xs400 ombouwen naar electrisch

martin010

MF'er
10 sep 2012
37
16
Rotterdam
Techniek is een serieus forum waar je om raad kan vragen bij technische problemen. Om een degelijk advies te krijgen is wel goede informatie nodig.

Gebruik daarom het onderstaande lijstje als leidraad:
  • Merk: Yamaha
  • Type: xs400
  • Bouwjaar: 1980
  • Kmstand: geen idee
  • Probleem: wil cafe racer bouwen met elektrische motor
  • Wanneer is het probleem onstaan: dit jaar
  • Wat is er al aan gedaan: motor is gestript, blok eruit en opbouw is in werking.

Hallo, heeft iemand goede links, tips en websites voor de onderdelen die nodig zijn voor een goede elektrische motor te bouwen?
 
Heb nu even geen tijd om de links te bekijken, maar met dat frame zou ik even bellen naar de RDW.

Je moet in geval van eigenbouw eerst naar de RDW om je frame afzonderlijk te laten keuren in geval van een motorfiets, als dat lukt mag je met een complete fiets naar Lelystad om het geheel te laten keuren. Als het eigenbouw is tenminste.
Gewoon even vragen hoe zij daarin staan, mag de ombouw en omkeuring met huidig kenteken nu echt NIET of mag je je huidige frame evt. aanpassen zodat het eigenbouw wordt... dat betwijfel ik dus.
Toen ik informeerde voor de fiets die nu op circuit rijdt was het heel duidelijk. Eigenbouw is zelf gemaakt (foto's als bewijs) of in opdracht laten maken (en dan ook maar één exemplaar). Mijn circuitfiets is dan ook wel eigenbouw, maar ik heb het kenteken toch laten zitten, niet interessant. Ik denk dat je niet moet proberen met een fabrieksframe van begin jaren 80 aan te komen bij die keuring met de boodschap dat je hem zelf hebt gemaakt. Die lui zijn niet achterlijk.

Verder heb ik toen wat gemaild met die RDW meneer, en als je GOEIE tekeningen (evt. in 3D) kan laten zien zijn ze een stuk serieuzer met het beantwoorden van je vragen. Dat weet ik wel ;)
 
Ik heb ooit van iemand gelezen die een Daf 33 (personenauto) heeft opgebouwd naar elektrisch. Daarnaast nog een solex en ik geloof een scooter.
Die Daf is bij de RDW geweest en dat is gelukt, dus een bestaand kenteken/ frame omkeuren dat lijkt wel degelijk te kunnen.
Het zal wel duur worden denk ik ja.

gevonden, vrij uitgebreid beschreven:

DAF 33e
er worden ook 2cv's en ik dacht kevertjes omgebouwd naar elektrisch..
op wheelerdealers hebben ze een keer een Lancia (dacht ik) omgebouwd naar elektrisch.. kostte 30k (dollars) zonder arbeidsloon..
Stond ook ergens een vw (zo'n kever coupe ding) op yt...

dus genoeg info...
links en rechts, alleen zal t voor een motor wat kritischer worden qua ruimte en mogelijkheden alles enigszins goed weg te bouwen..
 
Heb wel eens een auto ombouw gevolgd.
Bv bij de e-eenden gebruiken ze bv de motor van een gecrashte leaf
(Schijn je in Scandinavië redelijk makkelijk aan te kunnen komen)
Accu's van Tesla controller weer van een leaf
Schijnt het keuren makkelijker te maken als je gerenommeerde gebruikte onderdelen gebruikt
Iets met straling en storing geven aan je omgeving, kan het niet goed uitleggen, ben heel slecht met stroom dingus.
 
ik heb een ZTR (Chinese sportieve trike )omgebouwd naar elektrisch om mee te doen aan races.
300 kg rijklaar en 56 kw vermogen, maar voor het goedkoop hoef je het niet te doen.
motor met controller ongeveer 2000 euro
batterijen 1800 euro
BMS 1000 euro
kabels zekeringen relais ed ook nog zo'n 1000 euro.
nu bezig met een Smart Roadster, deze krijgt ruim 100kw vermogen en 250 nm koppel.

die Daf 33 rijder ken ik, een leuk project maar zeker niet snel en ook niet goedkoop, de motor en controller van de DAF komen van EV Europe in Delft.
ook de motor van mijn Smart trouwens.
 
Deze advertentie kwam ik vandaag tegen. Geen idee of het iets is of zo.
9C1FD98A-0A75-47F3-BC66-0B583465487C.jpeg
 
ik heb een ZTR (Chinese sportieve trike )omgebouwd naar elektrisch om mee te doen aan races.
300 kg rijklaar en 56 kw vermogen, maar voor het goedkoop hoef je het niet te doen.
motor met controller ongeveer 2000 euro
batterijen 1800 euro
BMS 1000 euro
kabels zekeringen relais ed ook nog zo'n 1000 euro.
nu bezig met een Smart Roadster, deze krijgt ruim 100kw vermogen en 250 nm koppel.

die Daf 33 rijder ken ik, een leuk project maar zeker niet snel en ook niet goedkoop, de motor en controller van de DAF komen van EV Europe in Delft.
ook de motor van mijn Smart trouwens.

Zeker heeft de daf niet de snelheid en actieradius die je zou willen.
Maar het bewijst wel dat het mogelijk is voor een amateur in een schuurtje en ook dat het bij de rdw mogelijk is voor een particulier met een bestaand voertuig
 
De discussie over een eigenbouw kenteken is niet relevant, je kan een keuring aanvragen voor een verandering van de krachtbron.
Electrisch, diesel, twee, drie, viercilinders, het is allemaal mogelijk mits degelijk gebouwd.
Heb zelf een motor met 350cc eencilinder om laten keuren naar 1200cc tweecilinder.
Dit gaat iets makkelijker voor de oudere kentekens en zou bij een lokaal RDW station moeten kunnen.
 

In Haarlem. Bouwt al enkele jaren auto's om.

Het ombouwen van een brandstof motor naar electrische motor is helemaal geen probleem. De spullen zijn er gewoon allemaal. Zit hem puur in de kosten en het gedoe bij de RDW. Dat weegt gewoon niet op tegen de effort. Slechte business case. Overigens worden wel de gaafste dingen gebouwd met de slechtste business cases. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan