XS400 DOHC - elektrische problemen na schoonmaken carbs

Willemvu

MF veteraan
12 jan 2013
1.842
31
Den Haag
Omdat mijn opknaptopic toch wel een beetje onduidelijk begon te worden, hier even een fris nieuw draadje.

Ik heb een probleem met mijn Yamaha XS400 DOHC uit '89. Het betreft de versie met vierkante koplamp, niet begrensd (dus 34 kW).

Mijn motor draait niet meer op de startmotor. Twee weken terug deed hij het nog, maar sinds ik de carbs voor de tweede keer eraf had om schoon te maken doet de startmotor niet zoveel meer.

De eerste keer dat ik de startknop indrukte hoorde ik de motor nog een halve slag slaan, maar daarna niks meer. Ik hoor wel een beetje gezoem/gekraak als ik de knop indruk.

De motor start ook niet bij aanlopen. Ik heb gecheckt:

- bougies slaan wel een beetje nat als ik hem aanloop
- de motor kan wel ronddraaien, ik kan hem immers aanlopen
- dodemansknop staat uit
- zijstandaard is in
- motor neutraal
- koppeling in
- benzine in de tank
- benzine komt in de carbs en loopt niet over
- zonder bougies draait ie ook niet op de startmotor, ook geen vonk tegen het blok
- accu is een maand oud en kwam vers van de ctek mxs5.0 druppellader, helemaal vol.
- verlichting doet het wel prima

Carbs lijken inmiddels okee, lopen niet meer over en zouden naar behoren moeten werken. Al had ik ze er wel af liggen om schoon te maken, omdat de motor niet mooi liep (erg onregelmatig en viel uit).

Het lijkt me nu dat dit een elektrisch probleem is geworden, wat mij verbaast. Maar goed, met een 23 jaar oude motor kan dat natuurlijk wel.

Waar moet ik gaan zoeken? De startmotor doormeten? Of zou het toch de accu zijn? Als ik de startmotor nog wel hoor zoemen, wat kan het dan zijn?
 
Volgens mijn druppellader is de accu volledig vol, dus ik denk dat die genoeg voltage heeft.

Ik heb nog niet kunnen meten wat er gebeurt met de spanning als ik de startknop indruk, ik heb nog geen multimeter. Ga ik vandaag halen.

Aanlopen helpt dus ook niet, krijg de motor wel rond maar krijg geen ontsteking.
 
Ben opgelucht dat t geen ingewikkelder probleem is _O-


Het is maar hoe ingewikkeld je het wilt maken:

De motor start ook niet bij aanlopen. Ik heb gecheckt:

- bougies slaan wel een beetje nat als ik hem aanloop
- de motor kan wel ronddraaien, ik kan hem immers aanlopen
- dodemansknop staat uit
- zijstandaard is in
- motor neutraal
- koppeling in
- benzine in de tank
- benzine komt in de carbs en loopt niet over
- zonder bougies draait ie ook niet op de startmotor, ook geen vonk tegen het blok
- accu is een maand oud en kwam vers van de ctek mxs5.0 druppellader, helemaal vol.
- verlichting doet het wel prima

En voor een beroerde accu, want starter gaat nog niet één slag rond.

Op 1 had natuurlijk moeten staan; accu controleren :Y
 
ja ik vind het wel raar met een accu die nog geen twee ritjes heeft meegemaakt. Maarja wel aardig wat startproblemen gehad, af en toe de accu leegstarten blijkt toch niet gezond te zijn.

Ben nog een experimentje aan het doen: de RECOND functie op mn CTEK druppellader. Zou diep ontladen en kapotte accu's nieuw leven in moeten blazen. Ik zal wel laten weten of het wat wordt.
 
ja ik vind het wel raar met een accu die nog geen twee ritjes heeft meegemaakt. Maarja wel aardig wat startproblemen gehad, af en toe de accu leegstarten blijkt toch niet gezond te zijn.

Ben nog een experimentje aan het doen: de RECOND functie op mn CTEK druppellader. Zou diep ontladen en kapotte accu's nieuw leven in moeten blazen. Ik zal wel laten weten of het wat wordt.
Even uit nieuwsgierigheid: welk merk accu?
 
ja ik vind het wel raar met een accu die nog geen twee ritjes heeft meegemaakt. Maarja wel aardig wat startproblemen gehad, af en toe de accu leegstarten blijkt toch niet gezond te zijn.

Een accu diepontladen is niet zo goed voor de accu. Er wordt loodsulfaat gevormd en dat zakt in vaste vorm naar beneden. Als dat in de accu rond gaat vliegen kan het tussen twee platen komen en dan is er kortsluiting. Dan valt er een set platen uit (een accu bestaat uit een aantal sets platen die in serie met elkaar geschakeld zijn, een set platen heet een 'cel').

Als er een set platen is uitgevallen (kortsluiting), dan zakt het voltage van de accu. Een cel levert ongeveer 2,1 volt (een goede accu levert dus met 6 cellen 12,6 volt). Valt er een cel uit, dan zakt de spanning naar 10.5 volt. Meet je dus 10.5 volt, dan weet je dat één van de cellen een kortsluiting heeft.

Maar in principe kan dit bij een nieuwe accu niet echt voorkomen, loodsulfaat vormt zich pas na meerdere malen laden en ontladen.

Maar er kunnen ook productiefoutjes zijn... Bijvoorbeeld dat er een splintertje lood van de platen loskomt en dan tussen de platen terecht komt en kortsluiting veroorzaakt.

Als de accu nog vrij nieuw is en er al een cel kapot gaat, dan noem ik dat een productiefoutje. Het kan niks anders zijn. Je hebt imo dus recht op garantie, op een vervangende accu.
 
Laatst bewerkt:
Het hoeft niet aan de accu te liggen. Ik had een jaar geleden in maart een nieuwe accu in de zx6r van mijn vriendin gezet. In de zomer lekker gereden, daarna de brommerts op stal gezet en aan de lader. 1x per 2-4 weken ff starten, de zx6r dee het niet meer. Accu eruit gehaald en mee naar de dealer gegaan incl de lader zelf. Accu bleek gewoon goed te zijn, dealer pakt haar lader erbij en meet of die wel laad, niks mis met het hele spul. Raar!!!! de lader gaf bij ons thuis wel groen licht dat ie vol was. Blijkt dat er nog een zekering in de laadkabel zit die op de motor is bevestigd. Die was stik en te barsten... Nieuwe zekering dr in en hij doet het weer...
(was wel met een optimate 4 lader)
 
Maar dan lag het dus aan je lader. Mijn lader is ook gloednieuw, en er zouden lampjes moeten gaan branden als hij een zekering door heeft gebrand. En dat zou niet verklaren waarom er precies 10.6 volt gegeven wordt door de gare accu
 
Lag niet aan de lader, de zekering van de laadkabel was stuk die op de motor zit.
Als ik de lader aansluit op de motor krijg ik wel alle lampjes te zien dus dacht dat ie het gewoon deet.
De lader zelf doet het gewoon maar lade niet bij.
Ik weet niet of jij een zekering tussen je accu laadsnoer en stekkertje van de lader hebt?
Maar kijk die anders eens na.
 
Terug
Bovenaan Onderaan