xs 650 bougies vonken niet

Vinnie165

MF veteraan
5 apr 2005
2.823
1
Helchteren
het blokje is klaar om gestart te worden na een complete revisie.

De kabelboom is nieuw en de verlichting werkt.

Nu wou ik eens kijken of de bougies vonken maar helaas pindakaas..

De startmotor draait rond maar geen resultaat.

Op de klemmen van de dynamo meet ik wel maar 11 v en toch meet ik aan de batterij 12,5 v.

Als ik op de bobine meet ( oranje en bruin contact punt heb ik daar ook 11 v.) Waar moet ik hier gaan zoeken ?

Heeft dit met de contactpunten te maken ( ik dacht dat ze altijd moesten vonken ook al staan deze niet juist.)

Ik heb ook geprobeerd om aan te kicken met de batterij eraan maar dit doet het ook niet ?

ik heb er ook al een andere spanningsregelaar op gehangen zonder resultaat..
 
staat er wel spanning op de contactpunten?
gaan ze wel dicht?
gaat de spanning wel van de bobines af als de contactpunten opengaan?
condensator niet stuk?
 
Laatst bewerkt:
schema?
full
 
als er 1 steeds open blijft staan en de andere steeds dicht blijft staan, zou ik daar de oorzaak zoeken.
dus stel de contactpunten eens goed af.
er is pas een vonk, op het moment dat een contactpunt de stroom naar de bobine onderbreekt.

je kunt het controleren door de puntjes die dicht blijven staan, handmatig open te doen.
er zou dan een vonk moet zijn op 1 bougie.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga ze morgen eens proberen af te stellen..

Maar is het dan normaal dat ik maar 11 V meet ? moet er hier niet dezelfde spanning opstaan als op de batterij ?

Ik moet er wel even bij zeggen dat ik geen nieuwe spanningsregelaar getest heb , enkel een oude die ik nog heb liggen..
 
hallo ;

even een update,

ik ben bezig geweest om de contactpunten af te stellen.

Ik gebruik hier voor een multimeter en zet hem op het piepsignaal.

eerste op het bdp gezet en op T. daarna doorgedraait zodat de contactpunten net open gingen tussen de streepjes B1 en B2. tot daar gaat het nog goed. Wel een heen en weer geprul ofwel doe ik iets fout. Dan staat er in de boek dat je de plaat moet losschroeven en hem verdraaien tot de punten weer open gaan.

Dan weer controleren maar dan staan ze weer totaal verkeerd...

Kan ik misschien een goede nederlandstalige uitleg krijgen ? *D

alvast bedankt ..
 
je moet de krukas niet op T zetten, maar iets ervoor, op F dus.
de ontsteking vonkt namelijk niet op het BDP (=T), maar er vlak voor.
meestal zet je eerst de krukas in de juiste stand en dan verdraai je de grondplaat om de contactpunten op het moment van openen te zetten.

als je op deze manier nog steeds verschillende metingen krijgt, check dan of de automatische vervroeger niet blijft klemmen.

maar vonken de bougies nu als je de motor op contact zet en de puntjes handmatig open en dicht doet?
 
Laatst bewerkt:
de bougies vonken nu maar de contactpunten staan nog steeds niet juist denk ik.

Volgens het wphb moest ik beginnen op het T merk en dan doordraaien zodat ze open gingen op F teken. De rechtse kant gaat goed en zie je ook goed open gaan maar de linkse kant zie je bijna niet openen.
 
ik denk dat je boek een controle beschrijft, niet hoe je ze stelt.
althans het stukje dat jij leest.

je stelt de contactpunten namelijk niet af door de krukas te verdraaien.
dat doe je door de grondplaat te verdraaien.

als een contactpunt niet ver genoeg open gaat, moet je de contactpunt opening groter zetten.
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat je boek een controle beschrijft, niet hoe je ze stelt.
althans het stukje dat jij leest.

je stelt de contactpunten namelijk niet af door de krukas te verdraaien.
dat doe je door de grondplaat te verdraaien.

als een contactpunt niet ver genoeg open gaat, moet je de contactpunt opening groter zetten.

het is een engelstalig boek , en nog gekopieerd ook. pokke slechte kwaliteit.

Dus als ik het goed versta zet ik de rotor op tussen de 2 F streepjes en dan zet ik mijn contactpuntjes open ? op de opening die boven is beschreven. De 2 contactpuntjes moeten op het zelfde moment open gaan dan ?
 
je stelt eerst in hoe ver de punten open gaan (0.3 tot 0.4mm).
dan zet je de krukas op het F teken.
dan verdraai je de grondplaat zodat de contactpunt (degene die op de onderste grondplaat zit) op het moment van openen staat.
hetzelfde doe je met de 2e contactpunt.
deze zit op een aparte grondplaat op de onderste grondplaat en kan onafhankelijk verdraaien tov de onderste.
 
je stelt eerst in hoe ver de punten open gaan (0.3 tot 0.4mm).
dan zet je de krukas op het F teken.
dan verdraai je de grondplaat zodat de contactpunt (degene die op de onderste grondplaat zit) op het moment van openen staat.
hetzelfde doe je met de 2e contactpunt.
deze zit op een aparte grondplaat op de onderste grondplaat en kan onafhankelijk verdraaien tov de onderste.

dankjewel voor de deskundige uitleg en het geduld :) ,
morgen nog eventjes testen.

Ik ben al blij dat er een vonk uit kwam.

Vind het wel raar dat er toch maar 11,5 volt opstaat ipv 12,5 op de accu..
 
dankjewel voor de deskundige uitleg en het geduld :) ,
morgen nog eventjes testen.

Ik ben al blij dat er een vonk uit kwam.

Vind het wel raar dat er toch maar 11,5 volt opstaat ipv 12,5 op de accu..
Spanningsverschil kan ontstaan door weerstand in draden, stekkers, enz.
Jouw manier van afstellen werkt wel goed hoor. Als je de krukas draait, moet bij het F teken het contactpunt open gaan(1 van de 2).
 
hallo jongens,

bougies vonken nu volgens mij op het juiste tijdstip.

Nu wou ik de motor eens even testen maar helaas pindakaas.

De carburateurs vullen zich wel, ze lopen niet over

Er zitten nieuwe bougies in maar echt nat zijn ze niet .
De carburateurs eens afgehaald en de spruitstukken zijn vochtig..

Hoe kan ik het best kijken of er benzine in de cilinder komt ? toch naar de bougie kijken of niet ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan