En hier de beloofde update:
Vorig jaar het oude 750 blok eruit gehaald. En omdat het plaatsen van een nieuw blok makkelijker gaat door het frame eroverheen te tillen heb ik ook meteen de voorpoten (en de kroonplaat ed) eraf gehaald. Hiervoor heb ik een van de moeren door moeten slijpen. Deze zat extreem vast. En een nieuwe kost nog geen 5 euro dus daar wou ik ook niet teveel tijd aan verspillen.
De balhoofdlagers waren gaar dus daar heb ik ook meteen een setje voor besteld. De bovenste ging er met wat moeite wel uit. De onderste was een ander verhaal. Dat werd dremel werk. Uiteindelijk is dat ook opgelost en vervangen. Het monteren ging dan wel weer makkelijk.
De keerringen van de voorpoten zijn ook meteen vervangen. Net als natuurlijk de olie en de stofkappen. Dit ging gelukkig prima. De poten hadden bovenin wel een paar pitjes in het chroom. Uiteindelijk maar voor 30w olie gegaan in de hoop dat ie hierdoor net iets minder inveert en niet bij de pitjes komt.
De remklauwen zijn ook allemaal gereviseerd en voorzien van nieuwe blokken. De rempomp voor leek nog goed te zijn maar als de rest van de motor goed is wil ik deze wel even reviseren en een nieuw reservoir erop zetten. Achter was een ander verhaal. Deze was van binnen compleet verroest maar remde nog wel. Je moest alleen als je even niet geremd had een paar keer pompen. Helaas is er een boutje afgeknapt bij het demonteren. De remleidingen zijn ook nog niet vervangen. Dit wil ik ook pas doen als de rest van de motor klaar is en ik bij de RDW ben geweest.
Uiteindelijk dus ook het 850 blok erin gezet. Blok op de kant gelegd. Carterpan en oliebuis eronder uit gehaald. Motortakel aan de ene kant en ikzelf aan de andere kant. Steeds een klein stukje laten zakken tot ie netjes in het frame zat. Paar bouten erin, carterpan en oliebuis er weer onder gezet. (Uiteindelijk toch voor de diepe van het oude blok gegaan. Want eigenwijs) Daarna de motor weer rechtop gezet. Oliekoeler gemonteerd. Al heb ik nog geen beugels om de koeler zelf vast te zetten. Deze moet ik nog maken. Ontsteking erop gezet en alles aangesloten. Daarna de kroonplaat en de voorpoten weer terug gezet en de rest ook aangesloten. Op de koppelingskabel na. Deze ging zo strak en smeren heeft niet geholpen. Deze dus maar even op het bestellijstje gezet. Olie er weer in. Net als de bougies. Carbs erop, luchtfilterbak erop. Voorpoten en koplamp erop.
En toen zag het er eindelijk weer uit als een motor. Als eerste even de electronica getest. Lampen enzo. Helaas. Dat werkte allemaal niet zoals het hoort te werken. Verschillende stekkers en kabeltjes omgewisseld maar niks hielp. Uiteindelijk maar een startkabel tussen stuur en min pool geplaatst. Ineens werkte alles zoals het hoort. Hmmm. Kabelboom gevolgd en de boosdoener was snel gevonden. Een losse massa. Deze aangesloten en voila alles werkt. Al is de startknop een beetje twijfelachtig. Revisie setje ook maar op het bestellijstje gezet.
En toen was het tijd om de tank erop te zetten. Samen met 2 nieuwe vacuumslangetjes. Kraantjes even op prime. Steutel omdraaien. Startknop indrukken. Even ingedrukt houden. En hij start nog niet. Nog een keer proberen. Weer niet. En nog een keer want 3 maal is scheepsrecht. En hij pruttelt een beetje en daarna hebben we witte rook! Nee geen nieuwe paus maar hij loopt wel. Tijdje laten draaien en loopt mooi. Timing gecheckt en gesteld. Hij staat helemaal naar 1 kant maar wel op het teken. Motor liep een beetje laag stationeer (800) dus dat maar even iets omhoog gezet. (1000-1100). Verder heb ik nog een uitlaatlek ondanks nieuwe pakkingen. Dus maar even originele pakkingen en nieuwe boutjes op de bestellijst gezet. Ik moet nog even kijken hoeveel tapeinden nog goed zijn en de kapotte/missende ook even vervangen. De uitlaat zelf maakt ook veel lawaai omdat alle dempingswol er inmiddels uit is als dat er in heeft gezeten. En de binnenpijp is rot en er zitten een paar kleine gaatjes in. Deze wil ik eigenlijk nog wel laten herstellen. Heeft iemand een goed adresje hiervoor? En heeft iemand toevallig een dwarsdoorsnede oid van de Marshall uitlaat? Dan weet ik even hoe hij er oorspronkelijk uit heeft gezien en weet ik waar ik rekening mee moet houden als ik hem laat fixen.
Hier heb ik een aantal foto;s en een filmpje:
De keerringen zaten nogal vast in de voorpoten:
De oliekoeler. incl leidingen.
Zo staat de timing nu.
Bijna weer compleet.
En het filmpje waarin te horen is dat ie weer loopt.
Todo:
-Carbs afstellen (Waarschijnlijk laten doen, iemand een goed adresje?)
-Achterrempomp fixen (iemand toevallig nog 1 liggen voor het geval dat ie niet te redden is?)
-Oliekoelerbeugels maken en oliekoeler vastzetten.
-Koppelingskabel vervangen
-Uitlaatpakking vervangen en lek oplossen
-Uitlaatbouten en tapeinden vervangen
-Uitlaatdemper laten herstellen zodat ie daadwerkelijk dempt (iemand een goed adresje?)
-Startknop fixen
-Cardanolie verversen
-Knipperlichtbevestiging rechtsachter fixen
-Naar de RDW
-Rijden
Kortom nog genoeg te doen maar hij start tenminste weer en loopt ook stationeer.
TLDR:
Hij loopt met het 850 blok.
Vorig jaar het oude 750 blok eruit gehaald. En omdat het plaatsen van een nieuw blok makkelijker gaat door het frame eroverheen te tillen heb ik ook meteen de voorpoten (en de kroonplaat ed) eraf gehaald. Hiervoor heb ik een van de moeren door moeten slijpen. Deze zat extreem vast. En een nieuwe kost nog geen 5 euro dus daar wou ik ook niet teveel tijd aan verspillen.
De balhoofdlagers waren gaar dus daar heb ik ook meteen een setje voor besteld. De bovenste ging er met wat moeite wel uit. De onderste was een ander verhaal. Dat werd dremel werk. Uiteindelijk is dat ook opgelost en vervangen. Het monteren ging dan wel weer makkelijk.
De keerringen van de voorpoten zijn ook meteen vervangen. Net als natuurlijk de olie en de stofkappen. Dit ging gelukkig prima. De poten hadden bovenin wel een paar pitjes in het chroom. Uiteindelijk maar voor 30w olie gegaan in de hoop dat ie hierdoor net iets minder inveert en niet bij de pitjes komt.
De remklauwen zijn ook allemaal gereviseerd en voorzien van nieuwe blokken. De rempomp voor leek nog goed te zijn maar als de rest van de motor goed is wil ik deze wel even reviseren en een nieuw reservoir erop zetten. Achter was een ander verhaal. Deze was van binnen compleet verroest maar remde nog wel. Je moest alleen als je even niet geremd had een paar keer pompen. Helaas is er een boutje afgeknapt bij het demonteren. De remleidingen zijn ook nog niet vervangen. Dit wil ik ook pas doen als de rest van de motor klaar is en ik bij de RDW ben geweest.
Uiteindelijk dus ook het 850 blok erin gezet. Blok op de kant gelegd. Carterpan en oliebuis eronder uit gehaald. Motortakel aan de ene kant en ikzelf aan de andere kant. Steeds een klein stukje laten zakken tot ie netjes in het frame zat. Paar bouten erin, carterpan en oliebuis er weer onder gezet. (Uiteindelijk toch voor de diepe van het oude blok gegaan. Want eigenwijs) Daarna de motor weer rechtop gezet. Oliekoeler gemonteerd. Al heb ik nog geen beugels om de koeler zelf vast te zetten. Deze moet ik nog maken. Ontsteking erop gezet en alles aangesloten. Daarna de kroonplaat en de voorpoten weer terug gezet en de rest ook aangesloten. Op de koppelingskabel na. Deze ging zo strak en smeren heeft niet geholpen. Deze dus maar even op het bestellijstje gezet. Olie er weer in. Net als de bougies. Carbs erop, luchtfilterbak erop. Voorpoten en koplamp erop.
En toen zag het er eindelijk weer uit als een motor. Als eerste even de electronica getest. Lampen enzo. Helaas. Dat werkte allemaal niet zoals het hoort te werken. Verschillende stekkers en kabeltjes omgewisseld maar niks hielp. Uiteindelijk maar een startkabel tussen stuur en min pool geplaatst. Ineens werkte alles zoals het hoort. Hmmm. Kabelboom gevolgd en de boosdoener was snel gevonden. Een losse massa. Deze aangesloten en voila alles werkt. Al is de startknop een beetje twijfelachtig. Revisie setje ook maar op het bestellijstje gezet.
En toen was het tijd om de tank erop te zetten. Samen met 2 nieuwe vacuumslangetjes. Kraantjes even op prime. Steutel omdraaien. Startknop indrukken. Even ingedrukt houden. En hij start nog niet. Nog een keer proberen. Weer niet. En nog een keer want 3 maal is scheepsrecht. En hij pruttelt een beetje en daarna hebben we witte rook! Nee geen nieuwe paus maar hij loopt wel. Tijdje laten draaien en loopt mooi. Timing gecheckt en gesteld. Hij staat helemaal naar 1 kant maar wel op het teken. Motor liep een beetje laag stationeer (800) dus dat maar even iets omhoog gezet. (1000-1100). Verder heb ik nog een uitlaatlek ondanks nieuwe pakkingen. Dus maar even originele pakkingen en nieuwe boutjes op de bestellijst gezet. Ik moet nog even kijken hoeveel tapeinden nog goed zijn en de kapotte/missende ook even vervangen. De uitlaat zelf maakt ook veel lawaai omdat alle dempingswol er inmiddels uit is als dat er in heeft gezeten. En de binnenpijp is rot en er zitten een paar kleine gaatjes in. Deze wil ik eigenlijk nog wel laten herstellen. Heeft iemand een goed adresje hiervoor? En heeft iemand toevallig een dwarsdoorsnede oid van de Marshall uitlaat? Dan weet ik even hoe hij er oorspronkelijk uit heeft gezien en weet ik waar ik rekening mee moet houden als ik hem laat fixen.
Hier heb ik een aantal foto;s en een filmpje:
De keerringen zaten nogal vast in de voorpoten:
De oliekoeler. incl leidingen.
Zo staat de timing nu.
Bijna weer compleet.
En het filmpje waarin te horen is dat ie weer loopt.
Todo:
-Carbs afstellen (Waarschijnlijk laten doen, iemand een goed adresje?)
-Achterrempomp fixen (iemand toevallig nog 1 liggen voor het geval dat ie niet te redden is?)
-Oliekoelerbeugels maken en oliekoeler vastzetten.
-Koppelingskabel vervangen
-Uitlaatpakking vervangen en lek oplossen
-Uitlaatbouten en tapeinden vervangen
-Uitlaatdemper laten herstellen zodat ie daadwerkelijk dempt (iemand een goed adresje?)
-Startknop fixen
-Cardanolie verversen
-Knipperlichtbevestiging rechtsachter fixen
-Naar de RDW
-Rijden
Kortom nog genoeg te doen maar hij start tenminste weer en loopt ook stationeer.
TLDR:
Hij loopt met het 850 blok.