goed.

- CDI kan ik niet meten, maar dus wel met de stroboscoop lamp.

Wat gebeurt er nu,...
Ik haal het bovenste kapje/dopje weg van de timing hole en zie olie op de rotor binnen in, ik start de motor en een hoop olie sproeit naar buiten,....volgens mij hoort daar geen olie te staan ???

Anders zou je nooit zonder een vuil smoelwerk van de olie de timing kunnen controleren,.lijkt me....
Door de olie lijkt me de onsteking te ontregelen,en ik denk zelfs dat de alternator coil om zeep is, en dat hij dus alleen bij stationair voldoende prik geeft, bij toeren niet, en wanneer hij warm is wordt het zelfs gekker,.....

Hoe komt dit ? :
- de motor heeft met motorblok een tijdje op zijn kopt gestaan om ff iets te lassen aan het frame, ik dacht,...moet kunnen met dit type olie systeem,....men geeft aan motor blijft smering krijgen, zelfs al s hij op zijn kant ligt :)

Morgen weer een dag ,....dan gaat de zijkap eraf ,en ben ik benieuwd wat ik aantref.. :)

leuk he,....
 
Daar hoort gewoon olie te zitten. Vervang die ontstekingsspoel maar, been there bij mn ktm, slecht reageren op has, weinig vermogen. Nieuwe spoel dr in en alles verholpen. Terwijl ik t in de carb aan t zoeken was.
 
Door het lassen (te hoge spanningen) iets gesloopt?
 
Frame was kaal met lassen dus dat is het niet .gisteren een nieuwe spoel erin gezet , dat de oude maar 98 ohm aangaf dacht ik die moet stuk zijn .
Ff op en meed gevlamd naar offroad centrum Vaassen , maar ook met de nieuwe spoel geen verbetering . Cdi getest op een andere xr , werkt ook . Dus ik ben ff uit gezocht :(

Dus moet weer verder zoeken , carberateur zou ik super graag eens van iemand anders willen proberen ook dat uit te sluiten
 
[q]- tank trekt geen vacuum , heb ik gecheckt( heeft immers goed met deze tank gelopen)[/q]

Kijk nog eens goed of je wel genoeg brandstof krijgt. Klinkt redelijk alsof je te weinig brandstof krijgt.
 
Heb ik ook gean, zelfs even het filter eruit gehaald,....statonair loopt hij goed starten ook.

Er zijn nog een paar dingen waar ik aan twijfel, - carberteur - bobine - bougie - bekabeling.
 
@ Gassen: natuurlijk! Hehe.... :$



Je twijfelt aan de "carburteur - bobine - bougie - bekabeling".

De laatste 3 kun je gewoon meten en waarom zou de carburateur ineens dienst weigeren als hij voorheen wel goed liep... Heb je hem uit elkaar gehad? Wat jij zegt: uitvallen bij een beetje gas en knallen bovenin lijkt mij ontsteking of een (veel) te arm mengsel.... of n combi van beide...

Bougie en bougiekabel kun je de weerstand van meten. Beweeg kabel ook eens heen en weer als je de weerstand meet.
Bobine kun je ook de weerstand van de spoelen meten, maar dat is meer hij doet 't wel, of hij doet 't niet. Bobine valt dan meestal uit als hij warm wordt.
Bekabeling goed nalopen en evt weerstand meten of er nergens een manteltje gescheurd is of een kabeltje geknikt. Ook hier geldt als je meet, beweeg dan met de kabels.
 
Paar andere mogelijke opties. Zeker niet de meest voor de hand liggende maar wie weet:
Staat je Kleptiming goed
Uitlaat verstopt
choke klep niet goed (vast of afgebroken)
backfire klep op choke klep niet goed (heb hem zelf ooit uit mijn cilinder moeten halen.......)
pick up ontsteking niet goed (inwendig in blok bij de olie pomp)
nieuwe bougie (is te makkelijk maar wie weet)
automatische kleplichter op nokkenas werkt (te goed) en bij hogere toeren (gas geven) gaat hij spontaan open

suc7
 
Vette Bike hoor! Heb het project niet tot in detail doorgelezen maar heb je ook het luchtfilter vervangen voor een 'power'filter? Dan zul je uiteraard de afstelling ook moeten wijzigen. Heb hetzelde gedaan met mijn NX650. daar moest ik bijna 10sproeiermaten omhoog.
Zo niet vervang dan gewoon die bougie eerst, kost haast niks en kun je dat uitsluiten. Het is niet vreemd dat een bougie bij stationair toerental gewoon zijn werk doet en wanneer er gas gegeven word dienst weigert. Helemaal wanneer deze eens is vetgeslagen.. aangezien je verteld dat deze er zwart uit is gekomen.
 
Staat je Kleptiming goed = niets aan verandert, je hoor ze zelfs niet eens , blokje loopt heerlijk rustig
Uitlaat verstopt = is eigenbouw uitlaat, helemaal open, ook nog eens met de originele geprobeert.
Luchtfilter = powerfilter, maar ook dez gesmoort om te kijken of het data niet aan lag, zelf voorheen goed gereden met open filter en originele uitlaat.
choke klep niet goed (vast of afgebroken) = I ook in perfect nieuwe conditie
backfire klep op choke klep niet goed (heb hem zelf ooit uit mijn cilinder moeten halen.......) = zit ook op zijn plek en werkt
pick up ontsteking niet goed (inwendig in blok bij de olie pomp) = opeeten geeft 410 Ohm
nieuwe bougie (is te makkelijk maar wie weet) = kan ik nog vervangen, heb ik nog niet gedaan ,....
automatische kleplichter op nokkenas werkt (te goed) en bij hogere toeren (gas geven) gaat hij ope = hoe kan ik dat checken ??
ik ga toch ook de kabel boom , ales wat stroom trekt er af gooien, dus verlichting etc.. en de bobine doormeten deze moet 4 K Ohm geven en met dop 8 K Ohm

thnx voor het meedenkn manne !! ik houd jullie op de hoogte,..heb nog nooit zo'n lastig project gehad zeg,. :) zal uiteindelijk wel iets simple zijn.
 
Ik zou ook even beginnen bij wat ik los heb gehad: dus de distributietiming.
Kans dat er toevallig iets kapot gaat na montage is niet zo groot. Meestal heb je ergens een foutje gemaakt. Massa niet goed door aangebrachte lak, distributietiming, klepspeling, noem maar op.

Sproeierbezetting compleet van slag na plaatsing open lucht filter is ook een goeie, maar dan zou de bougie niet zwart zijn, maar wit... Maar de bougie kan ook zwart zijn door de extra olie die je bij de montage van de zuiger gebruikt hebt....
Filter eraf en ff handje voor de inlaat van de carb kun je eea mee uitsluiten.

Edit: te lang gewacht met t plaatsen van mijn reactie, alweer een paar posts. Geen zin om het aan te passen *D
 
Laatst bewerkt:
vervang die bougie maar!!!!! dat is stap één bij slecht lopen van een motor!

Ken een geval waarbij de motor zelfs geen compressie meer had.... bleek er een klein (nagenoeg onzichtbaar) scheurtje in de bougie te zitten.
Als je een bougie ziet vonken wil niet zeggen dat hij daarmee ook goed functioneert.

Als dat ook niet werkt. Meet alle waarden van het elektrische systeem eens als de motor warm gedraaid is. Je geeft aan dat de motor het koud redelijk goed doet. Het kan dus zijn dat spoelen koud goed functioneren maar als ze warm worden uitzetten en toch een kleine sluiting maken.

Zit de automatische kleplichter nog op het nokkenas? Dat is het systeem met het gewichtje direct tegen het nokkenas tandwiel aan? Die gaat niet zomaar stuk, dus belangrijkste vraag: is de cilinderkop van de motor geweest nadat deze nog goed gelopen heeft?
 
hOPPA ,...JvD je gaat door voor het wasmachien :

vervang die bougie maar!!!!! dat is stap één bij slecht lopen van een motor!

Ken een geval waarbij de motor zelfs geen compressie meer had.... bleek er een klein (nagenoeg onzichtbaar) scheurtje in de bougie te zitten.
Als je een bougie ziet vonken wil niet zeggen dat hij daarmee ook goed functioneert


Elektrische spoel was niet goed, maar uiteindelijk de bougie ook niet :) nieuwe bougie erin en het spul llopt goed nu :)

Allen bedankt voor de reacties, problem solved,.... :)


zo , op naar het volgende project,..ppffffeew.
 
Terug
Bovenaan Onderaan