XR Hans
Die hard MF'er
- 23 mei 2004
- 655
- 6
verlaar dat eensaangaande slijtage is bovendien, theoretisch gezien, een oneven aantal tanden gunstiger
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
verlaar dat eensaangaande slijtage is bovendien, theoretisch gezien, een oneven aantal tanden gunstiger
kun je ons ook vertellen waarom?
kracht x arm?
Dat van die repetietie schade dat was mij bekend(Afbeelding)
zoals ik al zei: het is een theoretisch verhaal en zal in "ons" geval verwaarloosbaar zijn.
maar het komt hier op neer:
een tandwiel met een even aantal tanden heeft altijd twee tanden recht tegenover elkaar staan (max. breedte). draai je een stukje verder, dan heb je de flanken tegenover elkaar (min. breedte)
(om het effect duidelijker te tonen heb ik kleine tandwielen getekend)
De ketting zal dus bij elke omwenteling op en neer geschud worden.
(zie laatste plaatje - ik ben even de naam van dit verschijnsel kwijt)
maar goed: bij een 'even' aantal tanden is het verschil tussen min. en max. het grootst. dus ook de ongewenste vibratie en bijgevolg de extra slijtage van de ketting.
daarnaast heb je kans op repetitie-schade:
stel dat je een 16t tandwiel hebt waarvan ��n tand beschadigd is.
hierover loopt een 112s ketting (standaard lengte), dan zal na ��n omwenteling van de ketting de beschadigde tand telkens dezelfde 7 schakels raken. keer op keer. en dus zo telkens dezelfde schakels beschadigen.
Zou je een 15t tandwiel gebruiken, zal de beschadigde tand telkens een nieuwe schakel vinden en dus minder (repeterende) schade veroorzaken.
...
aangaande slijtage is bovendien, theoretisch gezien, een oneven aantal tanden gunstiger
man wat een theorie, en ik die dacht dat ik veel bij leer in de 'hoge' school... Ik ben blij dat ik dat nu ook al weet want ik wist dit van geen kanten. nog een andere vraag... hoe haal je het beste een schakel uit je ketting? ik ben bezig maar die pen krijg ik er niet door. dus wanneer je een schakel wilt uithalen moet je die pen (die je ketting samenhoudt) eruit slaan. Maar die zit ontzettend hard vast, wat is de beste manier? ik dacht aan zon 'machinetje' die je pen er uitduwt als je dat toeduwt maar ik vind dat nergens ze zouden dat er beter bij geven als je een ketting koopt
Ik gebruik altijd een slijptol. Dan span ik voorzichtig de ketting in een bankschroef en slijp voorzichtig het bovenste plaatje van een kettingschakel af. Daarna kun je de rest van de schakel door tikken en je bent klaar.
...
het is gelukt!
Wie heeft die run gedaan bij Van de Velde ?Mathieu?
Nog een open luchtfilterkast + filter + afstelling en 2 a 3 pk erbij.
mwa 8500 is standaard wel zo'n beetje de max hoor...zoals ik al zei ga ik maar tot 8500 toeren en volgens dealer zou ik er nog 1000 meer uitkrijgen...nuja ik zie wel.
mwa 8500 is standaard wel zo'n beetje de max hoor
tenzij je een andere CDI-unit plaatst, en dikkere voorbochten,
en dan wat? heb je een motor die hoog in toeren veel vermogen heeft.
hoog in toeren, daar waar je met een één-cilinder niet wil zijn...
nee dan liever onderin toeren veel koppel
en een brede powerband (vlakke grafiek ipv piekvermogen)
inderdaad, maar wel mooi vlakhmm zo denk ik er ook over maar mijn grafiek? das zo wat een beetje standaart zeker of
vlak, is dat goed of slecht? ik ken er al bij al niet te veel van hoor