XS400 DOHC - elektrische problemen na schoonmaken carbs

Willemvu

MF veteraan
12 jan 2013
1.842
31
Den Haag
Omdat mijn opknaptopic toch wel een beetje onduidelijk begon te worden, hier even een fris nieuw draadje.

Ik heb een probleem met mijn Yamaha XS400 DOHC uit '89. Het betreft de versie met vierkante koplamp, niet begrensd (dus 34 kW).

Mijn motor draait niet meer op de startmotor. Twee weken terug deed hij het nog, maar sinds ik de carbs voor de tweede keer eraf had om schoon te maken doet de startmotor niet zoveel meer.

De eerste keer dat ik de startknop indrukte hoorde ik de motor nog een halve slag slaan, maar daarna niks meer. Ik hoor wel een beetje gezoem/gekraak als ik de knop indruk.

De motor start ook niet bij aanlopen. Ik heb gecheckt:

- bougies slaan wel een beetje nat als ik hem aanloop
- de motor kan wel ronddraaien, ik kan hem immers aanlopen
- dodemansknop staat uit
- zijstandaard is in
- motor neutraal
- koppeling in
- benzine in de tank
- benzine komt in de carbs en loopt niet over
- zonder bougies draait ie ook niet op de startmotor, ook geen vonk tegen het blok
- accu is een maand oud en kwam vers van de ctek mxs5.0 druppellader, helemaal vol.
- verlichting doet het wel prima

Carbs lijken inmiddels okee, lopen niet meer over en zouden naar behoren moeten werken. Al had ik ze er wel af liggen om schoon te maken, omdat de motor niet mooi liep (erg onregelmatig en viel uit).

Het lijkt me nu dat dit een elektrisch probleem is geworden, wat mij verbaast. Maar goed, met een 23 jaar oude motor kan dat natuurlijk wel.

Waar moet ik gaan zoeken? De startmotor doormeten? Of zou het toch de accu zijn? Als ik de startmotor nog wel hoor zoemen, wat kan het dan zijn?
 
Gisteravond gaf de lader aan dat ie vol was, er stond 13.6 volt over de accu toen ie op de lader stond aangesloten. Lijkt me dus dat de lader prima werkt.

Ook houdt de accu sindsdien de spanning goed vast. Hij zakte langzaam zelf terug van 13.6 gisterenavond naar 12.5 vanochtend. Kon hem gisteravond zelfs langzaam zien zakken (op de honderdsten). Ik ga morgenochtend kijken of de accu nog steeds op spanning is, dan gaat ie de motor in en gaan we kijken of ie het doet.

Of het nu de RECOND-functie is geweest die de gare accu gerepareerd heeft, of dat ik ergens ontzettende lekstroom heb op de motor weet ik niet. Maar we gaan het zien.
 
een accu kan één keer ontladen wel aan

maar drie keer of meer schijnt al ''dodelijk'' te zijn.

lekstroom lijkt me ook aannemelijk.
 
Laatst bewerkt:
Nou de accu hield zijn spanning redelijk vast. Na twee dagen was ie nog op 12.45 volt en heb ik m eens aan de motor gehangen. Helaas niet echt veel power, en mn motor had er geen trek in met het koude weer. Hij startte sowieso al slecht, voordat ik de accu problemen had.

Maar de startmotor kreeg ie wel rond hoor, dat was niet zo'n probleem. Al heb ik het voorheen langer kunnen proberen, heb wel eens ooit een half uur staan starten (niet continu maar toch aardig intensief accu gebruik zou ik zeggen). Nu had ie er na een paar minuutjes echt geen puf meer in.

Voltage was na het proberen te starten 12.31 volt.

Iemand een oordeel? Accu toch dood, maar misschien geen fabrieksfout (kortsluitende cel)? Lekstroom zou ook niet zo moeten uitmaken als ik de accu maar een halve minuut aan de motor heb gehad voor het proberen te starten. Tenzij het natuurlijk ontzettend veel lekstroom zou zijn, maar dan zou ik geen 12.31 volt meer hebben.

Wat denken jullie?
 
Laatst bewerkt:
Je accu hoort niet in een paar dagen zoveel spanning te verliezen zonder dat hij in je motor zit. Een goeie accu houdt wekenlang z'n lading vast.

Ik heb toevallig ook net mijn accu moeten vervangen en ik had soortgelijke symptomen. Als ik mazzel had ging de startmotor wel rond, maar was er niet genoeg pit om de motor echt te laten lopen. Nieuwe accu er in en het ding sloeg in 1 klap aan en liep als een zonnetje.

Kijk anders of je ergens een accu kan lenen als je niet gelijk een nieuwe wilt kopen. Overigens was mijn accu 45 euro, dus gek veel geld hoeft het niet te kosten.
 
Laatst bewerkt:
Oh ja, je spanningsregelaar kan ook nog stuk zijn natuurlijk, dat kan ook je accu slopen. Hier op het forum staat ergens een uitstekend topic over wat je moet nameten met je multimeter om daar achter te komen.
 
Stom toevallig dat mijn motor nu ook niet op de accu wil starten, ik wist vorig jaar al dat ie niet meer 100% was. De optimate krijgt hem ook niet meer aan de gang. De motor draaid wel 2 rondjes maar slaat niet aan en de accu geeft t dan op...(op jump starter doet ie het wel). Mijn accu is dus ook aan vervanging toe...

