XT 350 met stof/zand in de cilinder(waarschijnlijk)

blaatje

Die hard MF'er
9 jun 2008
433
0
provincie utrecht
Hey iedereen, ik heb afgelopen zondag lekker een toertochtje gereden samen met de andere "Newbies" van het forum, was een heel leuke dag *O* . Ook lekker een paar stukjes onverhard gereden, wat met de XT natuurlijk een verademing was *D .

Weer onderweg naar huis begon de motor in te houden, gelukkig was het net bij een tankstation dus ben ik daar afgeslagen. De motor bleef lopen onder het uitrijden tot ik de koppeling introk. Na 20 min proberen te starten was de motor verzopen dus heb ik ongeveer 15 minuten gewacht tot ik het weer probeerde. Na die 15 minuten heb ik de motor toch weer aan de praat gekregen en leek alles weer goed. Dus de weg vervolgt.

Na 5 á 10 km begon ze alleen weer in te houden -O- . Nu viel de motor ,ipv na het intrekken van de koppeling, bijna direct uit, wat een remkracht van jewelste veroorzaakte(nog net geen blokkerend achterwiel). Na al dit had ik zoiets van ik waag het niet een 3e keer.. en heb de pechhulp van de KNMV gebeld.

Bij de loods van het bergingsbedrijf heeft de monteur even naar de motor gekeken maar kwam al direct tot de conclusie dat mijn luchtfilter compleet kapot was(erger dan hij ooit tevoren had gezien -O- ) en dat met het offroad rijden dus waarschijnlijk een hoop zand en gruis de motor ingekomen is ;( .

Na het lange verhaal kom ik bij de conclusie *O* de motor is vandaag alweer thuisgebracht en ben nu bezig met haar uitelkaar te halen. Ik ben bang dat er zand in de cilinder is gekomen dus wil deze compleet uitelkaar halen en nakijken/schoonmaken/vervangen. Maar om bij de cilinder te komen moet ik volgens het wphb het vliegwil op het TDC zetten. Daar zit hem op dit moment even het probleem, ik kan het vliegwil maar 1/3 ronddraaien.. en precies niet naar het TDC -O- .

Hebben jullie misschien een tip hoe ik dit wil voorelkaar kan krijgen? of wellicht is het niet nodig dat ik dit allemaal doe.. ik weet namelijk net zoveel van motoren als het wphb mij vertelt :$ :9
 
om de boel uit elkaar te halen hoef je de krukas niet in een bepaalde stand te zetten.
misschien is het makkelijk voor de nokkenasketting, maar ook niet noodzakelijk.
je draait gewoon de spanner los en vervolgens de nokkenasketting tandwielen van de nokkenassen.
 
Idd na 1/3 krijg ik hem niet verder gedraaid, want dan gaat het boutje in het midden van het vliegwiel los(als ik tegen de klok in draai) of hij draait helemaal vast(als ik met de klok mee draai) -O- .
 
Laatst bewerkt:
Idd na 1/3 krijg ik hem niet verder gedraaid, want dan gaat het boutje in het midden van het vliegwiel los(als ik tegen de klok in draai) of hij draait helemaal vast(als ik met de klok mee draai) -O- .

Je vliegwiel moer zit dus los.Zat dus schijnbaar ook al niet goed vast,of je hebt al flink kracht gezet..
Wat bedoel je precies met:"of hij draait helemaal vast"..
 
dan zou ik dat maar laten voor wat het is, en gewoon de kop eraf trekken.
timing kan je later altijd nog goed zetten.

in het ergste geval heb je een vastgelopen cilinder(s) of een kromme klep.
 
Nu viel de motor ,ipv na het intrekken van de koppeling, bijna direct uit, wat een remkracht van jewelste veroorzaakte(nog net geen blokkerend achterwiel).

Als ik dit zo nog es goed lees lijkt t gewoon n vastloper..Dan kreeg je er met de kickstarter ook geen beweging meer in denk ik..Gewoon de boel uitelkaar trekken..
 
Laatst bewerkt:
zoals ik al eerder heb gezegd, draai eerst de nokkenaskettingspanner los, en dan de (als het kan) de nokkenastandwielen van de nokkenassen.
de ketting van de tandwielen halen ,als het niet mogelijk was om ze van de nokkenassen te halen.
en daarna de lagerkappen per nokkenas tegelijk losdraaien, zodat de as gelijkmatig omhoog komt en er geen lagerkap kan beschadigen.
dus niet eerst 1 lagerkap en dan pas de andere.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan