XS400 Cafe Racer, rebuild en redesign, het begin

Gummetje

MF'er
4 mei 2010
78
0
Koudekerke, Zeeland
Ola,

Na een periode van 8 jaar niet gereden te hebben toch weer de kriebels, dus een maand of drie geleden gaan zoeken naar een motor. Was er al snel achter dat het een chopper/custom iets moest zijn.
Wezen kijken bij een bobber, maar de gemiddelde zeecontainer had meer stuurmogelijkheden.
Ook altijd wel fan geweest van de cafe racers, dus die kant maar eens op gaan zoeken.
Wel een wat beperkter budget opgelegd, ik weet dat ik hem toch eigen wil maken.
Na lang zoeken (en een megatrage verkoper) onderstaande XS400 op de kop getikt.
Het lijkt al iets op wat ik mooi vind, maar er zit genoeg potentie in om er echt iets eigens van te kunnen maken.
w02LiUml.jpg

Het ding in huidige staat.

Gisteravond op kunnen halen en vanmorgen gelijk even naar de local bike shop die onderstaande dingen mag gaan doen.
Achterband wordt vervangen, deze was gescheurd
Accu controle/vervanging
Ketting smeren
Olie verversen


Voor een caferacer zijn er een paar dingen die mij niet zinnen:
- Tank is te klein en te rond, originele tank heb ik ook
- Zadel is dankzij deze tank te ver naar voren, en er zit geen loop onder
- Koplamp is spuuglelijk (zeker van dichtbij)
En uiteraard nog wat wensen.

Na veel huiswerk wat mooie inspiraties op kunnen doen waarbij deze wel mijn favo is, dus ook beetje als uitgangspunt ga nemen.
sUqr4MTl.jpg

Sowieso dit kleurschema, hou van blauw met cognac, kleur exact nog te bepalen.

Eerst nu lekker kunnen rijden en kleine dingen doen, daarna van de winter full makeover voor elkaar zien te krijgen.

To do lijstje:
  • KM teller aansluiten (originele kmkabel gevonden, even met GPS controleren of klokje goed is)
  • Langere DB killer erin, nu iets te luid
  • Knipperlichten met controls aanleggen (is nu niets voor, knippers heb ik al wel)
  • Hoop achter onder zadel met beter zichtbaar remlicht (denk zo'n hoop met ledbar erin)
  • Electra fatsoenlijk wegwerken onder zadel
  • Tank aanpassen en zadel verder naar achteren
  • Koplamp vervangen
  • Controle lampjes maken voor N/licht/...
  • Clipons monteren
  • Andere handles, zit aan Brooks fietshandvatten te denken, een zien of die normaal monteerbaar zijn, zou wel goede maat moeten zijn
  • Optische meuk (on the fly netjes maken wat ik nog verzin)

Vragen tot nu toe:
- Voor de knippers is er nu 0 bekabeling aanwezig, kan alleen niet echt een schema vinden hoe ik dat makkelijk kan aanleggen, controleunit weet ik al welke dat moet worden, knippers ook
 
Laatst bewerkt:
Mooi hoor, een fijne basis om lekker verder op te borduren, dat doe je goed.
Voor je knipperlichten even kijken wat je wilt: motorcycle turn signal wiring at DuckDuckGo

Ik krijg er zelf ook weer zin in als ik dat zo lees en zie... maar dan met een oude Honda twin.
Deze ga ik in ieder geval volgen, succes!
 
Laatst bewerkt:
Dankje Winshots. Ook zin in, na t rijden.

Als ik deze pak:
7258224382_df03daf9c5_b.jpg

En ik vervang de flasher door een LED relais, dan zou ik er moeten zijn toch...
 
Originele tank (als het goed is origineel, alhoewel ik het mij afvraag gezien de afbeeldingen online, denk dat het de tank van de 80ers is, de mijne is van 78) opgehaald en begonnen met schuren. Een klapidioot had er met van die bruine tape op gezeten, dat was flink doorschuren.

Voor de ervaringsdeskundigen: goed schuren genoeg of beter ook met verfafbijt alles eraf?

Tank is in ieder geval in goede staat, alleen de tankdop die ik erbij kreeg past niet. Denk dat dat gewoon even rustig knutselen wordt.
 
Laatst bewerkt:
jL5Pgsvl.jpg


Even aan het schuren geweest om de staat van deze tank te kunnen bepalen.
Geen roest aan de binnenkant en ook geen beschadigingen gelukkig.

Alleen de tankdop die er wel bij hoort krijg ik niet passend, alsof deze er niet vergenoeg over heen wil vallen.
Zoals je hier kan zien zit hier een "buisje" waar de vergrendeling overheen moet vallen, lijkt dus niet diep genoeg te gaan.
fNyFdJdl.jpg

Iemand tips?
Het gaat om deze tankdop:
210-170_1.jpg

Maten zijn verder perfect, schroefgat goede plek, afdichtdop valt keurig op z'n plek, plek van vergrendeling is ook goed... Wil niet verder met de tank voor ik weet of dit wel gaat lukken, anders is het beetje zonde.
 
Er zijn van deze tankdop verschillende versies. Waarschijnlijk heb je de versie voor de gewone Xs-en (zoals XS750 en XS850). Bij de customversies is de tankdop visueel hetzelfde maar het past niet op de normale tank (eigen ondervinding).

Mogelijk dat Yambits in de UK deze kan leveren.

Succes met je mooie project.
 
Maar de tank lijkt niet custom te zijn maar een originele van een ander bouwjaar...
Hoe heb jij dit opgelost? Of heb je niet meer de originele tanks erop zitten?

Bij Yambits (goeie tip!) zie ik die van 78 staan van 115mm, of die van 80 met 123mm, de mijne meet 119mm. Knap gedaan dus...

De tank die ik er los bijkreeg is niet van deze motor zelf, had de vorige eigenaar er los bijgekocht en los een tankdop. Dus welke versie tank het precies is weet ik helaas niet.

Wat ik ook kan doen is de bevestigingspunten eraf halen, gaten plamuren en er een schroefdop opzetten. Minder origineel maar dat wordt ie toch al niet meer.

EDIT:
Na gedremel, gemeet en gevloek lijk ik de 123mm versie te moeten hebben. Heb m in NL ook gezien voor 13 euro, morgen even bellen welke maat dit is. Qua modeljaar zou het moeten kunnen. Voor dat geld de moeite van de gok ook nog wel waard.
 
Laatst bewerkt:
De tankdop voor de normale versie kan je ook bij triples.de in imitatie krijgen maar ik vermoed dat je juist de 'special' moet hebben... gezien je tank.
 
Ik heb er nu een via MLM parts meebesteld voor 13 euro, eens zien of dat de goede is.

Enig idee als dat hem niet is waar die Special vandaan zou kunnen komen nog verder?
 
Helaas:

Kreeg belletje van de garage dat ie heel slecht liep, en dat z'n carbs erg vies waren.
Dus hij mag daar ietsjes langer logeren. Liever dat zij het nu even goed doen en ik kan rijden straks.

Ga ik van de winter wel weer een keer spelen.

Wel tanklogo's gevonden en binnen, dus die straks ook even passen op de nieuwe tank.

Nu opzoek naar hendels (rem en koppeling, beetje strakke en met remlichtschakelaar voor voor, die mist).
 
Hier even een kleine inzinking...

De XS is terug van de garage, er was serieus veel mis mee. Liep maar op 1 cilinder, blok vol met benzine.
Carbs zo goor als een rokershok van 50 jaar.
Afstellen nog niet gelukt, hij heeft geen bank staan om fatsoenlijk te kunnen testen.
3 september gaat ie naar iemand in de buurt met bank die ook gelijk kan stellen met naalden en sproeiers etc. Nu nog even niet rijden.
Benzinetankdop ook nog niet gevonden, degene die ik besteld had stond niet goed op die site, dus is dezelfde als ik al heb. Heb er 1 in de UK gevonden maar die is 50 euro incl shipping.

Dit slaat een behoorlijk gat in mijn budget. Baal als een stekker.
 
Benzine in het motorblok is meestal het gevolg van een lekkende vacuüm kraan. Manuele kraan monteren, is verkrijgbaar bij Heiden Tuning in Amersfoort.

Deze heeft veel spul voor de XS-serie. Bedrijf richt zich op de bekende 650, maar omdat Yamaha modulair heeft gebouwd is er best nog wat bruikbaar op andere XS-en dan de 650.
 
Een gedeukte tank van een moderne Yamaha kopen en de tankdop overzetten? In de zin van opening uitslijpen en overlassen.
 
Benzine in het motorblok is meestal het gevolg van een lekkende vacuüm kraan. Manuele kraan monteren, is verkrijgbaar bij Heiden Tuning in Amersfoort.

Deze heeft veel spul voor de XS-serie. Bedrijf richt zich op de bekende 650, maar omdat Yamaha modulair heeft gebouwd is er best nog wat bruikbaar op andere XS-en dan de 650.

Hij heeft t probleem nu met een Harley sportster tank.
Op de bank 3 september wordt ie aan externe toevoer aangesloten. Carbs staan in ieder geval zeer belabberd afgesteld. Daar wordt alles gedaan incl sproeiers en naalden.

Ik ben nu de tanksluiting zelf aan het aanpassen zodat de dop normaal dicht kan.

Even een testfit gedaan met de andere tank:
28IhbQOl.jpg

Vind t er wel netjes uitzien, maar het past voor geen meter. Het frame zal moeten worden aangepast en daar ga ik nu nog even niet aan beginnen.

Wel de voorkant ontdaan van de verschrikkelijke koplamp frankenstein modificatie:
6aoKegOl.jpg

Dat is al beter.
Clipons erop en een normale koplamp en dat wordt al weer een stuk beter.

Even testfit met de spullen die er op zaten:
rvPEMlAl.jpg

Toch niet heel slecht, alleen die tank is wat iel vind ik nog steeds.

Als het goed is komende week lampje binnen voor onder het zadel. Wordt remlicht/normaal licht.
Die boven nummerplaat is kapot en vind ik ook niet mooi.
Knipperlichten heb ik die ik wel leuk vind, zit ook remlicht bij in eventueel.
Brackets bestellen om deze aan de bovenkant van de veren te bevestigen.

Voor in het stuur straks heb ik al knipperlichten besteld die in de bar-ends gaan. Netste oplossing voor denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Helaas, Oma heeft slecht nieuws.

Gisteren op de bank gehad, carburateurs zijn nu in perfecte staat. Alleen bij het starten bleek de linker cilinder toch niet goed te zijn. Geen benzine maar olie wat erin komt.
Kan of aan de kleppen liggen of aan de zuiger/zuigerveren. Nu zal het blok open moeten om daar mee bezig te gaan.

Ik heb daar zelf alleen helaas nul ervaring mee. Eerst de onderdelen zoals pakkingset maar eens zoeken, cilinder vervangen en uitboren kan ik niet zelf, dus dat zal ik moeten laten doen.

Als ik het voorwerk zelf kan doen, zoals blok uit frame halen en deksel eraf ect scheelt dat best wat geld. Alleen ook dat nooit zelf gedaan. Zal hier eens goed gaan zoeken in de verschillende XS400 draadjes.

Als iemand nog een goed blok heeft zou dat ook mooi zijn!
 
Terug
Bovenaan Onderaan