Heb een goedkoop adresje gevonden... scheeld echt veel met motoport of een ander.

http://www.accumegastore.nl
 
accu geeft nog maar 12.46 volt na het volledig opladen. Overleden, toch?

Bij accumegastore betaal ik 20 euro meer voor een accu, misschien hangt het af van het model hoeveel goedkoper het is maar voor mijn motor niet gunstig dus.
 
Ik heb een yuasa MF yt12a-bs. die kost normaal 105,- bij sommige 89,- ex verzenden... bij accu megastore 75,- incl verzenden en is nog (bijna) om de hoek ook....

~[EDIT] heb de accu zelf opgehaald en betaalde 70,-
 
Laatst bewerkt:
Hoe klinkt het als hij helemaal warm is en je niet meer hoeft te choken?

Het klinkt inderdaad of hij af en toe een slag mist, voor de rest klinkt hij prima, net zo luidruchtig (voor zo'n klein dingetje) als de mijne. Alleen je toerental is wel erg hoog.

Het ziet er uit alsof hij bij dezelfde verfbom stond als de mijne :)

db
 
Bij helemaal warm en zonder choke klinkt het eigenlijk net zo, maar dan op lager toerental en volume. Ja hij is inderdaad erg matig in de verf.. Dat staat nog op de to-do lijst
 
Hmmm..... Ik zou d'r eerst een rondje in de buurt mee rijden en als ik daarbij niet stil kom te staan dan zou ik vervolgens een ritje gaan maken van 20 km ofzo. Halverwege eens kijken of hij nog steeds ploft/overslaat en bij thuiskomst ook.

Misschien niet de meest onderbouwde manier maar soms is het een kwestie van goed doorwarmen en rijden om hem weer uit de winterdepressie te krijgen ;)

db
 
uhm... zo goed als verstopte stationairsproeier~ ?
Daar lijkt het mij eventueel aan te liggen.
En...kleppen al gecontroleerd?

groeten basman
 
Laatst bewerkt:
Ik was zo enthousiast dat ik er meteen een uurtje mee ben gaan rijden natuurlijk! Heb er eigenlijk niet meer specifiek naar geluisterd of het beter was bij thuiskomst, maar warm zal ie zeker zijn geweest.

@basman Dat zou wel raar zijn, dat ze ineens weer dicht zitten, ik heb ze net nog doorgestoken en schoongemaakt.

Kleppen stellen ben ik ook nog niet aan toegekomen, heb ook nog geen voelertjes. Maar misschien dat carbs synchroniseren zou helpen? Ik voelde wel bij de uitlaten dat er bij 1 ietsje krachtiger uitlaatgas uit kwam dan bij de andere. Kan het daar aan liggen?
 
@Willemvu

Dat van die uitlaat....onder je blok zitten je uitlaten als het goed is gekoppeld aan mekaar.
Soort balanspot of hoe zoiets ook heet.
Ook ik heb bij mijn xs hetzelfde gehad, en dat kwam denk ik neer op verstopte kanalen in de carbs.
Dat syncroniseren kan je ook zelf zonder special tools denk ik.
Als je zoekt op zelf maken van zo n ding[doorzichtige slang gevuld met olie en dan rechtopstaand in een U vorm hangen en dat weer aangesloten op je carbs moet wel duidelijkheid geven. Wel ervoor zorgen dat je pilotschroeven 1,5 slag uitstaan. Ook je vlinderklep moet je standaard ff gelijk zetten met elkaar voordat je aan zoiets begint.

Wat bij mij wel was...ik had een niet goed sluitende inlaatklep. Dit had ook te maken met het hoog stationair lopen.
Wat je echt moet doen voordat je het weer in de carbs gaat zoeken is onderstaande.

Haal je carbs van de xs af zodat alleen de inlaatrubbers nog gemonteerd zijn.
Als je nu de xs zou starten[slaat natuurlijk niet aan omdat hij geen brandstof kan aanzuigen] zouden je inlaatpoorten moeten aanzuigen...maar zeker niet blazen. Dit was bij mij wel het geval..dus dat betekende bij mij een lekke/kromme inlaatklep.
full

dit was dus rechts.

Ook alle kanalen vd carbs heb ik goed doorgespoten met carbreiniger en perslucht en alles wat ik voor handen had.

Het kan vanalles zijn dus. B|

Controleer tankontluchting
plaats brandstoffilter
controleer je laadsysteem&massa
check klepspeling/timing van NAK
schone carbs/luchtfilter
basisafstelling pilotschroeven 1,5 slag open en vlinderklep vj carbs
vacuumrubbers vj gasschuif
inlaatrubbers controleren op scheuren
Werking vj branstofkraan[werkt op vacuum]
en veel geduld :Y
 
Even weer een ander vraagje, soms wil ie niet echt de versnelling in. Dan heb ik de koppeling in, en pakt ie gewoon de 1e (of 2e, maakt niet uit) versnelling niet. Meestal na een paar keer proberen en nog eens koppeling uit en in pakt ie hem wel, maar zijn dit tekenen van een versleten versnellingsbak of iets dergelijks? Moet ik me zorgen gaan maken dat ie het straks niet meer doet of is dit wel vaker bij wat oudere motoren?
 
Kan liggen aan de olie die net ff te dik is, dan gaan je platen wat aan elkaar plakken. Heeft ie dat ook bij een warme motor? (misschien helpt het als je wat dunnere olie gebruikt)
Koppelings kabel wat beter afstellen.
Het zou kunnen dat je platen af zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan