Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Hier even de reactie van PLR ondersteunen; Doorgaan!!!Pfff nog even de nokkenasketting spannen en dan rijden.... tja ik had het kunnen weten.. de draad van de bout aan de zijkant is uit de spanner En hierdoor kun je de spanner niet vast zetten. Verklaard wel waarom ie zoveel rammelde. Past prima in het rijtje van nokkenasbrug omgewisseld en een ketting een tand verkeerd. Ik begin dit kreng een beetje zat te worden en ik denk dat ik inmiddels wel een idee heb waarom de vorige eigenaar hem 9 jaar heeft laten staan..
Op de een of andere reden kom ik altijd achter dit soort dingen nadat Wim wat op de post heeft gedaan. Alsof de motor het weet.
Ben je al verder?
Veuls te heet om te sleutelen trouwens...
Klopt soms is het even nodig om een stapje terug te doen om daarna weer vooruit te kunnen.Hier even de reactie van PLR ondersteunen; Doorgaan!!!
Geloof me, iedereen die al wat langer sleutelt aan 'brikken en klassiekers' kent je gevoel hoor, maar "zonder wrijving geen glans" zeggen ze dan.
Je moet er toch doorheen, elk project heeft zo zijn tegenslagen en met de ervaring die je opdoet worden volgende projecten weer beter.
Je leert gaandeweg dingen beter inschatten, je kijk op "een leuk project" dat te koop staat verandert, je kijkt kritischer naar wat je ziet en of je daar aan wil beginnen, maar je kunt problemen ook beter oplossen etc.
Soms is het goed om het even los te laten, een week, een maand niks te doen, en dan weer met frisse moed er tegenaan.
Al dan niet na wat nadenken over hoe, wat raad inwinnen etc.
Ik heb ook wel eens even minder zin..of dat iets na een paar keer proberen nog niet lekker lukt...
Een van de zaken die ik geleerd heb bijvoorbeeld is dat een nieuwe/onbekende motor "even fixen" heel lastig is (tenzij de motor al heel goed is).
Je denkt, even dit doen, dat doen, en rijden, maar telkens kom je onverwachte zaken tegen, tegenslagen, problemen...
Een goede inventarisatie maken in het begin helpt dan. De motor een eind demonteren, nakijken, zodat je een beter beeld hebt waar je aan begint.
Dan moet je nog altijd hetzelfde oplossen maar het is niet meer zo onverwachts en je bereid je voor op het werk, en sleutelen is tenslotte ook de hobby.
Ook "aannames" zijn altijd gevaarlijk. Zoals: de verkoper zegt dat de carburatie is schoongemaakt, er is een probleem met de onsteking.
Nou, beter toch even die carburateurs nakijken want ik heb nog zelden carburateurs gezien op aankoop-motoren die helemaal in orde waren
Vaak koop je half-af projecten van mensen die het maar half snappen (en/of niet doorzetten) en daarom weer weg doen..
En zo iemand wil je niet zijn, toch
De motor die jij nu hebt, is dat je eerste project van dit soort?
Een oude, goedkope, niet lopende XS750 is een schoolvoorbeeld van een leuke beginnersmotor (waar ik zelf ook mee begon) waar ook vaak prutsers aan werken (want goedkoop) met weinig ervaring, en dus soms net zo veel verklooien als oplossen.
Maar als je er doorheen bijt en afmaakt, heb je gelijk in 1 project onwijs veel geleerd!
Wel een voordeel van de XS is dat ze goed besleutelbaar zijn.
En ja, ook ik heb wel eens gehad dat ik dacht "weg met de zooi" . Maar dan is het gewoon een tijdje niet in de garage komen voor sleutelwerk (slechts om een rijdende motor eruit te halen). En ondertussen moed verzamelen (ben zo al tijden bezig aan mijn XS400, waarvan ik nu hoop dat ik hem rijdend krijg). Maar dat dacht ik vorig jaar ook al (maar dat is het leven van een prutser zal ik maar denken ).
Maar de kunst is op een bepaalde manier gewoon doorgaan en wat je doet netjes te doen (zodat er niet 10 dingetjes half af zijn). Want dat zorgt er bij mij voor dat alle inspiratie geheel verdwijnt.
Ja, dit is nou echt een ding wat voor een leek heel wat lijkt, maar echt niks is.Catawiki verkoopt een mooi restau-project E...
Klassieke motoren en bromfietsen Kopen in Online Veiling - Catawiki
Koop en verkoop Klassieke motoren en bromfietsen op Catawiki. Ontdek Klassieke motoren en bromfietsenveilingen gevuld met bijzondere objecten, geselecteerd door onze experts.www.catawiki.nl
...maar veels te duur natuurlijk..
Och...voor €50 kan ik altijd zien of er nog iets van te maken is..
Paar knikkerbusjes AMZ doen wonderen, beetje electrospray..
En dan voor €€€€ weer een schop geven, want dat is de trend.
Even een bebaarde knotmans zien warm te maken ervoor, en cashen
En voor de verkooptactiek zet je een veilingsite met een beetje hoogmoedswaanzin op
Ja ik begrijp wel wat je bedoelt... Van Catawiki ben ik ook geen fan.Er is bijna niks leuks meer particulier te koop lijkt het..
Ál het leuke ouwe spul gaat tegenwoordig via (louche?) handelaren of veilinghuizen, en die gaan inderdaad voor de hoofdprijs (en vervolgens wordt je ook nog eens getrakteerd op 20% veilingkosten)...
Hoppaaa...wéér een hobby om zeep...
k weet nog een goed 750 blok te staan...ruilen?
Alle ècht Nederlandse 850-blokken hebben een laag nummer, iets van 4E2-000200 tot 000500...want ja; ze zijn hier slecht verkocht.
Dat is wel een "lucky find"!! Daar dromen sommige XS fanaten jaren vanHelaas nog niet echt tijd gehad om aan de motor te werken. Maar ik heb vandaag wel wat anders opgepikt.
Ik zag een blok op Marktplaats staan en die ligt op dit moment achter in de auto.
Maar volgens mij is het geen XS750 blok maar een XS850 blok. (4E2, geen kickstart en een olieglaasje)
Er zitten geen carbs of ontsteking bij en ook de oliekoeler mist. Verdere staat is onbekend maar ik wil binnenkort even de compressie meten en dan meteen even de nokkenasketting nameten om te kijken bij welk blok deze meer uit is gerekt.
Ik las dat het XS850 blok "beter" was. Klopt dit?
Wat zouden jullie doen als het 850 blok goed is? Volgens mij moest ik dan nog best wat aanpassen tov de 2d die ik nu heb als ik het goed heb gelezen zoals luchtfilterbehuizing incl carterontluchting, Andere carbs, oliekoeler monteren. En de elek ontsteking die ik laatst heb gemonteerd natuurlijk even overzetten.
Of toch gewoon de kettingspanner eraf halen en de rest aan de kant leggen?
Even een plaatje: