XS650 Bobber

Bizo

Rookie
15 jan 2015
25
0
Raamsdonksveer
Ik heb me al even voorgesteld in het voorsteltopic, maar kan me voorstellen dat velen daar niet meer zullen komen om iedereen welkom te heten;)... Ik ben Boaz, me vrienden noemen me ook wel Bizo vandaar de gebruikersnaam. Ik ben 24 jaren jong en mijn motor is veel ouder:P

Ik ben z'n 2.5 jaar geleden begonnen met de bouw van een bobber op basis van een XS650 uit 1974. Dit is mijn eerste motor en eerste motor (bobber) project. Nu deze bijna af is, is de kans zeer groot dat er binnenkort wel weer een nieuw project zal komen. Maar eerst wil ik jullie mijn XS bobber showen!

Helaas geen foto van het allereerste begin, maar hier wat fotos van het begin stadium. Op de foto's het rollende frame te zien, het frame is een kruising tussen een XS650 en een Uncle Bunt frame met plunjer vering aan de achterzijde.

De voorvork is van een XS650 en beide wielen komen van een XT500 Crosmotor. Ik wilde oldschool spaakwielen met trommels en het grotere voorwiel t.o.v het wat kleinere achterwiel kwamen mij wel goed uit in de lijn van de motor. De oude Harley tank is hier al pas gemaakt voor het frame en een eerste opset voor accu en electra bak zijn gemaakt.


full

full
 
Laatst bewerkt:
Toen die tijd een wat vies tweedehands motorblok gekocht via een bekende van mij. Niet wetende of dit motorblok het uberhaubt nog wel deed. Zoals op de fotos te zien is heb ik deze helemaal schoon gemaakt met wat oude tandenborstels en veel remreiniger. Toen ik dit blok in het frame monteerde om te checken of hier nog wat leven in zat. Bleek de poelie van de krukas (waar de rotor en stator op draaien) afgeslepen te zijn. Wat bleek.... Dit is een opgeboord blok (waarschijnlijk +880CC) welke vroeger in de zijspancross werden gebruikt. De rotor en stator waren niet nodig bij het racen ze konden namelijk een manche rijden op een accu en bijladen was dus niet belangrijk.

Voor mij dus wel... Ik heb besloten dit blok nog even te bewaren en de krukas niet te vervangen. Alle oliekanalen etc. waren namelijk ook opgeboord dus ligt dit blok netjes op mijn zolder te wachten om eens een kijkoperatie te ondergaan en vervolgens "origineel a-la motorcross 880" in een ander project ingebouwd te worden.

Ik heb dus een ander blok gekocht welke nu in mijn motorfiets zit. Ook de carburateurs dacht ik te gaan gebruiken, maar heb deze toch in een later stadium van het project vervangen voor nieuwe Mikuni's. Heb ik geen losse fotos van

full

full

full

full


full
 
Vervolgens:

Om de wielen opnieuw op te kunnen bouwen moesten de naven al naar de poedercoater. Samen met de carterdeksels de naven van de wielen zwart laten coaten met dit als resultaat.
full

full


Het achterwiel moest nog uitgelijnd worden worden met het motorblok. Ik heb dus het motorblok in het frame geplaatst en gekeken hoe het achtertandwiel uit zou komen. Ik heb hier een aluminium spacer voor laten draaien die het achtertandwiel meer naar rechts brengt zodat het nu in lijn staat met het tandwiel van het motorblok. Tevens ook 2 bussen laten draaien die tussen de ophangpunten en mijn naaf komen. Deze worden direct verbonden met het spatbord vanwege de plunjer vering, maar hier zal ik nog even wat foto's van maken.
full


Hieronder een fotos van het achterwiel. Hier is de naaf dus opnieuw gepoedercoat zijn er RVS spaken ingezet en is de spacer gemonteeerd.
full



Hieronder een foto van het voorwiel. Ook hier nieuwe RVS spaakjes ingezet en de naaf laten poedercoaten :)
full







En dan heb je ongeveer dit na wat kleine extra werkzaamheden. Hier is de koplamp incl. koplamp beugel gemaakt en gemonteerd. Ook de uitlaten zijn gemonteerd, waarbij ik nog extra uitlaatbussen heb moet laten maken om op het blok te kunnen monteren. Een alternatief was 3 uitlaatpakkingen achter elkaar, maar deze begonnen op den duur toch wat te lekken door krip. Dus toch maar bussen voor laten maken.

Niet dat er zoveel op een XS bobber zit aan elektra, toch maar even een nieuwe kabelboom gemaakt met een eigen schema. Alleen het geen wat nodig is en verder niks. Lekker nieuwe, schone, draden en connectors en contact slot in de elektra boks verwerkt. Nog even geen accu voor handen dus dan maar even de accu van de auto gebruiken welke ik nog aan het opknappen was om de bougies te checken op Vonk. En jep het werkte. :)


full

full

full

full

full
 
Uitlaatbeugels gemaakt. Wat betreft demper had ik toen nog geen idee en nu nog niet. Dus maakt hij nu nog net zo veel kabaal als toen 8-)

full

full






Ik heb de startmotor eruit gehaald om een kleinere accu te kunnen gebruiken en de echte oldschool bike look te behouden. Heb de standaard kickstartpedaal door geslepen, heb hier een gat in geboord, draad getapt en een alu pedaal van een mountainbike ingedraaid.

full

full


Een eerste prototype van de kettingspanner. Heb hier een oude steeksleutel voor gebruikt, een skateboard wieltje en een oude klepveer. Hij werkt erg goed moet ik zeggen. Ben nu momenteel bezig met een iets andere. Er komt een roodkleurig wieltje op welke beter is gelagerd en het wieltje is ook iets groter. Ik zal hier binnenkort wel wat foto's van op het forum zetten.
full


Een oude nieuwe kilometerteller via EBAY op de kop kunnen tikken!
full


Nieuwe veren en platen in de koppeling monteren
full



Van een oud in elkaar gelopen motorblok had ik nog wat oude zuigers en het leek me leuk deze te gebruiken als achterlicht. Ik heb hier een fitting in gemaakt en een glaasje/kapje van een vrachtwagen gebruikt welke ik bij de aanhangerboer heb kunnen vinden. De stang ertussen is een drijfstang. Inmiddels heb ik de 2 achterlichten vervangen voor 1. Dit vond ik achteraf toch mooier, zal ook hier binnenkort even een foto van uploaden.


full
 
Zo...... Op de fotos zie je het nieuwe zadel met daaronder een paar haarspeldveren en zie je dat de uitlaten zijn gewrapt. Ook zijn er een remhevel, koppelingshevel, en handvatten op het stuur gemonteerd. Je ziet ook de eigenbouw forward controls welke zijn gemaakt van wat plaatstaal en ronde bussen de schakelpedaal heeft de vorm van een schorpioen staart waarin een bronze bus zit welke roteert. De voetsteunen zijn de steunen van een BMX stuntfiets.

Het spatbord is een mee-verend spatbord. Ik wilde het spatbord zo vlak mogelijk op de band hebben en aangezien het achterwiel op en neer kan ten opzichte van het frame heb ik op de bussen die tussen naaf en het frame zit de spatbord beugels gelast. Zodoende beweegt het spatbord dus mee wanneer het wiel ook beweegt en kan toch het spatbord vlak op de band liggen.

De benzineleiding is van koper. De verbindingen met benzinekraan en carbs zijn rubberen slangen om vermoeiing van het koper te voorkopen. De rest zijn 10mm gebogen koperen leidingen.

full

full

full

full

full

full

full

full



En dan heb je ongeveer DIT!!... ZO stond hij er van de zomer bij en heb ik er al lekker op rond kunnen rijden. Deze winter ben ik begonnen met het weer opnieuw bouwen van deze motor. Toevallig vandaag de de onderdelen terug gekregen van de poedercoater. En zit alles netjes in de coating, frame, voorvorkpoten en alle overige frame delen. Ik zal hier snel een foto van posten.

Verder ben ik nu nog bezig met een nieuwe kettingspanner met een groter wieltje en betere lagering. Ook zit er inmiddels een nieuw netter spatbord op. Hier heb ik al beugels voor gemaakt welke ik op delfde manier wil bevestigen als het oude mee verende spatbord. Dus kan ik nu de motor weer gaan opbouwen voor het motorseizoen.

Op dit moment ben ik bezig met het spuiten van tank en spatbord. Ik heb een spuitcabine gebouwd met afzuiging en olie en vochtafscheiding. Dit werkt erg goed moet ik zeggen en hoop dan ook op een net spuit resultaat. fotos zullen volgen!


full

full
 
full

Oh yeah... het opbouwen kan zo ongeveer weer beginnen. Afgelopen donderdag de spullen terug gekregen van de poedercoater en wat ziet dat er lekker uit! We kunnen de boel langzamerhand weer wat gaan opbouwen :)

Naast het opbouwen gaan we ook weer verder met het spuiten van de tank. de spuitcabine is klaar en de eerste laag 2k primer zit erop. Vandaag ook wat beugeltjes gemaakt om mijn spatbord te bevestigen hier later meer foto's van!

full

full

full
 
thanks! ach over smaak valt niet te twisten;) Boaz, ik heb hier 10mm koperen buis voor gebruikt van de caravanboer en deze om een spuitbus gewikkeld na wat warm gestookt te hebben. Zijn wel verbonden met rubberen slangen tussen tank en carbs i.v.m trillingen en vermoeien
 
Nice man! Vind de koperen buis detail wel echt gaaf!

En de tank is ook woest man! Goeie smaak :p
 
Zo afgelopen zaterdag weer ff lekker bezig geweest. Het spatbord is nu bijna klaar heb de beugels gemaakt en deze op de bussen tussen de naaf en het frame gelast zodat deze mee kan veren met het achterwiel. Nu nog even een maximale en minimale aanslag maken zodat het spatbord nooit onder het wiel kan draaien, het spatbord nog een stukje inkorten en dan kunnen we deze ook gaan spuiten...

Ook de tank nog eens geschuurd na het spuiten van de primer, was nog niet strak genoeg naar mn zin dus toch maar weer ffkes geaaid met wat papier 600

Boaz... Ik weet het nog niet man. Ik wil het vintage houden, maar wel afgewerkt en strak dus ben nog aan het rondkijken wat betreft kleuren.
full

full
 
Ja moet ook wel lukken;) de grove bouw is nagenoeg klaar. Moet nog wat nieuwe forward controls ontwerpen en wat onderdelen laten maken, maar heb hier al een eerste versie van! Nu het afwerken en spuiten nog dus dat moet wel goed komen.
 
Van het weekend niet zo heel veel kunnen doen, maar toch even een update. Het motorblok afgeplakt en in de zwarte VHT lak gezet. Ook heb ik de balhoofdlagers vervangen en nu kan het opbouwen weer beginnen. Aankomend weekend hoop ik het motorblok erin te hangen en een begin te maken met het op poten zetten van de fiets!

Zit alleen nog even met het afbakken van het motorblok. Het kan namelijk nog wel even duren voordat de motor weer loopt en de lak dus uit kan harden.. en in de oven gaat niet passen.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan