XS650 ombouwen naar 1 carburateur

Rubenflex

MF'er
13 okt 2012
34
4
gouda
Ik heb een inlaat spruitstuk gemaakt van 2 naar 1. 1 van de 2 originele carberateurs gebruikt. Hij start goed loopt een paar seconden en dan een flinke backfire in het spruitstuk. Heeft iemand een idee hoe dit komt.
 
het is niet omdat een carbu perfect is afgesteld voor 1 cylinder, dat hij dat op eenzelfde tijdspanne 2 zo'n cylinders van het juiste brandstofmengsel kan voorzien.
verder klopt de lengte van je inlaattraject misschien niet meer, of de vorm ervan is niet goed en stuurt dat alles in de war. foto ervan ?
 
De vorm van het traject zou misschien de boel in de war kunnen sturen. Het mengsel veranderd niet als je dezelfde carburateur twee keer zoveel werk laat doen.
Liep de motor wel goed toen er nog twee carburateurs op zaten? Is de carburateur goed schoon en afgesteld?
 
De vorm van het traject zou misschien de boel in de war kunnen sturen. Het mengsel veranderd niet als je dezelfde carburateur twee keer zoveel werk laat doen.
Liep de motor wel goed toen er nog twee carburateurs op zaten? Is de carburateur goed schoon en afgesteld?


De mengselverhouding veranderd niet, maar je krijgt volgens mij maar de helft van het mengsel binnen wat je met 2 carbs binnen krijgt, dat zal toch wel invloed hebben?
 
De mengselverhouding veranderd niet, maar je krijgt volgens mij maar de helft van het mengsel binnen wat je met 2 carbs binnen krijgt, dat zal toch wel invloed hebben?
nee er wordt alleen mengsel gemaakt op het moment dat de inlaatkleppen open staan. vroeger gebeurde dat 1/4 deel van de tijd en nu 2 keer zo vaak. waar je wel last van gaat krijgen is dat er veel meer benzine door de carb heen moet want hij moet 2 keer zo veel mengsel maken. ik vermoed dat je de vlotterhoogte even opnieuw moet gaan afstellen zodat er meer benzine naar binnen kan stromen. ik heb het vermoeden dat je nu de carb gewoon droog trek door de extra benzine die door de carb heen moet.
 
Laatst bewerkt:
ik vermoed dat je de vlotterhoogte even opnieuw moet gaan afstellen zodat er meer benzine naar binnen kan stromen. ik heb het vermoeden dat je nu de carb gewoon droog trek door de extra benzine die door de carb heen moet.

|(
een hoger vlotterkamerniveau zorgt er alleen voor dat een eventueel debietprobleem in de tijd met enkele seconden wordt uitgesteld, het debiet zelf stijgt daardoor niet
 
en in een inlaattrajekt gebeurt wel wat meer dan enkel mengsel maken als de kleppen open staan.
op het moment van sluiten van de kleppen botst het mengsel in beweging op de gesloten kleppen en loopt in omgekeerde richting, een deel gaat weer door de carbu, wordt opnieuw aangezogen en dus extra verrijkt.
vermits er nu in tijd 2 keer zoveel aangezogen wordt, ligt de gemiddelde gassnelheid een pak hoger wat invloed heeft op de aangezogen benzine.
vermits er nu om de 180° graden krukasomwenteling aangezogen wordt, kan er resonantie ontstaan.
enz...
en dan is er nog het belang van de lengte van het inlaattraject (helmholtz frekwentie)
 
Ik heb een inlaat spruitstuk gemaakt van 2 naar 1. 1 van de 2 originele carberateurs gebruikt. Hij start goed loopt een paar seconden en dan een flinke backfire in het spruitstuk. Heeft iemand een idee hoe dit komt.

Is dat een motor met een 360 graden vonkinterval (loze vonk tussen uitlaatslag en inlaatslag)?
Dan kan het zijn dat de onderdruk in de inlaat te hoog wordt (door de vorm) en de vonk ontsteekt dan door de klepoverlap het mengsel in de inlaat.

Je kan de klepspeling van de inlaatkleppen eens bewust veel te groot kunnen zetten waardoor de inlaatkleppen laat openen.

Waarom deze constructie met een carburateur?
 
Is dat een motor met een 360 graden vonkinterval (loze vonk tussen uitlaatslag en inlaatslag)?
Ik vind dat verhaal niet eens zo gek.
Op het moment dat in de ene cilinder aan het eind van de compressieslag de vonk voor de arbeidsslag gegeven wordt staat bij de andere cilinder aan het eind van de uitlaatslag de inlaatklep al gedeeltelijk open. In het spruitstuk is nog een mengsel in de juiste verhouding aanwezig en de (verloren) vonk is dan volgens mij in staat om dat mengsel te ontsteken.
 
Ik vind dat verhaal niet eens zo gek.
Op het moment dat in de ene cilinder aan het eind van de compressieslag de vonk voor de arbeidsslag gegeven wordt staat bij de andere cilinder aan het eind van de uitlaatslag de inlaatklep al gedeeltelijk open. In het spruitstuk is nog een mengsel in de juiste verhouding aanwezig en de (verloren) vonk is dan volgens mij in staat om dat mengsel te ontsteken.

en waarom gebeurt dit niet dan niet bij ieder ander blok met wasted spark ?
en weet je hoe moeilijk het is om een niet gecomprimeerd mengsel te ontsteken ?
 
men draaie de bougie uit het blok, steekt ze in de dop en houdt 1 cm boven het bougiegat. en nu starten. de motor blaast zijn mengsel recht op de bougie, maar ik heb dat nog nooit weten ontbranden.
houdt de bougie net dicht genoeg dat voor het gat (hoeft echt niet er tegen te zijn) dat het mengsel moeite ondervindt, en het zal wel ontbranden.

iedere 2takt gaat "viertakten" op lagere toeren bij kleine belasting als hij niet meer accelereert. nogtans is er dan lage druk en mengsel aanwezig in het blok. pas na enkel slagen en er genoeg mengsel bijeen geperst kan worden zal hij weer eens ontbranden.
een 180° paralele 2-takt twin heeft ook een wasted spark in het ODP : er is dan onderdruk, mengsel in de motor maar toch geen verbranding ...

Als er ook maar de minste kans bestaat dat tijdens de wasted spark mengsel zou kunnen ontbranden, zou geen enkele fabrikant dat gebruiken.
 
Hij liep niet goed waarschijnlijk valse lucht. Omdat ik toch graag hobby spruitsuk gemaakt en 1 carb ben ik gelijk van het synchroniseren af. Ik heb een aantal foto's gezien van 2 in 1 volgens mij is er niets mis met het ontwerp. Ik zal ff kijken of ik een foto kan maken.
 
Hij liep niet goed waarschijnlijk valse lucht. Omdat ik toch graag hobby spruitsuk gemaakt en 1 carb ben ik gelijk van het synchroniseren af. Ik heb een aantal foto's gezien van 2 in 1 volgens mij is er niets mis met het ontwerp. Ik zal ff kijken of ik een foto kan maken.


Weet je zeker dat je van de valse lucht af bent?
 
men draaie de bougie uit het blok, steekt ze in de dop en houdt 1 cm boven het bougiegat. en nu starten. de motor blaast zijn mengsel recht op de bougie, maar ik heb dat nog nooit weten ontbranden.
een lucht/benzinemengsel kan alleen ontsteken als de verhouding 14:1 is, en een eindje verwijdert van het bougiegat is het mengsel al te arm.
houdt de bougie net dicht genoeg dat voor het gat (hoeft echt niet er tegen te zijn) dat het mengsel moeite ondervindt, en het zal wel ontbranden.
En hier ontbrandt het mengsel wel omdat de lucht/benzine verhouding hier nog redelijk klopt.
 
houdt de bougie net dicht genoeg dat voor het gat (hoeft echt niet er tegen te zijn) dat het mengsel moeite ondervindt, en het zal wel ontbranden.

Vind ik heel knap dat het gaat lukken om een brandbaar mengsel aan te zuigen tijdens de inlaatslag en vervolgens tijdens de compressieslag dit brandbare mengsel er weer uit te blazen.
Met de bougie er uit. Hoeveel denk je dat er nog aangezogen wordt? 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan