XS400 café met lekkende carbs

bigchief

Rookie
28 apr 2018
20
0
Hallo allemaal

Ben sinds een paar week in het bezit van een XS400 café racer. De verkoper had het project grotendeels al af maar ik wilde er toch een paar dingen aan vervangen. zoals de verlichting want dat was van die chinese meuk wat al met plakband in elkaar hing. Heb al een mooie verchroomde in huis.Ook liep en starte hij niet al te best en daarom de carbs er maar even afgedraaid. Er was geen schroef of sproeier die nog los of vast wilde en daarom bij een motorsloperij een andere besteld. Deze zou zo omgezet kunnen worden, dus toen hij binnen was er gelijk maar mee aan de gang. Als laatste de brandstofslang erop en de kraan open en daar stroomde de benzine. net zo hard eruit als erin. De lekkage zit bij het buisje wat de twee carburateurs verbind, en het stroomt erg hard. Iemand hier ervaring mee en weet hoe dit afgedicht wordt. ( O-ring ). Wat is dan het beste. repareren of terugsturen?

Gr Pieter
 
Eerste vraag welk type XS400 ?

Degene met twee nokkenassen of de enkele ?

Verbindingstukjes tussen carbs lekken vaak. Probleem is dat de rubbers uitdrogen. Enige tijd in de benzine leggen kan het probleem oplossen.
 
Hallo Wim

Hij heeft twee nokkenassen en op het kenteken staat bouwj. 1990. Dit kan natuurlijk niet dus op het blok gekeken. Hierop staat *E12-8342* dus 1983 denk ik.
 
....

Verbindingstukjes tussen carbs lekken vaak. Probleem is dat de rubbers uitdrogen. Enige tijd in de benzine leggen kan het probleem oplossen.
:^

Of demonteren, ringetje meten, en vervangen. Of OEM bestellen en plaatsen.
 
vond na lang zoeken op het net een tekening van een geexplodeerde carburateur. Het verbindingsbuisje wordt dus idd afgedicht met 2 o-ringen. Heb de OEM nummers erbij gevonden dus maar even bestellen.
Dank voor jullie reakties
 
Eerste vraag welk type XS400 ?

Degene met twee nokkenassen of de enkele ?

Verbindingstukjes tussen carbs lekken vaak. Probleem is dat de rubbers uitdrogen. Enige tijd in de benzine leggen kan het probleem oplossen.


De carburateur 2 dagen in de benzine gehad en hij is nu jdd dicht. Bedankt voor de tip.Nu hem gemonteerd en helaas hetzelfde probleem als met de andere carb. Linkercilinder loopt niet. Na het inspuiten met remreiniger op de inlaat komt hij wel bij. Zou dus aan de pakking (o-ring)kunnen liggen of het spruitstuk zelf. Aan het spruitstuk is echter niets te zien. Is hier ook een andere pakking voor?

Gr Pieter
 
Klinkt alsof de carbs toe zijn aan een schoonmaakbeurt. Lijkt alsof er onvoldoende brandstof door de carb van de niet lopende cylinder komt.

cmsnl.com heeft exploded view tekeningen, ook van de carbs.
 
Zelfde probleem gehad. Toerental bleef lang hoog hangen. Filter eraf en met een lichie schinend in de kelk was duidelijk zichtbaar dat de vacuümschuiven wel direct terugvallen op hun zitting. remmenreiniger inspuiten en toerental; liep direct op. Na inspectie bleek de linker inlaatrubber binnenin beschadigd was. Met 2 nieuwe RVS slangklemmen 45-55 (Welkoop) was het probleem opgelost.
 
De carburateur 2 dagen in de benzine gehad en hij is nu jdd dicht. Bedankt voor de tip.Nu hem gemonteerd en helaas hetzelfde probleem als met de andere carb. Linkercilinder loopt niet. Na het inspuiten met remreiniger op de inlaat komt hij wel bij. Zou dus aan de pakking (o-ring)kunnen liggen of het spruitstuk zelf. Aan het spruitstuk is echter niets te zien. Is hier ook een andere pakking voor?

Gr Pieter
Als t spruitstuk lek zou zijn, loopt het wel, maar beroerd.
Omdat eea wel werkt mbv remreiniger, is je carb intern gewoon verstopt. Schoonmaken dus.

Te beginnen met tjekken of er wel benzine in de vlotterbak staat.
 
Heb de carbs uit elkaar gehad en idd. was de stationaire sproeier van de linker cilinder verstopt. De rest ook even schoon gemaakt. Nu loopt ie weer als een tiet . Moet alleen nog even fine getuned en andere dempers eronder dan is het motorisch gedeelte klaar.
 
En nu zijn we heel nieuwsgierig naar hoe het “café” er uit ziet ;) :+

deze gok ik
full
 
Yep dit is het café. Er zit inmiddels een andere koplamp op. Een mooie grote verchroomde, wat beter past dan die plastic chinese met geintegreerde knipperlichten. Langzamerhand wordt het mijn dingetje.

Gr Pieter
 
ff de vraag hier stellen. Probleem van stationair toerental gevonden (remmenreinigertest)
Aanzuigrubber stuk en tweede in zeer slechte conditie.
Kan echter nergens nieuwe kopen.
Geprobeerd:
-Yamaha
-Mikes XS
-Speed NOS

iemand een tip???
 
Heb mijn carbs bij een motorsloper in Ell weg, en die had er volgens hem nog een kist vol liggen. weliswaar geen nieuwe maar goed gebruikte. Mail adres is: Mook <info@bijpiet.nl>.
Hij heeft mij toen een bijgeleverd maar dat is een rechte en ik moet ze hebben met een bochtje erin. Hoop dat hij je verder kan helpen.

Gr Pieter
 
Nice bike BigChief :)
In het kader van ervaring delen, heb je er al mee gereden?
Onze DOHC ervaring:
- stuurt als een mes in zachte boter echt een funbike
- voorrem remt voor geen meter
- originele gearing lijkt wat hoog, blok maakt (makkelijk) veel toeren
- de carbs blijven problemen geven (lekkage inlaatrubbers). Rubbers zijn nergens te koop, of heel
slecht. Nu afgedicht met krimpkous maar lijkt niet 100% nog.
- veel gedoe gehad met ontsteking, bleek 1 weerstand in bougiekap weg te zijn.
 
Hallo Exus :W

Jouw fiets is ook niet verkeerd. Ik heb er al mee gereden en idd. de voorrem is bagger. Hij stuurt als een scheermes alleen heb ik nog wat ruimte in de achterbrug ophanging, dus knietje aan de grond nog maar even niet. (is dit misschien op te sluiten?) De gearing is erg kort en je moet echt snel overschakelen. Heb ook nog lekkende voorvork keerringen dus het blijft een lekker project. Mijn andere motor is een BMW 1200RT maar als het kan pak ik de racer want het FUN gehalte is idd. groter.

Gr. Pieter
 
ff de vraag hier stellen. Probleem van stationair toerental gevonden (remmenreinigertest)
Aanzuigrubber stuk en tweede in zeer slechte conditie.
Kan echter nergens nieuwe kopen.
Geprobeerd:
-Yamaha
-Mikes XS
-Speed NOS

iemand een tip???

Je kan het ook proberen met het omwikkelen van de rubbers met vulcaniserende tape. Niet zo mooi, maar vaak wel afdoende.
Er zijn ook sprays voor..
Als je niet aan nieuwe kan komen, is het misschien een optie wat te proberen.
 
@BigChief
zelfde verhaal XS is eigenlijk van/voor mijn zoon. Eigen dienstfiets is een MG1000. Maar het rijd fun op de caferacert.
Volgens mij zijn het naaldlagers met een lange bus en een bout om op te sluiten. Lijkt me makkelijk te repareren.

@Haga-San
Goed idee . Heb dit soort reparatietape (Brezan) gebruikt voor de electra. Eerst tapen en dan nog mooi maken met krimpkous.
 
Terug
Bovenaan Onderaan