XS750 deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Fred pm me ff je adres dan stuur ik die emblemen op.

Net ff een stuk gereden maar hij loopt nog steeds niet lekker stationair. Onderweg ook nog de benzineslang losgeschoten dus ik stink behoorlijk naar benzine.
Wat me ook opvalt is dat er door de carterontluchting behoorlijk wat olie uit het blok komt. Heb ik bij mijn andere XS'en nog nooit meegemaakt.
Iemand een idee hoe dat kan?
Teveel olie of slechte zuigerveren?
 
Dan denk ik het laatste want er zat niet veel olie meer in en er komt nogal blauwe rook uit de uitlaat.
Denk dat ik hem van de winter maar eens aan ga pakken.

Of ik ga op zoek naar een blok en dat reviseren. Heb ik nog nooit gedaan dus lijkt me een mooie uitdaging.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou ook nog door lekkende klepseals kunnen komen, maar hoge carterdruk wijst meestal op de veren. Kans is aanwezig dat de mijne hetzelfde euvel heeft, ik heb er alleen niet lang genoeg mee gereden om het echt te kunnen checken. In dat geval mag de mijne ook van de winter op de operatietafel :)
 
Daarom ook de vacuum aansluitingen aan beide kanten afdoppen, dan kan er nooit benzine via het membraan weglekken. Kranen van een 650 zijn idd nogal aan de prijs.
ik heb in mijn benzinekranen ombouw setjes zitten
daarmee worden de kranen weer manual en er zit reserve op
werkt goed
 
Dat wordt dan zelf een sleufje erbij frezen.
Of je draait de kranen om, dus het linker binnenwerk naar rechts en andersom. Je hebt dan geen reservestand meer. Zo had ik het gedaan.
Nieuwe kranen kosten bij Heidentuning 45 euro per stuk.
 
Als ik het olieverbruik van mijn XS aan wil pakken, wat moet ik dan allemaal doen?
Dan ga ik er vanuit dat de zuigerveren versleten zijn dus die zullen minstens vervangen moeten worden.
En waar kan je aan onderdelen komen? Dan bedoel ik nieuwe overmaat zuigers ed.
De motor lekt ook wat olie bij de voetpakking bij de eerste cilinder.
 
Bedankt voor de tip, ik al de binnenwerken ook omdraaien.
Wat betreft je blok aanpakken: ik zou eerst eens een goede compressiemeting doen. Dan weet je of er idd overmatige slijtage is, of dat er misschien bij 1 cilinder iets aan de hand is. Compressiemeting eerst zonder en dan met beetje olie doen. Mocht de boel versleten zijn, dan is het recept: opboren als ze ovaal of buiten tolerantie zijn en dan overmaat zuiger erin. Anders: honen en nieuwe veren. Voor de kop in elk geval klepseals npdig en als je pecht hebt klepgeleiders (en als je heel veel pech hebt nieuwe kleppen).
Al met al kan het meevallen of flink in de papieren gaan lopen. In dat geval is een ander cilinderblok en kop monteren ws veel goedkoper.
Pakkingen staan op ebay, zuigers etc durf ik niet te zeggen, maar dat weet iemand anders hier vast wel.
 
Laatst bewerkt:
Hoe bedoel je eerst zonder en daarna met een beetje olie?
Gewoon wat (hoeveel?) olie via het bougiegat erin gieten?
En wat moet de compressie dan zijn met en zonder olie?
 
Ja, idd gewoon een beetje via het bougiegat erin, niet teveel. Als er overmatige speling tussen cilinderwand en zuigerveren zit vult de olie dit tijdelijk op, en dan krijg je een aanzienlijk hogere meting. Absolute waarden weet ik niet zo uit mijn hoofd, de mijne zat op alle 3 de poten rond de 9-9.5 bar (voor zover die waarde betrouwbaar is met een el cheapo compressiemeter). Ik was zelf alleen geinteresseerd in de vraag of er onderling veel verschil in zat, en dat was niet zo.
 
Vraagje aan de kenners:

Is dit echt een 850? lijkt me een 750 blok.

Lijkt mij ook een 750 frame in iedergeval en ik zie ook gen oliekoeler zitten en wel een kick starter. Als je intresse hebt gewoon even om het bloknummer vragen, weet je het meteen.

Wat betreft je je olieverbruik. Mochten de zuigerveren en/of cilinder versleten zijn dan is de goedkoopste optie een ander cilinderblok erop. En zuigerveren zou ik voor op ebay kijken
Nou is er hier iemand op het forum die nog wat spullen weg doet, die heeft vast ook nog een goed cilinderblokje liggen. Ik neem aan dat je wel weet wie ik bedoel.
 
:Y

Vandaag even de compressie gemeten met el cheapo.
cilinder 1: 8bar met olie 12 bar
cilinder 2: 7bar met olie 9 bar
cilinder 3: 8bar met olie 10bar

De middelste cilinder was moeilijk te meten omdat el cheapo met schroefdraad er niet op wilde dus dan maar goed aandrukken met zo'n rubberdop. Metingen zijn in duplo gedaan. Kwam ongeveer hetzelfde uit.
 
Lijkt me een groot verschil. Zou het even voorleggen aan een echte expert, maar alleen al 4 bar op cilinder 1 lijkt me niet goed.
 
Is een 750.
Een 850 heeft altijd een kijkglas en net daarachter een duidelijke verdikking van het deksel ivm bredere HYVO ketting.
Het kan natuurlijk ook een 750 met 850 top-end zijn, zo'n blok heb ik hier ook staan...

4 bar verschil is echt teveel, weet je zeker dat de compressiemeter goed was aangesloten?
Als het niet aan zuigerveren ligt zijn je klepgeleiders gaar of sluit de klep niet (meer) goed af.
Dus als de kop eraf gaat: kleppen inslijpen met pasta.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het nogmaals meten Pascal maar ben er vrij zeker van dat de meter goed was aangesloten. Als het dan nog zo is dan zal ik aan de bak moeten of op zoek naar een ander goed blok met bv een 850 top-end ;)
 
Net nog maar eens gemeten. De cilinder geeft 8 bar en met wat olie erin 9 bar, dus toch niet goed gemeten.
Ook nog even snel compressie van een cilinder van de groene XS gemeten. Gaf ook 8 bar aan.

En omdat er nog geen plaoatjes op pagina 2staan:
xs750nippon.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan