XS750 deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Da's goed nieuws jongs!
Heeft het blok het overleefd?

@Nils: nok moet naar '2F3' staan.
Dan grondplaat in midden van sleuf vastzetten (wel zo dat het draaibaar blijft).
Motor starten, warmdraaien en stroboscoop aansluiten voor fijnafstelling...appeltje-eitje.
Anders kom je maar hier doe ik het voor je (P&P?).
 
We gaan vanavond even kijken of het werkt, ben zelf ook wel benieuwd.
 
Hij loopt, en stond eigenlijk meteen al goed. iedereen bedankt voor de hulp

Hij ploft alleen wel redelijk na en er komen af en toe ook nog wel eens vlammen uit de uitlaat bij gas los.
Iemand een idee wat dit kan zijn, bougies zijn goed van kleur voor het half uurtje wat hij gelopen heeft.

nog even een kenteken plaat regelen en dan kunnen we gaan rijden.
 
Hij loopt, en stond eigenlijk meteen al goed. iedereen bedankt voor de hulp

Hij ploft alleen wel redelijk na en er komen af en toe ook nog wel eens vlammen uit de uitlaat bij gas los.
Iemand een idee wat dit kan zijn, bougies zijn goed van kleur voor het half uurtje wat hij gelopen heeft.

nog even een kenteken plaat regelen en dan kunnen we gaan rijden.

ontsteking staat te laat, gewoon vroeger zetten ;)
 
Heren,
ik ben sinds gisteravond ook XS eigenaar, en wel van een '78 XS750 (2D geloof ik) die de afgelopen week op Marktplaats stond.
De eigenaar wilde er na 20 jaar toch vanaf, en ik zocht een hobbyproject.
Mijn doel is hem op te knappen maar wel origineel te houden.
Ik heb hem gekocht omdat hij erg netjes origineel is en er weinig aan geknutseld is.

Ik zal voorlopig druk zijn met lezen wat er de afgelopen jaren al in de XS topics beschreven is, en zal gaandeweg nog gericht vragen gaan stellen..

Verder nog even melden dat ik een maatje ben van ZwijntjUHH met zijn verbouwde XS750.
hij heeft mij ook geassisteerd bij de aankoop :).

Ik ben redelijk technisch maar mis nog ervaring met dit soort brommers en mede daarom besloten het te gaan leren 8-)
Naast mijn XS heb ik nog een TDM900 waar ik veel woon-werk mee rijd.

Oh ja en ik zoek nog een mooie tank in de kleuren van mijn brommert. Of een setje met alles, in andere kleur.
De gemonteerde tank is een minder mooi opgeknapt exemplaar.

full


De eerste werkzaamheden worden het rijdbaar maken;
benzine aftappen, carbs schoonmaken, gaskabel enz schoonmaken, en de zaak nakijken of het veilig is te gebruiken.
Motor heeft 36k gelopen (volgens teller, lijkt te kunnen kloppen), laatste 20 jaar weinig gereden en nu 2 jaar stil gestaan.
Loopt nu overigens wel gewoon heel mooi al.
 
Laatst bewerkt:
~
Heren,
ik ben sinds gisteravond ook XS eigenaar, en wel van een '78 XS750 (2D geloof ik) die de afgelopen week op Marktplaats stond.
De eigenaar wilde er na 20 jaar toch vanaf, en ik zocht een hobbyproject.
Mijn doel is hem op te knappen maar wel origineel te houden.
Ik heb hem gekocht omdat hij erg netjes origineel is en er weinig aan geknutseld is.


Welkom bij het XS-topic, heb ik een medestander v.w.b. het origineel houden..
 
Heren,
ik ben sinds gisteravond ook XS eigenaar, en wel van een '78 XS750 (2D geloof ik) die de afgelopen week op Marktplaats stond.
De eigenaar wilde er na 20 jaar toch vanaf, en ik zocht een hobbyproject.
Mijn doel is hem op te knappen maar wel origineel te houden.
Ik heb hem gekocht omdat hij erg netjes origineel is en er weinig aan geknutseld is.

Ik zal voorlopig druk zijn met lezen wat er de afgelopen jaren al in de XS topics beschreven is, en zal gaandeweg nog gericht vragen gaan stellen..

Verder nog even melden dat ik een maatje ben van ZwijntjUHH met zijn verbouwde XS750.
hij heeft mij ook geassisteerd bij de aankoop :).

Ik ben redelijk technisch maar mis nog ervaring met dit soort brommers en mede daarom besloten het te gaan leren 8-)
Naast mijn XS heb ik nog een TDM900 waar ik veel woon-werk mee rijd.

Oh ja en ik zoek nog een mooie tank in de kleuren van mijn brommert. Of een setje met alles, in andere kleur.
De gemonteerde tank is een minder mooi opgeknapt exemplaar.

[afbeelding]

De eerste werkzaamheden worden het rijdbaar maken;
benzine aftappen, carbs schoonmaken, gaskabel enz schoonmaken, en de zaak nakijken of het veilig is te gebruiken.
Motor heeft 36k gelopen (volgens teller, lijkt te kunnen kloppen), laatste 20 jaar weinig gereden en nu 2 jaar stil gestaan.
Loopt nu overigens wel gewoon heel mooi al.

Welkom! :P
 
Welkom Haga-San, ik rijd een XTZ 750 met TDM 850 blok, daarnaast een XS 750 caferacer project en een XJ 650 caferacer.

In eerste instantie was ik ook voor het origineel houden van de XS totdat ik erachter kom dat je er een kado krijgt bij een pak melk. Dus virus laten overslaan en ook tot caferacer ombouwen!
 
"Meer zielen, meer vreugd"
Welkom Haga-san...en een woord van attentie:

Pas Op! voor je het weet ben je verkocht...
 
Klopt Nils, dat zijn ze.
Nou heb ik ook nog wat nodig van Heidentuning, neem even contact op met me als je daar wat bestelt, kunnen we wellicht wat combineren en de verzendkosten uitsparen.

Sorry, maar ik had ergens anders al gevonden dat dit de goede was en vanochtend een bestelling geplaatst
 
Haga-san welkom,

Over origineel houden, mijn eerste tip, zorg dat de remleidingen niet origineel blijven. Vervang deze door staalommantelde leidingen. En als je visueel in de buurt van origineel wil blijven dan kies je zwarte buitenmantel.

Want uit ervaring weet ik dat na het vervangen van de remleidingen je XS echt beter remt. Het zal nog niet in de buurt komen van de TDM, doch na het vervangen kan je alvast veilig met het verkeer meekomen.

Succes en hou ons met plaatjes op de hoogte

Wim
 
Helemaal mee eens. Dankzij de staalflex leidingen remt ook mijn XS behoorlijk goed.

Bovendien adviseren de meeste motorfiets fabrikanten rem slangen tussen de 4-6 jaar te vervangen. Slangen van 1978 moet je echt weggooien. Die zijn dan al helemaal verrot.
Buitenom kan het op het oog meevallen, maar meestal zijn dan de binnenleidingen ook kapot/gescheurd.

Een stevige rem actie heeft dan het resultaat dat je een mooie zwelling op je remslang krijgt in plaats van de stopkracht op je remblokjes.

Als het goed is zit er een rubber ringetje om je remslang waar de maand/jaar van productie op staat. Bij nieuwere slangen staat het in witte of gele letters op de slang zelf gedrukt.
 
Helemaal mee eens. Dankzij de staalflex leidingen remt ook mijn XS behoorlijk goed.

Bovendien adviseren de meeste motorfiets fabrikanten rem slangen tussen de 4-6 jaar te vervangen. Slangen van 1978 moet je echt weggooien. Die zijn dan al helemaal verrot.
Buitenom kan het op het oog meevallen, maar meestal zijn dan de binnenleidingen ook kapot/gescheurd.

Een stevige rem actie heeft dan het resultaat dat je een mooie zwelling op je remslang krijgt in plaats van de stopkracht op je remblokjes.

Als het goed is zit er een rubber ringetje om je remslang waar de maand/jaar van productie op staat. Bij nieuwere slangen staat het in witte of gele letters op de slang zelf gedrukt.

ik had een remweg van 30mtr bij 30 km pu....idd niet te lang over nadenken en weggooien die ouwe zooi: levensgevaarlijk

remblokken ook trouwens gewoon een grote beurt geven dat ding en rijden maar :P :P
 
Laatst bewerkt:
dank dank voor het hartelijke welkom hier :+
Remslangen staan idd op de lijst voor vervanging, evenals de 19 jaar oude banden en nog een nader te specificeren lijstje maar ik denk even snel aan de gebruikelijke zaken als olieën, filters, en zo her en der wat rubbers. Bijvoorbeeld die van de benzinekraantjes want die zijn volgens mij niet goed meer.
En een voorvorkpoot met pitting.
Ik weet nog niet precies wat ik allemaal ga doen maar mijn eerste idee is om te beginnen met technisch oke maken, even ermee te rijden en later uit elkaar voor meer visueel opknapwerk.

Vraagje vast; zijn er zaken die goed bekend zijn met de XS, of een soort XS specialist?
Zo vond ik deze al, bekend?
http://www.phoenix-az.nl/
XS650 specialist...(?)

En de remslangen, laten jullie die maken, of lengte opmeten en een standaard setje bij zoeken?
 
Laatst bewerkt:
Marvin.de daar kan je goedkoop remleidingen bestellen. Zelf niet gedaan veel goede ervaringen gelezen op MF. Anders oude remleidingen meenemen naar een motorzaak en dan een bestelling, deze afmetingen maar dan vers staalommanteld zwart (tenminste dat gok ik) en RVS banjo's en nieuwe ringetjes.

Zal wel lukken.
 
En de tip van flip
Als je de ouwe remslangen eraf pleurt doe het gelijk goed
Verwijder het T stuk op de onderste kroonplaat
Koop bij je nieuwe stahlflex remleiding een dubbele banjo bout en koperen plaatjes voor tussen de banjo bouten
Dan gaat je ouwe xs weer remmen zoals het hoort
Op die manier heb ik altijd de ouwe zooi vervangen zelfs op mijn m1800 zit het zo
Werkt perfect maar met remmen ontluchten wel eerst ff de dubbele banjo bout niet vergeten zit altijd lucht in
 
Zou wel de aanbevolen motorolie gebruiken
In mijn xs moet en zit 20w50 das bijna stroop ik heb nu wel een xs650 sja al heel lang maar ben met een ombouw bezig na een cafe uitvoering
 
Zou wel de aanbevolen motorolie gebruiken
In mijn xs moet en zit 20w50 das bijna stroop ik heb nu wel een xs650 sja al heel lang maar ben met een ombouw bezig na een cafe uitvoering
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan