EvN
MF veteraan
- 5 mei 2006
- 2.264
- 4
Ik had in het grote XS/XJ topic al aangegeven dat ik weer opzoek was naar een XS750, waarom weer een 750:
- omdat ze goed rijden
- je ziet ze niet zoveel (lees, ze zijn apart)
- maar vooral omdat ze enorm ondergewaardeerd zijn en dus goedkoop
- en ik al een redelijke onderdelen voorraad heb opgebouwd.
Nadat ik een tijdje marktplaats in de gaten hield kreeg ik het idee dat de waarde toch aan stijgen is. Misschien ben ik wel een beetje verwend want mijn eerste 750 kocht voor €550,- en die zag er best netjes uit en was gewoon goed, en mijn tweede kocht ik voor €175,- met wat werk.
Die laatste ben ik aan het verbouwen tot caferacer, zie:
nog een caferacer, voor de verandering ;).
Uiteindelijk via marktplaats er toch één gevonden. En wel een SE waar een D blok in is gebouwd.
Na wat heen en weer gemail ben ik op een zaterdag de motor op wezen halen in een opel combo, past precies als je de uitlaat, achterspatbord en stuur er afhaalt.
Toen ik thuis was kon ik de motor er zonder stuur moeilijk uit krijgen, dus even snel een ander, laag, stuurtje er opgezet.
Omdat ik de SE uitvoering toch wat minder vind had ik zelf het idee om hem om te bouwen naar de normale versie met “vierkante” tank. Maar nu de motor zo met dat stuurtje in mijn garage stond zat er al beste een leuke lijn in als je het zadel even weg dacht de grote tellerpartij en koplamp even wat kleiner, het is een beetje wrenchmonkee stijl achtig. Wat te doen, “origineel” maken en als no nonsens motor die ik zo kan pakken of een no nonsens motor die ik zo kan pakken die er ook nog een beetje uitziet.
Na wat zoek werk op het net kwam ik wat inspiratie tegen in de vorm van:
Eerst maar eens aan de praat krijgen en rijdend, voordat we de beslissing kunnen nemen.
Om hem aan de praat te krijgen moest ik eerst alle olie verversen want er zat een beetje benzine in (meteen ook maar even de kranen ombouwen) en toen ik met de kickstarter even de pomp leeg draaide merkte ik dat die niet goed terug kwam dus meteen maar even deksel eraf. De veer was niet goed op spanning gebracht dus heel de koppeling eraf om hem goed op te kunnen spannen. Toen dacht ik, ik heb alles eraf liggen dus meten maar even keerringen vervangen en een spanner maken voor de primaire ketting.
En omdat we toch bezig waren meteen maar even de tweede versnelling aangepakt en een dieper carterpan gemonteerd.
Nu nog ni afwachting op drie keerringen om de carter deksels weer te kunnen monteren. Als zuinige zeeuw wezende gebruik ik geen genuine yamaha parts maar normale keerringen die ik dus online besteld heb, toch waarom het zolang duurt (1 ½ week) voordat ze geleverd snap ik ook niet.
- omdat ze goed rijden
- je ziet ze niet zoveel (lees, ze zijn apart)
- maar vooral omdat ze enorm ondergewaardeerd zijn en dus goedkoop
- en ik al een redelijke onderdelen voorraad heb opgebouwd.
Nadat ik een tijdje marktplaats in de gaten hield kreeg ik het idee dat de waarde toch aan stijgen is. Misschien ben ik wel een beetje verwend want mijn eerste 750 kocht voor €550,- en die zag er best netjes uit en was gewoon goed, en mijn tweede kocht ik voor €175,- met wat werk.
Die laatste ben ik aan het verbouwen tot caferacer, zie:
nog een caferacer, voor de verandering ;).
Uiteindelijk via marktplaats er toch één gevonden. En wel een SE waar een D blok in is gebouwd.
Na wat heen en weer gemail ben ik op een zaterdag de motor op wezen halen in een opel combo, past precies als je de uitlaat, achterspatbord en stuur er afhaalt.
Toen ik thuis was kon ik de motor er zonder stuur moeilijk uit krijgen, dus even snel een ander, laag, stuurtje er opgezet.
Omdat ik de SE uitvoering toch wat minder vind had ik zelf het idee om hem om te bouwen naar de normale versie met “vierkante” tank. Maar nu de motor zo met dat stuurtje in mijn garage stond zat er al beste een leuke lijn in als je het zadel even weg dacht de grote tellerpartij en koplamp even wat kleiner, het is een beetje wrenchmonkee stijl achtig. Wat te doen, “origineel” maken en als no nonsens motor die ik zo kan pakken of een no nonsens motor die ik zo kan pakken die er ook nog een beetje uitziet.
Na wat zoek werk op het net kwam ik wat inspiratie tegen in de vorm van:
Eerst maar eens aan de praat krijgen en rijdend, voordat we de beslissing kunnen nemen.
Om hem aan de praat te krijgen moest ik eerst alle olie verversen want er zat een beetje benzine in (meteen ook maar even de kranen ombouwen) en toen ik met de kickstarter even de pomp leeg draaide merkte ik dat die niet goed terug kwam dus meteen maar even deksel eraf. De veer was niet goed op spanning gebracht dus heel de koppeling eraf om hem goed op te kunnen spannen. Toen dacht ik, ik heb alles eraf liggen dus meten maar even keerringen vervangen en een spanner maken voor de primaire ketting.
En omdat we toch bezig waren meteen maar even de tweede versnelling aangepakt en een dieper carterpan gemonteerd.
Nu nog ni afwachting op drie keerringen om de carter deksels weer te kunnen monteren. Als zuinige zeeuw wezende gebruik ik geen genuine yamaha parts maar normale keerringen die ik dus online besteld heb, toch waarom het zolang duurt (1 ½ week) voordat ze geleverd snap ik ook niet.
Laatst bewerkt: