XS 750 Deel 4

Die staat echt al jaren op speurders voor dat absurde bedrag. ‘T is zelfs op 1€ na 9K€ 😀. En zorgvuldig geen plaatjes erbij van de rechterkant.. Als het eerste cijfer van de vraagprijs een 1 zou zijn dan kom je meer in de buurt van de werkelijke waarde.
 
Zo zie je maar dat een ouwe fiets kopen en hem opleuken met allemaal catalogus spulletjes, om hem daarna voor €€€ weer in de markt te zetten láng niet altijd werkt.
Ook baardmannetjes-met-knotjes zijn niet gek..
 
Zo zie je maar dat een ouwe fiets kopen en hem opleuken met allemaal catalogus spulletjes, om hem daarna voor €€€ weer in de markt te zetten láng niet altijd werkt.
Ook baardmannetjes-met-knotjes zijn niet gek..
Zekers, maar dit is ook wel een heel extreem voorbeeld..
 
Met het afscheid nemen van het scherm welke erop zat heb ik andere bouten nodig om het blok aan het frame vast te zetten. Dit zijn M10x50 bouten, echter met fijn metrisch draad. Omzetten naar reguliere M10 bouten gaat niet omdat de moer dan niet past.
Heeft iemand 2 van zulke bouten ter beschikking? Of enig idee waar ik zulke bouten kan krijgen? De reguliere ijzerwarenwinkels, ook degene die zeggen gespecialiseerd te zijn, hebben deze niet, of alleen in verpakkingen van 50 stuks.

Qua update, motor draait nu prima, stationair netjes rond de 1000-1100 toeren, pakt goed op. Dus ready to go, deze of volgende week nog alleen nieuwe banden erop. En natuurlijk de motorboutjes :)
Kijk ernaar uit om erop uit te gaan, wel jammer dat het weer wat minder aan het worden is.

Iemand nog interesse in een Rickman kuip met frame welke plug & play past op een xs750/850?
 
@joncon mogelijk kan een onderhoudsbedrijf voor landbouwvoertuigen/werktuigen je helpen.

En foto’s zijn altijd welkom 😉

En nee, een kuip voor mijn XS750 (caféracerachtig) of voor de XS850 zie ik niet zitten. Succes met de verkoop.
 
Met het afscheid nemen van het scherm welke erop zat heb ik andere bouten nodig om het blok aan het frame vast te zetten. Dit zijn M10x50 bouten, echter met fijn metrisch draad. Omzetten naar reguliere M10 bouten gaat niet omdat de moer dan niet past.
Heeft iemand 2 van zulke bouten ter beschikking? Of enig idee waar ik zulke bouten kan krijgen? De reguliere ijzerwarenwinkels, ook degene die zeggen gespecialiseerd te zijn, hebben deze niet, of alleen in verpakkingen van 50 stuks.

Qua update, motor draait nu prima, stationair netjes rond de 1000-1100 toeren, pakt goed op. Dus ready to go, deze of volgende week nog alleen nieuwe banden erop. En natuurlijk de motorboutjes :)
Kijk ernaar uit om erop uit te gaan, wel jammer dat het weer wat minder aan het worden is.

Iemand nog interesse in een Rickman kuip met frame welke plug & play past op een xs750/850?
Ik had laatst 2 bouten M10x30 nodig met fijn metrische draad, voor m'n Kawa. Nergens te vinden, maar ik kon ze bestellen bij de plaatselijke automaterialen zaak, en niet per 50, maar gewoon per stuk. Mocht je er zelf niet uitkomen, wil ik ze wel bestellen daar voor je. En opsturen naar je.
 
Met het afscheid nemen van het scherm welke erop zat heb ik andere bouten nodig om het blok aan het frame vast te zetten. Dit zijn M10x50 bouten, echter met fijn metrisch draad. Omzetten naar reguliere M10 bouten gaat niet omdat de moer dan niet past.
Heeft iemand 2 van zulke bouten ter beschikking? Of enig idee waar ik zulke bouten kan krijgen? De reguliere ijzerwarenwinkels, ook degene die zeggen gespecialiseerd te zijn, hebben deze niet, of alleen in verpakkingen van 50 stuks.

Ik heb ze hier vandaan. Enige minpunt is dat je dan wel sleutelwijdte 17 krijgt, maar je kunt de orginele moertjes die in het blok 'vallen' wel gewoon gebruiken :)

https://www.montagetechniek.nl/bout.../m10x125-bouten/m10x1-25x45-8-8-verzinktkopie
 
Met het afscheid nemen van het scherm welke erop zat heb ik andere bouten nodig om het blok aan het frame vast te zetten. Dit zijn M10x50 bouten, echter met fijn metrisch draad. Omzetten naar reguliere M10 bouten gaat niet omdat de moer dan niet past.
Heeft iemand 2 van zulke bouten ter beschikking? Of enig idee waar ik zulke bouten kan krijgen? De reguliere ijzerwarenwinkels, ook degene die zeggen gespecialiseerd te zijn, hebben deze niet, of alleen in verpakkingen van 50 stuks.
Wat is er eigenlijk mis dan met je huidige bouten? te lang?
Als je het een beetje handig aanpakt kan je die gewoon inkorten en de schroefdraad behouden..
 
Dank voor de suggesties heren!
Ik ga de tip van Arne eerst proberen :)
Huidige bouten zijn veel langer omdat deze werden gebruikt om de kuip vast te zetten aan het frame. Inkorten gaat niet omdat het geen tapbout is.
 
Dit weekend de laatste klusjes afgerond, tip van Arne werkte uitstekend dus blok zit nu weer goed vast.
Bij JV Motors in Zwartsluis langs geweest voor een set nieuwe banden, zowel voor(K34) als achter(K36) Heidenau's binnen- en buitenbanden.
Veel kennis van zaken en nauwgezet de banden gemonteerd, nog even los van het praatje pot over motoren en alles wat daaromheen hangt :)

Motor start soepeltjes en draait nu stationair rond de 11-1200 toeren, rondje gereden en alles werkt naar behoren. Rijdt wel heel anders dan een Ducati ;)
Hopelijk komt er nog wat mooi weer om een paar ritjes te maken.
 
Prachtig, weer een XS gered! Alleen heb ik wat mindere ervaringen met een Heidenau binnenband. Die was lichtelijk poreus, moest om de drie weken weer op spanning gezet worden. Maar dat kan natuurlijk ook een toevalstreffer geweest zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ondanks dat ik de XS-11 een heerlijke fiets vind met een bullig karakter...stap ik voor echt rijgenot liever op de triple..
 
Vandaag maar eens begonnen met onderzoeken waar de olielekkage aan de linkerkant van het blok toch vandaan kwam en tevens de startmotor eens nakijken want die deed het niet meer zo goed. Nou, dat was niet zo moeilijk, de startmotor bleek doordrenkt met olie. :(De keerring achter dit tandwiel heeft na ruim 40 jaar de geest gegeven.
 

Bijlagen

  • B2E5AF4E-5F65-41FC-B0A5-BA7EEAD9DA09.jpeg
    B2E5AF4E-5F65-41FC-B0A5-BA7EEAD9DA09.jpeg
    764,2 KB · Weergaven: 11
  • BAC276CB-D279-4AC0-9F1F-771C73BC96AC.jpeg
    BAC276CB-D279-4AC0-9F1F-771C73BC96AC.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Remedie, startmotor schonen of vervangen (zal vast nog wel iets op voorraad zijn) en de keerring vernieuwen (tenminste dat lijkt mij de meest logische optie).

Of zit ik er volledig naast ?
 
Je hebt het helemaal goed, ik heb inderdaad nog voorraad, gewoon vervangen dus en de oude later nog eens van een nieuwe keerring voorzien.
 

Bijlagen

  • 65DB1F46-9BDC-46C0-9914-8CF897BDAEB4.jpeg
    65DB1F46-9BDC-46C0-9914-8CF897BDAEB4.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 11
En omdat de ontsteking er toch af moest heb ik meteen de veertjes van het vervroegingssysteem vervangen want daar zat wat speling op. Met verbluffend resultaat, het is tientallen jaren geleden dat de motor zo netjes regelmatig stationair draaide. :)
 

Bijlagen

  • 21AF0F20-1514-4D09-98D6-3FF6427D61DC.jpeg
    21AF0F20-1514-4D09-98D6-3FF6427D61DC.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 11
Dan gelijk een vraagje, waar heb je de veertjes vandaan ?

Gewoon Yammie dealer of speciale aanvoer ?
 
Van de Duitse triples club, ik ben daar lid van. (Dus niet via Uwe Friedrich.) Ik ga binnenkort nog wat bestellen; ik app je wel even.
 
Laatst bewerkt:
En omdat de ontsteking er toch af moest heb ik meteen de veertjes van het vervroegingssysteem vervangen want daar zat wat speling op. Met verbluffend resultaat, het is tientallen jaren geleden dat de motor zo netjes regelmatig stationair draaide. :)

👍👍 als de veer onvoldoende strak staat kunnen de armpjes al bij de lage toeren gaan uitzwaaien, en dat kan het lopen flink beinvloeden!
Goede vondst..
Ook het startprobleem is duidelijk gevonden dus! top..
 
Terug
Bovenaan Onderaan