XS750 deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt wederom! Als we de motor goed werkend krijgen dan rijd ik t.z.t. met een paar beugels naar het noorden :]

De aangever is wellicht ooit los geweest, maar in ieder geval niet door ons en de tdc "staat goed".

Terwijl we wachten op levering van de stroob is er nog e.e.a. opeenvolgend getest:

- de dynamo is doorgemeten (3,7 ohm veld / 0,8 ohm stator) en lijkt goed
- tank gedemonteerd en de motor aan het infuus gehangen

- soepele start met accuspanning: 13,4V
- draait stationair goed, spanning op de klemmen: 13,1V
- tijdens extra gas geven loopt de spanning op: 13,5V
- motor is uitgezet met een accuspanning: 13,3V

- opnieuw starten met een warme motor krijgt de startmotor de boel amper rond: 6V
- startknop los en accuspanning is weer: 13V

- in de kickstart is geen beweging te krijgen, maar de krukas kan "soepel" met 26 Nm verdraaid worden

Naar mijn idee klemt er iets voor (of na, van welke kant je het bekijkt) de krukas en we verdenken nu de clutch damper of startmotor..

http://www.yamahatriples.com/index.php/how_tos/clutch-damper-overhaul/
 
ik kan dat zo niet verklaren, dat warm/koud verschil.

ik zou zeggen, na timing controle met scoop, doe eens trial/error en sluit zaken uit; andere accu om te beginnen; al begreep ik dat dit een vers exemplaar is? maar toch.
bedrading naar startmotor, startmotor zelf..

is de kickstarter zowel warm als koud niet te bewegen??

PS, ploatjes van de motor???
 
Startrelais wil ook nog wel eens ingeslagen zijn.
Het lijkt er tevens op dat er niet voldoende geladen wordt...13,5V is aan de lage kant.

Tussen de startmotor en de krukas zit een hulptandwiel en een startkoppeling, maar die slaat zelden 'vast'.
De kicker heeft een wormoverbrenging en koppelt via een uitslaand tandwieltje de versnellingsbak, en zo de krukas.
Die moet vrij soepel te bedienen zijn...

De startkoppeling zit achter het linkerdeksel, maar daarvoor moet de ontsteking worden gedemonteerd.
 
Het lijkt er nu op dat de startmotor en kick-starter in dezelfde "warme" situatie niet meer rond willen, maar de krukas zelf kan nog wel verdraaid worden.
We gaan bovenstaand advies opvolgen, te beginnen met de scoop, accu, dan startmotor..
full
 
Mocht iemand nog een indicatie hebben hoeveel koppel/moment er nodig is om de krukas te verdraaien, dan horen we het graag.
Dat moet gewoon met de hand met een dopsleutel lukken. Makkelijker zonder bougies, moeilijker als ze er nog in zitten.

Wat betreft je klachten, haal eerst de startmotor er maar eens af en maak die schoon. Kan zeker geen kwaad en je kan daar van alles aantreffen:
XS750 Starter Motor Repair Part III: Nitty Gritty Solution - The Exploits of Brady C. Jackson

Als ik lees dat je spannings zakt tot 6V bij het starten als de motor warm is, dan kan het probleem goed in de borstels van de startmotor zitten. Of de motor moet echt ergens wringen waardoor de startmotor niet genoeg power heeft.

Als je de startmotor hebt nagekeken + onsteking getimed + carburateurs gesynchroniseerd, etc. Dan zal er meer duidelijk worden me dunkt.
 
Wat Sander (Theredone) hierboven zegt zou ik zeker ook aanbevelen, echter ik begrijp dan nog niet waarom de kicker ook zwaar rond gaat.
De kicker en de startmotor drijven dezelfde zaken aan, maar via de andere kant, en als je de kicker gebruikt, heb je niets te maken met de startmotor en de startkoppeling.
Maar het wegzakken van de spanning is wel een veeg teken.. startmotor moet je dus echt controleren/uitsluiten.

Wat je ook zou kunnen proberen is de warme motor open te maken (op de standaard) en de primaire ketting loshalen en kijken of hij dan makkelijker rond gaat. Op die manier kan je wellicht het probleem gaan lokaliseren; komt het van de kant van de krukas af of niet.

Vooralsnog lijken de bevindingen geen logisch geheel te vormen..

Je hebt er zo te zien wel een net fietsje van gemaakt, complimenten..
 
Wat ik trouwens ook nog bedenk: aangezien je kickstart niet werkt, maar het blok blijkbaar wel volledig uit elkaar is geweest, zou goed kunnen zijn dat er iets van het kickstart mechanisme niet helemaal correct gemonteerd is / los is gekomen.
 
De bevindingen vormden inderdaad geen logisch geheel.

