XS 750 Deel 4

Als het goed is komt Wim binnenkort in de buurt en hij had ook nog een kettingspanner liggen. Ik hoop dus dat ik dan voorzien ben.

Klopt, zaterdag start van onze vakantie en die begint ergens in de kop van Overijssel. Het plan is om dan begin volgende week te komen kijken met onderdeel. Er volgt nog een PM-tje.

En je ziet weer dat het uiterlijk niet zoveel zegt over het innerlijke })
 
Vandaag even de compressie getest van het 850 blok. Deze was prima.
Vervolgens ook even het kleppendeksel eraf gehaald.
Zag er mooi schoon uit.

En vervolgens even 10 schakels gemeten.
Weet iemand bij welke lengte de nokkenasketting vervangen moeten worden?
Ik heb zo gauw geen slijtagelimiet in het WPHB kunnen vinden maar met de spanner los krijg je toch wel een idee over de kettinglengte?

Ik heb net even een nieuwe nokkenasketting nagemeten en volgens mij zit die op exact 150mm voor 10 hele schakels.
 
Als je alles wil weten van (nokkenas)kettingen moet je eens googlen op “did chain spec”, daar vind je alle maten. Op de XS wordt type 219 toegepast.
 
Zo moeilijk is het niet; als de spanner aan het end van zijn slag is, is de ketting op.
Ik hou een ton aan voor een NAK..
Kun je, met spanner op het blok, de ketting van de nokkenassen aftrekken/ oplichten?
 
Zo daar zijn we weer.
Maandag is Wim even langs geweest met een kettingspanner. En die heb ik er vanavond even opgezet.
Startte daarna zo ongeveer meteen. Maar... klonk wel als een bak met knikkers. Nog een keer de nokkenasketting bekeken en nouja zie deze foto:
Wy6aM21.jpg

Staan dus niet meer op tijd. Al kan ik de ketting er niet vanaf trekken in het midden. Helaas had ik even geen gereedschap om hem na te meten.

Toen was ik het zat en ben ik begonnen met het loshalen van alles rondom het blok om later het 850 blok erin te hangen.
Ik was eerst bang dat de uitlaatmoeren niet los zouden komen. Maar die gingen verrassend makkelijk los. Een stuk makkelijker dan de 4 bouten van de cardan. Maar dat was uiteindelijk ook een kwestie van achterrem intrappen en een steeksleutel en een beetje geweld.

De olie is nu nog aan het uitlekken en daarna kan ik de ophanging van de motor aan 1 kant losdraaien en wil ik hem op de zijkant leggen om het blok eruit te hijsen en het 850 blok erin te lepelen. Al moet ik nog wel even achter een oliekoeler aan. Helaas is de foto van de huidige staat iets te wazig geworden. Zal de volgende keer weer even proberen om een duidelijke foto te maken.

Wim nogmaals bedankt voor het langsbrengen van de kettingspanner.
 
Was gezellig en je XS ziet er minder slecht uit dan zoals het op sommige foto’s overkomt. Motor is grotendeels origineel.

Dat je overgaat tot een harttransplantatie kan ik begrijpen. Zeker omdat het 750-blok problemen in zich lijkt te hebben.

En op z’n kant leggen is inderdaad de methode (veel beter voor je rug 😉).

Verder succes (maar dat zal best lukken) 👍
 
Garage ornament waarschijnlijk. Misschien dat ik hem nog los trek om te kijken wat er allemaal aan kapot is of om te fixen zodat de nummers gelijk blijven maar waarschijnlijk beland ie in een hoekje en blijft ie daar liggen.

Hij blijft in ieder geval eerst liggen tot ik de motor klaar heb en langs de RDW ben geweest.
 
Voor het RDW is alleen een goed leesbaar framenummer interessant wat overeenkomt met wat er in de papieren staat.
Ik heb wel interesse in het 750-blok..
 
Gisteren "even" het blok eruit gehaald.
Zo staat hij er nu bij:
6LjOLoP.jpg


Als het andere blok erin zit wil ik de carterontluchting van het 750 blok overzetten zodat dat allemaal gewoon netjes zit.
En omdat de 750 de grote oliepan heeft wil ik die ook overzetten. Moet dus even wat pakkingen bestellen.
Deze dus:
XsTb4B7.jpg


@PLR Ik ga erover nadenken. Ik wil hem eerst rijdend hebben. Maar als hij weg gaat ben je de eerste die het hoort. Al zullen er dan dus wel een aantal onderdelen vanaf zijn die ik zelf over heb gezet.
 
Zo daar zijn we weer.
Maandag is Wim even langs geweest met een kettingspanner. En die heb ik er vanavond even opgezet.
Startte daarna zo ongeveer meteen. Maar... klonk wel als een bak met knikkers. Nog een keer de nokkenasketting bekeken en nouja zie deze foto:
Wy6aM21.jpg

Staan dus niet meer op tijd. Al kan ik de ketting er niet vanaf trekken in het midden. Helaas had ik even geen gereedschap om hem na te meten.

Toen was ik het zat en ben ik begonnen met het loshalen van alles rondom het blok om later het 850 blok erin te hangen.
Ik was eerst bang dat de uitlaatmoeren niet los zouden komen. Maar die gingen verrassend makkelijk los. Een stuk makkelijker dan de 4 bouten van de cardan. Maar dat was uiteindelijk ook een kwestie van achterrem intrappen en een steeksleutel en een beetje geweld.

De olie is nu nog aan het uitlekken en daarna kan ik de ophanging van de motor aan 1 kant losdraaien en wil ik hem op de zijkant leggen om het blok eruit te hijsen en het 850 blok erin te lepelen. Al moet ik nog wel even achter een oliekoeler aan. Helaas is de foto van de huidige staat iets te wazig geworden. Zal de volgende keer weer even proberen om een duidelijke foto te maken.

Wim nogmaals bedankt voor het langsbrengen van de kettingspanner.
De uitlaat nokkenas staat 1 tand verkeerd zo te zien,die had je goed kunnen zetten.
 
Bij het overzetten van het blok van een 750 heb ik de carterpan met een klein randje vloeibare pakking geplaatst (zo zat het ook). Daarna nog de nodige km-ers gereden en geen lekkage.

Weet trouwens niet of de carterpan 1 op 1 is over te zetten. Diepere carterpan was nodig om olie iets te koelen bij de 750 (eerste series waren zonder oliekoeler uitgevoerd).

@PLR weet niet wat je nog aan 3 pitter zooi heb liggen, maar ik heb nog eea (oa geheel nieuwe carterpan) liggen.
 
Ik reageer hier niet zo vaak, maar op het 'hybride' 850 blok in 750 frame van mijn vader, en ook mijn 850 zitten diepe carterpannen van 2D's ondertussen :) Ik heb overigens wel de 'orginele' pakking uit een pakkingsetje gebruikt. wel krijg je die carterpan er pas onder als het blok in het frame hangt.
 
Wist niet dat de carterpan uitwisselbaar is.

Wel bekend met het gegeven dat je eerst alles moet verwijderen (pan met pomp) om het blok te kunnen verwijderen uit het frame.
 
Let wel, een 850 heeft een gemodificeerde oliepomp tov de oude 750 D / 2D en zeker icm de oliekoeler is er niks aan de hand. Dus die diepe pan heb je eigenlijk niet nodig.
Note, wissel niet de oliepompen zelf om dus! Die van de 850 heeft een hogere opbrengst dus die moet je wel gebruiken.
 
Precies dat; de D/2D heeft een oliepomp met een andere tandwielverhouding dan de latere E-G modellen; deze laatste draait sneller en heeft dus meer opbrengst.
Dus een 850 heeft geen diepe oliepan nodig...wèl een oliekoeler!
De oliepan is een tussenoplossing; eigenlijk moet de 750 ook gewoon een oliekoeler, dan vindt hij veel prettiger.

Ik zou de oliepan dus mooi op het 750-blok laten...
 
Vandaag een dikke 70km met 'Kamikaze' gereden.
Rondje Gilhûs, Denekamp en weer naar huus.
Beestje deed het na wat gasoil-problemen (weet nog steeds niet waar hij intern lekte, maar de oliestand was merkwaardig hoog) dus een verse oliewissel prima.
Ik heb de dempers 😂😂 van selfmade DB-pijpjes voorzien; kwil geen gezeur aan de andere kant van de grens.
 
Vandaag een dikke 70km met 'Kamikaze' gereden.
Rondje Gilhûs, Denekamp en weer naar huus.

Het was er mooi weer voor.

Van de week ook de XS café maar weer eens aantrappen *D (na de vakantie in Nederland, die anders was dan normaal )
 
Is maar €8k...koopje! 😂

Ik heb nog een paar ontsteking-sets, een tweetal carb-sets en lagerschalen sets.
De rest ist schon lange verkauft..
 
Terug
Bovenaan Onderaan