XS 750 Deel 4

👍👍 als de veer onvoldoende strak staat kunnen de armpjes al bij de lage toeren gaan uitzwaaien, en dat kan het lopen flink beinvloeden!
Goede vondst..
Ook het startprobleem is duidelijk gevonden dus! top..

Volgens mij is dit namelijk ook het probleem dat mijn punt onsteking had en ik de timing niet goed af kon stellen.

Geen probleem, stuur maar even een telefoonnummer, mailadres vind je in mijn profiel.

Ik kan je mail adres niet vinden en kan je ook geen prive bericht sturen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kreeg met een collectie onderdelen deze cdi-unit mee. Er staat met viltstift XS850 op de achterkant geschreven. Ik heb het vermoeden dat dit er een van de laatste serie 850’s is, die met het elektronische vervroegingssysteem dus. Wie helpt mij uit de droom?
 

Bijlagen

  • 97160E05-D1B7-427F-98EE-9BDCF8B9074A.jpeg
    97160E05-D1B7-427F-98EE-9BDCF8B9074A.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 12
Morgenavond ga ik wel een fotootje nemen van de unit die in mijn 850 zit.

Ook wil ik wel ff kijken wat er in de 750 zit. Leer ik ook weer van 😉
 
Als er op de CDI "3J2" en 'tid-03-01' (heeft aan de grote stekkerkant een achtpinsaansluiting) of 'tid-03-02' (heeft maar 5 aansluitingen) staat, is het dezelfde als op de 750...dus met mechanische vervroeger.
Die is gemonteerd van 1978 (E, SE) t/m 1980 (G, SG en LG), en kom je het meest tegen.
ALLEEN de '81 850 (H, SH, LH) kreeg de '4R2' (tid-03-03) CDI, die is electronisch vervroegend.
 

Bijlagen

  • IMG_20201108_191301972.jpg
    IMG_20201108_191301972.jpg
    745,7 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Zomaar even een tip-post; bij de Yamaha's XS gaan de startknopjes of claxonknopjes wel eens stuk.
Ik heb er zelf wel eens last van gehad en hoor het links en rechts wel vaker.

Roukama heeft daar vervangingsknopjes voor;

Ook verkrijgbaar bij Uwe Friedrich van de triples shop in Duitsland overigens!
 
'Kamikaze' heeft geen startknop meer, maar een boot-/autocontactslot.
Dus draaien om te starten, en sleutel dan loslaten...iezie..
Claxon is ook een drukknoppie van een electroboer..
 
XS850 uit 1980 (Ned.kenteken) mechanische vervroeger.

Mijn 2D 750 is achteraf ook voorzien van elektronische ontsteking met mechanische vervroeger. Zal hetzelfde soort unit zijn als in de 850.
 

Bijlagen

  • 238AB246-4078-467C-8F24-06BF5340A5EB.jpeg
    238AB246-4078-467C-8F24-06BF5340A5EB.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 5
Vandaag tussen de buien door sinds lange tijd 'Kamikaze' weer eens uitgelaten.
Eerst niet willen starten, waarschijnlijk als antwoord op het gebrek aan aandacht dit jaar, maar na een kusje en aai over de tank startte ze alsnog.
Mooie rit gemaakt van ommenabij 60km, beetje frisjes en vochtig maar we hebben het droog gehouden.
Tank volgegooid met E5; ze kan de winter in.
Zal haar vandaag of morgen nog even een olie- en -filterwissel doen en accu even afvullen.
 
Tip via een van de medeposters in dit topic; een ogenschijnlijk nette XS850 met nog de originele uitlaten;


Erg jammer overigens dat de advertentiesite van Speurders tegenwoordig uit de lucht is, zullen we meer naar dit soort sites moeten!
 
Vandaag tussen de buien door sinds lange tijd 'Kamikaze' weer eens uitgelaten.
Eerst niet willen starten, waarschijnlijk als antwoord op het gebrek aan aandacht dit jaar, maar na een kusje en aai over de tank startte ze alsnog.
Mooie rit gemaakt van ommenabij 60km, beetje frisjes en vochtig maar we hebben het droog gehouden.
Tank volgegooid met E5; ze kan de winter in.
Zal haar vandaag of morgen nog even een olie- en -filterwissel doen en accu even afvullen.

Ha, gewoon brandstofgebrek ivm lang stilstaan of nog wat andere trucs nodig gehad?
Ik heb ook nog een rondje gereden op mijn 1100.. was er prima weer voor!
 
Via Triple-Arne veertjes bemachtigd voor de mechanische vervroegers.

Bij de 750 was het verschil niet heel groot (maar ik vermoed dat deze motor ook het werkelijk aantal km's heeft gedraaid dat op de teller staat iets van 55 dkm). Maar het verschil bij mijn 850 is het verschil echt groot. Weet niet hoeveel km deze achter de rug heeft, maar bij het verwijderen van de oude veertjes in de vervroegers merkte ik een fors verschil met de 750. Deze waren echt uitgerekt.

Gevolg de 850 loopt nu veel beter stationair. En daar ben ik maar wat blij mee *O*

En omdat er zonder plaatjes geen forum bestaat en de wat hierboven staat een vage bewering is, een foto bijgevoegd van de vervroeger met verse veertjes :+
 

Bijlagen

  • vervroeger verse veertjes.jpg
    vervroeger verse veertjes.jpg
    138,6 KB · Weergaven: 10
Weet niet of dit de juiste plek is, maar weet iemand een "leeg" XS triple frame te koop (en bijvoorkeur met kenteken).
Niet dat ik nu direct een nieuw project kan hebben in de garage, maar als iemand iets kwijt moet/wil. Er is geen haast bij :P

Reden voor dit verzoek, ik heb namelijk nog een 750 motorblok liggen (een late versie) en een berg onderdelen. Lijkt mij best aardig om van de losse zooi een rijdende exemplaar te fabrieken. Het zal natuurlijk wel een "frankenstein" worden, aangezien de onderdelen van allerlei bouwjaren zullen zijn en van verschillende XS-en. Ook zal het geen originele XS worden, wel zal het "uniek" exemplaar worden _O-

Wat is er nog meer aan oud XS-zooi aanwezig:
- (mooie) tank van een Special
- draadboom
- 3 in 1 uitlaat
- t-stuk
- cardan
- meerdere sets carbs (en zonodig luchtfilterkast)
- remklauwen (en dan niet de XS-exemplaren) uitvulringen voor andere remschijven zijn al aanwezig (of andere voorvork)
Er is dus al het nodige aanwezig.
Bedenk alleen dat ik dit jaar een complete elektronische ontsteking heb verkocht... (achteraf was dat misschien niet de meest handige actie in 2020)

En dan te bedenken dat enige jaren geleden er door mij een leeg XS-frame is verkocht |(
 
Op Kleinanzeigen (ebay.de) staan nog een paar "zum Schlachten" triples die blokloos ergens in een tuintje staan.
Kwestie van hollandse plaat erop en gaan.
Tientjeswerk...
 
Weet niet of dit de juiste plek is, maar weet iemand een "leeg" XS triple frame te koop (en bijvoorkeur met kenteken).
Niet dat ik nu direct een nieuw project kan hebben in de garage, maar als iemand iets kwijt moet/wil. Er is geen haast bij :P

Reden voor dit verzoek, ik heb namelijk nog een 750 motorblok liggen (een late versie) en een berg onderdelen. Lijkt mij best aardig om van de losse zooi een rijdende exemplaar te fabrieken. Het zal natuurlijk wel een "frankenstein" worden, aangezien de onderdelen van allerlei bouwjaren zullen zijn en van verschillende XS-en. Ook zal het geen originele XS worden, wel zal het "uniek" exemplaar worden _O-

Been there, done that. 😀 En het heet nu XS900E. Maar, je bent gewaarschuwd, dit is niet bij “tientjeswerk” gebleven. 😇
 
Dat ook, maar ik bedoelde eigenlijk een duits kenteken overschrijven op nederlands.
Da's een formaliteit, tientjeswerk
 
Bedenk alleen dat ik dit jaar een complete elektronische ontsteking heb verkocht... (achteraf was dat misschien niet de meest handige actie in 2020)
Ik ben er nog steed heel blij mee:p
Al rijd ie nog steeds niet maar dat is meer gebrek aan tijd en andere prioriteiten. 850 blok hangt erin en is aangesloten. Veertjes van de vervroeger zijn vervangen. De oliekoeler moet nog vast worden gemaakt en dan kan er brandstof in en dan zou hij weer wat lawaai moeten gaan maken.

als ik wat meer tijd heb zal ik wel weer even een fatsoenlijke update plaatsen
 
Terug
Bovenaan Onderaan