XR650

full

zoals ik al zei: het is een theoretisch verhaal en zal in "ons" geval verwaarloosbaar zijn.

maar het komt hier op neer:
een tandwiel met een even aantal tanden heeft altijd twee tanden recht tegenover elkaar staan (max. breedte). draai je een stukje verder, dan heb je de flanken tegenover elkaar (min. breedte)
(om het effect duidelijker te tonen heb ik kleine tandwielen getekend)

De ketting zal dus bij elke omwenteling op en neer geschud worden.
(zie laatste plaatje - ik ben even de naam van dit verschijnsel kwijt)
maar goed: bij een 'even' aantal tanden is het verschil tussen min. en max. het grootst. dus ook de ongewenste vibratie en bijgevolg de extra slijtage van de ketting.

daarnaast heb je kans op repetitie-schade:
stel dat je een 16t tandwiel hebt waarvan één tand beschadigd is.
hierover loopt een 112s ketting (standaard lengte), dan zal na één omwenteling van de ketting de beschadigde tand telkens dezelfde 7 schakels raken. keer op keer. en dus zo telkens dezelfde schakels beschadigen.
Zou je een 15t tandwiel gebruiken, zal de beschadigde tand telkens een nieuwe schakel vinden en dus minder (repeterende) schade veroorzaken.
 
kun je ons ook vertellen waarom?
kracht x arm?

Bij straatgebruik ga je veel verder doortrekken in de versnellingen en (veel)meer hoge toeren maken.Constant hoge toeren is slecht voor het big-end lager bij een mono en zeker bij een XR650. Hoge toeren zet ook meer stress op de rest en meestal meer olieverbruik.Meer olieverbruik,lager olienivo,meer belasting voor de big-end...
 
(Afbeelding)
zoals ik al zei: het is een theoretisch verhaal en zal in "ons" geval verwaarloosbaar zijn.

maar het komt hier op neer:
een tandwiel met een even aantal tanden heeft altijd twee tanden recht tegenover elkaar staan (max. breedte). draai je een stukje verder, dan heb je de flanken tegenover elkaar (min. breedte)
(om het effect duidelijker te tonen heb ik kleine tandwielen getekend)

De ketting zal dus bij elke omwenteling op en neer geschud worden.
(zie laatste plaatje - ik ben even de naam van dit verschijnsel kwijt)
maar goed: bij een 'even' aantal tanden is het verschil tussen min. en max. het grootst. dus ook de ongewenste vibratie en bijgevolg de extra slijtage van de ketting.

daarnaast heb je kans op repetitie-schade:
stel dat je een 16t tandwiel hebt waarvan ��n tand beschadigd is.
hierover loopt een 112s ketting (standaard lengte), dan zal na ��n omwenteling van de ketting de beschadigde tand telkens dezelfde 7 schakels raken. keer op keer. en dus zo telkens dezelfde schakels beschadigen.
Zou je een 15t tandwiel gebruiken, zal de beschadigde tand telkens een nieuwe schakel vinden en dus minder (repeterende) schade veroorzaken.
Dat van die repetietie schade dat was mij bekend
Die andere theorie is nieuw voor mij
Waarom zou Honda dan standaard een z14 plaatsen?
 
...
aangaande slijtage is bovendien, theoretisch gezien, een oneven aantal tanden gunstiger

Maar als ik de theorie goed begrijp is een oneven aantal dus ook niet altijd goed, vooral niet als je 15:45 rijdt, want die twee getallen zijn deelbaar. Dan heb je dus vaker dat een schakel van je ketting voor en achter over hetzelfde tandje heen gaat...
 
man wat een theorie, en ik die dacht dat ik veel bij leer in de 'hoge' school... Ik ben blij dat ik dat nu ook al weet want ik wist dit van geen kanten. nog een andere vraag... hoe haal je het beste een schakel uit je ketting? :( ik ben bezig maar die pen krijg ik er niet door. dus wanneer je een schakel wilt uithalen moet je die pen (die je ketting samenhoudt) eruit slaan. Maar die zit ontzettend hard vast, wat is de beste manier? ik dacht aan zon 'machinetje' die je pen er uitduwt als je dat toeduwt maar ik vind dat nergens :( ze zouden dat er beter bij geven als je een ketting koopt :z
 
man wat een theorie, en ik die dacht dat ik veel bij leer in de 'hoge' school... Ik ben blij dat ik dat nu ook al weet want ik wist dit van geen kanten. nog een andere vraag... hoe haal je het beste een schakel uit je ketting? :( ik ben bezig maar die pen krijg ik er niet door. dus wanneer je een schakel wilt uithalen moet je die pen (die je ketting samenhoudt) eruit slaan. Maar die zit ontzettend hard vast, wat is de beste manier? ik dacht aan zon 'machinetje' die je pen er uitduwt als je dat toeduwt maar ik vind dat nergens :( ze zouden dat er beter bij geven als je een ketting koopt :z

Ik gebruik altijd een slijptol. Dan span ik voorzichtig de ketting in een bankschroef en slijp voorzichtig het bovenste plaatje van een kettingschakel af. Daarna kun je de rest van de schakel door tikken en je bent klaar. :]
 
Ik heb dus nu de vertanding 15/48 en ik kan er 153 mee rijden maar ik zal dat tandwiel toch wel weer veranderen! want als ik zo rap rij dan zit ik echt tennen toeren denk ik... misschien ng beetje meer maar niet goed voor motor. dus morgen zal ik proberen een 43 te verkrijgen!
Ik gebruik altijd een slijptol. Dan span ik voorzichtig de ketting in een bankschroef en slijp voorzichtig het bovenste plaatje van een kettingschakel af. Daarna kun je de rest van de schakel door tikken en je bent klaar. :]

het is gelukt! })
 
Hoi, ik heb mijn moto op testbank gezet met de tandwielen 15/48 en topsnelheid was 160. Wel geraakte ik maar aan 8500 toeren, hij sloeg toen over dus ik denk dat het beter zou zijn als ik keertje grotere sproeier steek.
Hier komt de grafiek, die vind ik bere stoer :]
groetjes


Bijlage: grafiek2.jpg
 
jup testbank km/h. de volle 160 maar zoals ik al zei ga ik maar tot 8500 toeren en volgens dealer zou ik er nog 1000 meer uitkrijgen...nuja ik zie wel.
en inderdaad het koppel is best lekker *D
maar het benzine verbruik is ook ... :z nuja als je met zon machine rijdt kijk je daar niet achter ! O-)
 
Laatst bewerkt:
Wie heeft die run gedaan bij Van de Velde ?Mathieu?

Nog een open luchtfilterkast + filter + afstelling en 2 a 3 pk erbij. :9~

nee het was bart vandevelde. en hij zei dat ik er nog een paar pk meer uit krijg als ik een andere sproeier steek en afstelling. maar afstelling... heb ik nog nooit gedaan, zou jij dat niet kunnen? O-)
 
...zoals ik al zei ga ik maar tot 8500 toeren en volgens dealer zou ik er nog 1000 meer uitkrijgen...nuja ik zie wel.
mwa 8500 is standaard wel zo'n beetje de max hoor

tenzij je een andere CDI-unit plaatst, en dikkere voorbochten,
en dan wat? heb je een motor die hoog in toeren veel vermogen heeft.
hoog in toeren, daar waar je met een één-cilinder niet wil zijn...

nee dan liever onderin toeren veel koppel :9~
en een brede powerband (vlakke grafiek ipv piekvermogen)
 
mwa 8500 is standaard wel zo'n beetje de max hoor

tenzij je een andere CDI-unit plaatst, en dikkere voorbochten,
en dan wat? heb je een motor die hoog in toeren veel vermogen heeft.
hoog in toeren, daar waar je met een één-cilinder niet wil zijn...

nee dan liever onderin toeren veel koppel :9~
en een brede powerband (vlakke grafiek ipv piekvermogen)

hmm zo denk ik er ook over :) maar mijn grafiek? das zo wat een beetje standaart zeker of
 
Terug
Bovenaan Onderaan