XS 750 Deel 4

Pfff nog even de nokkenasketting spannen en dan rijden.... tja ik had het kunnen weten.. de draad van de bout aan de zijkant is uit de spanner En hierdoor kun je de spanner niet vast zetten. Verklaard wel waarom ie zoveel rammelde. Past prima in het rijtje van nokkenasbrug omgewisseld en een ketting een tand verkeerd. Ik begin dit kreng een beetje zat te worden en ik denk dat ik inmiddels wel een idee heb waarom de vorige eigenaar hem 9 jaar heeft laten staan..

Op de een of andere reden kom ik altijd achter dit soort dingen nadat Wim wat op de post heeft gedaan. Alsof de motor het weet.
Hier even de reactie van PLR ondersteunen; Doorgaan!!!

Geloof me, iedereen die al wat langer sleutelt aan 'brikken en klassiekers' kent je gevoel hoor, maar "zonder wrijving geen glans" zeggen ze dan.
Je moet er toch doorheen, elk project heeft zo zijn tegenslagen en met de ervaring die je opdoet worden volgende projecten weer beter.
Je leert gaandeweg dingen beter inschatten, je kijk op "een leuk project" dat te koop staat verandert, je kijkt kritischer naar wat je ziet en of je daar aan wil beginnen, maar je kunt problemen ook beter oplossen etc.

Soms is het goed om het even los te laten, een week, een maand niks te doen, en dan weer met frisse moed er tegenaan.
Al dan niet na wat nadenken over hoe, wat raad inwinnen etc.
Ik heb ook wel eens even minder zin..of dat iets na een paar keer proberen nog niet lekker lukt...

Een van de zaken die ik geleerd heb bijvoorbeeld is dat een nieuwe/onbekende motor "even fixen" heel lastig is (tenzij de motor al heel goed is).
Je denkt, even dit doen, dat doen, en rijden, maar telkens kom je onverwachte zaken tegen, tegenslagen, problemen...
Een goede inventarisatie maken in het begin helpt dan. De motor een eind demonteren, nakijken, zodat je een beter beeld hebt waar je aan begint.
Dan moet je nog altijd hetzelfde oplossen maar het is niet meer zo onverwachts en je bereid je voor op het werk, en sleutelen is tenslotte ook de hobby.

Ook "aannames" zijn altijd gevaarlijk. Zoals: de verkoper zegt dat de carburatie is schoongemaakt, er is een probleem met de onsteking.
Nou, beter toch even die carburateurs nakijken want ik heb nog zelden carburateurs gezien op aankoop-motoren die helemaal in orde waren :+
Vaak koop je half-af projecten van mensen die het maar half snappen (en/of niet doorzetten) en daarom weer weg doen..

En zo iemand wil je niet zijn, toch :P ;)

De motor die jij nu hebt, is dat je eerste project van dit soort?
Een oude, goedkope, niet lopende XS750 is een schoolvoorbeeld van een leuke beginnersmotor (waar ik zelf ook mee begon) waar ook vaak prutsers aan werken (want goedkoop) met weinig ervaring, en dus soms net zo veel verklooien als oplossen.
Maar als je er doorheen bijt en afmaakt, heb je gelijk in 1 project onwijs veel geleerd!
 
Wel een voordeel van de XS is dat ze goed besleutelbaar zijn.

En ja, ook ik heb wel eens gehad dat ik dacht "weg met de zooi" . Maar dan is het gewoon een tijdje niet in de garage komen voor sleutelwerk (slechts om een rijdende motor eruit te halen). En ondertussen moed verzamelen (ben zo al tijden bezig aan mijn XS400, waarvan ik nu hoop dat ik hem rijdend krijg). Maar dat dacht ik vorig jaar ook al B| (maar dat is het leven van een prutser zal ik maar denken :+ ).

Maar de kunst is op een bepaalde manier gewoon doorgaan en wat je doet netjes te doen (zodat er niet 10 dingetjes half af zijn). Want dat zorgt er bij mij voor dat alle inspiratie geheel verdwijnt.
 
Ben je al verder?

Veuls te heet om te sleutelen trouwens...

Precies wat je zegt. Veel te heet om te sleutelen.
Nee maar er zijn wel weer wat onderdelen binnen gekomen oa een ander start relais.
Dat wordt er vanavond even opgezet en daarna kan (en wil) ik even niet verder tot ik een andere naks heb.

Hier even de reactie van PLR ondersteunen; Doorgaan!!!

Geloof me, iedereen die al wat langer sleutelt aan 'brikken en klassiekers' kent je gevoel hoor, maar "zonder wrijving geen glans" zeggen ze dan.

Je moet er toch doorheen, elk project heeft zo zijn tegenslagen en met de ervaring die je opdoet worden volgende projecten weer beter.

Je leert gaandeweg dingen beter inschatten, je kijk op "een leuk project" dat te koop staat verandert, je kijkt kritischer naar wat je ziet en of je daar aan wil beginnen, maar je kunt problemen ook beter oplossen etc.

Soms is het goed om het even los te laten, een week, een maand niks te doen, en dan weer met frisse moed er tegenaan.

Al dan niet na wat nadenken over hoe, wat raad inwinnen etc.

Ik heb ook wel eens even minder zin..of dat iets na een paar keer proberen nog niet lekker lukt...

Een van de zaken die ik geleerd heb bijvoorbeeld is dat een nieuwe/onbekende motor "even fixen" heel lastig is (tenzij de motor al heel goed is).

Je denkt, even dit doen, dat doen, en rijden, maar telkens kom je onverwachte zaken tegen, tegenslagen, problemen...

Een goede inventarisatie maken in het begin helpt dan. De motor een eind demonteren, nakijken, zodat je een beter beeld hebt waar je aan begint.

Dan moet je nog altijd hetzelfde oplossen maar het is niet meer zo onverwachts en je bereid je voor op het werk, en sleutelen is tenslotte ook de hobby.

Ook "aannames" zijn altijd gevaarlijk. Zoals: de verkoper zegt dat de carburatie is schoongemaakt, er is een probleem met de onsteking.

Nou, beter toch even die carburateurs nakijken want ik heb nog zelden carburateurs gezien op aankoop-motoren die helemaal in orde waren :+

Vaak koop je half-af projecten van mensen die het maar half snappen (en/of niet doorzetten) en daarom weer weg doen..

En zo iemand wil je niet zijn, toch :P ;)

De motor die jij nu hebt, is dat je eerste project van dit soort?

Een oude, goedkope, niet lopende XS750 is een schoolvoorbeeld van een leuke beginnersmotor (waar ik zelf ook mee begon) waar ook vaak prutsers aan werken (want goedkoop) met weinig ervaring, en dus soms net zo veel verklooien als oplossen.

Maar als je er doorheen bijt en afmaakt, heb je gelijk in 1 project onwijs veel geleerd!
Klopt soms is het even nodig om een stapje terug te doen om daarna weer vooruit te kunnen.
Even fixen zit er inderdaad niet in. Maar daar was ik ook wel een beetje vanuit gegaan. Carbs schoonmaken is inderdaad altijd nodig. Wat de verkoper ook zegt. Want iets kan wel schoon zijn gemaakt maar wie zegt dat het goed schoon is gemaakt. Of dat het recent schoon is gemaakt en niet 3 jaar geleden en alweer flink dicht zit. Net als remmen. Altijd even checken en desnoods even een revisie setje erin. En uiteraard even nieuwe bougies (en meteen nieuwe bougiedoppen en als ze te vervangen zijn kabels). Nieuwe olie is wel logisch toch?:p

Het is gewoon 40+ jaar oud met inderdaad meestal ook minimaal 10 jaar gepruts.
Uiteindelijk zal het vast allemaal wel goed komen. Het is niet de eerste. Al is de eerste ook nog steeds niet klaar. Dat is de XS400. Maar dat blok zit nu in een XS250 frame omdat het frame van de XS400 gepoedercoat is en helemaal opnieuw opgebouwd moet worden. Maar dat is het plan voor komende winter.

Wel een voordeel van de XS is dat ze goed besleutelbaar zijn.

En ja, ook ik heb wel eens gehad dat ik dacht "weg met de zooi" . Maar dan is het gewoon een tijdje niet in de garage komen voor sleutelwerk (slechts om een rijdende motor eruit te halen). En ondertussen moed verzamelen (ben zo al tijden bezig aan mijn XS400, waarvan ik nu hoop dat ik hem rijdend krijg). Maar dat dacht ik vorig jaar ook al B| (maar dat is het leven van een prutser zal ik maar denken :+ ).

Maar de kunst is op een bepaalde manier gewoon doorgaan en wat je doet netjes te doen (zodat er niet 10 dingetjes half af zijn). Want dat zorgt er bij mij voor dat alle inspiratie geheel verdwijnt.

Mooie simpele techniek waar je goed bij komt. En waar je geen speciaal gereedschap voor nodig bent.
Zo'n XS400 zit gelukkig ook niet moeilijk in elkaar.

Dat is helemaal waar. Niet alles aanpakken maar eerst 1 ding afmaken. Daarom wil ik hem ook eerst rijdbaar maken en daarna pas de rest.
Hopelijk is de naks het laatste onderdeel dat vervangen moet worden om hem rijdbaar te maken.

Er is vandaag wel weer een onderdeel binnen gekomen. Ik mis het gereedschapkitje. En dat boeit mij normaal gesproken niet. Maar hier hoort 1 stuk gereedschap in wat mij wel boeit. Het pijlstokje voor de cardan. En ik moest toch bestellen bij CMS dus die kon meteen mee.
 

Bijlagen

  • IMG_8870.JPG
    IMG_8870.JPG
    2 MB · Weergaven: 4
Dat ding op Catawiki ziet er niet uit. En hoe meer foto’s hoe duurder het moet zijn (als je kijkt naar het aantal foto’s).

Er is trouwens al gerommeld aan deze XS. Voorremschijven zitten origineel niet vast met inbusbouten.
En ook een flinke hoeveelheid corrosie.
 
Catawiki verkoopt een mooi restau-project E...


...maar veels te duur natuurlijk..
Ja, dit is nou echt een ding wat voor een leek heel wat lijkt, maar echt niks is.
Veel aan gerommeld en niet erg origineel meer.
Watvoor dempers zijn dit btw?
 
Och...voor €50 kan ik altijd zien of er nog iets van te maken is..
Paar knikkerbusjes AMZ doen wonderen, beetje electrospray..
En dan voor €€€€ weer een schop geven, want dat is de trend.
Even een bebaarde knotmans zien warm te maken ervoor, en cashen 😂😂🤣
 
Och...voor €50 kan ik altijd zien of er nog iets van te maken is..
Paar knikkerbusjes AMZ doen wonderen, beetje electrospray..
En dan voor €€€€ weer een schop geven, want dat is de trend.
Even een bebaarde knotmans zien warm te maken ervoor, en cashen 😂😂🤣

En als dat niet werkt zaag je de achterkant eraf en beun je er een alie zadel op samen met wat alie filters en zet je erbij dat ie alleen nog even afgesteld moet worden maar dat je er geen tijd voor hebt om dat te fixen.
 
En voor de verkooptactiek zet je een veilingsite met een beetje hoogmoedswaanzin op 😇

Er is bijna niks leuks meer particulier te koop lijkt het..
Ál het leuke ouwe spul gaat tegenwoordig via (louche?) handelaren of veilinghuizen, en die gaan inderdaad voor de hoofdprijs (en vervolgens wordt je ook nog eens getrakteerd op 20% veilingkosten)...
Hoppaaa...wéér een hobby om zeep...😡🤔
 
Er is bijna niks leuks meer particulier te koop lijkt het..
Ál het leuke ouwe spul gaat tegenwoordig via (louche?) handelaren of veilinghuizen, en die gaan inderdaad voor de hoofdprijs (en vervolgens wordt je ook nog eens getrakteerd op 20% veilingkosten)...
Hoppaaa...wéér een hobby om zeep...😡🤔
Ja ik begrijp wel wat je bedoelt... Van Catawiki ben ik ook geen fan.
Wat ik minimaal zo irritant vind is de huidige trend van online bieden. Vroeger ging je gewoon kijken en handelen naast de motor, nu wil iedereen een prijs voordat ie wat gezien heeft. En je kan een motor gewoon niet echt goed beoordelen adhv foto's alleen in de meeste gevallen..

Qua prijzen, natuurlijk stijgen die, net als alles. Ik denk dat het gevoel dat alles snel erg duurder wordt, van alle tijden is. Maw dat dacht men 10 of 20 jaar geleden ook. Maar de salarissen zijn ook niet meer hetzelfde (gelukkig).
Alleen de pensioenen en AOW'tjes wel :+ '(

Ik denk overigens dat de leuke aanbiedingen er op zich nog wel zijn, maar je moet goed zoeken en geduld hebben.
En niet alleen op Marktplaats kijken!
Voor bepaalde types motoren is het overigens wel lastiger dan andere...
 
Helaas nog niet echt tijd gehad om aan de motor te werken. Maar ik heb vandaag wel wat anders opgepikt.
Ik zag een blok op Marktplaats staan en die ligt op dit moment achter in de auto.

Maar volgens mij is het geen XS750 blok maar een XS850 blok. (4E2, geen kickstart en een olieglaasje)
Er zitten geen carbs of ontsteking bij en ook de oliekoeler mist. Verdere staat is onbekend maar ik wil binnenkort even de compressie meten en dan meteen even de nokkenasketting nameten om te kijken bij welk blok deze meer uit is gerekt.
Ik las dat het XS850 blok "beter" was. Klopt dit?

Wat zouden jullie doen als het 850 blok goed is? Volgens mij moest ik dan nog best wat aanpassen tov de 2d die ik nu heb als ik het goed heb gelezen zoals luchtfilterbehuizing incl carterontluchting, Andere carbs, oliekoeler monteren. En de elek ontsteking die ik laatst heb gemonteerd natuurlijk even overzetten.
Of toch gewoon de kettingspanner eraf halen en de rest aan de kant leggen?

Even een plaatje:
XKSo8PP.jpg
 
Eerste opmerking, een 850 heeft echt meer pit dan een 750.

Tweede een oliekoeler is voor een 850 een soort van must.

Derde er is al ooit (flink ? ) aan dit blok gesleuteld, want de dynamo is van een ander blok (gebaseerd op het kleurverschil). Of hij komt uit een fiets die op zijn kant gelegen heeft (beschadigd en vervangen). Ook zijn niet alle boutjes van het kleppendeksel origineel (zo te zien wat rvs-inbusjes).

Links voor op de cilinders zit een klein vlakje, daar staat het aantal cc aangegeven. Weet je zeker wat voor blok je in handen hebt.
 
Alle ècht Nederlandse 850-blokken hebben een laag nummer, iets van 4E2-000200 tot 000500...want ja; ze zijn hier slecht verkocht.
Zoals Wim al aangeeft; dit blok móet een oliekoeler hebben, maar dat is voor hardwerkende 750's ook niet verkeerd...

De 850 heeft ongeveer 10pk méér dan een (S)E/(S)F, maar daar merk je in praktijk weinig van.
Wat je wèl merkt is de toename in koppel; de 850 trekt veel mooier vanuit onderuit...is sterker.

ik weet nog een goed 750 blok te staan...ruilen?
 
k weet nog een goed 750 blok te staan...ruilen?

Ook heb ik nog een reserve 750 blok :+

Betreft een blok uit een Custom (meestal niet zwaar belast). Dus als je wil ruilen heb je keus ;)

Conclusie: 850 blokken zijn gewild :Y (onder liefhebber van driepitters)
 
Alle ècht Nederlandse 850-blokken hebben een laag nummer, iets van 4E2-000200 tot 000500...want ja; ze zijn hier slecht verkocht.

Zal vandaag eens kijken naar het bloknummer van mijn 850 (met Nederlands uit kenteken 1980, dus nu MRB vrij).
 
Helaas nog niet echt tijd gehad om aan de motor te werken. Maar ik heb vandaag wel wat anders opgepikt.
Ik zag een blok op Marktplaats staan en die ligt op dit moment achter in de auto.

Maar volgens mij is het geen XS750 blok maar een XS850 blok. (4E2, geen kickstart en een olieglaasje)
Er zitten geen carbs of ontsteking bij en ook de oliekoeler mist. Verdere staat is onbekend maar ik wil binnenkort even de compressie meten en dan meteen even de nokkenasketting nameten om te kijken bij welk blok deze meer uit is gerekt.
Ik las dat het XS850 blok "beter" was. Klopt dit?

Wat zouden jullie doen als het 850 blok goed is? Volgens mij moest ik dan nog best wat aanpassen tov de 2d die ik nu heb als ik het goed heb gelezen zoals luchtfilterbehuizing incl carterontluchting, Andere carbs, oliekoeler monteren. En de elek ontsteking die ik laatst heb gemonteerd natuurlijk even overzetten.
Of toch gewoon de kettingspanner eraf halen en de rest aan de kant leggen?

Even een plaatje:
XKSo8PP.jpg
Dat is wel een "lucky find"!! Daar dromen sommige XS fanaten jaren van :P

Wat je ermee moet doen? Met welk doel heb je hem gekocht?

Zoals reeds gezegd is de 850 wel echt het fijnste blok in wezen. Het kan prima samen met de XS750 carburateurs (liefst Mk2) en luchtfilterkast.
Wel een oliekoeler erbij zoeken dus!

Het is misschien zonde om het blok in de eerste de beste "frikandel" te gaan leggen.
Dus als je denkt dat jouw 750-2D geen echt blijvertje is, misschien het blok er niet in zetten.
Maar als je er echt iets van gaat maken, dan is het natuurlijk wel leuk...
 
Hmmm het wordt nu wel heel verleidelijk om toch die 850 erin te hangen. Als de compressie goed is dan.

Ik zal maar niet zeggen dat ik dit blok eigenlijk heb gehaald voor de kettingspanner:X Al denk ik dat ik daarvoor wel even verder zoek of op Wim wacht.
Op de terugweg vond ik hem niet lekker achterin liggen en wou ik hem even wat verleggen. Had niet echt opgelet met het inladen en het was mij toen nog niet opgevallen dat er geen kickstarter op zit. Op de parkeerplaats bij het tankstation wel. Toen even de motorcode gecheckt en of er een oliekijkglaasje op zat. Toen wist ik al haast wel zeker dat het geen XS750 (Zoals geadverteerd) maar een xs850 blok was.

De vorige eigenaar heeft hem zelf ook gekregen en nooit gebruikt. Hij is daarvoor gebruikt in een zelfbouw project en heeft daarin ook gelopen.
Staat is dus ook onbekend.Behalve smerig. Dat is ie wel.

Net nog even het plaatje bekeken waar Wim het over had. 826CM3 en een motorcode die eindigt op 437.
eYfVYKC.jpg

ONSXueL.jpg
 
Ik wil je wel twee kettingspanners brengen in ruil voor.... 🤣😇😎🤣🤣


Geintje natuurlijk, maar dit is dan echt een gelukje. Zeker omdat een 850 blok zeldzaam is en daarmee echt meer waard. Daarbij heb je de info dat hij gelopen heeft (lees zit niet vast).

En als je echt niet uitkomt met carbs hier heb ik nog een set Hitachi carbs liggen. Origineel voor de 850. Op mijn 850 zitten Mikuni II carbs.
 
Moet je nog een kettingspanner (NAKS) hebben dan voor de 750?
Volgens mij heb ik er nog eentje ergens..
 
Vandaag even de compressie getest van het 850 blok. Deze was prima.
Vervolgens ook even het kleppendeksel eraf gehaald.
Zag er mooi schoon uit.
BZonp0Q.jpg


En vervolgens even 10 schakels gemeten.
OfEBh2X.jpg

Weet iemand bij welke lengte de nokkenasketting vervangen moeten worden?

Als het goed is komt Wim binnenkort in de buurt en hij had ook nog een kettingspanner liggen. Ik hoop dus dat ik dan voorzien ben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan