XS 750 Deel 4

En toen deed ie het :)
alleen de km teller en de knipperlichten doen het nog niet, maar dat komt wel in orde.
 

Bijlagen

  • D3CB88C5-F2C2-488B-9B6F-97EEDF5298E6.jpeg
    D3CB88C5-F2C2-488B-9B6F-97EEDF5298E6.jpeg
    327,4 KB · Weergaven: 10
  • 28A2048C-608B-48AA-B5FD-00FC25F565B5.jpeg
    28A2048C-608B-48AA-B5FD-00FC25F565B5.jpeg
    301 KB · Weergaven: 10
  • CD7E9194-4598-43EA-B1EB-EFAF73609410.jpeg
    CD7E9194-4598-43EA-B1EB-EFAF73609410.jpeg
    272,3 KB · Weergaven: 11
  • IMG_6067.MOV
    15 MB
Klopt Wim, uit een 2D blok wat bij m'n vader nog onder de werkbank lag (en vast bleek te zitten).
Hier wat foto's van het 'transport' (in een kruiwagen, want toch niet zo ver) van het blok en de 'swap'. Overigens had de 750F van triple_arne orgineel ook geen kickstart, en zijn 850 blok in E kader ook niet. De F heeft hij in 1979 al voorzien van een kickstart, en zijn 850 ook bij de opbouw. Ik heb het enkel weer afgekeken:+
 

Bijlagen

  • F6E38E50-7F21-49C4-951F-6973186C91B9.jpeg
    F6E38E50-7F21-49C4-951F-6973186C91B9.jpeg
    301,5 KB · Weergaven: 32
  • 3336C012-31C8-46F6-893B-E09882491806.jpeg
    3336C012-31C8-46F6-893B-E09882491806.jpeg
    224,6 KB · Weergaven: 33
  • 64E50AEB-19A4-4817-AAE0-D660495B3A88.jpeg
    64E50AEB-19A4-4817-AAE0-D660495B3A88.jpeg
    200,2 KB · Weergaven: 30
  • 97F61F4C-429E-421E-B86F-2ABBF848C1DD.jpeg
    97F61F4C-429E-421E-B86F-2ABBF848C1DD.jpeg
    263,7 KB · Weergaven: 32
  • C545B71B-562C-4BC0-B1B0-333834C93494.jpeg
    C545B71B-562C-4BC0-B1B0-333834C93494.jpeg
    179,1 KB · Weergaven: 32
  • 9AC42B28-F137-4E78-9AA4-18E8B668C305.jpeg
    9AC42B28-F137-4E78-9AA4-18E8B668C305.jpeg
    159,5 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Mooie fotorapportage. Dan nog een vraagje over de foto waar een zooi losse onderdelen liggen, is dit allemaal benodigd voor het ombouwen van een 850 blok naar kickstart ?

Er staat hier namelijk een 850 zonder kickstart en er zijn ook twee bakken met blokonderdelen (zou eens kunnen kijken wat er allemaal aanwezig is).
 
Mooie fotorapportage. Dan nog een vraagje over de foto waar een zooi losse onderdelen liggen, is dit allemaal benodigd voor het ombouwen van een 850 blok naar kickstart ?

Er staat hier namelijk een 850 zonder kickstart en er zijn ook twee bakken met blokonderdelen (zou eens kunnen kijken wat er allemaal aanwezig is).
Dat is het wel zo’n beetje, het is handig als je het donorblok er naast heb liggen. Wat niet uit de foto’s blijkt: in het grootste tandwiel zit een rollager. De binnenring daarvan heb je ook nodig want bij blokken die zonder kicker geleverd werden zat daar een simpele afstandsbus ipv. die ring. Het gebeurt wel eens dat die ring lastig te verwijderen is van het donorblok of simpelweg bij een partij onderdelen niet meegeleverd wordt. In dat geval: SKF lagers, LR 35x40x16.5. Dat is die ring maar die is dan weer 0.5 mm te breed, breedte 16 mm kan ik nergens vinden. Dat wordt dan dus laten slijpen tot 16 mm want afdraaien lukt niet met dat geharde staal.
En wat op de foto’s ook nog ontbreekt is een lagerbusje voor in het carterdeksel en de oliekeerring. Dat lagerbusje heeft een maat met een draaibank voor me gefabriceerd.
 
Laatst bewerkt:
En het kickstartmechanisme van de 2D schijnt een zwaardere overbrenging te hebben dan die van de latere types. Vandaar dat mijn 900 bijna niet door de compressie te trappen is. Heeft me al twee kromme pedalen gekost.😡
 
Laatst bewerkt:
Scheelt 1 tandje...op het kleine worm-tandwiel.
Zo te zien ligt er in Arnemuiden niet veel sneeuw...hier in't Oost'n ligt meer, zo'n 25-30cm...
IMG_20210212_175349658.jpg
 
En mooi dat de 850 weer rijdt!👍

Ik heb me laten vertellen dat er 850's mèt kicker geleverd zijn voor de duitse of engelse markt...kweetniemeer.
 
2003F179-15DE-4FA1-AEA2-7043BD43B112.jpeg
En zo ziet het er hier uit, het is bij zo’n 10cm gebleven maar het is hier en daar wel op hopen gewaaid. En de pekelbrigade ging helemaal los, voordat die zooi weer eens het milieu is ingespoeld zijn we wel een paar regenbuien verder. Duurt nog wel even voordat we de weg op kunnen.
 
KickjeO-)

de 850 staat nu klaar voor het mooie weer!
- choke kanaaltjes in de vlotterbakjes ontstopt, koud starten hoeft nu niet meer met remmenreiniger..
- koppelingsplaten vervangen. Eerst de verkeerde opgestuurd gekregen, van een 750. Deze blijken 0.2mm per plaat dikker, en dan krijg je alles bij een 850 net niet goed terug in elkaar..
- remlicht werkt nu, deze hadden we aan de knipperlichten verbonden :+, iets met chocolade en bruin kleurige draden.
- knipperlichten werken nu, inclusief automatische uitschakeling! Er bleek een contact in de stuurschakelaar los te zitten. Deze gesoldeerd en werkt weer!

hoop kleine dingetjes nog gedaan, maar hij staat er nu echt klaar voor. Tijd voor het volgende project :9
 

Bijlagen

  • 2DCF8D75-9A9B-4E7D-84C8-E0D6F6E4E080.jpeg
    2DCF8D75-9A9B-4E7D-84C8-E0D6F6E4E080.jpeg
    240 KB · Weergaven: 17
  • F42FACBB-AC5A-4E10-A945-15F571F44BD3.jpeg
    F42FACBB-AC5A-4E10-A945-15F571F44BD3.jpeg
    362,4 KB · Weergaven: 15
Er zit ook een RVS voorspattertje op Wim...het zal er vast niet slechter door rijden..😉

Ondanks de carb-trilbad-sessie zou ik aanraden even een busje Forté aan de eerste tank benzine toe te voegen
 
Ach volledig origineel lukt meestal toch niet.

Maar ik blijf het originele kleurenschema van de wielen erg mooi vinden. Zeker omdat de motor flink wat zwarte delen heeft.

Verder geldt dat deze echt fraai is. Ik heb ze zelf nog niet zo mooi gehad 😢
 
Laatst bewerkt:
Ach volledig origineel lukt meestal toch niet.

Maar ik blijf het originele kleurenschema van de wielen er mooi. Zeker omdat de motor flink wat zwarte delen heeft.

Verder geldt dat deze echt fraai is. Ik heb ze zelf nog niet zo mooi gehad 😢
vinden wij ook Wim, wil nog wel eens een keer een ander setje wielen opknappen. Had deze alleen laten stralen, en in de blanke lak gezet. Overigens is dit jou kroonplaatsetje en ‘opbok’ beugel8-)

ook de koplamp is niet orgineel (vind die van een 750 mooier), en het zadel (met kunstof onderplaat) past ook niet super met het 850 achterkantje. Ooit nog eens het orginele zadel opknappen..
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het grote 850-zoeklicht juist wel wat hebben...lekker bullig.
'Kamikaze' had eerst z'n originele 750-sfeerlampje, hij is er zóveel van opgeknapt door het grotere lamphuis
 
Ben blij dat mijn 850 een TR1 koplamp heeft.

Deze is namelijk net zo groot als het origineel. denk dat Yamaha een soort "Lego" toepaste in die tijd :+ Het heeft wel wat z'n grote lamp (en een ander voordeel je kan makkelijker je kabels en stekkers kwijt ;)

Enige wat ik niet begrijp is dat een achterrempomp van een 850/750 een andere maat heeft dan een XS400 uit dezelfde tijdsperiode terwijl beide pompen dezelfde remklauw bedienen (er is natuurlijk wel gewichtsverschil in de motoren, maar de remklauw is echt exact hetzelfde).
 
Kickje oma:]

mijn toerentellerkabel is geknapt, bleek dat hij strak kwam als je het stuur helemaal draait.
de tellerunit nu onder de plaat gemonteerd, en nu ruimte zat.

Vraagje, hoe hoort hij te zitten? Boven of onder de bevesigingsplaat?
 

Bijlagen

  • 46704094-CC99-4FA8-9140-602B89C02074.jpeg
    46704094-CC99-4FA8-9140-602B89C02074.jpeg
    137,1 KB · Weergaven: 11
  • 3BD5AFC9-E6B9-47C1-ACB5-CACB4E3500D9.jpeg
    3BD5AFC9-E6B9-47C1-ACB5-CACB4E3500D9.jpeg
    109,9 KB · Weergaven: 12
Heeft geen haast, maar mocht je eens in de garage komen :)

de kabel die erop zat nu vervangen, de nieuwe blijkt 1,5cm langer te zijn, kan ook het probleem zijn geweest. Raar is dat de bestelnummers van 750 en 850 hetzelfde zijn, echter kwam de 750 kabel bij mij tegen de oliekoeler aan..
 
Terug
Bovenaan Onderaan