We hebben zojuist een euvel gevonden, de dynamo stator maakt (bij een warme motor) sluiting naar massa. Wat een aantal vervolgproblemen verklaart/kan verklaren. (De dynoma laadt dan uiteraard ook niet/amper bij.)

Eens zien of dit gerepareerd/herwikkeld kan worden en anders horen we het graag als iemand nog een stator beschikbaar heeft.

De ontsteking is inmiddels getimed en stond goed. De carbs waren gesynchroniseerd. De kick is gewoon goed (en werkt), we hebben ons daar waarschijnlijk op blind zitten staren.
Dank Haga, en bedankt weer voor de adviezen allen!
 
Reversedelen dynamo heb ik wel liggen in de berg “oud Japans ijzer”.

Stuur maar een pb of email (staat in mijn profiel).
 
Bedankt voor de reacties! Sander (Haga-San) heeft me inmiddels geholpen aan een kersverse nieuwe stator en.. ik heb ook zijn prachtige XS850 mogen bewonderen :Y

Bijna vergeten te melden, nadat de dynamo losgekoppeld was liep echt alles perfect. Deze massasluiting was dus toch oorzaak van allerlei onduidelijke symptomen (onrustig lopen, hoog toerental wat niet goed zakt, startmotor die soms niet rond wil, etc).

nog een foto van de oude en nieuwe stator:
full
 
die linker ziet er niet uit zoals die de fabriek heeft verlaten, Sjantje!

heb je nog gereden of proefgedraaid met de nieuwe erin?

Ik heb gisteren nog een paar rondjes gedaan op mijn 750-2D en met de 850.
Als je ze na elkaar pakt, valt het verschil wel op!

Voor mijn gevoel heeft de 850 het dubbele vermogen! Dat zal in het echt wel niet, maar het verschil is enorm.. meer bottom power, makkelijker doortrekken in toeren, meer souplesse.. maar.. die oude 750 blijft ook een prettig ding.. (en heeft zijn charme; anders hoef je geen oude brommer te rijden, kan je wel een moderne nemen..)
 
De vreugde was van korte duur. Koud loopt hij prima, maar na een kwartiertje stationair lopen (wat misschien niet toelaatbaar met dit weer) ging het weer mis. Toevallig kwam ik gisteren terecht bij een post van TheoH met exact hetzelfde probleem:

TheoH: 08 XS750-deel-3 (pagina 9)
….
Wat ik ook probeer bij warme motor wil hij niet goed lopen. Met het afstellen met de stationair schroef is het of hoog toerental of even statonair lopen om vervolgens in te zakken en af te slaan.
Hij lijkt ook wel een beetje te pendelen, dus dat bij warme motor het toerental op en neer danst.
Bij gasgeven lijkt het net of de gaskabel blijft hangen, het duurt een enige tijd voor het toerental tergvalt. Opnieuw starten gaat ook moeizaam, terwijl met koude motor 1-2 tikjes met de kickstarter aanslaat.

Ik heb diverse afstellingen geprobeerd, maar het probleem blijft hardnekkig bestaan.
Ik weet niet goed waar ik het moet zoeken. Hopelijk herkend iemand van jullie het probleem en heeft een oplossing voor me.

TripleXS @Theo:
weet je zéker dat er niet ergens valse lucht wordt aangezogen?
Dat verklaart zowel het arm lopen als het snel warm worden, het slecht starten warm èn het 'blijven hangen' op toeren....

Ik weet niet of Theo het uiteindelijk heeft opgelost, maar we gaan in ieder geval maar weer op zoek.

- Misschien dat de afgedopte vacuüm aansluitingen op de carbs toch ergens lekken
- Centrifugaal-vervroeger maar eens goed aankijken, al weet ik niet een warme motor hierop van invloed kan zijn..
- En de sproeiers vergroten naar 145 (i.v.m. de open uitlaat en pod-filters) om zeker te weten dat de motor niet te arm loopt en al veel te warm wordt (de bougies geven geen heel duidelijk beeld)
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn eerste (ondertussen verkochte) XS750 is achteraf een elektronische ontsteking gemonteerd. Van deze ontsteking is destijds de mechanische vervroeger aangepakt door het bedrijf dat de montage gedaan heeft (zou het nu overigens wel zelf doen). De vervroeger liep zodanig stroef dat ze de as iets hebben afgedraaid zodat de vervroeger goed zijn werk kon doen.

Anders gezegd een vervroeger kan problemen geven. Of het ook bij jouw de oorzaak is, daar doe ik geen uitspraak over.
 
Staat hij niet gewoon te rijk? Dan gaat ie ook moeilijk doen als ie warm is..

Hoe is de sproeier/naald afstelling? Je zegt de sproeiers vergroten, maar wat zit er nu in dan?
(is het een Mk1 of Mk2 carburateur? )
 
- En de sproeiers vergroten naar 145 (i.v.m. de open uitlaat en pod-filters) om zeker te weten dat de motor niet te arm loopt en al veel te warm wordt (de bougies geven geen heel duidelijk beeld)
Heb er ooit besteld gehad uit de USA "op maat" voor een 750 met pod filters en open uitlaat, maten:
- Hoofdsproeier (cilinder 1 en 3): 152,5 (2,5 groter dan standaard)
- Hoofdsproeier (cilinder 2): 155 (5 groter dan standaard)
- Stationairsproeiers: 20 (2,5 groter dan standaard)
- Gasnaald: borgclip 1 positie omlaag

Kan eventueel ook, indien nog te arm:
- Hoofdsproeier (cilinder 1 en 3): 155
- Hoofdsproeier (cilinder 2): 157,5

Om je een idee te geven naar welke grootte je moet kijken ;)
 
Laatst bewerkt:
Heb er ooit besteld gehad uit de USA "op maat" voor een 750 met pod filters en open uitlaat, maten:
- Hoofdsproeier (cilinder 1 en 3): 152,5 (2,5 groter dan standaard)
- Hoofdsproeier (cilinder 2): 155 (5 groter dan standaard)
- Stationairsproeiers: 20 (2,5 groter dan standaard)
- Gasnaald: borgclip 1 positie omlaag

Kan eventueel ook, indien nog te arm:
- Hoofdsproeier (cilinder 1 en 3): 155
- Hoofdsproeier (cilinder 2): 157,5

Om je een idee te geven naar welke grootte je moet kijken ;)

Deze aanpassingsset was trouwens voor een set MK2 carb (want het setje van Theredone51 / Sander is bij mij terecht gekomen :) ).
Van deze set passen fysiek alleen de stationairsproeiers (hoofdsproeiers zijn fysiek anders de hoofdsproeiers van een MK1). En dit is proefondervindelijk vastgesteld.

En als het meezit wordt de MK2 set binnen afzienbare tijd op mijn XS750 gefrot.
 
Heb er ooit besteld gehad uit de USA "op maat" voor een 750 met pod filters en open uitlaat, maten:
- Hoofdsproeier (cilinder 1 en 3): 152,5 (2,5 groter dan standaard)
- Hoofdsproeier (cilinder 2): 155 (5 groter dan standaard)
- Stationairsproeiers: 20 (2,5 groter dan standaard)
- Gasnaald: borgclip 1 positie omlaag

Kan eventueel ook, indien nog te arm:
- Hoofdsproeier (cilinder 1 en 3): 155
- Hoofdsproeier (cilinder 2): 157,5

Om je een idee te geven naar welke grootte je moet kijken ;)
145 is de standaard maat hoofdsproeier by the way, dus 152,5 is 7,5 groter dan standaard.

Ik heb zelf geen goede ervaringen met een grotere hoofdsproeier in de middelste cilinder, maar oke, ik heb het vaker gehoord.
de middelste cilinder wordt heter, om te koelen is een grotere sproeier dus een idee, maar in de praktijk moet een hetere cilinder armer afgesteld worden om goed te lopen, dus dat werkt elkaar tegen.

@ Sjantje; nog een advies.
Een motor kan je niet afstellen als je er niet mee rijdt.
een kwartier stationair, kan inderdaad te lang zijn.
als je met een XS te lang in de stad sukkelt, slaat ie op een gegeven moment af, en krijg je hem niet meer aan, tot ie wat afgekoeld is.
Je moet er echt mee gaan rijden, normaal rijden, wisselende belasting, en onderscheid maken tussen laag, midden en hoog toerengebied. En warm/koud scheiden; ook niet eerst proberen koud de motor af te stellen.. gewoon warm draaien en dan gaan rommelen.

en je mag altijd bellen/appen he.
 
Laatst bewerkt:
Het zijn geen kelken maar toch, ik vond dit nog terug:

@Oinils: zoals iedereen al aangeeft; eerst kleppen en ontsteking afstellen, daarna pas de carbu's.
Open kelken eerst benaderen met de naalden hoger hangen, en eventueel grotere sproeiers.
In geval Mik I #142 > #145 en de Mik II van #130 > #132.
Stukje rijden (+/- 50 km), bougies controleren en a.d.h.v. hun kleur sproeiers aanpassen.
Bij twijfel: foto maken en posten
 
Heb ervaring met een XS duwen ;( , net te doen. Levert een hele natte rug op :Y Is een soort van conditietraining :+

Maar als je het kan ontwijken heeft dat zeker de voorkeur _O-
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan