XS 750 Deel 4

Eindelijk de tijd gevonden om het XS project leven in te blazen en al snel rijzen er allerlei vragen. Als ik in de tank kijk zie ik dat dat al een project op zich wordt:

Foto%2004-01-2022%2013%2038%2028.jpg


maar rechtsonder (in dat verdiepingkje/afvoertje) lag dit:

CSzCqMrA.jpeg


Wat is dit? En het ziet er net zo verhard uit als het rubbertje in de tankdop. Wie heeft er tips om dit op te lossen?
 
Zout water erin, acculadertje met min op de tank, oude dikke moer aan koperdraadje midden in de tank laten hangen met plus van lader eraan, zorgen dat je geen contact maakt met de tank, en lader aanzetten.
Nachtje laten pruttelen
 
Zo te zien is dat een deel van de afdichting die aan de tankdop zit. Want die ziet er afgekloven uit.
 
En voor het roest. Kranen eruit halen. Gaten afdichten met een stukje plaat (metaal) stukje binnenband als pakking ertussen, dan de tank volzetten met water met zuur erin opgelost (bijv. citroenzuur). Werkt ook 😉

De kranen zijn van een soort aluminium en kunnen niet tegen zuur (vandaar dat die eruit moeten).

Voor verwijdering is het dus wat je aanstaat.

En voor vervangingsonderdelen Yamaha-Dreizylinder-IG - Triple-IG-Europe
 
Laatst bewerkt:
Zout water erin, acculadertje met min op de tank, oude dikke moer aan koperdraadje midden in de tank laten hangen met plus van lader eraan, zorgen dat je geen contact maakt met de tank, en lader aanzetten.
Nachtje laten pruttelen
Goed idee. Daar heb ik ervaring mee [doe ik met Puchjes ook]!

Zo te zien is dat een deel van de afdichting die aan de tankdop zit. Want die ziet er afgekloven uit.
Maar ik zie niet waar. Is er misschien een exploded view van?

De kranen zijn van een soort aluminium en kunnen niet tegen zuur (vandaar dat die eruit moeten).

En voor vervangingsonderdelen Yamaha-Dreizylinder-IG - Triple-IG-Europe
Bedankt voor de tips!
 
Daar ben ik nog nooit een plastic dop tegen gekomen.

Eerste gok, er zal tijdens de opslag van de motor wel iets op neergelegd zijn/tussen gevallen en dat heb jij nu naar boven gehaald.
 
Iemand hier bekend met deze XS? Ik ben meer van de originele uitvoering, maar er zijn genoeg mensen die dit mooi vinden. Daarom even wat plaatjes delen ter inspiratie. Staat voor een gruwelijk hoog bedrag te koop bij Van Vliet Motorsport in Monster. Je krijgt er wel nog een bouwpakket bij.
1429837_11.jpg
1429837_1.jpg1429837_17.jpg1429837_3.jpg1429837_7.jpg1429837_16.jpg1429837_9.jpg1429837_18.jpg
 
Nee dat zal niet. De mijne glimt niet zo erg.

Maar heeft wel verse remleidingen, geen side-mount voor het kenteken (ziet er behoudens op Harley's meestal niet uit). En heeft een echt oude kentekenplaat (niet z'n glimmende blauwe).
 
Een glimmende blauwe plaat is met twee-drie jaar ook dof..

Nou zijn caferacertjens geen regenfietsen, maar sowieso zonder achter-/ binnenspatbord rijden is niet handig; je achterwiel gooit alle troep zo op je blok etc..
 
Voor de winter zit er in mijn caféracerachtige XS750 het gewone plastic achterspatbord erin geklemd (niet heel fraai, wel effectief :+).

En de blauwe kleur, er zit volgens mij toch iets van een verschil in. Oudere platen zijn ook iets kleiner (mijne is wel voorzien van een origineel stempeltje, dat gelukkig wel).
 
Eerste gok, er zal tijdens de opslag van de motor wel iets op neergelegd zijn/tussen gevallen en dat heb jij nu naar boven gehaald.

Dat zou kunnen. Ik weet dat de motor nu al meer dan 10 jaar stil staat. En de banden dateren bijvoorbeeld uit 1998...
Het huidige blok is kapot. In 2016 hebben we al een andere gekocht, maar nu pas de tijd gevonden om het erin te monteren.
2022-01-05%20at%2020.38.34%20WhatsApp%20Image.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Zo, dat is een mooie werkplek zo te zien!
Hoe krijg je dat blok zo zwevend? Met 1 staalkabel en een spanband?:?
Lijkt me niet zo stabiel om aan te sleutelen.
 
Zo, dat is een mooie werkplek zo te zien!
Hoe krijg je dat blok zo zwevend? Met 1 staalkabel en een spanband?:?
Lijkt me niet zo stabiel om aan te sleutelen.
Bedankt! We hebben deze heftafel gekocht toen ik zelf racete. Werkt ideaal! De verkoper had er 2 dichtbij elkaar staan en konden er zelfs Twingo's, Smarts en soortgelijkte auto's mee heffen.
IMG_5090.jpg


Ja het blok hing met 1 spanband. Het staalkabeltje was om hem een beetje te kantelen. Zodoende kwam alle olie eruit. Verder niet zo eraan gesleuteld hoor.
De carterpan is er onderuit geweest om het olie-aanzuigfilter schoon te maken. Op het gaas daarvan zat dit:
Foto%2008-01-2022%2011%2001%2002.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voel (heel voorzichtig) eens in de olievuldop. Bij een rekkende ketting heeft deze de neiging om het schroefdraad op te vreten. Zouden afgebroken stukjes kunnen zijn.

Denk ook dat het voorzichtig zijn geen verdere toelichting behoeft… 😉
 
Laatst bewerkt:
Voel (heel voorzichtig) eens in de olievuldop. Bij een rekkende ketting heeft deze de neiging om het schroefdraad op te vreten. Zouden afgebroken stukjes kunnen zijn.

Denk ook dat het voorzichtig geen verdere toelichting behoeft… 😉
En als dat het niet is dan zijn de nokkenaskettinggeleiders de volgende verdachten. Zijn het metaaldeeltjes of zit er ook rubber aan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan