(XR650R) Knallen: te arm of te rijk?

Dutchboy

Die hard MF'er
20 mrt 2004
698
0
Ik ben mijn XR650R wat aan het afstellen na montage van dikke voorbochten, open demper en opengemaakt luchtfilter met "snel" Twin Air luchtfilter. Ik heb nu wat verschillende sproeiers geprobeerd en het verbaast me dat ie het met alles doet :) Maar ik wil hem graag optimaal laten lopen. Zonder genoemde aanpassingen reed ie met:

Stationairsproeier: 65
Hoofdsproeier: 165

Ik heb eerst een 70 stationair- en 180 hoofdsproeier gedaan. De motor trapte goed aan, draaide stationair goed, trok goed maar knalde behoorlijk bij optrekken en dan afremmen op de motor. Te arm afgesteld dus, denk ik.

Daarna een 190 hoofdsproeier gemonteerd. Alles als hierboven, maar wel een wat "zwaarder" geluid en bij het schakelen (koppeling in en gas dicht) vaak een knal uit de uitlaat en bij plotseling gas dicht doen bovendien regelmatig afslaan en in elk geval nog steeds knallen bij optrekken en afremmen op de motor.

Nu heb ik een 68 stationairsproeier (op internet las ik dat je een 68S moest doen, volgens de dealer is die S niet meer dan Standaard dus origineel Keihin) en een 185 gedaan. Tja de motor rijdt goed maar knalt nog steeds bij afremmen op de motor.

Ik heb een LeoVince X3 open (race) uitlaatsysteem. Hoort het knallen er gewoon bij of staat ie nu toch nog te arm of te rijk? Ik heb nog nooit aan "bougie-lezen" gedaan dus zijn er ook andere manieren om uit te vogelen of het te-rijk- dan wel te-arm-knallen zijn?
 
te rijk. Dat knallen is onverbrande benzine die in de uitlaat terecht komt.
 
Dikkere pijpen > grotere sproeiers. maar dat wist je dus al.

Bougie lezen: hij behoord (licht) koffiebruin te zijn. Als ie wit is betekent het dat ie te heet wordt en dus te weinig koeling door brandstof krijgt.
Zwart; teveel/ te rijk. En dit kan je dus ook met de sproeiernaald stellen (omhoog = meer)
gewd luck et adios
 
Te arm, hier heb ik ook last van gehad. Monteer gerust een 75 stationair en probeer dan nog eens.
Heb je gloeiende uitlaatbochten bij stationair lopen dan weet je het zeker, ook als ie moeilijk stationair af te stellen is met de luchtmengschroef duidt het op een te arm mengsel.
Expirimenteer anders met de gasnaald een standje hoger.
 
heb ook een xr650 en hetzelde probleem alhoewel het nu wel beter is.
heb dezelde mods uitgevoerd
68 stat ,180 hoofd en naald tikkie hoger (groef 2)
als je in ze 2 met weinig toeren het gas in 1 keer vol open zet pakt tie gewoon niet lekker op.
een mikuni tm40 schijn de beste oplossing te zijn (www.hell.de 239 euro)
je krijgt de standaard carb simpeleweg nooit helemaal goed omdat tie oa geen acceleratiepomp heeft.
ik ben aan het sparen....
 
het verschil tussen de 68 en 68 S is de grootte van de lucht gaatjes aan de zijkant ,maar ik rij ook met de 68 omdat mijn dealer er ook nooit van gehoort had.al deze problemen zijn al besproken oa op "äfstellen xr650" en op www.xronly.com
 
nee dat komt in je hete uitlaat en ontbrandt spontaan omdat er weer lucht bij komt ;)

En waar komt die zuurstof vandaan?
Die wordt gewoon de uitlaat ingezogen, terwijl de uitlaatgassen met 1000km/h naar buiten gewerkt worden? Dacht het niet.

Het knallen duidt op een te arm mengsel.
 
okok... ik zal wel weer poep praten B|


Mij hebben ze altijd voorgehouden dat als ie te rijk loopt dat ie gaat knallen doordat de onverbrande benzine in de hete uitlaat komt. :P
wat bij mijn veel te rijk lopende catje ook zo is :X
 
Er is denk ik nogal een verschil tussen knallen (naverbranding) en vlammen uit de uitlaat.
Ik heb zelf ook dikke naverbranding en ik vind het wel best zo ;) zolang de bougie goed van kleur blijft, dat is
 
okok... ik zal wel weer poep praten B|


Mij hebben ze altijd voorgehouden dat als ie te rijk loopt dat ie gaat knallen doordat de onverbrande benzine in de hete uitlaat komt. :P
wat bij mijn veel te rijk lopende catje ook zo is :X

Dit is een post van Ritzen (nouja alleen de tekst).
Misschien dat je Paul eerder gelooft dan ons.

Post van FrankyTL1000s in topic 'Ploffen R6'
 
Laatst bewerkt:
okok... ik zal wel weer poep praten B|


Mij hebben ze altijd voorgehouden dat als ie te rijk loopt dat ie gaat knallen doordat de onverbrande benzine in de hete uitlaat komt. :P
wat bij mijn veel te rijk lopende catje ook zo is :X

Te arm kan ook bij mijn xr650 ben ik een keer vergeten de benzinekraan open te zetten, :+ ook hiermee had ik geknal in de uitlaat.
Gezien de modificaties die zijn gedaan (zie topic starter) kun je wel nagaan dat de motor te arm loopt.
 
Laatst bewerkt:
Je zit niet zo veel verkeerd: je moet wel de "S" stationair gebruiken,dit zijn specifieke sproeiers voor een XR650 en te verkrijgen bij elke "serieuse" Honda dealer .De "S" types zijn rijker .Kijk hier http://www.xr650r.us/jetting/ (onderaan),ook bij hun "FAQ" of op Thumpertalk.In jouw geval zou ik een 68"S" of zelfs een 70"S" proberen.Afhankelijk hoe sterk je motor "flowed" aan inlaat- en uitlaatzijde.Met de open airbox krijg je de ploffen bij afremmmen niet weg zelfs niet met een Mikuni,dat hoort er bij .... Als hij bij volgas hapert ,staat hij te rijk(hoofdsproeier),als hij bij optrekken even hapert,staat de naald te arm.Is het stationair rpm onregelmatig of blijft het "hangen" of valt hij bv stil bij afremmen of rood licht ,dan is de stationairspr. te klein.

Als hoofdsproeier zou ik een 185/188 gebruiken.(is ook temp./weer gevoelig)

Een deftige carbu (FCR 41/TM 40)zou pas echt een lach onder je helm toveren,iedere keer je aan je hendel draait...90 a 95 km/u in 4° bij 2500 rpm ,een stootje gas en rukje aan het stuur en je bent vertrokken naar "Wheely Heaven" *D .Voor de prijs van een TM heb je nog geen deftige uitlaatdemper...
 
Laatst bewerkt:
dat is toch voor de hand liggend ?
om het hele verhaal van paul samen te vatten:

je maakt het makkelijker voor de lucht om door je motorblok te stromen.
zowel aan de voorkant als achterkant.
dus gaat dat ook beter... te goed zelfs, bovendien komt er nu ook ipv alleen sneller ook meer lucht binnen, en dus met dezelfde hoeveel benzine, als voorheen, te weinig benzine, dus te schraal => ploffen.
 
Je zit niet zo veel verkeerd: je moet wel de "S" stationair gebruiken,dit zijn specifieke sproeiers voor een XR650 en te verkrijgen bij elke "serieuse" Honda dealer .De "S" types zijn rijker .Kijk hier http://www.xr650r.us/jetting/ (onderaan),ook bij hun "FAQ" of op Thumpertalk.In jouw geval zou ik een 68"S" of zelfs een 70"S" proberen.Afhankelijk hoe sterk je motor "flowed" aan inlaat- en uitlaatzijde.Met de open airbox krijg je de ploffen bij afremmmen niet weg zelfs niet met een Mikuni,dat hoort er bij .... Als hij bij volgas hapert ,staat hij te rijk(hoofdsproeier),als hij bij optrekken even hapert,staat de naald te arm.Is het stationair rpm onregelmatig of blijft het "hangen" of valt hij bv stil bij afremmen of rood licht ,dan is de stationairspr. te klein.

Als hoofdsproeier zou ik een 185/188 gebruiken.(is ook temp./weer gevoelig)

Een deftige carbu (FCR 41/TM 40)zou pas echt een lach onder je helm toveren,iedere keer je aan je hendel draait...90 a 95 km/u in 4° bij 2500 rpm ,een stootje gas en rukje aan het stuur en je bent vertrokken naar "Wheely Heaven" *D .Voor de prijs van een TM heb je nog geen deftige uitlaatdemper...

Ik zat al stiekem te hopen dat je dit topic van advies zou voorzien :)

Tja ik had een 68s besteld maar kreeg in de winkel te horen dat dat gewoon een aanduiding van origineel Keihin was. Vond het al wat vreemd dat een originele Keihin sproeier anders zou zijn dan van een andere leverancier.. Hmmm even kijken hoe ik dan aan een 68s of 70s kan komen want "serieuze" Honda dealers ken ik niet. Wat kosten die stationair sproeiers trouwens per stuk: ik had nu een 68 en een 185 en 188 voor pff ik meen iets van een euro of 24 ofzo. Verdorie als ik nou ook nog een 68s en een 70s ga kopen (na de 70 en de 180 en de 190 die ik ook al had gehaald) dan had ik die centen liever bij een Mikuni gedaan B| Die motor heeft me al zoveel geld gekost dat een Mikuni me nu eventjes te veel pijn in de beurs gaat doen...

Ben in elk geval "blij" te horen dat het knallen in de uitlaat niet weg te krijgen is. Maak ik me daar gewoon geen zorgen over en concentreer ik me bij het vinden van de goede afstelling op goed stationair draaien, goed reageren op het gas en niet afslaan wanneer je het gas dichtdraait. Dat knallen is in de stad trouwens wat minder leuk want je hebt het gevoel dat je met een uithangbord "politie kom mijn motor even checken op niet-e-gekeurd materiaal" rondrijdt. Ben je meer bezig met de knallen binnen de perken te houden dan op het verkeer te letten |(
 
dat is toch voor de hand liggend ?
om het hele verhaal van paul samen te vatten:

je maakt het makkelijker voor de lucht om door je motorblok te stromen.
zowel aan de voorkant als achterkant.
dus gaat dat ook beter... te goed zelfs, bovendien komt er nu ook ipv alleen sneller ook meer lucht binnen, en dus met dezelfde hoeveel benzine, als voorheen, te weinig benzine, dus te schraal => ploffen.

Ik snap de oorzaak van het probleem wel maar als je van een 165 naar een 190 sproeier springt dan verwacht je toch wel dat het mengsel behoorlijk rijker is geworden :]
 
dat is maar een toename van 15%...
mogelijk is de hele aanpassing van uit en inlaat systeem MEER dan 15%... ?
(gokje)...

ik weet dat ik ooit een andere carb op een brommer gezet had, en ik een 90% grotere sproeier erop moest zetten.
 
dat is maar een toename van 15%...
mogelijk is de hele aanpassing van uit en inlaat systeem MEER dan 15%... ?
(gokje)...

ik weet dat ik ooit een andere carb op een brommer gezet had, en ik een 90% grotere sproeier erop moest zetten.

Daar heb je wel een punt.. :?

Ok maar op basis van common practice verklaarden andere XR650R-rijders me al voor gek dat ik een 190 probeerde en Xrmanu spreekt ook al van 185-188...

:?
 
Daar heb je wel een punt.. :?

Ok maar op basis van common practice verklaarden andere XR650R-rijders me al voor gek dat ik een 190 probeerde en Xrmanu spreekt ook al van 185-188...

:?


Bedenk dat het knallen vooral door de stationair sproeiren kan komen
 
Bedenk dat het knallen vooral door de stationair sproeiren kan komen

Enerzijds snap ik dat maar anderzijds: als ik hem aantrap en gewoon stationair laat lopen zonder te gaan rijden dan knalt ie niet :?

Het lastige is dat je dan als niet technisch geschoolde zelfsleutelaar gaat theoretiseren wat het kan zijn en voor elke theorie is dan wel wat te zeggen. Het is me in elk geval duidelijk dat ik een (68/70) "S" sproeier moet hebben. Toen ik de motor kocht zat er een 65S in en dat staat inderdaad expliciet erin gestanst en de luchtgaatjes zijn ook veel kleiner dan bij de 68 en 70 die ik later heb gekocht.

Ik ga het echt met de originele carburateur proberen te fiksen; zo'n Mikuni zal wel veel beter zijn maar wordt me domweg te duur en met een 180, 185, 188 en 190 hoofdsproeier in huis en straks een 68S en/of 70S moet het gewoon goed komen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan