XS 750 Deel 4

Haga-San

MF veteraan
7 apr 2002
8.948
330
Tilburg
En omdat de vorige vol is, een nieuwe!
Voor alle (GX), XS750 en XS850 gerelateerde zaken, de luchtgekoelde 3 pitters van Yamaha uit de jaren 1976-1981

Linkje naar de vorige:
Deel 3: XS750 deel 3
Deel 2: XS750 deel 2
Deel 1: XS 750

Met een plaatje.. van mijn XS850
full


Enkele XS rijders/sleutelaars topics:

TripleXS: Caféracert-revisie: daar gaan we!
mcfred: Project xs850
WimVlis: XS 750
Boskawouter: De XS'en van Boskawouter
Brammers: XS 750 Caferacert
Abelson_34: restauratie yamaha XS 750 E
Oinils: Yamaha xs 750 project.
Theredone51: Ram's XS750E Scrambler / Tracker project
Triple R1: xs 750 bak en braad
Triple Arne / Arne-RS: [Verstuuver] xs750 - page 1 - De Garage - Onze Motoren - Zeeuwse Motor Vrienden Club


En last but not least mijn eigenste;
Haga-San: De XS'en van Haga-San

(Post even als je in het lijstje erbij wil)

Link naar de duitse Triple club, met ook een forumpje en de webshop van Uwe Friedrich:
Yamaha-Dreizylinder-IG - Triple-IG-Europe

Nieuwe zuigersets, overmaten, koppakkingen etc:
Yamaha XS750 Kolben-Kit - Übermaß +0,25

Remleidingen:
Motorrad Stahlflex Bremsleitungen und mehr - Bremsen wie Profis

Rubberdelen:
https://sumorubber.com/xs750-xs750se
Stickersets:
http://www.sunrisegraphics.co.uk/page6.html

Diversen onderhoud:
https://www.japparts.nl/index.php?main_page=index&cPath=90_107_579https://yambits.co.uk/
Wat over de diverse modellen:

Viewing a thread - Second gear fix- the Allan Gray Way.

1T5 en vervolgens:
00 = '76/'77 D}
01 = '77 2D } beide geen kijkglas voor oliepeil in carter maar een peilstok
10 = '78 E/SE
20 = '79 F/SF (dacht ik)
1T5-00 is een D, 1T5-01 een 2D, 1T5-1 een E en een 1T5-2 meestal een F-je...

D/2D: Mik I carb, choke omhoog, contactpuntjes, geen oliepeilglas, korte inlaatrubbers, dikke ontluchtingsslang,kicker, 7500 tpm
E: electr. ontsteking, peilglas, Mik II carbs, choke naar de zijkant lange inlaatrubbers, dunne ontluchting, kicker, 9000 tpm
F: zie E behalve kickstart

- ontluchtingspijp van carter naar lu fi box: D/2D heeft een vrij dikke (2-2,5cm), bij de E en latere types is deze dunner (~1,5cm)
- kop: omdat de D/2D Mik I carbs hebben met het korte inlaatrubber (1J7), zit de borgingsribbel dichter bij de rand van het gietstuk.
De latere types hebben de Mik II met langere rubbers (2F3) waarvan de borgribbel verder van de rand afligt.
- kickstart: het tandwiel tussen kickstartas en versnellingsbak heeft 25 tanden, latere types hebben er 26..
- de E en latere types hebben een oliepeilglas en een vuldop, terwijl de D/2D een peilstok aan de vuldop hebben en geen glaasje.
- Bij de D/2D zit op het koppelingshuis een extra vulring achter de grote circlip; later types hebben gewoon een kortere as.
- de oliepomp van de D/2D (1J7) heeft een andere tandwielverhouding dan de latere/ betere types (2F3): ze draaien langzamer...
- De eindoverbrenging van de D/2D is langer, hierdoor draait hij minder toeren dan de E en F types die makkelijker op toeren komen...'levendiger' zijn.
- zoals bekend hebben de D/2D puntenontsteking, terwijl de latere types electronisch zijn (TCI)
- ALLEEN de D heeft een mechanische spanningsregelaar; de rest erna een electronische REG/REC.
- de D heeft een kort kontstukje en een iets langer zadel dan de latere types,
- de D heeft een 35mm voorvork, de types erna een 36mm
- de benzinekranen van de D/2D hebben intern een +patroon, terwijl latere types een Xpatroon hebben,
- zuigers van de D hebben andere zuigerveren dan andere types, ze zijn niet uitwisselbaar (of je moet de zuiger mèt zuigerveren overzetten).

Veranderingen 2D ('77) naar E/F ('78/'79):

- kortere eindoverbrenging, dus meer toeren @ zelfde snelheid (een 2D haalt, mede door het mindere vermogen, zijn top niet/nauwelijks in vijf),
- oliepomp met meer opbrengst,
- grotere oliekanalen, dus koeler lopen,
- andere nokkenastiming, ergo meer vermogen,
- kortere kickstartoverbrenging, dus makkelijker trappen,
- kortere startkoppelingoverbrenging, vindt de startmotor prettiger,
- andere koppeling, minder onderdelen,
- zwaarder tussentandwielkastlager, liep nog wel eens kapot op de D/2D,
- electronische ontsteking.

Het blok uit de motor halen:
Haal de drie motorbouten los (1 lange achter, twee korte voor) en leg het frame met blok op z'n zij.
Til nu langzaam het frame over het blok af, beste is dit met twee man te doen.
Blok moet wel kaal zijn: uitlaten, luchtfilter en indien diepe carterpan gemonteerd deze er ook af.
Ook het oliefilterhuis moet eraf.


How-To ombouw contactpunten ontsteking naar electronisch:

Nederlands:
1. Maak je linker zijdeksel los.
2. Demonteer het ronde linkermotordeksel.
3. Demonteer de centrale bout (M6, dopje 10), en verwijder de drie schroeven die de grondplaat vasthouden.
4. Demonteer grondplaat en vervroeger ineens.
Monteer de nieuwe vervroeger,let erop dat de uitsparing precies over de pen in de krukas valt (!!).
5. Steek je wijsvinger door het gat in de grondplaat met pickup en monteer deze terwijl je met je vinger de vervroeger goed op zn plek houdt.
6. Monteer de centrale bout met moerplaat weer en zet de grondplaat vast met de drie schroefjes in het midden van hun sleufgat..lichtjes vast zodat je de grondplaat nog kunt draaien.
7. Als het goed is kun je onder de zekeringenkast boven je achterbrug je CDI kwijt met wat drukken en aansporing..controleer of je daar ruimte (over) hebt.
8. De grondplaat met puntjes bungelt nog steeds aan de kabelboom; knip deze door met speling zodat , als de CDI aangesloten en opgeborgen zit de kabel niet strak staat..
9. Als het goed is heb je nu drie draden: oranje, grijs en geel.
Zet daar met een AMPtang een geïsoleerd 5mm vrouwtje op.
10. Maak twee nieuwe draden, zwart en bruin (of rood) en voorzie één kant van een vrouwtje.
Zwart verbind je aan min/aarde/frame en bruin (of rood) aan de bruine draad die naar de bobines gaat ( geschakeld plus).
11. Start de motor, laat hem warmdraaien en stel de ontsteking af met een stroboscooplamp, daarna zijdeksels weer monteren en rijden!

Engels:
In the text, "old" refers to the mechanical igniton components and "new" refers to the electronic components.

Double check info prior to starting job.
Basically remove the old point plate from the bike to be converted and replace with the new electronic pickups and plate from the donor bike.
Mount the new ignition module somewhere.
On the donor bike, slit the new harness from pickups to ignition module to coils.
Number your new coil wires.
From the pickups yellow, orange and red are feed to the ignition module, black is ground from the ignition module.
Out of ignition module, grey, yellow and orange are the negative triggers to the coil.
Connect the red/white (all red/white in the donor harness are connected) from the donor (at coil to the existing brown wire of the coil harness).
Black from module goes to ground.
Cut the light blue existing neutral switch wire.
Attach the switch side to the dark blue into module.
Attach the light side to the light blue from module.
Tape over the new ignition harness as independently from existing as possible.
Tape over any unused wires from existing harness.
Solder all wire connections, do not use scotch locs, wire tie as necessary.
Try to make as much of your new ignition harness before removing from donor bike.


En nog een paar linkjes:

Yamaha XS850 XS750 Triple
Yamaha XS750/850
http://www.yamaha-triples.org/workshop/models.asp (The Yamaha Triples Community - Workshop - General Information - Model identification)
The Yamaha Triples Community
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend heb ik 'XS bezoek' gehad van Imco en zijn GX750 Replica, deze behoefde wat afstelwerk.

Zijn motor is een "2D" van '77 met spaakwielen, achterspatbord, zitting, uitlaat van een GX 750, zoals deze als prototype is gepresenteerd in '76 en in Japan ook is geleverd.
Verder heeft hij 750-E Mk2 carbs en luchtfilterkast.

Na wat prullen aan de ontsteking (puntjes) en het synchroniseren van de carbs liep hij weer als een zonnetje :)


Hier naast mijn 750 2D

full
 
Laatst bewerkt:
Ah. Daar is dan nr. 4.

Leuk dat je mijn topic in de opening post zet. Dank daarvoor.
Het gaat hier erg langzaam maar wel gestaag.met de opbouw. Inmiddels de voorpoten gereviseerd en terug geplaatst.
Foto's volgen.
 
Ah. Daar is dan nr. 4.

Leuk dat je mijn topic in de opening post zet. Dank daarvoor.
Het gaat hier erg langzaam maar wel gestaag.met de opbouw. Inmiddels de voorpoten gereviseerd en terug geplaatst.
Foto's volgen.

Graag gedaan, zag dat ik een typfoutje had gemaakt, maar inmiddels gecorrigeerd!
En ja, doe weer eens een project update! ;)
 
Hey Haga-Sander, da's een vrij uitgebreide en informatieve OP! :} :t
En jouw fietsen zijn idd plaatjes (waard)!

Hoewel de XS'en hier niet meer doen dan stof vangen lees ik toch weer lekker mee ;)
 
@ Wimvlis. Dit moet je bekend voorkomen. Ik begrijp uit andere topics dat je prioriteiten even bij een andere xs liggen. Het zij je vergeven, ze liggen hier niet in de weg. :)
 
Laatst bewerkt:
Hier het bijbehorende plaatje
full


Waarom die foto er nou 90° verdraaid op staat weet ik niet, sorry. Krijg het ook niet goed :(
 
Laatst bewerkt:
Zal hier even babbelen of ik as weekend richting het Zeeuwse kan/mag komen. Heeft te maken met andere werkzaamheden thuis...

Moet dan vrijdag nog wel even de voorwielen van de 750 en de 850 wisselen. Komt omdat de band van de 750 lek en versleten is.
 
XS1500 -6cil. :) Bezoek gehad uit het Zuid-Hollandse. Het was heel leuk om niet alleen ervaringen uit te wisselen maar ook eens van fiets.
full
 
Kan volmondig bevestigen dat het geslaagd was.


En deze middag heeft meerdere aspecten gediend:
Heb nu prachtige geperforeerde remschijven :} voor de 850. Daarvoor nogmaals dank.
Mijn caféracerachtige XS750 doet het ook op langere trajecten goed :Y (was voor de eerste keer dat de motor zo ver geweest is). Wel moet de motor nog een keer afgesteld worden (bijvoorkeur nadat de MKI carbset vervangen te hebben voor de MKII set die ligt te wachten in de garage)
Het andere voorwiel met verse band is een duidelijke verbetering ;) .
Leuk om eens op een andere XS750 te rijden (was voor mij de eerste keer op XS750F)
Ervaringen rond de XS-en uitwisselen is leuk (en mogelijk handig als er iets gedaan moet worden).

Was een meer dan geslaagde middag !


Enige detail dat werk oplevert: moet de garage opschonen, want weet nu hoe een garage eruit hoort te zien :$ :+
En :N , ik ga geen foto van de huidige staan van de garage plaatsen
 
Verrek....ronde 4 alweer?

Donders wat vliegt de tijd!
'Kamikaze' efkes de sporen gegeven; teller staat intussen alweer op 1100km voor dit jaar..
Over twee weken even 1 juli Caferacerdag Achterveld doen, is altijd wel gezellig..
 
Laatst bewerkt:
Heb beloofd te vertellen na afloop, belofte maakt schuld:

Inmiddels thuis na een zeer geslaagde trip door Schotland. In 13 dagen prachtig weer met 3 !! regenbuien waarvan 1 serieuze met veel wind en storm, is echt ongelofelijk mazzel hebben !!
Echt prachtig om te toeren, kleine 3000 km gereden. In de Highlands o.a. Stoer lighthouse bezocht, Apple Cross gereden en eiland Skye.

Motor geen klap verkeerd, 1/4 liter olie gebruikt, perfect gewoon. :}

Probeer er wat beeld bij te doen.
full
 
Iemand die weet hoe groot de rempomp zuiger is van een originele rem.

Ik heb nu een after market erop zitten en die is 14 mm
Maar hij blijft remmen als een spons.
Nu weet ik niet als er nog lucht inzit of als die zuiger gewoon te klein is
 
Iemand die weet hoe groot de rempomp zuiger is van een originele rem.

Ik heb nu een after market erop zitten en die is 14 mm
Maar hij blijft remmen als een spons.
Nu weet ik niet als er nog lucht inzit of als die zuiger gewoon te klein is

Origineel is 11/16", dat is ca. 17.5 mm. 14 mm voor de plunjer van de rempomp is (veel) te klein, denk dat het zelfs ronduit gevaarlijk is omdat de druk dan in het systeem veel hoger is dan het ontwerp. Dat het sponsachtig aanvoelt heeft niets met de grootte van de rempomp te maken, dan zit er lucht in of de afdichting van de plunjer is lek.
 
Laatst bewerkt:
@ Dolf, Mooie foto's! Inderdaad, Schotland is een prachtig land om rond te toeren, je moet alleen een beetje geluk hebben met het weer. Met de motor zijn wij er nooit gekomen, het begon al in Noord-Engeland al zoveel te regenen en stormen dat we maar rechtsomkeert gemaakt hebben en in Devon terechtgekomen zijn. Maar enige tijd geleden hebben we het eens met de auto gedaan en toen hebben we 1 buitje gehad van een halve morgen en, da's ook uniek voor Schotland, in 12 dagen vrijwel geen zuchtje wind gevoeld. Ook nog whisky-destilleerderijen bezocht?
 
Dolf..prachtige foto's kerel, de UK is werkelijk een prachtig motor-land.
Ik kom meestal niet verder dan de zuidelijke graafschappen.

Rempomp-plunjer; de druk wordt niet hoger, maar je zult meer slag moeten maken.
Diameter x slag rempomp = diameter x slag remklauw.
Zoals Willem al aangeeft; je hebt nog steeds lucht in je leiding.
Demonteer je remhendel met potje van het stuur, en hang hem zo op dat de hendel naar plafond wijst.
Maw..dat het potje daadwerkelijk het hoogste punt is en niet een banjo..
Dan ben je lucht snel kwijt.
 
Ik zit ook ergens met lekstroom. Mijn accu loopt langzaam leeg. Alle verbruikers zijn afgesloten. Kan hij stroom op zijn bobijn verliezen of op de gelijkrichter?
 
En heeft er iemand toevallig een goed elektrisch schema. Voor minimale bedrading met elektrische starter?
 
@Arne,
Jazeker, diverse mogelijkheden gehad om te bezoeken. Op Skye hebben we de Talisker destilleerderij bezocht. Hebben daar kleintje van meegebracht. Ook de diverse pubs overal langs de route vonden wij erg sfeervol.
Hier nog een foto van naar zeggen de oudste pub van Skye, daterende van ergens halverwege 17e eeuw.
full
 
En heeft er iemand toevallig een goed elektrisch schema. Voor minimale bedrading met elektrische starter?
ff googlen op de fora die ik in de openingspost heb gezet! of in een WPHB, heb he die geen??

Ik zit ook ergens met lekstroom. Mijn accu loopt langzaam leeg. Alle verbruikers zijn afgesloten. Kan hij stroom op zijn bobijn verliezen of op de gelijkrichter?
Normaal gesproken (met contact uit) niet..!! Maar elke accu loopt wel wat leeg vanzelf; hoe snel gaat het?
Als je accu niet al te best is (bijv laag niveau water) kan het toch wel...
 
Laatst bewerkt:
Heb beloofd te vertellen na afloop, belofte maakt schuld:

Inmiddels thuis na een zeer geslaagde trip door Schotland. In 13 dagen prachtig weer met 3 !! regenbuien waarvan 1 serieuze met veel wind en storm, is echt ongelofelijk mazzel hebben !!
Echt prachtig om te toeren, kleine 3000 km gereden. In de Highlands o.a. Stoer lighthouse bezocht, Apple Cross gereden en eiland Skye.

Motor geen klap verkeerd, 1/4 liter olie gebruikt, perfect gewoon. :}

Probeer er wat beeld bij te doen.[afbeelding]

Super! Leuk om te lezen..!
 
Terug
Bovenaan Onderaan